Opzegtermijn van 2 maanden: zwaar gedemotiveerd
maandag 31 januari 2022 om 09:22
Hey hey,
Ik zit even met de volgende vraag: hoe motiveer je jezelf om je werk nog goed te doen tijdens een opzegtermijn van 2 maanden?
Ik heb ontslag genomen omdat ik EINDELIJK een leukere job heb gevonden dan mijn huidige werk. Ik heb het gewoon niet naar mijn zin, moet mezelf naar werk slepen en voel me niet op mn plek. Heel fijn dus dat ik wat anders heb gevonden, maar ik heb een opzegtermijn van 2 maanden, ik moet dus gewoon nog doorwerken t/m eind maart. Eigenlijk zijn het zelfs dus nog meer dan 2 maanden.
Helaas merk ik dat mijn enige motivatie voor dit werk blijkbaar was dat ik niet zonder werk wilde zitten, oftewel: nu ik weet dat ik wegga heb ik echt al helemaal geen zin meer. Daarnaast is de sfeer op werk niet beter geworden sinds ik ontslag heb genomen. Mijn manager snapt de keuze niet en omdat een andere collega ook weggaat heb ik de komende weken ook nog eens dubbel werk.
Hoe ga ik in hemelsnaam deze komende weken doorkomen?! Iemand ervaring of tips hiermee?
Ik zit even met de volgende vraag: hoe motiveer je jezelf om je werk nog goed te doen tijdens een opzegtermijn van 2 maanden?
Ik heb ontslag genomen omdat ik EINDELIJK een leukere job heb gevonden dan mijn huidige werk. Ik heb het gewoon niet naar mijn zin, moet mezelf naar werk slepen en voel me niet op mn plek. Heel fijn dus dat ik wat anders heb gevonden, maar ik heb een opzegtermijn van 2 maanden, ik moet dus gewoon nog doorwerken t/m eind maart. Eigenlijk zijn het zelfs dus nog meer dan 2 maanden.
Helaas merk ik dat mijn enige motivatie voor dit werk blijkbaar was dat ik niet zonder werk wilde zitten, oftewel: nu ik weet dat ik wegga heb ik echt al helemaal geen zin meer. Daarnaast is de sfeer op werk niet beter geworden sinds ik ontslag heb genomen. Mijn manager snapt de keuze niet en omdat een andere collega ook weggaat heb ik de komende weken ook nog eens dubbel werk.
Hoe ga ik in hemelsnaam deze komende weken doorkomen?! Iemand ervaring of tips hiermee?
maandag 31 januari 2022 om 09:26

maandag 31 januari 2022 om 09:29
Het is ook erg lang, ik zit nu in mijn laatste week en heb 4 weken geleden opgezegd, moest er dus 5 in totaal. Ik wilde ook echt heel graag weg ivm frustraties met het bedrijf. Mijn leidinggevende heeft het ook echt niet goed opgenomen en er ligt nog een hele bak werk.
Mijn advies: prioriteer wat voor jou belangrijk is om goed achter te laten en laat je zeker niet opzadelen met dubbel werk. Zet je taken/overdrachtsplan op papier zodat je duidelijk kunt aangeven wat je nog kunt doen in de resterende tijd en vermijd dat er nieuw werk in je schoot geworpen wordt en faseer steeds meer afspraken uit je agenda.
Daarnaast alles zoveel mogelijk van je af laten glijden, succes
Mijn advies: prioriteer wat voor jou belangrijk is om goed achter te laten en laat je zeker niet opzadelen met dubbel werk. Zet je taken/overdrachtsplan op papier zodat je duidelijk kunt aangeven wat je nog kunt doen in de resterende tijd en vermijd dat er nieuw werk in je schoot geworpen wordt en faseer steeds meer afspraken uit je agenda.
Daarnaast alles zoveel mogelijk van je af laten glijden, succes

maandag 31 januari 2022 om 09:30
Het klinkt flauw maar gewoon doorgaan. Je wordt immers betaald om werk te verrichten. Als jij geen zin in je werk hebt, dan heeft je baas misschien wel geen zin om je salaris te betalen. Het kan niet van 1 kant komen vind ik altijd.
Ik begrijp dat het moeilijk is, en vooral omdat een andere collega ook is weggegaan. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en hoe lastig het ook was om mijzelf te motiveren wil ik het toch goed achterlaten. Ik heb mij vooral gestort op het schrijven van overdrachtsdocumenten en het werk gewoon te doen. Uiteraard was ik niet altijd even productief maar uiteindelijk heb ik samen met mijn collega's leuk kunnen afsluiten.
Het einde is in zicht, je weet dat je weggaat. Je kunt aftellen, houdt je daaraan vast. Succes met de laatste loodjes.
Ik begrijp dat het moeilijk is, en vooral omdat een andere collega ook is weggegaan. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en hoe lastig het ook was om mijzelf te motiveren wil ik het toch goed achterlaten. Ik heb mij vooral gestort op het schrijven van overdrachtsdocumenten en het werk gewoon te doen. Uiteraard was ik niet altijd even productief maar uiteindelijk heb ik samen met mijn collega's leuk kunnen afsluiten.
Het einde is in zicht, je weet dat je weggaat. Je kunt aftellen, houdt je daaraan vast. Succes met de laatste loodjes.
Ik doe mijn best
maandag 31 januari 2022 om 09:33
Ohhh, wat fijn dat je een nieuwe baan hebt! Ik kijk er zó naar uit dat het bij mij binnenkort ook zo ver is...
Begrijpelijk dat je nu ook weer sterk merkt dat je hier echt geen motivatie meer voor hebt. Maar bekijk het zo, straks zijn al die dingen jouw probleem niet meer, dus het is ook wel iets makkelijker om er luchtiger naar te kijken, goed werk te doen (op een iets rustiger tempo misschien) en je tijd uit te zitten. Februari is gelukkig een korte maand. Heb je nog vrije dagen die je kunt inzetten? Kan je tijd zomaar met een weekje inkorten.
Begrijpelijk dat je nu ook weer sterk merkt dat je hier echt geen motivatie meer voor hebt. Maar bekijk het zo, straks zijn al die dingen jouw probleem niet meer, dus het is ook wel iets makkelijker om er luchtiger naar te kijken, goed werk te doen (op een iets rustiger tempo misschien) en je tijd uit te zitten. Februari is gelukkig een korte maand. Heb je nog vrije dagen die je kunt inzetten? Kan je tijd zomaar met een weekje inkorten.
maandag 31 januari 2022 om 09:41
De opname daarvan mag geweigerd worden als het werk daardoor in gedrang komt. En met nog een personeelslid dat weg is/gaat, heeft wg een hele sterke zaak om deze niet op te laten nemen (maar wel uit te betalen natuurlijk.)
maandag 31 januari 2022 om 09:44
maandag 31 januari 2022 om 09:49
dus nog maar 7 weken!SPORTYSPICE123 schreef: ↑31-01-2022 09:44Ik heb inderdaad een weekje op kunnen nemen eind maart, voordat ik bij mijn nieuwe werk begin!

kun je thuiswerken? misschien helpt je dat?
Of naar een andere locatie?
domme klussen die wel voldoening geven oppakken? Archief opruimen oid. Lekker alleen in dat hok?
maandag 31 januari 2022 om 10:00
Dit is ook mijn ervaring en kan misschien helpen als motivatie.Winterland schreef: ↑31-01-2022 09:31Maak een aftelkalender![]()
En weet; het is een kleine wereld. De indruk die je nu nalaat, blijft hen bij. En misschien kruisen jullie elkaars pad ooit nog eens.
Natuurlijk: het is lang, niet leuk en moeilijk. Maar de wereld is echt klein. Je komt elkaar soms op onverwachte momenten weer eens ergens tegen of je kunt een keer een referentie of contact gebruiken.
Het is altijd goed en nuttig om ergens op een goede en fijne manier weg te gaan.
Don’t grow up, it’s a trap
maandag 31 januari 2022 om 10:07
Wat is het je waard om eerder weg te kunnen? Mag het je wat kosten?
Onder het mom van "voor wat, hoort wat" zou je met je leidinggevende kunnen onderhandelen. Denk hierbij aan het afzien van vakantiegeld of het uitbetalen van vakantiedagen. Alles wat je samen (op papier) overeenkomt is toegestaan.
Mag het je niks kosten, dan zul je moeten blijven werken tot einde dienstverband. Dat ben je samen destijds overeen gekomen en daar wordt je voor betaald.
Onder het mom van "voor wat, hoort wat" zou je met je leidinggevende kunnen onderhandelen. Denk hierbij aan het afzien van vakantiegeld of het uitbetalen van vakantiedagen. Alles wat je samen (op papier) overeenkomt is toegestaan.
Mag het je niks kosten, dan zul je moeten blijven werken tot einde dienstverband. Dat ben je samen destijds overeen gekomen en daar wordt je voor betaald.
maandag 31 januari 2022 om 10:07
Oh ik heb dit ook gehad, lange twee maanden waren dat… ik had al maanden een bore out, wat niet hielp. Ik had ook nog veel vakantiedagen maar ze lieten me niet eerder gaan dus ik heb ze midden in mijn opzegtermijn opgenomen, waren ze ook niet echt blij mee, maar ja. Mij hielp het om een lijst te maken met alles wat ik nog af moest ronden en dingen als mijn mailbox en Onedrive opschonen, bureau uitmesten is ook een mooie klus waar je wel een dag of twee mee bezig bent. En overdrachtsdocumenten opfrissen, enz. Veel succes met de laatste weken!

maandag 31 januari 2022 om 10:14
Ik herken het gevoel, maar ben altijd met de motivatie doorgegaan na opzeggen dat ik graag mijn oude werk 'goed' wil achterlaten, zodat mensen ook positief op me terugkijken.
Dat heeft me toevallig ook al wel eens geholpen, ik ben ooit eens heel lullig ontslagen (als in; alle tijdelijke contracten werden niet meer verlengd per 30 april en ik was op 1 mei begonnen), heb daar nog 4 weken als mijn eigen vrolijke zelf doorgelopen (hoewel ik me niet zo voelde) en ben later door een toenmalige directe collega aangenomen in een ander bedrijf. Ik kan me zo voorstellen dat als ik de laatste 4 weken als een zure hork rond had gewandeld, ik die kans niet zou hebben gekregen.
Dat heeft me toevallig ook al wel eens geholpen, ik ben ooit eens heel lullig ontslagen (als in; alle tijdelijke contracten werden niet meer verlengd per 30 april en ik was op 1 mei begonnen), heb daar nog 4 weken als mijn eigen vrolijke zelf doorgelopen (hoewel ik me niet zo voelde) en ben later door een toenmalige directe collega aangenomen in een ander bedrijf. Ik kan me zo voorstellen dat als ik de laatste 4 weken als een zure hork rond had gewandeld, ik die kans niet zou hebben gekregen.
maandag 31 januari 2022 om 10:15
Ook bij mijn vorige baan gehad zo'n langere opzegtermijn. Werk was wel leuk, maar de druk enorm hoog.
Tegelijk met mij gingen 2 andere directe collega's van een team van 4 man weg. En doordat 1 collega net voor mij weg ging, moest ik in die laatste 2 maanden ook nog nieuwe taken leren voor overnemen van een vakantie van een collega.
De druk wat betreft werk was hoog, dus vakantiedagen opnemen (en ik had er heel veel) kon ook niet, werd geweigerd.
Andere collega en ik die tegelijk weggingen hebben gewoon keihard gewerkt die laatste maanden, procedures gemaakt en proberen het "schoon" achter te laten voor de opvolgers (die we eigenlijk ook niet konden inwerken). En juist doordat we wisten dat en dat is de einddatum gaf dat nog even de extra stimulans om de laatste weken werk goed te kunnen afronden.
Tip is wel inderdaad, rond het netjes af, doe je werk en onthoud dat je je eind datum weet, dan zijn die weken echt zo om!
Tegelijk met mij gingen 2 andere directe collega's van een team van 4 man weg. En doordat 1 collega net voor mij weg ging, moest ik in die laatste 2 maanden ook nog nieuwe taken leren voor overnemen van een vakantie van een collega.
De druk wat betreft werk was hoog, dus vakantiedagen opnemen (en ik had er heel veel) kon ook niet, werd geweigerd.
Andere collega en ik die tegelijk weggingen hebben gewoon keihard gewerkt die laatste maanden, procedures gemaakt en proberen het "schoon" achter te laten voor de opvolgers (die we eigenlijk ook niet konden inwerken). En juist doordat we wisten dat en dat is de einddatum gaf dat nog even de extra stimulans om de laatste weken werk goed te kunnen afronden.
Tip is wel inderdaad, rond het netjes af, doe je werk en onthoud dat je je eind datum weet, dan zijn die weken echt zo om!
maandag 31 januari 2022 om 10:42
Dit zou ook mijn advies zijn. Maak het goed af, wie weet komt het nog eens van pas. In mijn werkveld kom je iedere keer weer dezelfde mensen tegen en het is prettig dat ik met de meesten nog een goede band heb en zij mij ook nog leuk vinden. Dat kan je alleen maar verder helpen in je volgende baan. Praat daar ook niet negatief over je vorige werkgever, je weet nooit waar het terecht komt en bovendien levert het je niks op.Winterland schreef: ↑31-01-2022 09:31Maak een aftelkalender![]()
En weet; het is een kleine wereld. De indruk die je nu nalaat, blijft hen bij. En misschien kruisen jullie elkaars pad ooit nog eens.
Verder zou ik gewoon met mijn verstand op 0 de laatste weken eruit werken. Heb je nog vakantiedagen over? Die zou ik dan proberen allemaal op te maken.
maandag 31 januari 2022 om 10:46
Ik zou ook gewoon m'n best blijven doen en me niet heel negatief uitlaten, maar eerlijk gezegd zou ik het dubbele werk niet oppakken. Alles wat niet binnen je uren past zou ik zelf niet extra gaan doen. Als er zo stom wordt gereageerd, ga ik echt niet overwerken of mezelf helemaal voorbij lopen om het af proberen te maken binnen mijn uren. Dan blijft dat werk van die andere collega maar liggen
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
maandag 31 januari 2022 om 10:57
Dit inderdaad. Geef jezelf een schop onder je reet. Je word betaalt voor je werk, wie zegt dat het leuk moet zijn. Je hebt al iets anders gevonden dus even een paar weken op je tanden bijten en je bent er doorheen.Woll*Stone schreef: ↑31-01-2022 10:09Stel je volwassen en professioneel op. Doe wat je moet doen. Zin hebben is echt niet essentieel daarvoor. Als je geen zin hebt, doe je het maar zonder zin.

maandag 31 januari 2022 om 11:07
Ik heb me nooit echt druk meer gemaakt om mijn baan na opzeggen. Echt afrondend en wat betreft dat kleine wereldje valt het wat mij betreft wel mee (en ik werk in een kleine wereld waar iedereen elkaar kent). De indruk die je achterlaat heb je al gemaakt. Dus de laatste weken gewoon lekker voorthobbelen.
Ik ben ook nooit zo bezig geweest met keihard werken voor de volgende. Die volgende redt zich wel, net zoals jij je ook gered hebt toen je startte.
Ik ben ook nooit zo bezig geweest met keihard werken voor de volgende. Die volgende redt zich wel, net zoals jij je ook gered hebt toen je startte.
maandag 31 januari 2022 om 12:04
dit! Gewoon doorwerken en je dingen doen. Ik snap dat je nu geen extra taken erbij pakt (of juist wel om zo de tijd sneller door te komen ) maar je reguliere werk gewoon door blijven doen. De laatste 3 weken zou ik gaan inzetten op afronden en overdragen en opruimen van je archief (voor zover van toepassing). Dit kun je met je leidinggevende bespreken. Zorg dat je op een goede manier weggaat en alles goed is overgedragen. En plan ook tijd in om afscheid van collega's te nemen. Zeker van de collega's die je niet elke dag ziet.madamecannibale schreef: ↑31-01-2022 10:57Dit inderdaad. Geef jezelf een schop onder je reet. Je word betaalt voor je werk, wie zegt dat het leuk moet zijn. Je hebt al iets anders gevonden dus even een paar weken op je tanden bijten en je bent er doorheen.
hoi
maandag 31 januari 2022 om 12:36
Het maakt voor mijn gevoel nog wat uit of je zelf weggaat of contract niet verlengd bijv.
Als ik zelf wegga dan doe ik altijd nog gewoon m’n best tot einde, tenzij de reden echt is dat m’n leidinggevende me altijd zou hebben dwarsgezeten ofzo. Heb ook weleens gehad dat m’n contract niet verlengd was, zag ik ook al wel aankomen. Leidinggevende had echt de pik op me vanaf het begin dat ik daar kwam werken. Na dat nieuws heb ik ook niet echt veel meer uitgevoerd, echt minimale.
Als ik zelf wegga dan doe ik altijd nog gewoon m’n best tot einde, tenzij de reden echt is dat m’n leidinggevende me altijd zou hebben dwarsgezeten ofzo. Heb ook weleens gehad dat m’n contract niet verlengd was, zag ik ook al wel aankomen. Leidinggevende had echt de pik op me vanaf het begin dat ik daar kwam werken. Na dat nieuws heb ik ook niet echt veel meer uitgevoerd, echt minimale.