Nederlands leren lezen
vrijdag 19 juni 2009 om 19:10
Mijn oudste dochter is bijna 10 jaar en hoewel ze redelijk Nederlands spreekt en eigenlijk alles begrijpt zouden we het leuk vinden wanneer ze ook Nederlands zou leren lezen. We wonen in het Midden-Oosten en dochter leest in het dagelijks leven Arabisch, maar leert ook Engels op school en kan dat ook lezen. Het alfabet is dus geen probleem en eenvoudige woordjes ook niet. Nou vroeg ik me af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Heeft iemand tips hoe ik haar het beste kan begeleiden? Leuke boekjes die ik eventueel voor kan bestellen? Niet te kinderachtig, want dat lijkt me niet motiverend, ik weet niet zo goed hoe/waar ik moet beginnen.

vrijdag 19 juni 2009 om 19:22
Harry Potter in het Nederlands? Of is dat nog te moeilijk?
Lijkt me wel motiverend in ek geval, want ze zijn reuze spannend.
Of boekjes voor jongere kinderen, de griezelbus van paul van Loon is leuk voor die leeftijd geloof ik. Carry Slee schrijft dacht ik ook populaire boeken voor die leeftijd.
Je kan ze dan samen met haar lezen (is voor jou ook niet zo saai als "nijntje in de sneeuw"). Elke avond een bladzijde ofzo? Vooral als ze al wel NL spreekt zou dat best te doen moeten zijn: jij kan haar voorzeggen hoe een woord uitgesproken wordt, en zij ziet dan hoe het geschreven staat.
Lijkt me wel motiverend in ek geval, want ze zijn reuze spannend.
Of boekjes voor jongere kinderen, de griezelbus van paul van Loon is leuk voor die leeftijd geloof ik. Carry Slee schrijft dacht ik ook populaire boeken voor die leeftijd.
Je kan ze dan samen met haar lezen (is voor jou ook niet zo saai als "nijntje in de sneeuw"). Elke avond een bladzijde ofzo? Vooral als ze al wel NL spreekt zou dat best te doen moeten zijn: jij kan haar voorzeggen hoe een woord uitgesproken wordt, en zij ziet dan hoe het geschreven staat.
vrijdag 19 juni 2009 om 19:35
Toen mijn ouders in Canada woonden heeft mijn moeder een tijdje nederlandse les gegeven aan de kinderen van een nederlands stel wat ze daar ontmoet hadden. Ze had daar via de nederlandse ambassade speciale les boeken voor. Wie weet kan de nederlandse ambassade in het land waar jullie wonen jullie verder helpen.
vrijdag 19 juni 2009 om 19:41
Uggla, dat is een goede tip, ik zal eens contact opnemen met de ambassade. Dank je!
Sharra, Harry Potter lijkt me voor dit moment te moeilijk, maar misschien voor later inderdaad. Ik heb zelf best wat kinderboeken in de kast staan, vooral Thea Beckman, maar dat lijkt me nu ook nog te hoog gegrepen. Dochter is wel slim, maar ook lui. Ik zal eens op Paul van Loon googelen.
Kachel, tijdschriften kan ik ook wel eens naar kijken, mbv plaatjes is het al een stuk makkelijker.
Sharra, Harry Potter lijkt me voor dit moment te moeilijk, maar misschien voor later inderdaad. Ik heb zelf best wat kinderboeken in de kast staan, vooral Thea Beckman, maar dat lijkt me nu ook nog te hoog gegrepen. Dochter is wel slim, maar ook lui. Ik zal eens op Paul van Loon googelen.
Kachel, tijdschriften kan ik ook wel eens naar kijken, mbv plaatjes is het al een stuk makkelijker.

vrijdag 19 juni 2009 om 20:10

vrijdag 19 juni 2009 om 20:12
Ik hoorde van een kennis dat ze dan ging voorlezen ( toevallig was dat wel uit Harry Potter) en op het moment dat het echt heel erg spannend werd stopte zij met lezen en gaf ze het boek aan haar dochter. Die moest toen wel om te weten hoe het verder ging! Ik vond het een goede manier! En het werkte ook.

vrijdag 19 juni 2009 om 20:31
schoolbieb.nl (pdf)
http://www.makkelijklezen ... n/boeken-/leesboeken.html
Of zoek in een bibliotheek-catalogus op 'makkelijk lezen' voor titel-suggesties. (bibliotheek.nl/denhaag bijvoorbeeld kun je als niet-lid ook neuzen)
Meen dat er speciale series bestaan (vuurtoren/lantaarn/lantaren??) maar kan dat nog niet tevoorschijn googlen,,
http://www.makkelijklezen ... n/boeken-/leesboeken.html
Of zoek in een bibliotheek-catalogus op 'makkelijk lezen' voor titel-suggesties. (bibliotheek.nl/denhaag bijvoorbeeld kun je als niet-lid ook neuzen)
Meen dat er speciale series bestaan (vuurtoren/lantaarn/lantaren??) maar kan dat nog niet tevoorschijn googlen,,
vrijdag 19 juni 2009 om 20:40
vrijdag 19 juni 2009 om 20:48
http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl037/
misschein heb je hier iets aan
nt2 voor kinderen
misschein heb je hier iets aan
nt2 voor kinderen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 19 juni 2009 om 20:56
misschien zijn de "hoe overleef ik "boekjes iets voor haar
www.hoeoverleefik.nl
www.hoeoverleefik.nl
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 19 juni 2009 om 21:51
zaterdag 20 juni 2009 om 00:09
Wat fijn al die tips, heel erg bedankt allemaal. Ik merk dat er op internet ook een heleboel te vinden is (hele boeken online). Dus ik begin nu enig idee van haar niveau te krijgen. Luisterboek lijkt me ook een goed idee. En inderdaad die verhalen die technisch makkelijk zijn, maar wel spannend lijken me ook zeker geschikt. Ik ga de link van nlies ook bekijken. Het komt vast helemaal goed met haar lezen en ik denk dat ze er enorm van gaat genieten. Hier zijn wel kinderboeken te koop, maar het is bijna allemaal vrij saai en vooral ook korte verhaaltjes. En dochter leest graag en nu ze vakantie heeft (drie maanden), kunnen we daar toch iets mee doen.
Nogmaals heel erg bedankt!
Nogmaals heel erg bedankt!
zaterdag 20 juni 2009 om 09:21
Is er geen NTC-school (Nederlandse Taal en Cultuur School) bij jullie in de buurt? En heb je weleens nagedacht over thuisonderwijs voor lezen en taal?
Ken je Wereldschool en Edufax?
En kijk ook eens op de site van de Stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland).
De programma's die zij aanbieden kosten wel geld, maar er zijn ook mogelijkheden om subsidie te krijgen.
Ik denk dat je er met alleen boekjes lezen niet komt. Ook moet je bedenken wat je doel is. 'Het is leuk als ze ook een beetje Nederlands kan spreken om met familie te kunnen praten' of 'In de toekomst wil ik mijn dochter in Nederland laten studeren'
Snap je wat ik bedoel?
Ken je Wereldschool en Edufax?
En kijk ook eens op de site van de Stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland).
De programma's die zij aanbieden kosten wel geld, maar er zijn ook mogelijkheden om subsidie te krijgen.
Ik denk dat je er met alleen boekjes lezen niet komt. Ook moet je bedenken wat je doel is. 'Het is leuk als ze ook een beetje Nederlands kan spreken om met familie te kunnen praten' of 'In de toekomst wil ik mijn dochter in Nederland laten studeren'
Snap je wat ik bedoel?
Af en toe een huppeltje op de plaats is ook ok
zaterdag 20 juni 2009 om 13:31
Bloempje, ik wil er geen complete studie van maken. De nadruk ligt op haar school hier en daar heeft ze het meer dan druk genoeg mee, het school-systeem is hier een stuk zwaarder dan in Nl. Dit is extra en wil ik dus vooral ook leuk houden. Praten met Nederlandse familieleden gaat al prima, dus daar maak ik me geen zorgen om. Maar bedankt voor je tips!