Dik zonder dik te zijn...
zaterdag 17 september 2022 om 21:43
Wederom een artikel in de krant over overgewicht en BMI. Ik krijg er altijd jeuk van en wel hierom:
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!
Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...
Ik draag maat 42/44. Ik probeer op te letten wat ik eet en sport drie maal per week. Helaas wegens een vertraagd metabolisme zal ik nooit "heel dun" zijn. Wanneer ik tegen anderen zeg dat ik op de lijn moet letten krijg ik steevast rare blikken.
"Maar jij bent toch niet dik?!"
"Waar is dat voor nodig, je bent toch hartstikke gezond?"
En toch ben ik aldus BMI te dik. Dan val je in de categorie "obesitas". Iedereen die ik dit vertel moet lachen. Gewicht zit gelijk verspreid over mijn lijf, mijn visceraal vet is iets te hoog maar zeker niet rampzalig en ik draag een grote voorgevel mee(is ook vet hé). Ik heb geen absurd hoge spiermassa. Ik ben in balans.
Maar waarom houden we ons dan zo onwijs vast aan iets als BMI? Mijn vriend en ik gaan proberen een kindje te krijgen binnenkort, contact gezocht met huisarts voor info en het eerste wat er komt? Dat u eerst eens even flink moet gaan afvallen, anders wordt u zonder pardon overgedragen aan een gyn en is een ziekenhuisbevalling verplicht...
Wait whut?!

Geen idee wat ik met dit topic wil. Misschien gewoon even mijn ei kwijt. Of kletsen met mensen die hier op dagelijkse basis ook mee dealen? Dunno.
Voor nu een fijne avond en ik ga even een lauw warm glas met gember en citroen naar binnen mikken, las ergens dat dat gezond is...

nolanollie wijzigde dit bericht op 27-09-2022 19:39
1.46% gewijzigd
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
donderdag 29 september 2022 om 09:46
Ik bleek van eiwitten juist helemaal niet extra lang verzadigd te zijn.AlexaH schreef: ↑29-09-2022 09:36Probeer maar eens dik te worden van 'teveel groente eten'. Ik begrijp, als je niets lekker vindt, dan wordt het inderdaad erg lastig om te kiezen voor groenten. Belangrijkste, maar dat zul je wel weten en je ook aan houden, om te weten is de meest vullende voedingsmiddelen:
- Eiwitten zijn de macro's die het meeste vullen. Probeer eens vloeibaar eiwit.
- Vezels zorgen voor langere vertering en voller gevoel (linzen/bonen -> gelijk ook redelijk wat eiwit)
- Veel volume, weinig calorieën (helaas de groenten, maar ook soepen; gepureerde groenten met bouillon, kruiden en smaakmakers)
Op basis hiervan is heel wat lekkers te maken, zonder teveel vet of suikers. Die verzadigen immers het minste en/of bevatten de meeste claoriëen per gram/volume.
Echt, alleen al dit soort 'adviezen' geven aan hoe weinig serieus dikke mensen genomen worden. Soepen zijn juist enorme dikmakers, omdat het zo je maag weer uitloopt en je dan dus heel snel weer honger hebt.
Volkoren brood met kaas of pindakaas is eigenlijk het enige waar ik een uurtje van verzadigd ben, maar ja, dan moet ik nog steeds niet elk uur zo'n boterham nemen, want dan groei ik alsnog dicht.
Ik heb denk ik meer deskundigen gesproken dan de gemiddelde Nederlander, heb inmiddels zelfs een maagverkleining gehad. Dan heb je echt alle adviezen wel gehad en uitgevoerd, dus neem nou gewoon es aan dat ik weet waar ik het over heb.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 09:53
Overigens heb ik na mijn maagverkleining ongeveer een half jaar geen enorme honger gehad en sindsdien denk ik dat ik begrijp hoe het zou moeten werken: na het eten heb je genoeg en kun je een paar uur met andere dingen bezig zijn, waarna je honger (of trek) krijgt en weer wat eet.
Inmiddels is de honger volledig terug en betekent het dat een groot deel van mijn dagen gevuld is met het proberen te negeren van mijn honger.
Dat is zoiets als jeuk negeren: het kan wel, maar het kost enorm veel energie en je wordt er wanhopig van.
Inmiddels is de honger volledig terug en betekent het dat een groot deel van mijn dagen gevuld is met het proberen te negeren van mijn honger.
Dat is zoiets als jeuk negeren: het kan wel, maar het kost enorm veel energie en je wordt er wanhopig van.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 10:15
Wat lijkt me dat echt heel vervelend. Je zou het dan kunnen vergelijken met iemand die dagenlang geen eten heeft gehad, dat hongergevoel, denk ik? Probeer dat maar eens te negeren, niet te doen. Voor degenen die daarover oordelen, die hebben dan werkelijk geen idee.Solomio schreef: ↑29-09-2022 09:53Overigens heb ik na mijn maagverkleining ongeveer een half jaar geen enorme honger gehad en sindsdien denk ik dat ik begrijp hoe het zou moeten werken: na het eten heb je genoeg en kun je een paar uur met andere dingen bezig zijn, waarna je honger (of trek) krijgt en weer wat eet.
Mijn zusje heeft boulimia gehad. De buitenwereld zag dat niet omdat ze op gewicht bleef. Ze kreeg altijd complimenten omdat ze zo mooi slank was. Een vriendin kreeg na het overlijden van haar man te maken met dwangmatig overeten, dat resulteerde in een enorm overgewicht. Die heeft altijd honger. Maar zij krijgt te maken met veel veroordelingen waar mijn zusje dat niet kreeg, want ja, dat ze ook een eetstoornis had, waarbij je slank bleef, dat zag je niet aan de buitenkant. En mijn vriendin kreeg ook allemaal tips voor verzadiging die gewoon niet hielpen. Van teveel aardappels, teveel volkoren brood, kun je ook te dik worden. En groentes verzadigen haar ook niet. En soep al helemaal niet.
donderdag 29 september 2022 om 10:21
In overleg met een diëtiste heb ik ooit een deel van mijn koolhydraten vervangen door eiwitten, want eiwitten verzadigen langer.JuliaAgrippina schreef: ↑29-09-2022 10:15Wat lijkt me dat echt heel vervelend. Je zou het dan kunnen vergelijken met iemand die dagenlang geen eten heeft gehad, dat hongergevoel, denk ik? Probeer dat maar eens te negeren, niet te doen. Voor degenen die daarover oordelen, die hebben dan werkelijk geen idee.
Mijn zusje heeft boulimia gehad. De buitenwereld zag dat niet omdat ze op gewicht bleef. Ze kreeg altijd complimenten omdat ze zo mooi slank was. Een vriendin kreeg na het overlijden van haar man te maken met dwangmatig overeten, dat resulteerde in een enorm overgewicht. Die heeft altijd honger. Maar zij krijgt te maken met veel veroordelingen waar mijn zusje dat niet kreeg, want ja, dat ze ook een eetstoornis had, waarbij je slank bleef, dat zag je niet aan de buitenkant. En mijn vriendin kreeg ook allemaal tips voor verzadiging die gewoon niet hielpen. Van teveel aardappels, teveel volkoren brood, kun je ook te dik worden. En groentes verzadigen haar ook niet. En soep al helemaal niet.
Dus: calorie-inname gelijk, maar andere verhouding.
En ik had toen nog meer honger.
Dat soort ideeën, dat eiwitten langer verzadigen, worden onderzocht in groepen en dan blijkt dat men gemiddeld langer verzadigd is na eiwitten.
Dus er zullen in die groep mensen zijn die na eiwitten mss wel twee keer zo lang verzadigd zijn, en er zullen mensen zijn die juist minder lang verzadigd zijn.
Het is dan natuurlijk prima om iemand te adviseren om dat eens uit te proberen, maar het werkt gewoon niet bij iedereen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 10:25
Dat adviseren is ook niet erg, maar ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment wel heel vermoeiend wordt om dat uit te leggen. Mensen gaan nogal van zichzelf uit. Het ene lichaam werkt gewoon anders dan het andere lichaam. Ik zag een keer een docu met een kindje dat steeds honger had en bleef om eten vragen, niets verzadigde. Heel zielig.Solomio schreef: ↑29-09-2022 10:21In overleg met een diëtiste heb ik ooit een deel van mijn koolhydraten vervangen door eiwitten, want eiwitten verzadigen langer.
Dus: calorie-inname gelijk, maar andere verhouding.
En ik had toen nog meer honger.
Dat soort ideeën, dat eiwitten langer verzadigen, worden onderzocht in groepen en dan blijkt dat men gemiddeld langer verzadigd is na eiwitten.
Dus er zullen in die groep mensen zijn die na eiwitten mss wel twee keer zo lang verzadigd zijn, en er zullen mensen zijn die juist minder lang verzadigd zijn.
Het is dan natuurlijk prima om iemand te adviseren om dat eens uit te proberen, maar het werkt gewoon niet bij iedereen.
donderdag 29 september 2022 om 10:34
Hoe vaak ik al niet van mensen gehoord heb dat zij groentes wel lekker konden klaarmaken en dat ik maar eens bij hen moest komen eten.JuliaAgrippina schreef: ↑29-09-2022 10:25Dat adviseren is ook niet erg, maar ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment wel heel vermoeiend wordt om dat uit te leggen. Mensen gaan nogal van zichzelf uit. Het ene lichaam werkt gewoon anders dan het andere lichaam. Ik zag een keer een docu met een kindje dat steeds honger had en bleef om eten vragen, niets verzadigde. Heel zielig.
Dat heb ik heel vaak gedaan en ik bleek het ook op hun manier niet lekker te vinden.
Nu eet ik niet meer bij anderen. Is echt niet leuk om mij te eten te hebben.

David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 10:59
Dat is toch ook precies wat ik zeg. Ik begin met aan te geven dat het lastig wordt...
Ik weiger wel om te geloven dat van alle groenten die er bestaan, er geen enkele mogelijkheid is één van die groente op zo'n manier te bereiden dat het lekker is voor de specifieke individu.
VErder, ik sluit me aan dat het heel lastig is om een moeilijk eter te zijn.
donderdag 29 september 2022 om 11:03
Bij mij klopt dat, maar als je het hebt over gevarieerd eten kom je niet ver met 1 groente.AlexaH schreef: ↑29-09-2022 10:59Dat is toch ook precies wat ik zeg. Ik begin met aan te geven dat het lastig wordt...
Ik weiger wel om te geloven dat van alle groenten die er bestaan, er geen enkele mogelijkheid is één van die groente op zo'n manier te bereiden dat het lekker is voor de specifieke individu.
VErder, ik sluit me aan dat het heel lastig is om een moeilijk eter te zijn.
Overigens vind ik het nooit echt lekker, maar iig eetbaar.
David Dunning
David Dunning

donderdag 29 september 2022 om 11:18
Dit ook jaLila-Linda schreef: ↑29-09-2022 10:27en te veel eiwitten is voor mensen met (onontdekte) nierproblemen echt funest
donderdag 29 september 2022 om 11:21
Ik geef geen adviezen, ik verkondig algemeen bekende informatie. Waarbij ik vermeld: Dat weet je allemaal al.Solomio schreef: ↑29-09-2022 09:46Ik bleek van eiwitten juist helemaal niet extra lang verzadigd te zijn.
Echt, alleen al dit soort 'adviezen' geven aan hoe weinig serieus dikke mensen genomen worden. Soepen zijn juist enorme dikmakers, omdat het zo je maag weer uitloopt en je dan dus heel snel weer honger hebt.
Volkoren brood met kaas of pindakaas is eigenlijk het enige waar ik een uurtje van verzadigd ben, maar ja, dan moet ik nog steeds niet elk uur zo'n boterham nemen, want dan groei ik alsnog dicht.
Ik heb denk ik meer deskundigen gesproken dan de gemiddelde Nederlander, heb inmiddels zelfs een maagverkleining gehad. Dan heb je echt alle adviezen wel gehad en uitgevoerd, dus neem nou gewoon es aan dat ik weet waar ik het over heb.
Dus bedankt voor jouw advies, maar die had ik al ter harte genomen

Soepen zijn enorme dikmakers? Ja, als je de kant-en-klare zakken van winkel neemt wel ja. Maar je gaat me niet vertellen dat een liter zelfgemaakte groentesoep á 200Kcal een dikmaker is. Of dat het vervangen van je 30 gram pindakaas op twee boterhammen door 400 gram gebakken eiwit geen effect heeft om je een minder lang een vol gevoel te geven. Desnoods eet je het dubbele, heb je een kilo voedsel binnen á 500kcal.
Vergeef me mijn gezonde dosis scepsis n.a.v. je nieuwe post, en verwar die niet met het niet serieus nemen. Ik ken je niet en weet niet wat je allemaal hebt gedaan en geprobeerd.
donderdag 29 september 2022 om 11:23
donderdag 29 september 2022 om 11:28
Tja, dat is het nadeel van reageren op dit soort topics. Mensen zijn dan geneigd uit goedheid tips en informatie te delen.JuliaAgrippina schreef: ↑29-09-2022 10:25ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment wel heel vermoeiend wordt om dat uit te leggen.
Dat denk ik dus niet, misschien zelfs omgekeerd. Mensen gaan juist uit van wat voor de meerderheid van de bevolking geldt, en passen dat op iedereen toe. Dat een persoonlijke situatie niet past in dit algemene beeld, zorgt voor punt 1; de vraag om uitleg.
donderdag 29 september 2022 om 11:30
Dat die soep weinig calorieën bevat doet er weinig toe, want het loopt snel je maag weer uit, dat is wat ik zeg. En dus heb je snel weer honger. Daarbij, groentesoep, really?AlexaH schreef: ↑29-09-2022 11:21Ik geef geen adviezen, ik verkondig algemeen bekende informatie. Waarbij ik vermeld: Dat weet je allemaal al.
Dus bedankt voor jouw advies, maar die had ik al ter harte genomenIk neem je ook heel serieus. Jammer alleen dat je je zo aangevallen voelt .
Soepen zijn enorme dikmakers? Ja, als je de kant-en-klare zakken van winkel neemt wel ja. Maar je gaat me niet vertellen dat een liter zelfgemaakte groentesoep á 200Kcal een dikmaker is. Of dat het vervangen van je 30 gram pindakaas op twee boterhammen door 400 gram gebakken eiwit geen effect heeft om je een minder lang een vol gevoel te geven. Desnoods eet je het dubbele, heb je een kilo voedsel binnen á 500kcal.
Vergeef me mijn gezonde dosis scepsis n.a.v. je nieuwe post, en verwar die niet met het niet serieus nemen. Ik ken je niet en weet niet wat je allemaal hebt gedaan en geprobeerd.
Je pindakaas vervangen door eiwit is wel lollig, ik heb het allemaal geprobeerd en daardoor weet ik dus wat voor mij wel en niet werkt.
Hoewel: ik heb nooit 400 gram puur eiwit gegeten, dat zat altijd wel op een boterham of ergens doorheen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 11:31
Nee, ik ben dus geen unicum, maar de meeste mensen durven er niet voor uit te komen, omdat het als onvolwassen kleutergedrag gezien wordt.
Omdat ik er open over ben durven mensen er tegen mij ook open over te zijn. En daardoor weet ik dat ik geen unicum ben.
Die tweede zin is natuurlijk een rare, want blijkbaar kun je je echt niet voorstellen dat iemand dat allemaal niet lekker vindt.
solomio wijzigde dit bericht op 29-09-2022 11:36
13.16% gewijzigd
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 11:33
Hou die gedachte vast, maar realiseer je dat het enorm denigrerend is (of kan zijn), want je denkt blijkbaar dat die ander onwetend is.AlexaH schreef: ↑29-09-2022 11:28Tja, dat is het nadeel van reageren op dit soort topics. Mensen zijn dan geneigd uit goedheid tips en informatie te delen.
Dat denk ik dus niet, misschien zelfs omgekeerd. Mensen gaan juist uit van wat voor de meerderheid van de bevolking geldt, en passen dat op iedereen toe. Dat een persoonlijke situatie niet past in dit algemene beeld, zorgt voor punt 1; de vraag om uitleg.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 11:35
Mensen gaan mss uit van de meerderheid, maar realiseren zich niet dat dat bijv ook 51% kan zijn en dat het dan voor 49% dus niet opgaat.
En in dat opzicht reageren mensen dus wel vanuit hun eigen situatie.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 11:35
Echt dit forum soms.Snarky* schreef: ↑28-09-2022 11:15Met andere woorden, WW is er uitstekend in geslaagd om duidelijk te maken wat ze aan haar voedingspatroon moest veranderen en welke gezonde keuzes ze kon maken om blijvend af te vallen, maar omdat ze dat niet leuk genoeg vond is ze uit stil protest nog meer gaan eten, en nu is het de schuld van de WW dat ze nog dikker is geworden.
Wat een rare manier om naar een hulpmiddel als een puntensysteem te kijken.

Weightwatchers is inderdaad in staat om heel duidelijk te maken wat je wel en niet mag eten. Maar door voeding constant in een hokje "fout" en "goed" te stoppen ben je op een gegeven moment dus zo obsessief bezig met eten dat je gewoon geen gezonde relatie met eten meer hebt en jezelf een eetstoornis aanpraat. Mijn familielid was dan even een voorbeeld maar er zijn ontzettend veel vrouwen met dezelfde ervaring (en dan heb ik het dus niet over dat je daarna nog dikker wordt dan je was, maar om hoe je relatie met eten is). Natuurlijk niet bij iedereen, er zullen vast ook mensen zijn voor wie de ww uitstekend werkt en het gewoon wat structuur geeft in wat je wel & niet kan. Maar er zijn er denk ik nog meer voor wie het helemaal niet werkt en als oplossing moeten ze nog lekker lang lid blijven en maandelijks betalen, aan het eind v/d dag is het gewoon een verdienmodel.
donderdag 29 september 2022 om 11:39
Valt erg mee hoor.Spring_time schreef: ↑28-09-2022 18:57Je moest eens weten wat voor opmerkingen mensen met ondergewicht krijgen...
Vanaf start forum hier actief. Lang dus....
donderdag 29 september 2022 om 11:39
Ik dacht dus altijd dat WW juist niet dat onderscheid maakte tussen fout en goed, waardoor je in principe alles kunt eten, alleen dat je meer bewust wordt van de hoeveelheid.Vazig schreef: ↑29-09-2022 11:35Echt dit forum soms.Wat een overdreven botte reactie weer hahaha.
Weightwatchers is inderdaad in staat om heel duidelijk te maken wat je wel en niet mag eten. Maar door voeding constant in een hokje "fout" en "goed" te stoppen ben je op een gegeven moment dus zo obsessief bezig met eten dat je gewoon geen gezonde relatie met eten meer hebt en jezelf een eetstoornis aanpraat. Mijn familielid was dan even een voorbeeld maar er zijn ontzettend veel vrouwen met dezelfde ervaring (en dan heb ik het dus niet over dat je daarna nog dikker wordt dan je was, maar om hoe je relatie met eten is). Natuurlijk niet bij iedereen, er zullen vast ook mensen zijn voor wie de ww uitstekend werkt en het gewoon wat structuur geeft in wat je wel & niet kan. Maar er zijn er denk ik nog meer voor wie het helemaal niet werkt en als oplossing moeten ze nog lekker lang lid blijven en maandelijks betalen, aan het eind v/d dag is het gewoon een verdienmodel.
Maar het effect zal idd ook niet bij iedereen hetzelfde zijn.
David Dunning
David Dunning
donderdag 29 september 2022 om 11:41
Tenzij je aangeeft dat je al verwacht dat de ander weet wat je zegt

donderdag 29 september 2022 om 11:42
Volgens mij is dat inderdaad het idee maar is de uitwerking inderdaad niet altijd even succesvol.
Nou ja, ik denk (maar nu gaan we denk wel redelijk off-topic) dat sommige mensen gewoon vatbaarder zijn voor zulk soort systemen. Dan ga je er extreem in mee zonder dat je nog even logisch na blijft denken. Net als mensen die slecht met geld om kunnen gaan en dan vatbaar zijn voor allerlei zinloze kortingen op producten die ze eigenlijk nooit nodig hebben gehad. Dat is voor sommigen ook niet te begrijpen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in