Geld & Recht alle pijlers

Aanvullende studiebeurs zonder gegevens vader?

19-06-2009 13:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, een probleem. Mijn zoon wil na de zomer gaan studeren en moet daarvoor op kamers. Ik ben ervan uitgegaan dat hij op basis van mijn inkomen een aanvullende beurs toegewezen zou krijgen. Nu blijkt dat er ook een verklaring van zijn vader nodig is. Deze zit zonder vaste woon- of verblijfplaats in het buitenland en is 5 jaar geleden gestopt met alimentatie betalen. Wel is er af en toe contact, maar ex komt dan langs en mijn zoon weet niet waar zijn vader verblijft. IB groep verwacht nu verklaringen maar gaat alleen uit van het feit dat er geen contact is tussen vader en zoon. En liegen wil zoon niet. Wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt of heeft genoeg kennis in huis om ons te helpen? Bestaan er gerechtelijke instanties die zich hiermee bezig houden? Gegoogled heb ik al maar daar krijg ik andere info dan die de IB groep mij gaf.

Bedankt voor jullie reacties.
Hardheidsclausule aanspannen. Op de site van de IB groep staat een kopje "problemen met je ouders". Wellicht is dit relevant voor je zoon.
Bedankt Kleintje, maar bij de voorwaarden van IB groep gaat men uit dat er totaal geen contact meer is met vader en dat is er nog wel (1x per 5 a 6 weken ongeveer). Bovendien wil het LBIO bewijzen dat ik geprobeerd heb de alimentatie na vertrek buitenland heb geprobeerd te innen. Heb dit wel mondelijk een aantal keren gevraagd en per e-mail, maar niets officieels. Het laatste is sowieso lastig omdat er geen adres bekend is. Ook heb ik niet te lang aangedrongen met reden: vader zou anders zeker geen contact meer willen met zoon. Vind het erg moeilijk dat zoon hier nu de dupe van wordt. Hopelijk zijn er nog andere tips of ervaringsdeskundigen?
dubbele post
Vraag eens om hulp aan het juridisch loket, of bel de ib op en leg je probleem aan hun uit.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb toen ik geen studeren ook dmv de hardheidsclausule een aanvullende studiebeurs ontvangen. Volgens mij is dat je beste optie. Het gaat volgens mij ook om de zeer slechte relatie met zijn vader. Ik heb destijds een heel verhaal moeten schrijven, en nog eens 2 aanvullende verklaringen moeten bijvoegen van 2 anderen. Bij mij is er wel incidenteel contact geweest, maar zeker niet 1x in de 5 weken oid.

Maar goed ik begrijp dus dat vader weigert om de alimentatie te betalen waar zoon recht op heeft en waarschijnlijk ook is vastgelegd in een uitspraak van de rechter. Dan is volgens mij de enige optie om toch naar LBIO te gaan (als zoon 18 is moet hij dit zelf doen) en de alimentatie toch te ontvangen, met terugwerkende kracht. Zoon heeft er immers recht op!

En inderdaad wat spijker zegt. Bel zelf of laat zoon bellen met IB Groep, je bent vast niet de enige in deze positie
Zoon heeft met IB groep gesproken en daar werd hem verteld dat hij alleen in geval er absoluut geen contact met vader is in aanmerking komt voor hardheidsclausule. Juridisch loket is nog een optie die we gaan proberen.

Er is wel uitspraak gedaan over kinderalimentatie, alleen is dit de laatste paar jaren niet nagekomen. Kan het LBIO overigens iemand in het buitenland traceren die daar geen vaste woon- of verblijfplaats heeft? Voor zover ik weet heeft ex zijn huis in NL een aantal jaren geleden verkocht en is vertrokken naar het buitenland (is geen NL-er) maar staat daar niet geregistreerd. Ondanks alles houdt mijn zoon van zijn vader en is hij blij hem af en toe te zien. Als ze samen zijn is het gezellig, alleen betalen zal hij nooit (vrijwillig) doen. Geloof echter ook niet dat hij een baan heeft, hij leeft wsch van de opbrengst van zijn huis en werkt wat in het zwart?
Gewoon zeggen dat je z'n gegevens niet hebt. Mijn situatie met m'n vader is precies hetzelfde en heb toen ik begon met studeren gezegd dat ze maar rechtstreeks naar de belastingdienst moesten gaan en als die niks hadden wist ik het ook niet. Geloof dat m'n vader allang geen belastingaangifte meer doet hier maar ik blijf met aanvullende beurs krijgen. Als er ooit problemen komen daarmee ga ik ook dat 'geen contact' ding aanvragen, heb ook geen contact met 'm.
Ik heb hier ook problemen mee gehad. Ik heb helemaal geen contact met mijn vader. Je kon dan kiezen om het inkomen van je vader buiten beschouwing te laten. Ik moest dan bewijzen dat er geen contact met mijn vader was. Ik heb een brief van de huisarts opgestuurd een brief van decaan en van de directeur. En ze geloofde gewoon niet dat ik geen contact met mijn vader had!!!En kreeg vervolgens geen aanvullende beurs. Ik woonde op mijzelf en heb dus moeten lenen om rond te komen. Nu heb ik een dikke studieschuld!!!!!!!! Echt absurd gewoon!!

Ik kan je hierbij dus niet helpen, maar weet iig hoe irritant het is!

Ik hoop dat het jullie wel gaat lukken! Succes!
Bedankt weer voor de reacties. Elvira, gelukkig is het jou wel gelukt om een aanvullende beurs te krijgen. Hopelijk lukt het mijn zoon ook. Aisha, wat oneerlijk dat jij geen aanvulling kreeg. Soms snap ik de regels in dit land echt niet. Goed dat er controle is, maar van dit soort bureaucratie worden mensen zoals jij de dupe. En uiteraard van lakse vaders. Heb al contact gehad met een juridische telefoondienst en daar horen we volgende week meer van. Ook neem ik dan contact op met het LBIO. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Als uiteindelijk alleen het inkomen van de moeder bekent is (inkomen vader zal toch niet bekend zijn bij Belastingsdienst omdat hij in het buitenland woont?), dan komt zoon miss. wel in aanmerking voor de aanvullende beurs omdat je dan binnen de inkomensgrens valt?

Ik weet natuurlijk niet hoeveel moeder verdient, en ik geloof dat die inkomensgrens van d eIB-groep angstvallig verborgen blijft gehouden...
bij mij is het net andersom, geen contact met moeder. Toen zij naar buitenland vertrok kon de ibgroep haar op een bepaald moment niet meer traceren en werd het inkomen van haar op 0 gezet. dit hield in dat ondanks de goede baan van mijn vader, ik een aanvullende beurs heb gekregen...

Gewoon zeggen dat er geen inkomensgegevens van hem zijn...dan zullen ze hopelijk zijn inkomen op 0 zetten.
Precies als ze hem/haar niet meer kunnen vinden dan kunnen ze moeilijk van jou verwachten (jij die echt geen gegevens krijgt als je naar de belasting of wat ook belt) dat jij dan wel de papieren van je vader/moeder in orde maakt.
Gelukkigmeisje, kun je iets meer vertellen over hoe dat toen bij jou gegaan is? Want van de IB groep begrijp ik dat je sowieso verklaringen moet hebben van officiele instanties dat je geen contact meer hebt met je ouder en ook dat er alle moeite is gedaan om de alimentatie te innen. Het eerste is niet zo, zoon heeft nog onregelmatig maar zeker vaker dan 1x per jaar contact met zijn vader (hij komt hem dan ophalen om iets leuks te doen) en ik heb toen hij vertrok uit NL geen werk gemaakt van de alimentatie omdat ik wist dat dat einde contact met zoon zou zijn. Bovendien wist ik dat mijn ex zonder vaste woon- of verblijfplaats was dus dat de LBIO daar ook niet veel mee kon. Als ik geweten had wat ik nu weet, was ik daar minder laks in geweest, maar toen dacht ik in het welzijn van zoon te doen. Pfff, lastig hoor.
Triest om te lezen dat na pakweg 20 jaar IB dit probleem nog niet is opgelost.

JenniferB, ik hoop in elk geval dat jullie een oplossing vinden, en dat zoon hoe dan ook kan gaan studeren.
Ik heb hier geen ervaring mee maar ik vraag mij wat af; ik weet niet hou oud je zoon is maar hij zal tussen de 16 en 18 zijn denk ik, en hij zegd niet te willen liegen over geen contact met zijn vader maar wat is dan belangrijker? Op zijn leeftijd zijn vader minimaal1x per jaar zien of wat maken van zijn leven door een studie te volgen? Jij wil niet als nog allimentatie vragen om die zelfde reden.... Wat vind je zoon hier van als je dit zou uitleggen? Zegd hij dan dat je het echt niet moet vragen of vind hij zijn opleiding toch belangrijker?

Als hij geen aanvullende beurs krijgt kan hij dan zijn opleiding volgen? of is dat financieel niet haalbaar?
De regels zijn dat ouders bijdragen in het onderhoud van hun kinderen tenzij..

Er is contact, maar jij wilt de vader van je kind niet om de bijdrage vragen die hij wettelijk VERPLICHT is te betalen. ik snap dat dat allemaal vervelend, naar en moeilijk is, maar die hardheidsclausules e.d zijn juist zo streng om het hele systeem voor iedereen betaalbaar te houden.

Jij en je zoon kiezen er als het ware voor om vader niet te belasten met zijn financiele verplichting, omdat je het contact belangrijker vind dan het geld. Dat is je goed recht, maar ik vind niet dat de maatschappij daarvoor moet opdraaien. In dat geval zal je zoon maar een extra lening moeten aanvragen bij het IBG of naast zijn studie werken, om zo zelf het geld bijeen te schrapen dat ie wel van zijn vader kan vragen maar niet WIL.

Als er echt geen contact is en/of geen gegevens zijn, vind ik het niet meer dan terecht dat die personen een aanvullende beurs krijgen.

In dit geval zou ik echter eerst nog maar eens harder proberen via het LBIO of via vader zelf proberen alsong die bijdrage te jkrijgen en pas als je echt kunt bewijzen dat vaders geen inkomen heeft of niet te bereiken is nogmaals proberen of de hardheidsclauzule van toepassing is.
Als vader geen vaste woon-/verblijfsplaats heeft en brieven etc gewoon negeert begin je NIKS als ie in het buitenland zit. Da's gewoon pech hebben. Dus hopen dat de IB-groep inziet dat hij 'verdwenen' is en zo alsnog extra beurs ontvangen.

En anders: hij kan gewoon studeren want die extra beurs kan je ook lenen, en ja, dan heb je een studieschuld maar hé, het idee achter studeren is dat je later een goede baan hebt. Dus dat zou mij niet tegen houden.
Ik haal dit topic omhoog omdat het er na 1.5 jaar naar uitziet dat mijn zoon toch aanvullende stufi krijgt, ondanks ontbrekende gegevens van zijn vader. Zoon heeft vorig jaar het LBIO verzocht de achterstallige alimentatie te innen. Zij hebben dit geprobeerd maar het is niet gelukt ivm onbekend adres in buitenland van vader. Volgens de laatste (telefonische) info van IBG zal zoon dus met dit bewijs van LBIO toch een aanvulling ontvangen met ingang van 2011. Wellicht een tip voor anderen met dit probleem: hoe vervelend ook, schakel tijdig het LBIO in! Wij hebben (te) lang gewacht voor de lieve vrede.
o wat fijn zeg! krijgt hij nu met terugwerkende kracht aanvullende beurs of alleen per direct?

ik zie nu pas dat je me destijds hebt gevraagd hoe het bij ons is gegaan...ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik vermoed dat mijn bio moeder nog betalingsachterstanden had bij verschillende instanties en dat op basis daarvan zij de 'status adres onbekend' heeft gekregen. Maar eerlijk is eerlijk. Ik weet niet waar zij woont en zij heeft altijd geweigerd een cent mee te betalen..
Aah heel fijn dat het gelukt is..bij mij ws de situatie dat ik sinds mn 12e geen contact met mn vader heb, maar hij betaalde wel (redelijk) netjes elke maand de allimentatie. Ik heb tot mn 21e dus deels alimentatie ontvangen en daarna aanvullende beurs, ook al was het inkomen van mn vader buiten beschouwing gelaten.
Misschien is het al genoemd, wat belangrijk is is dat je zoon een een brief stuurt naar de IBG groep en niet jij. Of in ieder geval dat hij dot ondertekend. Ik heb meegemaakt dat er problemen onstondne omdat de ouder de brief had geschreven ipv degene die recht had op de aanvullende beurs.
quote:kleintje2 schreef op 19 juni 2009 @ 13:36:

Hardheidsclausule aanspannen. Op de site van de IB groep staat een kopje "problemen met je ouders". Wellicht is dit relevant voor je zoon.Mijn zus heeft ook zo een probleem en ze heeft echt alles geprobeerd en uitgelegd maar niets hielp.Zij weet niet eens waar die man uithangt en of ie misschien wel in nederland is.
quote:banjer16 schreef op 08 december 2010 @ 19:14:

[...]

Mijn zus heeft ook zo een probleem en ze heeft echt alles geprobeerd en uitgelegd maar niets hielp.Zij weet niet eens waar die man uithangt en of ie misschien wel in nederland is.Maakt niet uit hoor zoon van me zus heeft het ook zelf geprobeerd maar kreeg het niet,dus ging me zus erachteraan om alles uit te leggen maar die is het ook niet gelukt.
quote:banjer16 schreef op 08 december 2010 @ 19:14:

[...]

Mijn zus heeft ook zo een probleem en ze heeft echt alles geprobeerd en uitgelegd maar niets hielp.Zij weet niet eens waar die man uithangt en of ie misschien wel in nederland is.Sorry had verkeerd gepost het moest zijn zoon van me zus heeft het eerst zelf geprobeerd maar zij wilde niet helpen bij de ib en toen heeft me zus kontakt opgenomen en daar werd ook zij niet geholpen.Ze moest maar uitzoeken waar haar exman was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven