Dik zonder dik te zijn...
zaterdag 17 september 2022 om 21:43
Wederom een artikel in de krant over overgewicht en BMI. Ik krijg er altijd jeuk van en wel hierom:
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!
Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!

Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...

nolanollie wijzigde dit bericht op 27-09-2022 19:39
1.46% gewijzigd
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...

zaterdag 24 september 2022 om 17:08
Hier kan ik me ook niks bij voorstellen. Ik ben niet bang voor een beetje vet, maar dit lijkt me toch echt teveel van het goede. Een pakje boter, pfff!JuliaAgrippina schreef: ↑24-09-2022 15:05Iedere dag een pakje boter? Mijn buurvrouw was wel te zwaar, haar man dan weer niet. Maar ook hij had toch wel wat gezondheidsproblemen die verminderden toen ze anders gingen eten.

zaterdag 24 september 2022 om 17:30
Omdat het vaak waar is. Mensen verkijken zich al snel op hoeveel kcal er in voeding zit en wat normale porties zijn. Dat een paar biertjes in de kroeg met een bitterbal gelijk staat aan een halve tot hele dag aan maaltijden.
Er zullen heus uitzonderingen zijn en mensen die aankomen van de lucht maar dat zijn wat het zijn: uitzonderingen.

zaterdag 24 september 2022 om 17:33
Vroeger werd er veel minder zout en suiker aan producten toegevoegd en was veel minder kant en klaar en afhaal. Frisdrank en chips was voor in het weekend en taart voor op een verjaardag.
Geniet met mate is nog steeds actueel en daar zul je geen kilo’s van aankomen. Het probleem tegenwoordig is dat het en-en is. En daarmee te veel.
zaterdag 24 september 2022 om 17:44
zaterdag 24 september 2022 om 19:51
Maar van wie dan? Toen ik in mijn studententijd 20 uur per week trainde kregen we juist het advies van de professionals om iets van 12 boterhammen per dag te eten.JuliaAgrippina schreef: ↑24-09-2022 14:12Sorry als het als snerend overkwam, niet zo bedoeld. Maar toen ik ging sporten kreeg ik steeds te horen dat ik toch echt mijn brood moest laten staan en hoe slecht het allemaal wel niet was.
Iedereen moest meer eten dan ze deden en iedereen ging daar van afvallen....
Eiwitten waren toen nog geen hype.
zondag 25 september 2022 om 05:58
Interessant dat dat hetgeen is dat je concludeert, want dat zeg ik helemaal niet.SunShine35 schreef: ↑24-09-2022 17:44Wat wil je nou zeggen? Dat alleen mensen met een gezond bmi zwanger mogen worden?
TO zou het advies van haar dokter niet in de wind moeten slaan omdat ze gekwetst is. De risico's zijn er en ze zou zich in moeten zetten om die voor haarzelf en haar toekomstige baby te minimaliseren. Zoals elke zwangere vrouw, dik en dun, hoort te doen.
dinsdag 27 september 2022 om 19:43
dinsdag 27 september 2022 om 19:44
dinsdag 27 september 2022 om 19:47
dinsdag 27 september 2022 om 20:26
Volgens mij zijn er juist door die gezondheidshype en al die betutteling heel veel mensen met eetproblemen. Een deel daarvan krijgt binge-ellende, wat inhoudt dat men na elk dieet, na elke beperking om gewicht te verliezen gaat bunkeren. Op deze manier kom je juist in gewicht aan.
Ik denk dat dit veel meer voorkomt dan vroeger, omdat de foodies en fitgirls- en boys via de media een enorme druk op (jonge) mensen leggen om ook zo te worden.
Zoiets is in de praktijk voor bijna niemand op een ontspannen manier te realiseren en er ontstaan frustraties en daardoor pre-occupaties met gewicht en voeding.
Ik denk dat dit veel meer voorkomt dan vroeger, omdat de foodies en fitgirls- en boys via de media een enorme druk op (jonge) mensen leggen om ook zo te worden.
Zoiets is in de praktijk voor bijna niemand op een ontspannen manier te realiseren en er ontstaan frustraties en daardoor pre-occupaties met gewicht en voeding.
woensdag 28 september 2022 om 09:30
Dit is toch ook een veelgehoorde klacht rondom de weight watchers? Terwijl zij zo promoten met "je mag alles eten blablabla". Ik heb in ieder geval een familielid die nadat ze gestopt is met de weightwatchers nog maanden met buikpijn door de supermarkt liep omdat ze ieder product koppelde aan punten en zich iedere keer slecht voelde als ze iets at omdat ze wist dat het eigenlijk "te veel" was allemaal, volgens ww regels dan. Dat gevoel proberen los te laten heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze inderdaad heel veel aankwam en nog meer woog dan vóórdat ze überhaupt met de ww was begonnen. En natuurlijk heeft de ww daar weer een oplossing voor: gewoon weer opnieuw meedoen! (Gelukkig heeft ze dat niet gedaan en is ze nu langzaamaan aan het afvallen en heeft weer een gezonde relatie met eten... maar we zijn wel weer drie jaar verder).Lieneke schreef: ↑27-09-2022 20:26Volgens mij zijn er juist door die gezondheidshype en al die betutteling heel veel mensen met eetproblemen. Een deel daarvan krijgt binge-ellende, wat inhoudt dat men na elk dieet, na elke beperking om gewicht te verliezen gaat bunkeren. Op deze manier kom je juist in gewicht aan.
woensdag 28 september 2022 om 10:34
Nu kun je wel overdreven Brrrr gaan repen, maar kun je je misschien ook inleven in mensen die dit gewoon lekker vinden?JuliaAgrippina schreef: ↑24-09-2022 11:07Net als koolhydraten die slecht zouden zijn en mensen 's morgens aan de yoghurt/kwark zitten en tussen de middag aan de salades. Brr..... ik eet lekker mijn boterhammen, ik vind koude yoghurt 's morgens niet lekker. Ik zou het ook niet volhouden. Ik was ooit te zwaar en toen ik ging afvallen, ben ik lekker mijn boterhammen blijven eten. Wel ben ik meer gaan bewegen en dat resulteerde in bijna 40 kilo lichter.
Een lekkere salade ( en dat is meer dan een blad sla, schijf komkommer en schijf tomaat) met bv geitenkaas of zalm, daar kan geen boterham tegenop.
Of 2 eitjes klutsen met groentes en dan bakken..mmm
Verder heb ik ook snel last van brood, dus daarom in de ochtend kwark met allersoorten fruit
woensdag 28 september 2022 om 11:15
Met andere woorden, WW is er uitstekend in geslaagd om duidelijk te maken wat ze aan haar voedingspatroon moest veranderen en welke gezonde keuzes ze kon maken om blijvend af te vallen, maar omdat ze dat niet leuk genoeg vond is ze uit stil protest nog meer gaan eten, en nu is het de schuld van de WW dat ze nog dikker is geworden.Vazig schreef: ↑28-09-2022 09:30Dit is toch ook een veelgehoorde klacht rondom de weight watchers? Terwijl zij zo promoten met "je mag alles eten blablabla". Ik heb in ieder geval een familielid die nadat ze gestopt is met de weightwatchers nog maanden met buikpijn door de supermarkt liep omdat ze ieder product koppelde aan punten en zich iedere keer slecht voelde als ze iets at omdat ze wist dat het eigenlijk "te veel" was allemaal, volgens ww regels dan. Dat gevoel proberen los te laten heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze inderdaad heel veel aankwam en nog meer woog dan vóórdat ze überhaupt met de ww was begonnen. En natuurlijk heeft de ww daar weer een oplossing voor: gewoon weer opnieuw meedoen! (Gelukkig heeft ze dat niet gedaan en is ze nu langzaamaan aan het afvallen en heeft weer een gezonde relatie met eten... maar we zijn wel weer drie jaar verder).
Wat een rare manier om naar een hulpmiddel als een puntensysteem te kijken.
woensdag 28 september 2022 om 12:33
Het ging mij erom dat sommige producten ineens slecht waren. Als iemand anders yoghurt/kwark als ontbijt neemt, prima. Maar brood afdoen als iets slechts dat kwam op mij over als een hype waar toch redelijk wat mensen aan mee gingen doen en niet altijd konden volhouden(in mijn omgeving dan). Alle koolhydraten waren plotseling slecht.pearle schreef: ↑28-09-2022 10:34Nu kun je wel overdreven Brrrr gaan repen, maar kun je je misschien ook inleven in mensen die dit gewoon lekker vinden?
Een lekkere salade ( en dat is meer dan een blad sla, schijf komkommer en schijf tomaat) met bv geitenkaas of zalm, daar kan geen boterham tegenop.
Of 2 eitjes klutsen met groentes en dan bakken..mmm
Verder heb ik ook snel last van brood, dus daarom in de ochtend kwark met allersoorten fruit
woensdag 28 september 2022 om 12:46
Weight Watchers sloot dan niet goed aan bij jouw familielid. Ik hoor vaak dat een dieet zo goed gewerkt heeft, want iemand is tig kilo kwijt(maar kwamen na het stoppen toch weer aan) Maar het afvallen was dan het probleem niet, denk ik dan, het op gewicht blijven is moeilijker. Je leven lang bezig blijven met punten tellen kan een obsessie worden. Mijn zus en zwager deden in de jaren 80 ook aan Weight Watchers, ik herinner me de discussies tussen hen nog wel over of er nog ruimte was voor een stuk taart qua punten. Of ze echt gezond leerden eten, vraag ik me dan af. Ze hielden het niet vol, met name mijn zwager werd steeds zwaarder. Ik vraag me af hoeveel van de mensen die ooit aan Weight Watchers hebben meegedaan, zijn blijvend op een gezond gewicht. Vanwege diabetes type 2(ik gebruik geen medicatie, mijn bloedsuikers zijn prima, maar het blijft oppassen) ben ik patient bij de praktijkondersteuner van de huisarts. De ondersteuner vertelde me een keer dat van de mensen die afvallen slechts 5% na 5 jaar nog op een gezond gewicht zit. Maar hij maakte niet vaak mee dat mensen op een gezond gewicht bleven.Vazig schreef: ↑28-09-2022 09:30Dit is toch ook een veelgehoorde klacht rondom de weight watchers? Terwijl zij zo promoten met "je mag alles eten blablabla". Ik heb in ieder geval een familielid die nadat ze gestopt is met de weightwatchers nog maanden met buikpijn door de supermarkt liep omdat ze ieder product koppelde aan punten en zich iedere keer slecht voelde als ze iets at omdat ze wist dat het eigenlijk "te veel" was allemaal, volgens ww regels dan. Dat gevoel proberen los te laten heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze inderdaad heel veel aankwam en nog meer woog dan vóórdat ze überhaupt met de ww was begonnen. En natuurlijk heeft de ww daar weer een oplossing voor: gewoon weer opnieuw meedoen! (Gelukkig heeft ze dat niet gedaan en is ze nu langzaamaan aan het afvallen en heeft weer een gezonde relatie met eten... maar we zijn wel weer drie jaar verder).
woensdag 28 september 2022 om 12:48
De meeste dikke mensen leggen de schuld buiten zichzelf en zijn daarom heel boos als ze er op worden aangesproken. Ik weet van één iemand hier, die elke dag een kant-en -klaarmaaltijd eet en nog steeds denkt dat het gezond is en niet bijdraagt aan haar overgewicht. Dikke mensen kunnen prima sporten in zwembaden zodat de kans op blessures, minimaal zijn.Snarky* schreef: ↑28-09-2022 11:15Met andere woorden, WW is er uitstekend in geslaagd om duidelijk te maken wat ze aan haar voedingspatroon moest veranderen en welke gezonde keuzes ze kon maken om blijvend af te vallen, maar omdat ze dat niet leuk genoeg vond is ze uit stil protest nog meer gaan eten, en nu is het de schuld van de WW dat ze nog dikker is geworden.
Wat een rare manier om naar een hulpmiddel als een puntensysteem te kijken.
Het is waar dat bij afvallen, 80% komt door voeding en maar 20% door sport. Afhankelijk van je leeftijd, kan alleen sporten al zorgen voor afvallen, ben je wat ouder of gehandicapt dan moet je het steeds meer zoeken in die 80%. Het enige voordeel van sporten is dat spieren er voor zorgen dat het afvallen sneller gaat omdat deze ook 's nachts veel energie vreten.
Als je de hele dag op een stoel zit en 's avonds voor de TV hangt, dan heb je heel weinig calorieën nodig maar daar houden mensen weinig rekening mee. Meer bewegen is dus niet altijd afvallen maar je mag in ieder geval wel méér eten dan als je niet tot amper beweegt.
Door veel te bewegen blijft je bloed beter stromen waardoor je het minder snel koud hebt en je zelfs beter beschermd bent tegen infecties (deze lossen sneller op als je bloed flink stroomt). Als je dik bent, dan ben je gewoon dik en of je BMI wel of niet binnen de marges valt is geen enkele reden om je overgewicht "legitiem "te maken.
woensdag 28 september 2022 om 12:50
ik ben het met je eens, ik vind het in de ban doen, van hele voedingsgroepen (die bewezen gezond zijn en noodzaak) levensgevaarlijkJuliaAgrippina schreef: ↑28-09-2022 12:33Het ging mij erom dat sommige producten ineens slecht waren. Als iemand anders yoghurt/kwark als ontbijt neemt, prima. Maar brood afdoen als iets slechts dat kwam op mij over als een hype waar toch redelijk wat mensen aan mee gingen doen en niet altijd konden volhouden(in mijn omgeving dan). Alle koolhydraten waren plotseling slecht.
Stoppen met brood zonder jodium-supplement is linke soep
Stoppen met dierlijke producten zonder B12 ook
Zelf knutselen is echt geen goed idee
woensdag 28 september 2022 om 12:52
Dat komt omdat mensen een dieet zien als een tijdelijke oplossing voor een probleem. Het idee dat je niet altijd alles kan eten wat je wil mag geen optie zijn (want het is allemaal zo lekker) en bewegen is ook al zo vervelend. We hebben een samenleving waarin mensen met minimale inspanning, maximaal bedient willen worden, het onderwerp maakt eigenlijk niet.JuliaAgrippina schreef: ↑28-09-2022 12:46Weight Watchers sloot dan niet goed aan bij jouw familielid. Ik hoor vaak dat een dieet zo goed gewerkt heeft, want iemand is tig kilo kwijt(maar kwamen na het stoppen toch weer aan) Maar het afvallen was dan het probleem niet, denk ik dan, het op gewicht blijven is moeilijker. Je leven lang bezig blijven met punten tellen kan een obsessie worden. Mijn zus en zwager deden in de jaren 80 ook aan Weight Watchers, ik herinner me de discussies tussen hen nog wel over of er nog ruimte was voor een stuk taart qua punten. Of ze echt gezond leerden eten, vraag ik me dan af. Ze hielden het niet vol, met name mijn zwager werd steeds zwaarder. Ik vraag me af hoeveel van de mensen die ooit aan Weight Watchers hebben meegedaan, zijn blijvend op een gezond gewicht. Vanwege diabetes type 2(ik gebruik geen medicatie, mijn bloedsuikers zijn prima, maar het blijft oppassen) ben ik patient bij de praktijkondersteuner van de huisarts. De ondersteuner vertelde me een keer dat van de mensen die afvallen slechts 5% na 5 jaar nog op een gezond gewicht zit. Maar hij maakte niet vaak mee dat mensen op een gezond gewicht bleven.

woensdag 28 september 2022 om 13:52
Aan de andere kant, sommige mensen zullen misschien vinden dat ik permanent op dieet ben, omdat ik geen suikerhoudende dranken (of diet dranken) drink, niet dagelijks een toetje eet, geen suiker in naturel yoghurt doe, en meer van dat soort dingen. Maar dat is gewoon hoe ik eet, voor mij voelt dat niet als een dieet.
Wat sommige mensen als normaal eten en normale hoeveelheden zien, zou ik misschien als iets voor de feestdagen zien. Ik eet echt niet weinig en ook niet spartaans, maar sommige mensen eten gedurende de dag wel aanzienlijk meer dan ik.
Wat sommige mensen als normaal eten en normale hoeveelheden zien, zou ik misschien als iets voor de feestdagen zien. Ik eet echt niet weinig en ook niet spartaans, maar sommige mensen eten gedurende de dag wel aanzienlijk meer dan ik.
woensdag 28 september 2022 om 13:59
Los van gezond gewicht: van alle mensen die afvallen weegt 95% vijf jaar later meer dan voordat ze afvielen.JuliaAgrippina schreef: ↑28-09-2022 12:46Weight Watchers sloot dan niet goed aan bij jouw familielid. Ik hoor vaak dat een dieet zo goed gewerkt heeft, want iemand is tig kilo kwijt(maar kwamen na het stoppen toch weer aan) Maar het afvallen was dan het probleem niet, denk ik dan, het op gewicht blijven is moeilijker. Je leven lang bezig blijven met punten tellen kan een obsessie worden. Mijn zus en zwager deden in de jaren 80 ook aan Weight Watchers, ik herinner me de discussies tussen hen nog wel over of er nog ruimte was voor een stuk taart qua punten. Of ze echt gezond leerden eten, vraag ik me dan af. Ze hielden het niet vol, met name mijn zwager werd steeds zwaarder. Ik vraag me af hoeveel van de mensen die ooit aan Weight Watchers hebben meegedaan, zijn blijvend op een gezond gewicht. Vanwege diabetes type 2(ik gebruik geen medicatie, mijn bloedsuikers zijn prima, maar het blijft oppassen) ben ik patient bij de praktijkondersteuner van de huisarts. De ondersteuner vertelde me een keer dat van de mensen die afvallen slechts 5% na 5 jaar nog op een gezond gewicht zit. Maar hij maakte niet vaak mee dat mensen op een gezond gewicht bleven.

woensdag 28 september 2022 om 14:03
je klinkt erg veroordelend! Ik ben dik en ik vind zeker dat ik daar zelf een aandeel in heb. Dat betekent niet dat door te weten wat je verkeerd doet, je dat verkeerde gedrag dan maar gewoon niet meer doet.DingDong schreef: ↑28-09-2022 12:48De meeste dikke mensen leggen de schuld buiten zichzelf en zijn daarom heel boos als ze er op worden aangesproken. Ik weet van één iemand hier, die elke dag een kant-en -klaarmaaltijd eet en nog steeds denkt dat het gezond is en niet bijdraagt aan haar overgewicht. Dikke mensen kunnen prima sporten in zwembaden zodat de kans op blessures, minimaal zijn.
Het is waar dat bij afvallen, 80% komt door voeding en maar 20% door sport. Afhankelijk van je leeftijd, kan alleen sporten al zorgen voor afvallen, ben je wat ouder of gehandicapt dan moet je het steeds meer zoeken in die 80%. Het enige voordeel van sporten is dat spieren er voor zorgen dat het afvallen sneller gaat omdat deze ook 's nachts veel energie vreten.
Als je de hele dag op een stoel zit en 's avonds voor de TV hangt, dan heb je heel weinig calorieën nodig maar daar houden mensen weinig rekening mee. Meer bewegen is dus niet altijd afvallen maar je mag in ieder geval wel méér eten dan als je niet tot amper beweegt.
Door veel te bewegen blijft je bloed beter stromen waardoor je het minder snel koud hebt en je zelfs beter beschermd bent tegen infecties (deze lossen sneller op als je bloed flink stroomt). Als je dik bent, dan ben je gewoon dik en of je BMI wel of niet binnen de marges valt is geen enkele reden om je overgewicht "legitiem "te maken.
Verder denk ik altijd dat het makkelijk oordelen is over een probleem dat je zelf niet kent, of nog erger: maar een heel klein beetje kent.
Zeg je ook tegen een alcoholist dat hij gewoon alcoholhoudende dranken moet laten staan? En dat je daar zelf ook altijd op let?
en verder is het vervelend met gewicht dat iedereen het ziet, en dat geldt voor veel andere zaken niet. En tot slot, wat ik al eerder zei, iemand met overgewicht wordt meteen veroordeeld, iemand met ondergewicht wordt geprezen.
woensdag 28 september 2022 om 14:36

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in