help! Het middagslaapje gaat eraan!

03-06-2009 21:07 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 2,5 jaar en slaapt 's middags nog rustig anderhalf uur. Nu is het de laatste dagen zo dat hij ;s avonds nog zo'n anderhalf uur wakker ligt nadat hij naar bed gebracht is (meestal tussen 19 en 19.30 uur). Nu ligt hij ook nog te roepen.

Ik heb een behoorlijke druktemaker die overdag flink wat aandacht vraagt. De tijd die hij overdag nog ligt te slapen, vind ik dus heeeeeeerlijk. Hij heeft het overdag ook nog nodig, want verandert

tegen vieren in frankenstein op het moment dat hij niet slaapt.

Eerste wat ik ga doen is het middagslaapje maar inkorten tot maximaal een uur.

Nog andere tips? Ik hoop het slaapje er namelijk echt nog wel even in te kunnen houden.
hij vndt het 's middags dus echt prima om te gaan slapen. Gaat altijd zonder mopperen naar bed. Maar als dat tot gevolg heeft dat hij 's avonds tot 21 uur wakker ligt, vraag ik me ook af wat het beste is.
Helaas, op die leeftijd was het hier ook over. Kind was met geen mogelijkheid meer in slaap te krijgen 's avonds. Enige dat hielp was helemaal niet meer slapen. Kwartier, half uur, uur middagdutje maakte niet uit allemaal genoeg om tot 9 uur, half 10 wakker te zijn.
Veel kinderen hebben rond die leeftijd een periode dat ze minder slapen. Vaak gaat na een poosje de slaapbehoefte weer omhoog en doen ze weer een middagslaapje en liggen ze op tijd in bed.

Als je zoon om 4 uur afgedraaid is, zou ik het middagslaapje niet skippen. Misschien kun je het slaapje een half uurtje vervroegen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
En gewoon s' avonds later naar bed? Wie heeft uberhaupt bedacht dat kinderen op een bepaalde tijd in bed moeten liggen. Wij als volwassenen gaan toch ook pas slapen als we moe zijn.
Met 2.5 jaar was het hier bij beide kinderen ook echt over. Jammer, maar ook weer nieuwe mogelijkheden en perspectieven: geen rekening houden met slapen als je weg wilt, geen dagen die in tweeën gedeeld zijn. Dat vind ik wel weer relaxed (nu nog nummer 3 van de middagslaap af en dan ben ik weer helemaal flexibel ).
Het houdt idd een keertje op.... Denk dat dat uurtje een goed idee is. Mijn druktemaker zette ik (toen ie echt niet meer wilde gaan slapen) regelmatig met een bak speelgoed op z'n kamer. Niks straf, gewoon deur open en de kookwekker op een halfuur. Onder het mom van 'mama moet even dingetjes voor zichzelf doen' ff een heel klein beetje rust.

En bedenk me nu dat ik ook op een moment gestopt ben met het slaapje. Elke 3 dagen sliep ie wel nog een uurtje.
Hier hetzelfde, mijn zoon van 3 rebbelt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en heeft onnoemelijk veel energie. Was altijd dolgelukkig als hij tussen de middag even een uurtje of 2 op bed lag, maar op een gegeven moment lag hij dan pas 's avonds om half 9 erin, om vervolgens nog een uur mij te roepen etc.

Heb toen vervolgens zijn middagslaapje er volledig uitgehaald (hij liep toen tegen zijn derde verjaardag aan) en nu vraagt hij om half 7, 7 uur zelf of hij naar bed toe mag. (?)

Gelukkig slaapt hij wel 's ochtends door tot half 9.

Moet zeggen dat ik er i het begin wel aan moest wennen en die uurtjes best heb gemist, maar dat ging heel gauw over in zalige lange avonden en een heerlijk koffiemomentje 's ochtends voor mezelf!
@poezewoes, is dat zo? Dat wist ik niet. Slaapje een half uurtje vervroegen lukt vaak niet omdat hij ook naar de creche gaat. 2 dagen wordt hij om 13 uur opgehaald en ligt dan pas tegen 13.30 in bed. Goed om te horen dat het iets tijdelijks (kan) zijn.

@christiane, als ik m'n zoon laat gaan tot hij zelf zegt moe te zijn dan zit hij tot 21 uur piet piraat te kijken bij wijze van spreken. Verder ben ik zoon gewoon "zat" tegen die tijd. Klinkt heel erg waarschijnlijk, maar het mannetje is een energieslurpertje. Gelukkig geeft hij me ook veel energie, maar om 19.30 vind ik het gewoon mooi geweest en vind ik dat de avond voor mezelf en mijn man is.

Eigenlijk hoop ik ook een beetje op verhalen over dat het allemaal prima meevalt, als je kind niet meer 's middags slaapt. Ik zie er nl best wel tegenop als dat niet meer het geval zou zijn, juist omdat het manneke iemand is die altijd erg nadrukkelijk aanwezig is.
quote:anky schreef op 03 juni 2009 @ 21:15:

Met 2.5 jaar was het hier bij beide kinderen ook echt over. Jammer, maar ook weer nieuwe mogelijkheden en perspectieven: geen rekening houden met slapen als je weg wilt, geen dagen die in tweeën gedeeld zijn. Dat vind ik wel weer relaxed (nu nog nummer 3 van de middagslaap af en dan ben ik weer helemaal flexibel ).Haha, bij mij is nummer 2 net volop in de maak. Geloof zo'n 15 cm nu. Ben nl 17 weken zwanger en had gehoopt het middagslaapje er nog zeker een jaar in te houden. Maar goed, ik hou me vast aan wat Poez zei.....
Dochter was hier ook 2,5 toen ze niet meer sliep. Een paar weken voordat jongste geboren werd. In het begin balen, maar eigenlijk wende het heel erg snel. Nu met twee kinderen waarvanm 1 op de basisschool vind ik het middagslaapje van jongste juist heel onhandig en hoop ik dat hij er binnen een jaar ook de brui aan geeft.
Overdag een uurtje rust inplannen is ook een optie;

't zal best even wennen zijn voor kleine druktemakers, dat wel, maar als je op een vast tijdstip even wat rustigs met m gaat doen (boekje lezen, puzzeltje) en daarna zelf verder laat spelen (op z'n kamertje ?) dan gaat dat meestal best. Na het middageten zijn ze zowieso vaak wat duffer...

Let er wel op dat je dan niet zelf heel druk gaat doen... uitgebreid bellen, huishouden doen enzo dat werkt dan niet...

Geniet dan bv zelf ook even van een momentje " op de bank"
Toen mijn kind (met 4 jaar) stopte met slapen was dat echt bijna op eigen verzoek en ook zonder problemen. Met andere woorden, van de een op het andere moment was er geen slaapbehoefte meer (binnen twee weken helemaal over). Dit betekende dan ook dat er geen centje pijn was. Kind kon en kan met gemak tot 20.00 wakker blijven zonder inzinking.

Daarom vraag ik me dan ook af hoe dat zit met behoefte. Als je kind dan nog zo huilerig is, is dat dan eigenlijk geen teken aan de wand dat het te vroeg is? Ik bedoel, mijn kind was best laat met het slapen opgeven. En in die zin heb ik ook makkelijk praten.

Ik zou eerst kijken of er geen andere oplossingen meer voor de hand liggen, zoals verduistering (veel kinderen hebben het best moeilijk met het langer licht blijven en vaak ook warmere kamers vanwege de zon). Dus goed verduisteren en proberen te ventileren is dan een eerste vereiste. Met open ramen (ventileren) komen ook veel meer straatgeluiden je huis binnen. Misschien zijn oordopjes dan geschikt?
Rond 2 jaar en 3 maanden was hier het middagslaapje ook voorbij. Dat is even wennen, voor moeder/vader en kind. Ik liet dochter 's middags even uitrusten voor de tv. Na een paar weken kon ze haar energie goed verdelen over de dag. En toen ging het prima. Ze ging toen wel tussen half 7 en 7 uur naar bed.
Even wat goede moed inpraten: zoon is inmiddels 3,5 en slaapt iedere dag nog 2 uur tussen de middag. Hij heeft toen hij 2,5 was even een periode gehad dat hij minder sliep tussen de middag, soms wel eens dagen dat hij niet sliep tussen de middag, maar langzaam maar zeker wilde hij weer gaan slapen.

Inmiddels vraagt hij er zelf om en ook 's avonds ligt hij er gemiddeld tussen 7 en half 8 in. Een enkele keer loopt hij dan nog wat rond of is hij nog wat aan het spelen voor hij in slaap valt, maar zolang hij me niet roept maakt me dat niet uit.
@schouderklopje. In principe slaan we het slaapje zelden over. Soms gebeurt het eens vanuit praktisch oogpunt (mooi weer, op bezoek, zoon lekker aan het spelen) maar dat "bezuren" we altijd tegen vieren. We hebben donkere rolgordijnen, dus daar kan ik denk ik niets in verbeteren. Misschien de zijkanten afdekken ofzo. Dat kan ik eens proberen. Oordopjes gaat nevernooit bij hem lukken.

@sunemom. Ik vind het heel lastig om iets rustigs te doen met mijn zoon, omdat hij altijd van het drukke is. Altijd aan het kwebbelen en springen. Het enige waar hij rust bij heeft, is bij televisie kijken. Zelfs bij het spelen springt en rebbelt hij. Misschien moet ik dat toch wat consequenter proberen. Een vast tijdstip op de dag inbouwen ofzo. Ik lees wel voor, maar pas als hij in bed ligt.
quote:rainz schreef op 03 juni 2009 @ 21:34:

Even wat goede moed inpraten: zoon is inmiddels 3,5 en slaapt iedere dag nog 2 uur tussen de middag. Hij heeft toen hij 2,5 was even een periode gehad dat hij minder sliep tussen de middag, soms wel eens dagen dat hij niet sliep tussen de middag, maar langzaam maar zeker wilde hij weer gaan slapen.

Inmiddels vraagt hij er zelf om en ook 's avonds ligt hij er gemiddeld tussen 7 en half 8 in. Een enkele keer loopt hij dan nog wat rond of is hij nog wat aan het spelen voor hij in slaap valt, maar zolang hij me niet roept maakt me dat niet uit.

dank u!

Gevoelsmatig heeft hij het ook echt nog nodig. Hij verbruikt zo ontzettend veel energie op een dag, dat het uurtje slaap op een dag echt nodig is.
Mijn zoontje van twee loopt ook ineens te keten de afgelopen dagen, maar bij hem weet ik zeker dat het echt niets met het middagslaapje te maken heeft. Hij valt aan het einde van de middag om als we het overslaan en is 's middags met geen stok in bed te krijgen maar slaapt wel.

Ik denk dat het hier gewoon een fase is. Misschien hangt het in de lucht?

Ik leg hem er overigens wel om 19:00 in en dan mag hij zingen/ kletsen/ keten wat hij wil, maar ik ga er niet constant heen en hij wordt er absoluut niet uitgehaald. Duurt een paar dagen en dan is hij weer in het gareel denk ik... Vanavond ging hij zowaar om 19:45 slapen, terwijl het de dagen ervoor 21:45 en 21:00 was.

Hij slaapt trouwens een uur a 1 1/4e uur tussen de middag. Op de creche slaapt hij meestal 2 uur.
tot hoe laat slaapt hij in de middag? Als mijn zoon later dan 15.00 uur slaapt kan ik er donder op zeggen dat hij lang opblijft (hij is anderhalf). Ik geef hem nu standaard een boekje mee naar bed., meestal is hij al in slaap voordat zn boek heeft geopend en soms zit hij een uur lang te bladeren in zn sesamstraatboek en valt dan in slaap. ook prima. Hij komt dan echt tot rust in zn bed en gaat zonder mekkeren vanzelf liggen. Misschien iets voor je zoon?
Mijn 3 oudste kinderen hebben allemaal rond die leeftijd wat minder slaap nodig gehad, maar uiteindelijk allemaal tot 3,5 of zelfs 4,5 een middagdut gedaan (en nodig gehad!). Gewoon blijven doen wat je doet. (En zeker als je nu zelf zwanger bent zou ik proberen dat middagdutje er in te houden, kan je zelf ook zeer goed gebruiken over een paar maanden!)
Voordeel van kinderen die geen middagslaap meer doen vind ik voornamelijk dat ze om 19 uur in bed liggen en ik nog een hele avond voor mezelf heb. Zoon is ook ontzettend druk en zou in principe best nog wat slaap kunnen gebruiken, maar hij wou zelf op een gegeven moment niet meer en dan houdt het gewoon op.
Ik denk ook dat je moet afwegen wat je fijner vindt: de hele avond voor jezelf of tussen de middag even rust en dan 's avonds wat langer met een wakker kind. Wij waren dat gespook zat (ik moet bovendien thuis werken 's avonds) en hebben het middagslaapje met 2,5 jaar geschrapt. Even wennen maar heerlijk, om half 8 gaat hij naar bed en is zo weg. En ook best fijn om niet meer rekening te houden met het slaapje met bezoek/uitjes en zo. Het is een lastige periode, als ze om 5 of 6 uur dan instorten, maar nogmaals: kiezen wat je het fijnste vindt!
Het kan altijd erger. Ook ik ben zwanger van de tweede, en mijn actieve peuterdochtertje doet helaas al sinds haar 2e verjaardag geen slaapjes meer. En ik wil zo graag slahapen. Daarbij gaat ze 's avonds pas om 20.30u naar bed en ligt dan nog rustig een uur te zingen/kwebbelen. Om 7.00u is ze weer paraat.
Net een heel stuk getypt en weg is het.

Samenvattend: is het mogelijk (mits er behoefte is) om zelf op de bank te gaan rusten (/slapen), terwijl je kind even aan een dvd'tje gezet wordt of met boekjes zichzelf moet vermaken? Samen onder de deken straalt wel een duidelijk rustmoment uit en is misschien gezelliger dan alleen.

Bij ons ging dat eigenlijk altijd goed. Kind was het eigenlijk snel gewend. En ik kon dan een uurtje slapen (ik sliep ook echt!). Tuurlijk wel je huis kindproof hebben en kind duidelijke instructies meegeven.

Vooralsnog hoop ik gewoon voor je dat het een fase is en je het niet nodig gaat hebben. Met een (over)vermoeid kind kun je beter het middagslaapje (op aangepaste wijze indien nodig) zo lang mogelijk volhouden. Pas als je kind het niet meer nodig heeft is het tijd om erin te berusten (en dat lukt best snel is mijn ervaring. Maar goed, had dan ook geen stuiterbal, dat scheelt).
ha Krokusje, we lopen precies gelijk. Mijn dochter is nu bijna 2,5 en ik heb ook nr 2 in de maak van zo'n 15 cm;)

En hier precies hetzelfde probleem. Dochter is echt moe rond een uur of 1. Slaapt prima, ik maak haar meestal wakker na 1,5 uur omdat ze dus voor 9 uur niet meer slaapt tegenwoordig. Ik vind het geen groot probleem, ze is meer aan het zingen en kletsen dan aan het huilen maar vraag me wel af of ze het slaapje niet eens moet overslaan.

Maar het is duidelijk dat ze om 1 uur wel wil slapen.

We hebben het wel een paar keer overgeslagen maar dan is mevrouw nog steeds tot 9 uur wakker. En rond bedtijd (hier voor acht uur ) helemaal gek in de kop.. Het is dan net zo'n konijntje met een gekkenuurtje-zoals wij dat vroeger noemden-. Rennen, gillen, helemaal over de top moet dan alles... eindigt in huilen natuurlijk.. Eigenlijk gewoon zielig. Maar eerder naar bed is direct huilen. En dat houdt ze dus gewoon vol. Maarja, misschien is het wennen...

En net als jij wil ik dat slaapje als het kan nog wel even houden.. zo fit was ik de laatste tijd ook niet;) Ging zelf ook vaak even plat als het kon..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven