Vriend helemaal van de leg
dinsdag 14 september 2021 om 16:37
Hallo ladies,
Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.
Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).
Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.
Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...
Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
Komende week vertrek ik voor een paar daagjes ontspanning naar het zuiden van Europa. Lekker even de warmte opzoeken, omgeving bekijken en relaxen. Samen met een vriendinnetje.
Sinds dat mijn vriend weet dat we met het vliegtuig gaan is hij helemaal van slag, hij staat doodsangsten uit dat mij wat overkomt. Die angst heeft hij al lang, maar naar eigen zeggen heeft hij dat nog niet eerder mee hoeven maken met iemand waar hij van houdt. Hij is inderdaad ook echt compleet overstuur, heeft de hele middag tegen me aan zitten huilen. Hij kan het niet verklaren, alleen dat hij zo irrationeel bang is. Ik snap irrationele angst voor iets, en weet ook dat ik niks kan zeggen of doen wat het beter maakt (behalve niet gaan natuurlijk).
Ik word hier zelf ook heel verdrietig van, maar dat vind ik nog niet het vervelendste. Hij gaf aan dat hij wel afstand zou nemen om mijn plezier niet te vergallen, en later ook voor het geval dat mij iets mocht overkomen. Ook merk ik dat hij nu al afstandelijker doet dan normaal. Ik voel dat mijn grens daarmee langzaam wel een beetje bereikt gaat worden.
Ik begrijp bijna alles, maar vind wel dat je gewoon in gesprek moet blijven met elkaar en lief tegen elkaar kan blijven doen - ook al ben je ergens ontzettend bang voor. Ik heb nog liever dat hij elke dag tegen me aan komt huilen en deelt wat hem dwarszit, dan dat hij niks zegt en me uit de weg gaat totdat ik veilig terug ben. Dit heb ik ook zo gezegd, maar ik denk niet dat hij het met me eens is. Maar ik ben er ook nog, vind ik, en niet alleen hij.
Ik heb uit boosheid toen gezegd dat ik er op de manier waarop hij het aanpakt geen zin meer in heb en dat ik het waardeloos vond dat hij het stuk liet lopen op iets debiels als een vakantie. Hij gaf toen aan dat hij juist zo bang is omdat hij me niet kwijt wil. Dat is heel mooi, maar juist door dit afstandelijke gedrag raakt hij me kwijt...
Ik heb het gevoel dat ik hem amper kan bereiken - hij wil er ook niet echt over praten geeft hij aan. Wat kan ik nog doen?
dinsdag 14 september 2021 om 16:40
dinsdag 14 september 2021 om 16:41
dinsdag 14 september 2021 om 16:42
Accepteren dat hij nu even niet jou kan geven wat je nodig hebt en hem de huisarts laten bellen. Dit is een heftig probleem en daar heeft hij hulp bij nodig.
Zelf even lekker afstand nemen en op vakantie gaan en dan rustig nadenken of je samen kunt en wilt zijn met iemand met deze psychische klachten. Kun jij hem steunen of wil je vrijheid?
Zelf even lekker afstand nemen en op vakantie gaan en dan rustig nadenken of je samen kunt en wilt zijn met iemand met deze psychische klachten. Kun jij hem steunen of wil je vrijheid?
dinsdag 14 september 2021 om 16:43
Ik weet niet wat ik vervelender zou vinden, afstandelijk of elke dag huilen. Het lijkt me allebei je vakantiepret behoorlijk bederven. Wonen jullie samen? Is het geen optie dat jullie elkaar de komende dagen gewoon even niet zien?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee, dat ga ik ook voorstellen, ik denk als ik weer terug ben, dan zal hij wat weer rationeler zijn. Maar ik zit meer met de tijd TOTDAT ik wegga...Boekenzijndebom schreef: ↑14-09-2021 16:40Klinkt alsof je al heel veel begrip voor hem opgebracht hebt.
Het lijkt mij ontzettend beklemmend.
Ik zou hem aanraden hier hulp voor te gaan zoeken, want dit zal in het vervolg waarschijnlijk niet ineens anders zijn en kan me voorstellen dat je relatie daar kapot aan gaat.
dinsdag 14 september 2021 om 16:44
Beter is het normale en gezonde gebied tussen "de hele dag tegen je aanhuilen" VS "afstand van je nemen".
Die heftige emoties komen vrij kinderlijk op mij over, ook het gedrag wat eraan gekoppeld is.
Al weet ik ook wel hoe heftige angst met je op de loop kan gaan, dat terzijde.
Maar: hij laat zich compleet gaan en als jij dan zijn gezonde kant aan wil spreken door met elkaar in gesprek te gaan, wijst hij dit af en wil hij er niet over praten.
Pffff, de bal ligt echt bij hem hoor.
Gaat hij überhaupt iets met zijn angsten doen?
Die heftige emoties komen vrij kinderlijk op mij over, ook het gedrag wat eraan gekoppeld is.
Maar: hij laat zich compleet gaan en als jij dan zijn gezonde kant aan wil spreken door met elkaar in gesprek te gaan, wijst hij dit af en wil hij er niet over praten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 14 september 2021 om 16:45
Of elk in je eigen huis gaan zitten (als je niet samenwoont), of bij je ouders/een vriendin slapen (als je wel samenwoont).
Hij klinkt niet heel erg voor rede vatbaar en zijn gedrag is hoe dan ook belastend voor jou.
dinsdag 14 september 2021 om 16:45
Wonen niet samen nee. De komende dagen elkaar even niet zien wil ik juist niet... we zien elkaar al weinig de laatste tijd en daarbij vind ik het gewoon absoluut niet prettig om afstand te nemen als er wat speelt - ik blijf liever in gesprek.
dinsdag 14 september 2021 om 16:46
Tot die tijd zou ik proberen me te richten op de vakantie.
Dat afstandelijke gedrag is belachelijk, maar dat dramatische gedoe ook... dus wees vooral blij dat je over een paar dagen even afstand kan nemen van deze situatie. Vervelend, maar uiteindelijk kan jij hier weinig mee maar moet hij ergens mee aan de slag...
Dat afstandelijke gedrag is belachelijk, maar dat dramatische gedoe ook... dus wees vooral blij dat je over een paar dagen even afstand kan nemen van deze situatie. Vervelend, maar uiteindelijk kan jij hier weinig mee maar moet hij ergens mee aan de slag...
Maak het niet teveel jouw probleem.anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 16:43Nee, dat ga ik ook voorstellen, ik denk als ik weer terug ben, dan zal hij wat weer rationeler zijn. Maar ik zit meer met de tijd TOTDAT ik wegga...
HIJ moet er iets mee, eventueel samen met jou maar jij hoeft hem daarin niet 100 procent te faciliteren en uit de wind te houden...kom zeg.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
maar dan zal hij zich moeten herpakkenanoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 16:45Wonen niet samen nee. De komende dagen elkaar even niet zien wil ik juist niet... we zien elkaar al weinig de laatste tijd en daarbij vind ik het gewoon absoluut niet prettig om afstand te nemen als er wat speelt - ik blijf liever in gesprek.
Denk eraan he: dit is niet jouw schuld! jij hebt geen aandeel!!
Hij moet zich herpakken
dinsdag 14 september 2021 om 16:48
Ja, maar goed, hij kan hier dus blijkbaar niet op een rationele manier over praten, dus dan blijf je waarschijnlijk gewoon de komende dagen met een vriend zitten die zich zo blijft gedragen. Lijkt mij juist een reden om wel even uit de situatie te stappen. Ik denk dat het ook niet per se zo is dat het voor hem wel beter of gezonder is om 'in gesprek te blijven' aangezien hij dat dus helemaal niet kan, ik denk dat hij daar alleen maar door getriggerd wordt. Het is nu al enigszins aan het escaleren, wil je dat echt nog dagen zo doen?anoniempje3000 schreef: ↑14-09-2021 16:45Wonen niet samen nee. De komende dagen elkaar even niet zien wil ik juist niet... we zien elkaar al weinig de laatste tijd en daarbij vind ik het gewoon absoluut niet prettig om afstand te nemen als er wat speelt - ik blijf liever in gesprek.
dinsdag 14 september 2021 om 16:49
Ja, zonder context zou ik het ook vrij kinderlijk vinden, maar dit is echt een hele heftige angst die hij heeft. Icm dat het nieuws nog heel vers is wil ik hem best even tijd gunnen om zichzelf op te rapen, maar ik wil niet meegaan in dat hij zich compleet voor me afsluit... Dat vind IK dan weer niet fijn, en ik ben er ook nog in deze relatie.sprokkelientje schreef: ↑14-09-2021 16:44Beter is het normale en gezonde gebied tussen "de hele dag tegen je aanhuilen" VS "afstand van je nemen".
Of hij er iets mee gaat doen betwijfel ik, maar daar gaat wel een gesprek aan gewijd worden.
dinsdag 14 september 2021 om 16:50
Sowieso, hij neemt afstand van je voor het geval je iets zou overkomen, wat moet ik me daarbij voorstellen? In zijn hoofd doet hij alvast of je al dood bent? Of hij gaat de komende dagen even doen alsof je zomaar iemand bent en het hem niet persoonlijk zou raken als er iets zou gebeuren en na je vakantie zet hij de knop weer om en gaat hij door of er niks aan de hand is?