Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:30
Eens. Ik snap het bericht namelijk ook niet helemaal omdat er tegenstrijdigheden in staan. Als het zo perfect was en je zo hebt genoten, waarom dan toch schrijven over alles wat stom was aan je vriendin? Dat ze op eten is gefixeerd is wel duidelijk, dat hoeft niet tot in detail elke keer vertelt te worden.Rosalind* schreef: ↑15-10-2021 23:58Ik pik dit stukje er even uit.
De dag kreeg voor haar een 9, ondanks dat ze bleef klagen.
Jij schrijft best wel een mopperbericht maar de conclusie is dat het een leuk uitje was.
Misschien is het goed niet in het negatieve te blijven hangen, maar proberen te genieten van de vakantie en het gezelschap.
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:37
Ik ken wel meer mensen die darmklachten voor lief nemen als ze uit eten gaan: meerdere mensen in mijn omgeving met lactose intolerantie die op vakantie of this wel eens een ijsje of toetje eten, maar op het werk geen cappuccino met melk kunnen /willen drinken.
Ik denk dus zeker niet dat jij een eetstoornis hebt, maar ik denk wel dat jouw vriendin dat heeft. Ze klinkt als eet- of suikerverslaafd. En als je bij een verslaafde in de buurt bent dan kun je niet anders dan geconfronteerd worden met die constante behoefte en zoektocht naar de volgende hit.
Heb je hier wel eens over gesproken met haar, zonder oordelend te klinken? Want los van body positivity (ze moet lekker zelf weten hoe ze eruit ziet), geeft zoveel (ongezond) eten oa een verhoogd risico op diabetes, hart- en vaatziekten en een verhoogde bloeddruk, en overgewicht kan lijden tot grote complicaties als ze met iets anders ongerelateerds in het ziekenhuis komt te liggen (als ze bijvoorbeeld haar been breekt of geopereerd moet worden). Ik zou me wel zorgen maken om de gezondheid van mijn vriendin.
Ik denk dus zeker niet dat jij een eetstoornis hebt, maar ik denk wel dat jouw vriendin dat heeft. Ze klinkt als eet- of suikerverslaafd. En als je bij een verslaafde in de buurt bent dan kun je niet anders dan geconfronteerd worden met die constante behoefte en zoektocht naar de volgende hit.
Heb je hier wel eens over gesproken met haar, zonder oordelend te klinken? Want los van body positivity (ze moet lekker zelf weten hoe ze eruit ziet), geeft zoveel (ongezond) eten oa een verhoogd risico op diabetes, hart- en vaatziekten en een verhoogde bloeddruk, en overgewicht kan lijden tot grote complicaties als ze met iets anders ongerelateerds in het ziekenhuis komt te liggen (als ze bijvoorbeeld haar been breekt of geopereerd moet worden). Ik zou me wel zorgen maken om de gezondheid van mijn vriendin.
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:43
man-o-man wat zijn jullie beide veel bezig met eten. Niet alleen je eigen eten maar nog meer wat de ander aan het eten is.
Voor jou is het belangrijk dat je goed oplet wat je eet zodat je daar geen last van krijgt. Voor je vriendin is lekker eten een belangrijk onderdeel van de vakantie. Jij geeft meerdere keren aan dat je het zo kan waarderen dat ze lekker kan eten en zich geen zorgen maakt over haar lijn. Maar wanneer ze dit doet dan vind je weer dat ze te veel bezig is met eten. Ondertussen stoor jij je aan alles wat ze doet wat met eten te maken heeft.
Zo komen jullie er niet samen uit. Agree to disagree. Geef haar de ruimte om eten wat ze wil. En jij eet wanneer jij dit wil en kan. En probeer vooral te focussen op alle andere dingen tijdens de vakantie en niet alleen zo met eten bezig te zijn. Want bij elke activiteit gaat het vooral om waar en wanneer jullie beide kunnen eten.
Voor jou is het belangrijk dat je goed oplet wat je eet zodat je daar geen last van krijgt. Voor je vriendin is lekker eten een belangrijk onderdeel van de vakantie. Jij geeft meerdere keren aan dat je het zo kan waarderen dat ze lekker kan eten en zich geen zorgen maakt over haar lijn. Maar wanneer ze dit doet dan vind je weer dat ze te veel bezig is met eten. Ondertussen stoor jij je aan alles wat ze doet wat met eten te maken heeft.
Zo komen jullie er niet samen uit. Agree to disagree. Geef haar de ruimte om eten wat ze wil. En jij eet wanneer jij dit wil en kan. En probeer vooral te focussen op alle andere dingen tijdens de vakantie en niet alleen zo met eten bezig te zijn. Want bij elke activiteit gaat het vooral om waar en wanneer jullie beide kunnen eten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:45
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:50
Is er ook een mogelijkheid dat je vriendin juist meer op eten gefocust raakt als er stress is tussen jullie? Dus dat ze prima hoort of voelt dat er onrust is, maar niet met deze emotie om kan gaan en dat weg-eet? Want met eten voelt ze zich wel fijn.
Of dat het haar manier is van het proberen te herstellen van jullie relatie? Omdat jullie eerder duidelijk een connectie hadden samen op het eet-gebied, is ze nu misschien heel hard op zoek om deze connectie weer te voelen. En dat kan ze dan misschien alleen op deze manier.
Of dat het haar manier is van het proberen te herstellen van jullie relatie? Omdat jullie eerder duidelijk een connectie hadden samen op het eet-gebied, is ze nu misschien heel hard op zoek om deze connectie weer te voelen. En dat kan ze dan misschien alleen op deze manier.
zaterdag 16 oktober 2021 om 08:52
Dat risico loop je dat de reacties je niet aan staan, zeker met wat je allemaal vertelt. Ik vind het een heel raar topic.sjottelsplakje schreef: ↑16-10-2021 08:22Laten we een slotje doen dan maar. De complotdenkers en de psychiaters hebben het overgenomen
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:03
Wat een gedoe, zeg. Eten heeft bij mij op vakantie nooit zo’n rol gespeeld. Dat dat je hele vakantie zo kan beïnvloeden……
Probeer er niet zo veel mee bezig te zijn, niet in discussie te gaan, lekker laten en vooral niet meer samen op vakantie gaan.
Dit topic is inderdaad een beetje vreemd en lastig te begrijpen vind ik.
Probeer er niet zo veel mee bezig te zijn, niet in discussie te gaan, lekker laten en vooral niet meer samen op vakantie gaan.
Dit topic is inderdaad een beetje vreemd en lastig te begrijpen vind ik.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:12
Bizar.sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 23:21
Wat ik wel lastig blijf vinden is dat ze vragen blijft stellen over eten delen. Ik weet dat er mensen zijn die dat heerlijk vinden maar ik ben daar niet zo van dus doe ik vaak een bijgerecht oid, maar niet mijn hoofdgerecht. Ik zei dat ik het voorgerecht wel wil delen. Mijn Hoofdgerecht was heerlijk en ze bleef hinten naar een stuk maar heb het genegeerd want zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven). Op een gegeven moment kreeg ik last dus niet kunnen opmaken. Dus vroeg ze aan de bediening of ze het mee mag nemen (dus geen voedselverspilling!), maar wel ongemakkelijk gevoel. Ze vroeg of ik het nagerecht helemaal ging opeten. Ja! Baalde ze van want nu moest ze kiezen.
Geen motto
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:19
of wilde ze gewoon iets proeven van het hoofdgerecht dat jij als hinten naar een stuk ziet?sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 23:21
Wat ik wel lastig blijf vinden is dat ze vragen blijft stellen over eten delen. Ik weet dat er mensen zijn die dat heerlijk vinden maar ik ben daar niet zo van dus doe ik vaak een bijgerecht oid, maar niet mijn hoofdgerecht. Ik zei dat ik het voorgerecht wel wil delen. Mijn Hoofdgerecht was heerlijk en ze bleef hinten naar een stuk maar heb het genegeerd want zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven). Op een gegeven moment kreeg ik last dus niet kunnen opmaken. Dus vroeg ze aan de bediening of ze het mee mag nemen (dus geen voedselverspilling!), maar wel ongemakkelijk gevoel. Ze vroeg of ik het nagerecht helemaal ging opeten. Ja! Baalde ze van want nu moest ze kiezen.
.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:47
Ik begrijp niks van dit topic. Mijn vriend heeft lactose intolerantie en moet glutenvrij eten natuurlijk houd ik hier rekening mee. Als mijn vriend iets met melkproducten eet krijgt hij ontzettende buikpijn en heeft dan daarna urenlang last van diarree. Ik ben zijn partner en heb liever een gelukkige en gezonde vriend dan een zieke vriend op vakantie.
Daarbij gaan wij op vakantie om cultuur te snuiven en niet om te eten. Eten kunnen we thuis ook. En inderdaad ik geef geen fuck om eten, ik eet om te leven en ik leef niet om te eten! En natuurlijk hou ik van een lekkere biefstuk of vis maar om zoet eten zoals gebak en ijs , nee bah daar word ik misselijk van en krijg ik ook buikpijn van.
Daarbij gaan wij op vakantie om cultuur te snuiven en niet om te eten. Eten kunnen we thuis ook. En inderdaad ik geef geen fuck om eten, ik eet om te leven en ik leef niet om te eten! En natuurlijk hou ik van een lekkere biefstuk of vis maar om zoet eten zoals gebak en ijs , nee bah daar word ik misselijk van en krijg ik ook buikpijn van.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:50
Ik denk inderdaad dat ze obesitas heeft dat moet wel met al die "loze"calorieën. Erg ongezond eetpatroon!Attraverso schreef: ↑16-10-2021 08:45Die vriendin moet toch erg zwaar zijn, de hele dag ongezond vreten en als een kind beginnen zeuren ‘of we er bijna zijn’ als ze wat moet wandelen.
Vind het heel erg raar dat je op reis gaat met een ‘vriendin’ die je eigenlijk niet goed kent.

zaterdag 16 oktober 2021 om 09:52
Je stoort je aan je vriendin maar in plaats van het te negeren ga je het (over)analyseren en je let overal op.
Ik vind het ook raar dat als je het eten minder belangrijk wil maken je vervolgens wel een trip gaat uitstippelen met restaurant erbij. Je had ook de trip alleen kunnen uitstippelen en als ze ernaar vraagt kunnen voorstellen het op z’n beloop te laten en niet meteen te plannen.
Ik zou het bespreekbaar maken en aangeven dat je het jammer vindt dat ze zoveel tijd met restaurants bezig is en alles vast wil leggen.
Ik vind het ook raar dat als je het eten minder belangrijk wil maken je vervolgens wel een trip gaat uitstippelen met restaurant erbij. Je had ook de trip alleen kunnen uitstippelen en als ze ernaar vraagt kunnen voorstellen het op z’n beloop te laten en niet meteen te plannen.
Ik zou het bespreekbaar maken en aangeven dat je het jammer vindt dat ze zoveel tijd met restaurants bezig is en alles vast wil leggen.

zaterdag 16 oktober 2021 om 09:55
Nou inderdaad, heel gebruikelijk om te vragen of je metgezel een stukje wil proeven als je iets krijgt dat erg lekker is.
En man en ik delen ook vaak hoofdgerechten, niks geks aan.
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:57
zaterdag 16 oktober 2021 om 09:59
Dat zij raar doet omdat je je toetjes niet wil delen is wel vreemd. Proeven is wat anders dan steeds de helft van het bord van de ander willen opeten.aardbeienslof schreef: ↑16-10-2021 09:55Nou inderdaad, heel gebruikelijk om te vragen of je metgezel een stukje wil proeven als je iets krijgt dat erg lekker is.
En man en ik delen ook vaak hoofdgerechten, niks geks aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:00
Weet je wat ik hier bijzonder aan vindt? Als ik in het buitenland iets ontzettends lekkers op mijn bord krijg. Zou ik het graag ook mijn reisgenoten laten proeven. Gewoon een hapje. Voor de beleving. Om te delen dat je iets lekkers op je bord hebt. Daar hoef niet tegen over te staan dat ik persé ook iets van de ander moet.sjottelsplakje schreef: ↑15-10-2021 23:21Mijn Hoofdgerecht was heerlijk en ze bleef hinten naar een stuk maar heb het genegeerd want zij is altijd degene die het meest krijgt (ik kan niet altijd van haar proeven). Op een gegeven moment kreeg ik last dus niet kunnen opmaken. Dus vroeg ze aan de bediening of ze het mee mag nemen (dus geen voedselverspilling!), maar wel ongemakkelijk gevoel. Ze vroeg of ik het nagerecht helemaal ging opeten. Ja! Baalde ze van want nu moest ze kiezen.
Dat jij haar negeert als zij wil proeven is echt heel gek.
Sowieso iemand die je lief vind negeren.
Raar gedrag van jou. Je zegt of ik heb er een hekel aan om te delen vriendin, dat weet je toch, of hier een lekker hapje om te proeven het is zalig, hoe is jou gerecht?
Echt raar gedrag ook van jou
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zaterdag 16 oktober 2021 om 10:00
Complotdenkers hahahahahasjottelsplakje schreef: ↑16-10-2021 08:22Laten we een slotje doen dan maar. De complotdenkers en de psychiaters hebben het overgenomen

zaterdag 16 oktober 2021 om 10:02
Ik dacht delen, als in ieders toetje samsam.viva-amber schreef: ↑16-10-2021 09:59Dat zij raar doet omdat je je toetjes niet wil delen is wel vreemd. Proeven is wat anders dan steeds de helft van het bord van de ander willen opeten.
Maar goed, als iemand steeds mijn eten dat ik laat staan op wil eten dan zou ik daar in het restaurant niets van zeggen, ik zou het als vriendin wel zorgelijk vinden maar dan op een ander moment eens rustig aankaarten dat ik me zorgen maak.