Help! Mijn dochter van 14 blowt!

15-06-2009 01:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jarenlang een meelezer, maar nu zit ik met een groot probleem.

Mijn dochter van 14 is een lieve meid, met een speciale gebruiksaanwijzing.

Ze heeft een Neurologische leerstoornis (NLD) waarbij ook gedragsproblemen voorkomen.

We hebben al een lang hulpverleningstraject achter de rug van o.a revalidatiecentrum, speltherapie en ouderbegeleiding.

Uit al die onderzoeken kwam dat mijn dochter moeilijk met grenzen kan omgaan en zeer makkelijk beinvloedbaar is voor foute vrienden/situaties

Uit het rapport van de ouderbegeleiding kwam dat wij als ouders het goed deden en haar prima konden begeleiden en de ouderbegeleiding is toen gestopt.

Ze is gaan roken toen ze net 14 was, ik kon dit haar niet verbieden, wel gesproken met haar over de gevaren van het roken, drugs en alcohol.

Ze heeft ook nl vrienden die bij haar op school zitten en nog jonger zijn als haar die al drinken en blowen.

Veel met haar hier over gepraat en in één ding was ze heel duidelijk dit zou ze echt nooit doen omdat ze wist van haar vrienden hoe dit kon aflopen, o.a comazuipen, en in het ziekenhuis belanden door drugs.

Nu was mijn dochter vanmiddag naar buiten gegaan en mijn man leest zo af en toe haar gespreksgeschiedenis op msn en las dus dat vriendin van haar had gevraagd of ze een paar blowen kon kopen.

Mijn dochter had toevallig gister geld van mij gehad, wat genoeg kon zijn voor 3 blowen en zei tegen vriendin dat ze wel iemand wist die dat voor haar kon regelen.

Ik ben in haar msn geschiedenis gedoken en kwam er dus achter dat ze het al eerder over blowen heeft gehad, sterker nog een vriend van haar die hier wel eens thuis komt (16) is een dealer.

Mijn man is haar spullen gaan doorzoeken en kwam twee buisjes tegen waar een blow in had gezeten.

Toen ze thuis kwam hebben we als eerste onopvallend naar haar ogen gekeken, die stonden anders dan normaal.

We hebben gevraagd of ze nog geld overhad maar dat had ze opgemaakt bij de snackbar.

Na het avondeten had ze abnormaal honger en bleef maar brood eten.

We hebben ons vermoeden uitgesproken naar haar en ook gezegd dat we de buisjes hadden gevonden, nou die waren niet van haar, dat zouden vrienden wel in haar tas gestopt hebben.

Toen ze vanavond naar bed ging, is mijn man nog even met haar wezen praten en heeft ze toch toegegeven dat ze heeft geblowd, en niet één keer, maar meerdere keren.

Al heb ik wel eens vermoedens gehad en die ook met haar besproken, ik ben echt geschokt.

Jarenlang ben ik thuisgebleven, mijn werk opgezegd om haar zo goed mogelijk te begeleiden, heb daar ook geen spijt van hoor, deed het uit liefde voor haar, toch voelt het alsof ik heb gefaald heb waar is het misgegaan, waar ben ik tekort geschoten

Ze staat al driekwart jaar op de wachtlijst bij jeugdzorg maar ze is niet urgent genoeg, inmiddels bij een ander jeugdzorg aangemeld en alle papieren opgestuurd, maar wat doen we tot die tijd.

Tuurlijk ga ik met haar praten, maar het liefst zou ik haar de omgang met haar vrienden ontzeggen, geen msn contact meer en voorlopig binnen blijven, maar wat is echt een goede oplossing.

Jarenlang heb ik alles gedaan wat in mijn vermogen lag om haar op te voeden en te begeleiden, diverse therapieen met haar gedaan, ik weet het echt niet meer!

Sorry voor het lange verhaal, maar kon het niet echt kort omschrijven, ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken.

Misschien iemand die hier ervaring meeheeft....
quote:speciaaltje94 schreef op 15 juni 2009 @ 01:14:

Ik ben al jarenlang een meelezer, maar nu zit ik met een groot probleem.

Mijn dochter van 14 is een lieve meid, met een speciale gebruiksaanwijzing.

Ze heeft een Neurologische leerstoornis (NLD) waarbij ook gedragsproblemen voorkomen.

We hebben al een lang hulpverleningstraject achter de rug van o.a revalidatiecentrum, speltherapie en ouderbegeleiding.

Uit al die onderzoeken kwam dat mijn dochter moeilijk met grenzen kan omgaan en zeer makkelijk beinvloedbaar is voor foute vrienden/situaties

Uit het rapport van de ouderbegeleiding kwam dat wij als ouders het goed deden en haar prima konden begeleiden en de ouderbegeleiding is toen gestopt.

Ze is gaan roken toen ze net 14 was, ik kon dit haar niet verbieden, wel gesproken met haar over de gevaren van het roken, drugs en alcohol.

Ze heeft ook nl vrienden die bij haar op school zitten en nog jonger zijn als haar die al drinken en blowen.

Veel met haar hier over gepraat en in één ding was ze heel duidelijk dit zou ze echt nooit doen omdat ze wist van haar vrienden hoe dit kon aflopen, o.a comazuipen, en in het ziekenhuis belanden door drugs.

Nu was mijn dochter vanmiddag naar buiten gegaan en mijn man leest zo af en toe haar gespreksgeschiedenis op msn en las dus dat vriendin van haar had gevraagd of ze een paar blowen kon kopen.

Mijn dochter had toevallig gister geld van mij gehad, wat genoeg kon zijn voor 3 blowen en zei tegen vriendin dat ze wel iemand wist die dat voor haar kon regelen.

Ik ben in haar msn geschiedenis gedoken en kwam er dus achter dat ze het al eerder over blowen heeft gehad, sterker nog een vriend van haar die hier wel eens thuis komt (16) is een dealer.

Mijn man is haar spullen gaan doorzoeken en kwam twee buisjes tegen waar een blow in had gezeten.

Toen ze thuis kwam hebben we als eerste onopvallend naar haar ogen gekeken, die stonden anders dan normaal.

We hebben gevraagd of ze nog geld overhad maar dat had ze opgemaakt bij de snackbar.

Na het avondeten had ze abnormaal honger en bleef maar brood eten.

We hebben ons vermoeden uitgesproken naar haar en ook gezegd dat we de buisjes hadden gevonden, nou die waren niet van haar, dat zouden vrienden wel in haar tas gestopt hebben.

Toen ze vanavond naar bed ging, is mijn man nog even met haar wezen praten en heeft ze toch toegegeven dat ze heeft geblowd, en niet één keer, maar meerdere keren.

Al heb ik wel eens vermoedens gehad en die ook met haar besproken, ik ben echt geschokt.

Jarenlang ben ik thuisgebleven, mijn werk opgezegd om haar zo goed mogelijk te begeleiden, heb daar ook geen spijt van hoor, deed het uit liefde voor haar, toch voelt het alsof ik heb gefaald heb waar is het misgegaan, waar ben ik tekort geschoten

Ze staat al driekwart jaar op de wachtlijst bij jeugdzorg maar ze is niet urgent genoeg, inmiddels bij een ander jeugdzorg aangemeld en alle papieren opgestuurd, maar wat doen we tot die tijd.

Tuurlijk ga ik met haar praten, maar het liefst zou ik haar de omgang met haar vrienden ontzeggen, geen msn contact meer en voorlopig binnen blijven, maar wat is echt een goede oplossing.

Jarenlang heb ik alles gedaan wat in mijn vermogen lag om haar op te voeden en te begeleiden, diverse therapieen met haar gedaan, ik weet het echt niet meer!

Sorry voor het lange verhaal, maar kon het niet echt kort omschrijven, ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken.

Misschien iemand die hier ervaring meeheeft....Ik hoop dat je dit niet zo ventileert naar je dochter. Je dochter hoeft geen goed gedrag te vertonen uit dankbaarheid, omdat jij jarenlang dit of jarenlang dat. Je bent ouder, dus dat hoort erbij. Je dochter hoort respect voor je te hebben, maar dankbaarheid voor jouw offers hoort daar niet bij. Sorry als dat hard klinkt, maar het valt me direct op in je post.

Heeft je dochter een vertrouwenspersoon? Op school, of bij de hulpverlening waar jullie al geweest zijn? Op een of andere manier dring jij nu niet tot haar door, dan is het zaak om iemand te zoeken die wel tot haar doordringt.

Aan de andere kant lijkt het me zinnig dat je zicht krijgt op hoe groot dit probleem is. Experimenteren hoort er bij op die leeftijd, al is druggebruik altijd een punt van zorg en aandacht. Maar hoe groot is dat probleem? Doet ze wel eens mee uit stoerdoenerij? Doet ze het wel eens als ze alleen is? Dat soort dingen moet je boven zien te krijgen.

Op die leeftijd heeft verbieden geen zin. Wel goede voorlichting, zodat ze, als ze het dan zo nodig moet doen, daar verstandig mee omgaat.

Probeer het vertrouwen van je dochter te herwinnen. Niet door vriendjes te zijn, maar wel door een ouder te zijn waar ze bij terecht kan zonder directe oordelen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb op een iets oudere leeftijd geblowd, maar ik vind het zeker niet iets voor 14 jarigen. Ik herinner mij vooral het slome gevoel na afloop, geen energie meer hebben voor wat dan ook. Nou is 14 jaar ook wel een leeftijd waarop alles spannend is en alles uitgeprobeerd moet worden. Ook vind ik het heel goed dat je dochter zo'n goed band met haar vader heeft dat ze het hem verteld heeft.

Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, en mijn advies is ook niet alledaags, maar het komt van een ex van me, tevens moeder. Ze had tegen haar kinderen gezegd: "als jullie willen blowen prima, maar het gebeurd hier aan tafel en nergens anders." Tevens stond zij er op om het spul te kopen als ze het wilden, en dus geen hash meer aantreffen op hun kamer. Je verbiedt het dan niet, maar het spannende gaat er wel van af, eventueel hash roken met je ouders op de achtergrond. Voordeel is ook dat je erbij bent, en ziet wat er gebeurd. Er zal ook wel een groep mensen zijn voor keihard verbieden, met grote controle maatregelen, maar staks stopt ze haar hash in de regenpijp en vindt jij het nooit. Nogmaals, het zal geen alledaagse maatregel zijn, maar ik ben van de sitatie controleren, en niet van het rucksichtlos verbieden wat volgens mij een averechtse uitwerking heeft.

Oja, en deze moeder heeft geen blowende kinderen gehad.
quote:Poezewoes schreef op 15 juni 2009 @ 01:25:

[...]

Ik hoop dat je dit niet zo ventileert naar je dochter. Je dochter hoeft geen goed gedrag te vertonen uit dankbaarheid, omdat jij jarenlang dit of jarenlang dat. Je bent ouder, dus dat hoort erbij. Je dochter hoort respect voor je te hebben, maar dankbaarheid voor jouw offers hoort daar niet bij. Sorry als dat hard klinkt, maar het valt me direct op in je post.

Poezewoes, nee zo bedoelde ik het niet, het is meer om te omschrijven hoe ik het op dat moment voelde.

Mijn dochter hoeft mij zeker niet dankbaar te zijn hoor

Heeft je dochter een vertrouwenspersoon? Op school, of bij de hulpverlening waar jullie al geweest zijn?

Mijn dochter heeft alleen maar een intakegesprek gehad bij jeugdzorg.

Ze heeft op school wel een zorgcoordinater maar daar kan ze niet mee overweg.

De enige vertrouwenspersoon die ik voor haar zou kunnen bedenken, waar ze altijd veel mee praat is ernstig ziek.

Op een of andere manier dring jij nu niet tot haar door, dan is het zaak om iemand te zoeken die wel tot haar doordringt.

Ik denk dat mijn man in dit geval beter met haar kan praten als ik omdat hij het nu wat nuchterder kan bekijken als mij

Aan de andere kant lijkt het me zinnig dat je zicht krijgt op hoe groot dit probleem is. Experimenteren hoort er bij op die leeftijd, al is druggebruik altijd een punt van zorg en aandacht. Maar hoe groot is dat probleem? Doet ze wel eens mee uit stoerdoenerij?

Volgens mij doet ze het niet als ze alleen is maar idd uit stoerdoenerij

Doet ze het wel eens als ze alleen is? Dat soort dingen moet je boven zien te krijgen.

Op die leeftijd heeft verbieden geen zin. Wel goede voorlichting, zodat ze, als ze het dan zo nodig moet doen, daar verstandig mee omgaat.

Probeer het vertrouwen van je dochter te herwinnen. Niet door vriendjes te zijn, maar wel door een ouder te zijn waar ze bij terecht kan zonder directe oordelen.

Geloof me, ik kom zelf uit een gezin waar je dankbaar moest zijn dat je geboren was en geen eigen mening mocht geven, puberen was geen eens een optie..

Ik heb geen vooroordelen naar haar, waar ik misschien wel een fout heb gemaakt is het foute gedrag van haar vrienden veroordelen, misschien heb ik haar daardoor bewust de verkeerde hoek ingeduwd.

Ik weet dat expirimenteren bij de leeftijd hoort al vind ik 14 nog wel jong voor drugs, maar hoe voorkom ik dat het uit de hand gaat lopen en ze echt verslaafd raakt met alle gevolgen van dien?
Meelezer, ik vind het knap dat die moeder dat kon, maar ik weet niet of ik dit zou aandurfen.

Met roken heb ik het wel zo gedaan, ik koop de sigaretten, wil niet dat ze van anderen gaat bietsen en ook niet dat ze een shaggie van iemand draait, je weet nooit wat daarin zit.

Ze mag op het balkon roken en uit haar kamerraam, niet binnen iig.

Helaas vind ze het roken niet spannend meer en paft ze er rustig op los.

Ik ben ook blij dat ze een goede band met haar vader heeft.

Ze heeft het idd ook vaak over een waterpijp gehad, ze wil er zelfs één voor haar verjaardag hebben en dan samen met vrienden een waterpijp roken, maar dit gaat mij wel te ver.
[quote]speciaaltje94 schreef op 15 juni 2009 @ 01:42:

[...]

Geloof me, ik kom zelf uit een gezin waar je dankbaar moest zijn dat je geboren was en geen eigen mening mocht geven, puberen was geen eens een optie..

Zeg je hier eigenlijk wel mee dat je je dochter steeds wijst op alles wat jij gedaan hebt voor haar? Het komt zo vaak voor dat wat je meegekregen hebt uit je eigen jeugd, of je het wilt of niet, toch weer toepast op je eigen kinderen.

Wat me ook opvalt, is dat je duidelijk te kennen geeft dat uit de rapportage van de ouderbegeleiding bleek dat jullie het goed doen als ouders. Niks mis mee alleen komt het op mij over dat dit belangrijk voor je is. Vervolgens vraag je je meerdere malen af wat je fout hebt gedaan in de opvoeding. Dus enerzijds geloof je dat je niks verkeerds hebt gedaan, anderzijds verwijten naar jezelf. Lijkt erg op perfectionisme, met het besef dat het nooit perfect gaat. Want je bent moeder, opvoeder, begeleider. En elke ouder, hoe goed bedoelt ook, maakt fouten. Maar dat betekent niet dat je moet blijven hangen in het "Wat heb ik toch allemaal fout gedaan, ik deug niet als ouder.", nee, neem dit mee als kennis over jezelf, leer hiervan.

Ook moet je denk ik uitkijken om teveel nadruk te leggen op het feit dat je dochter makkelijk te beinvloeden zou zijn. Daarmee zou je kunnen proberen de "verkeerde invloeden" uit te sluiten zoals verbieden met bepaalde vrienden om te gaan etc. Dat lijkt een eenvoudige oplossing alleen zal die niet werken. Je dochter is namelijk de belangrijkste factor en die zal er blijven, toch?

Wat Poezewoes zegt: het hoort bij de leeftijd en blijf het in de gaten houden. Zorg dat ze het vertrouwen in jou weer terugkrijgt. Toen mijn kinderen klein waren, heb ik altijd gezegd (en daar ook naar gehandeld) dat ik liever wilde weten wat ze deden, ook al was er het risico dat ik het er niet mee eens zou kunnen zijn, dan dat ik niet wist waar ze mee bezig waren. En voor zover ik weet, zijn ze allebei open geweest. Af en toe te open, ik heb zelfs op een bepaald moment tegen mijn dochter gezegd dat ik echt niet alles hoefde te weten. Krijg je dat weer!

Ze hebben allebei geblowd, ik heb ze laten doen en allebei zijn ze er zelf mee gestopt omdat de ervaring ze liet zien dat het op die manier toch echt niet opschoot.
quote:rastafun schreef op 15 juni 2009 @ 02:17:

[quote]speciaaltje94 schreef op 15 juni 2009 @ 01:42:

[...]

Zeg je hier eigenlijk wel mee dat je je dochter steeds wijst op alles wat jij gedaan hebt voor haar? Het komt zo vaak voor dat wat je meegekregen hebt uit je eigen jeugd, of je het wilt of niet, toch weer toepast op je eigen kinderen.

Nee juist niet, ik bedoelde hier dus mee dat ik juist wil voorkomen dat zij ook zo'n jeugd zou krijgen, ik vind haar eigen mening juist heel belangrijk en probeer altijd samen met haar naar een oplossing te zoeken.

Wat me ook opvalt, is dat je duidelijk te kennen geeft dat uit de rapportage van de ouderbegeleiding bleek dat jullie het goed doen als ouders.

Ik heb hier juist aan getwijfeld, vond dat we zeker in haar belang meer begeleiding konden gebruiken.

Niks mis mee alleen komt het op mij over dat dit belangrijk voor je is. Vervolgens vraag je je meerdere malen af wat je fout hebt gedaan in de opvoeding. Dus enerzijds geloof je dat je niks verkeerds hebt gedaan, anderzijds verwijten naar jezelf.

Ik geloof niet dat ik perfect ben of niets verkeerds heb gedaan, maar ik zou juist willen weten wat ik verkeerd heb gedaan zodat ik handvaten heb om hier aan te werken.

Lijkt erg op perfectionisme, met het besef dat het nooit perfect gaat. Want je bent moeder, opvoeder, begeleider. En elke ouder, hoe goed bedoelt ook, maakt fouten. Maar dat betekent niet dat je moet blijven hangen in het "Wat heb ik toch allemaal fout gedaan, ik deug niet als ouder.", nee, neem dit mee als kennis over jezelf, leer hiervan.

Ook moet je denk ik uitkijken om teveel nadruk te leggen op het feit dat je dochter makkelijk te beinvloeden zou zijn. Daarmee zou je kunnen proberen de "verkeerde invloeden" uit te sluiten zoals verbieden met bepaalde vrienden om te gaan etc. Dat lijkt een eenvoudige oplossing alleen zal die niet werken. Je dochter is namelijk de belangrijkste factor en die zal er blijven, toch?

Wat Poezewoes zegt: het hoort bij de leeftijd en blijf het in de gaten houden. Zorg dat ze het vertrouwen in jou weer terugkrijgt. Toen mijn kinderen klein waren, heb ik altijd gezegd (en daar ook naar gehandeld) dat ik liever wilde weten wat ze deden, ook al was er het risico dat ik het er niet mee eens zou kunnen zijn, dan dat ik niet wist waar ze mee bezig waren. En voor zover ik weet, zijn ze allebei open geweest. Af en toe te open, ik heb zelfs op een bepaald moment tegen mijn dochter gezegd dat ik echt niet alles hoefde te weten. Krijg je dat weer!

Ze hebben allebei geblowd, ik heb ze laten doen en allebei zijn ze er zelf mee gestopt omdat de ervaring ze liet zien dat het op die manier toch echt niet opschoot.

Hoe oud waren jou kinderen toen ze begonnen met blowen?

Ik weet dat ik het niet kan verbieden, maar ik heb het er wel moeilijk mee.

Misschien kom ik over alsof ik perfect wil zijn maar zo voel ik dat niet, misschien komt dat in de openingspost zo over, maar zo bedoelde ik het niet.

Komt denk ik doordat ik het in mijn emotie verkeerd verwoord heb..
Waarom checken jullie haar MSN geschiedenis? Ik vind dat een kind op een bepaalde leeftijd recht heeft op een beetje privacy. Je gaat toch ook niet haar telefoongesprekken afluisteren of post openmaken? Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat jullie dit ook eerlijk tegen haar zeggen. Ik ben bang dat, als ze hier ooit achterkomt, het enorm schadelijk is voor haar vertrouwen in jullie.

Ik begrijp dat het moeilijk is en dat je je zorgen maakt, maar probeer vertrouwen in haar te hebben en in de opvoeding en begeleiding die jullie haar gegeven hebben.

Zelf blowde ik ook (frequent) op die leeftijd, ook dronk ik. Met mij is het ook niet mis gegaan. Sommige kinderen komen door hun omgeving of vroege 'rijpheid' eerder in aanraking met deze dingen. Zoals jezelf al aangaf; experimenteren hoort erbij, dat betekent echt niet per definitie dat het uit de hand gaat lopen. Haar laten beloven dat ze nooit zal drinken of drugs gebruiken, heeft in mijn ogen geen enkele zin. Hoe meer jullie benadrukken dat ze dat vooral niet moet doen, hoe interessanter het voor haar wordt.
The time is now
quote:Banba schreef op 15 juni 2009 @ 06:29:

Waarom checken jullie haar MSN geschiedenis? Ik vind dat een kind op een bepaalde leeftijd recht heeft op een beetje privacy. Je gaat toch ook niet haar telefoongesprekken afluisteren of post openmaken? Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat jullie dit ook eerlijk tegen haar zeggen. Ik ben bang dat, als ze hier ooit achterkomt, het enorm schadelijk is voor haar vertrouwen in jullie.

Ik begrijp dat het moeilijk is en dat je je zorgen maakt, maar probeer vertrouwen in haar te hebben en in de opvoeding en begeleiding die jullie haar gegeven hebben.

Zelf blowde ik ook (frequent) op die leeftijd, ook dronk ik. Met mij is het ook niet mis gegaan. Sommige kinderen komen door hun omgeving of vroege 'rijpheid' eerder in aanraking met deze dingen. Zoals jezelf al aangaf; experimenteren hoort erbij, dat betekent echt niet per definitie dat het uit de hand gaat lopen. Haar laten beloven dat ze nooit zal drinken of drugs gebruiken, heeft in mijn ogen geen enkele zin. Hoe meer jullie benadrukken dat ze dat vooral niet moet doen, hoe interessanter het voor haar wordt.

Banba ze is 14 ! en als ik zo lees niet een standaard meisje maar eentje met een grote risico factor om zich mee te laten slepen met "verkeerde vrienden" en heus één blowtje of één avondje zuipen doet je echt niet als junkie in de goot belanden. maar het meisje is 14 én heeft een flinke risico factor... ik vind het heel goed dat haar ouders haar hiermee proberen goed te begeleiden.

Privacy is goed, maar ik vind het ook erg goed dat mensen weten waar hun kinderen zich mee bezig houden, zodat ze adequaat daarop kunnen reageren.
Ik snap dat je je zorgen maakt maar aan de andere kant denk ik ook: ik was ook 14 toen ik voor het eerst ging blowen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je dochter weet dat ze altijd thuis kan komen en dat ze met ieder probleem of vraag bji haar ouders kan aankloppen. Als je haar nu te hard veroordeelt of gaat straffen, dan loop je de kans dat je de afstand tussen jullie vergroot.

Misschien is ze aan de ene kant een bijzonder geval, aan de andere kans is ze natuurlijk ook een puber. Met alle experimenten en buien en alles wat daarbij komt kijken.

Ik denk dat jullie misschien eens een goed gesprek met haar moeten hebben over wat je kan tegenkomen op straat; softdrugs, harddrugs. En dan niet meteen in het extreme trekken, want je zegt dat je hebt gepraat over comazuipen en in het ziekenhuis belanden maar laten we eerlijk zijn: de meesten drinken en gebruiken zonder ooit in coma of ziekenhuis te belanden. Maar je kan haar wel wijzen op de invloed die het heeft op je ontwikkeling, gezondheid, schoolresultaten. Dus gewoon eerlijk over de voor en nadelen en eerlijk vertellen waarom jij je er zorgen over maakt.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Yamuna schreef op 15 juni 2009 @ 06:46:

[...]

Banba ze is 14 ! en als ik zo lees niet een standaard meisje maar eentje met een grote risico factor om zich mee te laten slepen met "verkeerde vrienden" en heus één blowtje of één avondje zuipen doet je echt niet als junkie in de goot belanden. maar het meisje is 14 én heeft een flinke risico factor... ik vind het heel goed dat haar ouders haar hiermee proberen goed te begeleiden.

Privacy is goed, maar ik vind het ook erg goed dat mensen weten waar hun kinderen zich mee bezig houden, zodat ze adequaat daarop kunnen reageren.

Misschien leef ik in een hele verknipte omgeving, maar ik ken massa's mensen die op hun 14de al blowden. Ik vind het dus niet zo uitzonderlijk.

Ik ben het helemaal met je eens dat ze goede begeleiding nodig heeft, maar ik betwijfel of het (stiekem) controleren van haar MSN geschiedenis en doorzoeken van haar spullen valt onder goede begeleiding.
The time is now
No way dat ik de sigaretten van mijn kinderen zou gaan betalen .... in mijn ogen is dit een aanmoedigen van een slechte gewoonte .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En met 14 jaar thuis roken ? Ook geen optie .

Daarmee voorkom je niet dat ze gaan roken , maar ze roken al een stuk minder in ieder geval .
Vind ik inderdaad ook raar BGB. Net als zomaar geld geven dat kennelijk genoeg is voor 3 joints. 14, dan kan je toch beginnen met een bijbaantje, en kleedgeld enzo? En roken is als hobby gewoon te duur als je 14 bent, wel zo makkelijk. Dat is namelijk precies de reden waarom ze sigaretten zo duur maken, om kinderen te ontmoedigen. Als ouders het dan gaan betalen gaat dat niet meer lukken he.

Ik denk dat je aan allerlei kanten je dochter juist meer verantwoording moet geven! Dus roken? Wij zijn daar tegen dus dan zoek je zelf maar uit hoe je het betaalt. Geld krijgen? Als het zakgeld op is, is het op.

Msn-gesprekken vind ik inderdaad prive, en ze is 14 dus ze heeft recht op prive.

Als je haar duidelijke regels stelt blijkt daaruit ook dat je haar serieus neemt, en dan kan je ook gewoon het open gesprek gaande houden. Dus gewoon je eigen regels stellen en er tegelijk voor zorgen dat ze weet dat ze met alles bij jullie terecht kan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik vind dat Speciaaltje zich terecht zorgen maakt, ze geeft in haar OP al uitleg over de problematiek van het meisje, namelijk dat ze haar grenzen niet kent, nou dan mag je je zorgen maken als een 14 jarige blowt, hier word maar gedaan alsof dat erbij hoort en normaal is, , ik vind dat echte kul hoor, 14 jaar!!!!!

IK vind de computer checken op zijn tijd ook heel normaal, laatst las ik hier een moeder die nieteens wist wat Tagged was en haar dochter van 13 had daar een profiel, nou sorry, dan heb ik toch liever die controle die Speculaasje toepast.

Je kunt kinderen ook niet te kort houden, misschien dat het nu lukt , maar er komt een dag dat ze dan losgaan en dan veel erger dan dat wat ze nu zouden doen, een middenweg kiezen is dan een pre, alleen met een speciaal kind ligt dat gewoon anders en ik kan me de zorgen van Speciaaltje heel goed voorstellen.

ik zou zeggen, hou idd zoveel mogelijk controle en probeer haar het vertrouwen te geven dat ze overal mee kan aankomen bij je en dat je het dan niet veroordeelt, maar uitlegt waarom niet en wat dan juist wel.

Probeer zoveel mogelijk vrienden naar je huis toe te trekken, maak er maar een openhuis van, dan weet je iig wat er allemaal gaande is.

zo hebben mijn ouders het ook altijd gedaan, altijd een inloop, maar iedere vriend van al mijn broers ook kwamen graag thuis bij ons, is ook een hele investering voor mijn ouders geweest, maar dat is gewoon je taak als ouder.

Ik wil je nog een riem onder t hart steken door achter je te staan dat ik het helemaal niet normaal vind dat kids v 14 al blowen, vind het echt absurd.

In mijn omgeving heb ik het iig nooit meegemaakt.

En ik ben later ook helemaal never nooit gaan experimenteren, denk dat het ook belangrijk is dat je je kind zoveel zelfvertrouwen geeft dat ze dat nieteens nodig heeft.

Maar bij jouw kind ligt dat net ff anders, hard werken is dat hoor, zo een kind opvoeden.

wens je heel veel sterkte.
Beste speciaaltje. Ik snap dat je geschrokken bent. Je dochter is pas 14 en je wil nooit dat ze zich met deze dingen gaat bezighouden, maar nu al nog helemaal niet. Ik heb nog geen tijd gehad om alle reacties te lezen, amar wil je alvast het volgende zeggen. Ik ben zelf ook op die leeftijd gaan blowen. Ook mijn ouders waren toen eerst heel bang dat het mis zou gaan. Dat is gelukkig niet gebeurd. En de belangrijkste reden daarvoor is dat mijn ouders mij het gevoel hebben gegeven dat ze me 100% vertrouwen. Zij zeiden dat ze er vanuit gingen dat ik zelf heel goed in staat was om te beoordelen hoe ver ik kon gaan en slim genoeg was om er goed mee om te gaan. Ik heb daarna nog een hele tijd regelmatig geblowd, maar voelde die verantwoordelijkheid wel en was trots op dat vertrouwen dat ze in me hadden...

Hopelijk kun je er iets mee
quote:speciaaltje94 schreef op 15 juni 2009 @ 01:51:

Ze heeft het idd ook vaak over een waterpijp gehad, ze wil er zelfs één voor haar verjaardag hebben en dan samen met vrienden een waterpijp roken, maar dit gaat mij wel te ver.

Aan die waterpijp is een mouw te passen. Je hoeft er namelijk niet perse softdrugs door te roken. Ik heb zelf thuis een waterpijp staan en daar werd geen softdrugs door gerookt. Je kunt speciale tabak kopen voor een waterpijp. Bijvoorbeeld appeltabak. Je hebt ook kooltjes ervoor nodig en dan rook je gewoon maar dan door de waterpijp. Het is een misvatting dat dit altijd te associëren valt met softdrugs gebruik. Het is oorspronkelijk bedoeld als sociaal gebeuren, bijvoorbeeld tijdens een middagje in het park of na de avondmaaltijd. Bijvoorbeeld in Turkije en Iran wordt dit op deze manier gebruikt.

Misschien bedoelt je dochter dat ze er softdrugs door wil roken, misschien ook niet. Maar op de manier die ik noemde, heb je wel een compromis en je kunt als voorwaarde eraan stellen dat de waterpijp alleen onder toezicht gebruikt mag worden als ze een paar vrienden over de vloer heeft.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik denk ook dat speciaaltje zich niet onterecht zorgen maakt. Het gaat hier om een speciaal meisje wat heel snel beïnvloed raakt. Ik heb zelf een zoon met een bepaalde problematiek en hij kan ook snel beïnvloed worden. Tot nu toe heeft hij geen verkeerde vrienden en gaat het heel goed met hem maar als je zoals in dit geval er een dealer tussen hebt zitten, nou, dan zou ik ook niet meer lekker rustig op mijn bank zitten hoor.
Soepkippie, jij kon daar dan prima mee omgaan. Ik vermoed dat het met dit meisje wel wat anders ligt. Dat zij dat niet zal kunnen.
quote:speciaaltje94 schreef op 15 juni 2009 @ 01:51:

Ze heeft het idd ook vaak over een waterpijp gehad, ze wil er zelfs één voor haar verjaardag hebben en dan samen met vrienden een waterpijp roken, maar dit gaat mij wel te ver.Waarom? Zit gewoon fruittabak in, heeft niets met drugs te maken.
Ik zou haar keihard aanpakken, geen zakgeld meer, geen msn meer, wat er maar nodig is. Ik weet dat sommige vrienden van mij ook heel jong zijn begonnen met roken en ook blowen. Dat blowen stopt vanzelf, dat is wel zo, maar het doet zoveel schade! Mijn vriend heeft vroeger ook geblowd en hij weet heel veel dingen niet meer van die tijd, terwijl het zo'n leuke tijd kan zijn! Ik weet dat verbieden het tegengestelde effect heeft, maar gewoon laten gebeuren zou ik mezelf niet kunnen vergeven.

Voor jezelf: voel je niet te schuldig. Je dochter heeft er vast en zeker veel profijt van gehad dat je zo je best voor haar hebt gedaan en er zoveel tijd hebt ingestoken. Succes ermee!

Trouwens ook goed teken dat ze eerlijk over was toen je man met haar ging praten, lijkt me superbelangrijk, blijf met haar praten en focus niet alleen op dit.

Dit is mijn mening, het is niet mijn bedoeling iemand anders zijn mening te beoordelen of af te keuren.
quote:Pannetje schreef op 15 juni 2009 @ 10:29:

[...]

Waarom? Zit gewoon fruittabak in, heeft niets met drugs te maken.ahum:

fruittabak bevat teer en nicotine. de verbranding is minder hevig dan bij een sigaret, waardoor dubbel zoveel koolstofmonoxide vrijkomt.

Je moet bovendien sterker inhaleren en dit brengt de rook dieper in de longen, Luk Joossens van de Stichting tegen kanker stelt dat 1 waterpijsessie overeenkomt

met 100 filtersigaretten.

maar fruittabak??

Sandwalker, je zegt zelf al dat verbieden waarschijnlijk averechts zou werken, waarom dan toch voor de harde aanpak gaan? Ik ben er overigens wel voor om bepaalde acties van mijn kinderen te laten volgen door een consequentie maar keihard aanpakken heeft bij mij thuis enkel maar tot problemen, recalcitrantie en verslechtering van de band geleid. Dat gebeurt mij niet meer en gelukkig waren ze toen nog erg klein en kon dat met tijd, geduld etc. hersteld worden.

Juist als ze puber zijn, meer hun eigen weg gaan en willen experimenteren moet je heel erg oppassen met wat je doet in de opvoeding en benadering naar je kinderen toe.

Mijn ouders dachten vroeger ook dat het de juiste oplossing was mij in de puberteit a.h.w. een hele korte riem om te doen en autoritair op te gaan voeden. Dit heeft op zijn zachtst gezegd niet zo goed uitgepakt.

Ik ben er meer voor om d.m.v. gesprekken mijn kinderen proberen te overtuigen dat het beter is aan sommige dingen niet te beginnen. Zo heb ik mijn zoon een jaar geleden het willen gaan roken uit het hoofd gepraat.
Ik zou zo'n vriend die dealer blijkt te zijn ook niet meer vrolijk binnenhalen .

Als ze persé iets in hun hoofd hebben doen ze het toch wel stiekum , maar bepaalde vriendschappen kun je best bemoeilijken / ontmoedigen , lijkt mij .

Dat je iets zowel logisch als absurd vindt ( experimenteren met - soft - drugs ) houdt ook niet in dat je er dus maar niet voor straft .
Strak houden.

De regels even weer strak trekken.

Wel veel praten en dingen samen als gezin doen. Zodat je haar kan laten weten dat je van haar houdt.

Ga gewoon wat gezelligs doen.

Het vertrouwen moet ze weer even terug winnen. Geen huisarrest maar wel strakke regels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven