Werk & Studie alle pijlers

STAP-budget

01-03-2022 12:34 454 berichten
Zijn er nog meer mensen bezig met het aanvragen van hun STAP-budget?

Ik sta sinds tien uur in de wachtrij, en het einde lijkt nog lang niet in zicht te zijn, waardeloos.

Is het jou al wel gelukt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de beschikking digitaal ontvangen dat mijn aanvraag is goedgekeurd en ik de subsidie ga krijgen. Op 1 april as kan ik met mijn opleiding beginnen :yes:

Zag alleen dat er om de een of andere reden 2 aanvragen voor dezelfde opleiding waren geregistreerd :huh:
Maar goed UWV zal voor 1 subsidie verstrekken. In ieder geval kan ik starten. Duurde dus helemaal geen 4 weken voordat je iets hoort. En toen ik gisteravond keek zag ik dat er nog maar 52% van STAP-budget bij deze ronde te vergeven was. Gaat erg snel volgens mij.
aardbei35 schreef:
02-03-2022 11:39
Ik heb de beschikking digitaal ontvangen dat mijn aanvraag is goedgekeurd en ik de subsidie ga krijgen. Op 1 april as kan ik met mijn opleiding beginnen :yes:

Zag alleen dat er om de een of andere reden 2 aanvragen voor dezelfde opleiding waren geregistreerd :huh:
Maar goed UWV zal voor 1 subsidie verstrekken. In ieder geval kan ik starten. Duurde dus helemaal geen 4 weken voordat je iets hoort. En toen ik gisteravond keek zag ik dat er nog maar 52% van STAP-budget bij deze ronde te vergeven was. Gaat erg snel volgens mij.
Super Aardbei! :redrose:
Kreeg je bevestiging per mail?
Danku! Ik kreeg 4 uur na de aanvraag een mail dat er op de site van STAP-Budget een bericht voor me klaarstond en daar stond de toekenningsbeschikking.
Metallover schreef:
02-03-2022 07:46
Wat staan er trouwens ontzèttend veel onzincursussen bij. Een hele wirwar aan vage coaches etc. Dat je denkt: hoe is dit er in godsnaam doorgekomen bij de overheid?!?
Met als dieptepunt de ‘Cursus Virtuele Maagband Consulent’
[/url] https://www.stap-budget.nl/opleidingen/ ... 20maagband[/url]

:facepalm:
Dit is toch serieus om te janken, of niet? Hiervoor krijg je dus budget, terwijl ik voor mijn omscholing (HBO deeltijd, niets vaags aan) dus gewoon een lening moet afsluiten. Ik ga echt iets heel anders doen dan wat ik nu doe en ook niet relevant voor huidige baan, dus werkgever betaalt logischerwijs niet mee. Doe mij het systeem van aftrek maar weer terug. Was misschien ook niet geheel eerlijk, maar voor mijn gevoel eerlijker dan dit systeem.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
aardbei35 schreef:
02-03-2022 11:59
Danku! Ik kreeg 4 uur na de aanvraag een mail dat er op de site van STAP-Budget een bericht voor me klaarstond en daar stond de toekenningsbeschikking.
Ah, dan weet ik dat.
maar man wat een lange zit was het van 10-18.00 uur 😵‍💫
MockTurtle schreef:
02-03-2022 12:02
Dit is toch serieus om te janken, of niet? Hiervoor krijg je dus budget, terwijl ik voor mijn omscholing (HBO deeltijd, niets vaags aan) dus gewoon een lening moet afsluiten. Ik ga echt iets heel anders doen dan wat ik nu doe en ook niet relevant voor huidige baan, dus werkgever betaalt logischerwijs niet mee. Doe mij het systeem van aftrek maar weer terug. Was misschien ook niet geheel eerlijk, maar voor mijn gevoel eerlijker dan dit systeem.
Dit dus…. Zonder afbreuk te willen doen aan alles, er zijn echt weinig opties als het gaat om echte omscholing. Ik wil een post hbo doen. Die er niet op staat..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Er is nu nog maar 26% beschikbaar
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
02-03-2022 12:10
Dit dus…. Zonder afbreuk te willen doen aan alles, er zijn echt weinig opties als het gaat om echte omscholing. Ik wil een post hbo doen. Die er niet op staat..
Er komen meer -ook Hbo-opleidingen- in de volgende ronde en volgend jaar nog meer, las ik al
Ik was ook teleurgesteld in de mogelijkheden.
REDHOTHEAD schreef:
02-03-2022 12:13
Er komen meer -ook Hbo-opleidingen- in de volgende ronde en volgend jaar nog meer, las ik al
Ik was ook teleurgesteld in de mogelijkheden.
Ja ik hoorde het ook.. het jammere is alleen dat er vanuit onze vakvereniging ook een budget is dat te combineren zou zijn met stap.
Alleen is dat ook een op=op regeling. Gecombineerd zou dat met 2500 euro budget leveren..

Ik moet nu dus kiezen of ik het risico neem op niks en dan alles zelf lappen.
Volgende ronde stap en 1000 euro pakken
Volgende ronde stap en mogelijk subsidie vakvereniging = samen 2500

Of nu vakvereniging pakken en 1500 euro kunnen gebruiken, maar niet meer in de stap.

Met het risico dat ik pas volgend jaar in de opleiding kan instromen ipv dit jaar.

Ik neig nu naar 1500 vakvereniging, want dan heb ik die sowieso.. en dan zie ik t wel
MockTurtle schreef:
Eens. Wat een verkwanseling. Alle cursussen die ertussen staan.
Ik heb echt overal gezocht en misschien kunnen jullie me helpen.

Klopt het dat je NIET in aanmerking komt voor dit budget als je al met een opleiding bent begonnen? Dan loop je de aftrek en dit budget mis. Klopt dat?
jules* schreef:
02-03-2022 12:35
Ik heb echt overal gezocht en misschien kunnen jullie me helpen.

Klopt het dat je NIET in aanmerking komt voor dit budget als je al met een opleiding bent begonnen? Dan loop je de aftrek en dit budget mis. Klopt dat?
Wanneer ben je je opleiding begonnen? Als dit nog vorig school- of collegejaar (september-december 2021) is geweest, kan je het nog wel aftrekken van de belasting. Volgens mij heb je inderdaad pech als je in januari-februari bent begonnen. Maar voor de zekerheid zou je dat na kunnen vragen bij het UWV.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
Ik ga de curus digitaal rechercheur doen en die sprak me wel aan. Dat lijkt me een leuke aanvulling op mijn CV. Tsja, dat er bijvoorbeeld geen HBO deeltijd opleidingen tussen staan begrijp ik wel. Die zijn hartstikke duur en hebben een hoge drempel qua toelating. Heb zelf mijn HBO ook uit eigen zak moeten betalen. Dan zou ik het ook eerlijker vinden als bijvoorbeeld je studieschuld dan wordt kwijtgescholden. Doe mij dat dan maar als anderen een gratis HBO deeltijd kunnen gaan volgen.
Metallover schreef:
02-03-2022 07:46
Wat staan er trouwens ontzèttend veel onzincursussen bij. Een hele wirwar aan vage coaches etc. Dat je denkt: hoe is dit er in godsnaam doorgekomen bij de overheid?!?
Met als dieptepunt de ‘Cursus Virtuele Maagband Consulent’
[/url] https://www.stap-budget.nl/opleidingen/ ... 20maagband[/url]

:facepalm:
Het heeft allemaal een hoog Groupon-gehalte met trainingen en cursussen in onzinnige dingen. Echt bizar.
Nimbus2020 schreef:
02-03-2022 12:19
Eens. Wat een verkwanseling. Alle cursussen die ertussen staan.
Niet allemaal, gelukkig voor mij.
Voor mij staat er ook een mooie post hbo opleiding tussen maar staan inderdaad ook dingen tussen waarvan ik me van afvraag of het niet weggooien van geld is.
Wat een drama dat Stap budget aanvragen. Sinds gisterochtend in de rij gestaan. Zo'n beetje de hele dag elk kwartier zitten checken, uiteindelijk tegen 20.00 uur was ik aan de beurt, kan je niet inloggen op DigiD. Na een paar pogingen kwam ik op een of andere site lostlemon terecht en werd ik eruit geknikkerd en mocht ik weer opnieuw aansluiten in de wachtrij. Ik heb toen mijn wekker gezet voor midden in de nacht (ik dacht dat ik er dan misschien wel doorheen zou komen) en toen om 03.00 uur vannacht ging kijken, stond er aanvraag gepauzeerd. Pfff, had net zo goed kunnen blijven slapen.
Vanochtend opnieuw 3 pogingen en na inloggen en aanmelden uiteindelijk gelukt om 10.00 uur!!!!!

Je kunt toch als overheid ook wel bedenken dat dit een enorme aantrekkingskracht heeft en dat als je maar 160 duizend plekken te vergeven hebt, het kneiterdruk is...
Ik heb nu net iig een mail dat er een bericht klaarstond die ik morgen kan bekijken (hoezo morgen?). Stiekem toch al even gekeken en er stond dat mijn aanvraag voorlopig is toegekend. Ben heeeel benieuwd.
Singlejingle schreef:
02-03-2022 13:13
Wat een drama dat Stap budget aanvragen. Sinds gisterochtend in de rij gestaan. Zo'n beetje de hele dag elk kwartier zitten checken, uiteindelijk tegen 20.00 uur was ik aan de beurt, kan je niet inloggen op DigiD. Na een paar pogingen kwam ik op een of andere site lostlemon terecht en werd ik eruit geknikkerd en mocht ik weer opnieuw aansluiten in de wachtrij. Ik heb toen mijn wekker gezet voor midden in de nacht (ik dacht dat ik er dan misschien wel doorheen zou komen) en toen om 03.00 uur vannacht ging kijken, stond er aanvraag gepauzeerd. Pfff, had net zo goed kunnen blijven slapen.
Vanochtend opnieuw 3 pogingen en na inloggen en aanmelden uiteindelijk gelukt om 10.00 uur!!!!!

Je kunt toch als overheid ook wel bedenken dat dit een enorme aantrekkingskracht heeft en dat als je maar 160 duizend plekken te vergeven hebt, het kneiterdruk is...
Ik heb nu net iig een mail dat er een bericht klaarstond die ik morgen kan bekijken (hoezo morgen?). Stiekem toch al even gekeken en er stond dat mijn aanvraag voorlopig is toegekend. Ben heeeel benieuwd.
Hier ook van 10.00-18.00 uur gisteren in de wachtrij gestaan. Rond 19.00 uur had ik mijn aanvraag eindelijk afgerond en 3,5 uur later stond de toekenningsbeschikking al klaar🥳
aardbei35 schreef:
02-03-2022 12:58
Ik ga de curus digitaal rechercheur doen en die sprak me wel aan. Dat lijkt me een leuke aanvulling op mijn CV. Tsja, dat er bijvoorbeeld geen HBO deeltijd opleidingen tussen staan begrijp ik wel. Die zijn hartstikke duur en hebben een hoge drempel qua toelating. Heb zelf mijn HBO ook uit eigen zak moeten betalen. Dan zou ik het ook eerlijker vinden als bijvoorbeeld je studieschuld dan wordt kwijtgescholden. Doe mij dat dan maar als anderen een gratis HBO deeltijd kunnen gaan volgen.
Eerste dik gedrukte:
Deze snap ik even niet? Voorheen kreeg je belastingaftrek als je een opleiding volgde. Dat kan sinds dit jaar niet meer. Waarom heb je meer 'recht' op compensatie voor een cursus dan voor een deeltijdopleiding?

Tweede dik gedrukte:
Als het goed is, heb jij jouw studie tot dit jaar altijd kunnen aftrekken van de belasting. Vanaf dit jaar krijg je niets meer als je een volledige opleiding gaat doen.
Arequipa schreef:
02-03-2022 13:12
Voor mij staat er ook een mooie post hbo opleiding tussen maar staan inderdaad ook dingen tussen waarvan ik me van afvraag of het niet weggooien van geld is.
Ja, snap ik. Fijn dat er nog iets voor jou tussen staat😄. Ik heb ook wel cursussen en opleidingen gezien waar ik zo mijn bedenkingen bij had, maar ja daar was ik niet in geïnteresseerd dus naar iets uitgekeken waarvan ik denk dat het een leuke aanvulling op mijn CV is en zo kwam ik op de cursus Digitaal Rechercheren uit. Toch leuk dat ik deze opleiding van bijna 900 euro op kosten van de overheid mag gaan doen. Hier is dus het glas halfvol😉
MockTurtle schreef:
02-03-2022 12:50
Wanneer ben je je opleiding begonnen? Als dit nog vorig school- of collegejaar (september-december 2021) is geweest, kan je het nog wel aftrekken van de belasting. Volgens mij heb je inderdaad pech als je in januari-februari bent begonnen. Maar voor de zekerheid zou je dat na kunnen vragen bij het UWV.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga het eens navragen bij het UWV.
jules* schreef:
02-03-2022 13:19
Eerste dik gedrukte:
Deze snap ik even niet? Voorheen kreeg je belastingaftrek als je een opleiding volgde. Dat kan sinds dit jaar niet meer. Waarom heb je meer 'recht' op compensatie voor een cursus dan voor een deeltijdopleiding? Dat moet je mij niet vragen, maar aan de rijksoverheid.

Tweede dik gedrukte:
Als het goed is, heb jij jouw studie tot dit jaar altijd kunnen aftrekken van de belasting. Vanaf dit jaar krijg je niets meer als je een volledige opleiding gaat doen. Ik heb mijn studie bijna 13 jaar geleden al afgerond en heb dus nooit iets aan die regeling gehad. Bij mijn weten bestond dat in 2009 nog niet. Ben nu bezig mijn studieschuld terug te betalen. Daar zal ik nog wel even mee bezig zijn, maar het zij zo. Gelukkig geen 30.000 euro of meer schuld, dat dan gelukkig niet.
aardbei35 schreef:
02-03-2022 13:19
Ja, snap ik. Fijn dat er nog iets voor jou tussen staat😄. Ik heb ook wel cursussen en opleidingen gezien waar ik zo mijn bedenkingen bij had, maar ja daar was ik niet in geïnteresseerd dus naar iets uitgekeken waarvan ik denk dat het een leuke aanvulling op mijn CV is en zo kwam ik op de cursus Digitaal Rechercheren uit. Toch leuk dat ik deze opleiding van bijna 900 euro op kosten van de overheid mag gaan doen. Hier is dus het glas halfvol😉
Haha zeker, hier hetzelfde! Was het al eerder aan het overwegen maar vond het erg prijzig en omdat ik weg wil bij mijn huidige werkgever wilde ik het hier niet onderhandelen.

Ga post hbo opleidingskunde volgen. Heb hiervoor al psychologie gedaan dus mooie verdieping.
Ik vond het aanbod ook erg mager. De opleiding die relevant is voor mij om mijn werk beter te kunnen doen, stond er niet tussen. Nu krijg ik mogelijk budget dat meer in de crea knutsel hoek lig. Leuk voor mijn persoonlijke ontwikkeling, maar of dat zich ook vertaald naar meer werk vraag ik me af.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven