Ex ondermijnt mijn opvoeding
maandag 28 november 2022 om 18:55
Mijn zoon (11) was erg brutaal tegen mijn man. Ik had voor straf zijn Switch afgepakt zodat hij het niet kon spelen in het weekend als hij naar zijn vader ging. Nu had mijn zoon het toch stiekem meegenomen naar zijn vader. Ik belde dus mijn ex op om te zeggen dat hij het niet mocht spelen van mij. Toen zei mijn ex dat hij de Switch gekocht had en dat hij dus bepaalde wanneer mijn zoon het mocht spelen en wanneer niet. Toen ik gezegd had dat het niet spelen onderdeel van zijn straf was omdat hij brutaal tegen mijn man was kreeg ik van mijn ex gelijk een valse opmerking terug dat ik niet kon opvoeden en dat zoon niet naar mijn man hoefde te luisteren. En als klap op de vuurpijl had hij voor onze zoon een nieuw spel gekocht en dat doet mijn ex alleen maar om mij te pesten. Nu beloont ex het brutale gedrag van mijn zoon. Toen zoon gisteren terugkwam en ik zijn Switch wilde hebben zei hij dat het bij zijn vader lag en dat als hij daar was hij het gewoon mocht spelen.
Wat moet ik nu? Elke keer als ik mijn zoons brutale gedrag tegen mijn man wil aanpakken dan moedigt mijn ex het gedrag alleen maar aan.
Wat moet ik nu? Elke keer als ik mijn zoons brutale gedrag tegen mijn man wil aanpakken dan moedigt mijn ex het gedrag alleen maar aan.
woensdag 30 november 2022 om 09:41
Dit ja.meisje85 schreef: ↑30-11-2022 08:46Je reacties zijn steeds meer van hetzelfde, je lijkt meer van je af te praten dan de reacties tot je te nemen.
Mijn tip: het gaat hier niet om je ex, en ook niet om je zoon of je nieuwe man. Het lijkt er op dat je zelf niet stevig/stabiel staat, niet weet wat je wil en met alle winden meewaait. Je zoon voelt dat onbewust aan, en gaat tegen de nieuwe partner bokken. Je ex en nieuwe partner voelen dat er bij jou ruimte is om hun eigen zin door te drijven. Ik zou daar dus aan gaan werken, aan je eigen stevigheid. Niet met straffen, pappen en nathouden, met de vinger naar anderen wijzen, anderen op onmogelijke punten hun zin geven. Je bent toch gewoon een volwassen vrouw, hoezo raak je zo uit het veld geslagen van iedereen? Dikke kans dat, als je hiermee aan de slag gaat, de rest dan ineens veel minder aan je gaat trekken en dat je zoon je man niet meer zo dwars zit.
Zoek hulp, praat erover (POH?)
Bepaal even goed wie jij bent en wat jij wilt, ga staan voor je kinds behoeftes en handel daarnaar.
En hou op met je ex zo de schuld toe te schuiven alsof hij jou alleen maar tegenwerkt.
Begin bij jezelf, stel je anders op.
Hoe kun je je man zoiets beloven over je zoon?
woensdag 30 november 2022 om 09:42
Je man moet je steunen, niet in een hoek drukken. Hij eist dan wel dat jij hem steunt, maar omgekeerd zie ik dat niet zo. Is hij tot op het bot geschoffeerd door zoon? Wat voor vreselijks heeft die jongen dan gezegd?rode_biet schreef: ↑30-11-2022 08:41Mijn zoon was altijd erg meegaand zeker toen wij bij mijn huidige man gingen wonen. Maar nu zet hij zich zo af. Ik probeer het allemaal goed te doen, maar mijn ex stelt weer andere eisen aan zoons gedrag en dat is voor zoon erg lastig. Het lijkt wel alsof mijn ex mijn zoon tegen mij en mijn man probeert op te zetten. En mijn man wordt dan weer boos op mij dat ik het allemaal laat gebeuren... Soms weet ik het ook niet meer.
Zeg tegen je man dat hij moet ophouden met zeuren over dingen die niet in jouw handen zijn.
woensdag 30 november 2022 om 09:55
je man is een lulrode_biet schreef: ↑30-11-2022 08:41Mijn zoon was altijd erg meegaand zeker toen wij bij mijn huidige man gingen wonen. Maar nu zet hij zich zo af. Ik probeer het allemaal goed te doen, maar mijn ex stelt weer andere eisen aan zoons gedrag en dat is voor zoon erg lastig. Het lijkt wel alsof mijn ex mijn zoon tegen mij en mijn man probeert op te zetten. En mijn man wordt dan weer boos op mij dat ik het allemaal laat gebeuren... Soms weet ik het ook niet meer.
woensdag 30 november 2022 om 10:05
Het slaat echt nergens op dat je man boos op jou wordt om het gedrag van je zoon. Waarom is het niet mogelijk om daar met hem een normaal gesprek over te voeren? Maar als het je er om te doen is om je man tevreden te houden moet je vragen of je zoon vaker naar zijn vader kan zodat jouw man minder last van hem heeft. Je hebt jezelf vreselijk klem gezet door jezelf en je kind in zo'n afhankelijke positie te brengen.
woensdag 30 november 2022 om 10:15
Even los van alle bovenstaande reacties hierop, waarbij mij in kan vinden. Zoek hulprode_biet schreef: ↑30-11-2022 08:41Mijn zoon was altijd erg meegaand zeker toen wij bij mijn huidige man gingen wonen. Maar nu zet hij zich zo af. Ik probeer het allemaal goed te doen, maar mijn ex stelt weer andere eisen aan zoons gedrag en dat is voor zoon erg lastig. Het lijkt wel alsof mijn ex mijn zoon tegen mij en mijn man probeert op te zetten. En mijn man wordt dan weer boos op mij dat ik het allemaal laat gebeuren... Soms weet ik het ook niet meer.
Maar daarnaast kan en mag je het gedrag van een kind van 8 niet vergelijken met een prepubers van 11.
En als je niets gaat doen aan de oorzaak, te beginnen met je eigen positie, gaat dit alleen maar erger worden.
Je kan het gedrag van een prepuber van 11 straks ook echt niet vergelijken met een puber van 14.
Die gaat zich de komende jaren alleen maar meer afzetten en gaat dat op manieren doen waarbij het “brutaal” zijn van nu, echt niets zal zijn.
Daar kan je die man van je maar beter op voor gaan bereiden ipv onzinnige beloftes doen over het gedrag van anderen.
woensdag 30 november 2022 om 10:23
Het komt op mij over dat je prioriteit niet bij het welzijn van je zoontje ligt.rode_biet schreef: ↑29-11-2022 17:09Over de woningsituatie... Ik woonde bij mijn ex maar dat huis stond ook op zijn naam. Ik had toen na de scheiding alleen geld voor een één slaapkamer appartement. Toen zoon klein was ging dat nog wel, maar toen hij groter werd had ik meer ruimte nodig. Gelukkig vond ik mijn nieuwe man en die had al een huis met alles erop en eraan en daar ben ik erg dankbaar voor. Mijn nieuwe man is een erg leuke man, maar hij vindt de grote mond van mijn zoon een probleem. Ik probeer het in goede banen te leiden, maar mijn ex werkt mij ook elke keer tegen.
Ik wil niet dat mijn zoon standaard bij mijn ex gaat wonen, want dan krijgt mijn ex gelijk dat ik onze zoon niet kan opvoeden. Maar goed het is nu allemaal overgewaaid. De Switch ligt nu bij ex-man, ik heb met zoon gepraat dat hij gewoon als mijn man vraagt om de vaatwasser uit te ruimen hij dat gewoon moet doen. En ik heb mijn man beloofd dat mijn zoon zich beter gaat gedragen.
Of je ex gelijk heeft of niet of waar je zoontje woont moet helemaal geen rol spelen, maar jij bent gewoon een 'beter' leven ingedoken bij iemand met geld en een huis, terwijl je natuurlijk ook had kunnen mikken op een (sociale huur)woning met twee slaapkamers.
Jij kan helemaal niet garanderen dat je kind zich respectvol gaat gedragen, die voelt namelijk haarfijn aan dat jouw nieuwe man niets te zeggen heeft over hem en reken maar dat dit nog flink erger wordt in de puberteit. Elke keer als hij hem dist holt je man naar jou toe en mag jij als scheidsrechter optreden. Je man gedraagt zich dus op hetzelfde niveau als je zoontje: onvolwassen.
woensdag 30 november 2022 om 10:28
Je hoeft toch niet alleen te blijven? Je kan prima latten en elkaar in de kinderloze weekenden zien en 's avonds op bezoek als de kinderen op hun eigen kamer zijn.
Gescheiden ouders moeten soms leren dat zijzelf niet meer het belangrijkste zijn.
woensdag 30 november 2022 om 10:43
Nee zeg, dan komt ze in een flatje drie hoog achter en dat kan echt niet hoor.Lorem_Ipsum schreef: ↑30-11-2022 10:30TO, houd je inschrijving bij de woningbouw in elk geval aan, zodat je wachttijd lekker opbouwt.
woensdag 30 november 2022 om 10:43
Nee zeg, dan komt ze in een flatje drie hoog achter en dat kan echt niet hoor.Lorem_Ipsum schreef: ↑30-11-2022 10:30TO, houd je inschrijving bij de woningbouw in elk geval aan, zodat je wachttijd lekker opbouwt.
woensdag 30 november 2022 om 11:19
Wat een BS. Iedere deskundige stelt dat je juist je eigen individu op 1 moet plaatsen, maar als je gaat scheiden moet je jezelf wegcijferen?
woensdag 30 november 2022 om 11:23
Ik denk niet dat deskundigen zeggen dat je je kind in een onveilige situatie moet brengen waarin hij hooguit gedoogd wordt door de nieuwe partner.
woensdag 30 november 2022 om 11:36
woensdag 30 november 2022 om 11:48
In het belang van het kind waar je verantwoordelijk voor bent en zorg voor draagt, zul je moeten slikken en schikken. Dat is iets anders als wegcijferen.
Maar deze jongen woont nu bij een man omdat zijn moeder dat financieel wel prettig vindt. Moeder is afhankelijk geworden van zijn grillen. Die man heeft geen enkel belang bij de jongen, maar begint nu de lasten te ervaren van een prepuber die zich afzet. Moeder durft er niet tegen in te gaan want bang voor het dak boven haar hoofd. Zoon meer naar zijn vader laten gaan om zo in haar huidige relatie meer rust te krijgen, wil ze ook niet want dan faalt ze en geeft ze ex gelijk voor haar gevoel. En ex, de vader, weigert mee te gaan in de grillen van de partner van moeder. Maar niemand denkt aan die jongen.
woensdag 30 november 2022 om 11:49
Typisch een opmerking van iemand die zegt dat hij/zij toch ook het recht heeft om gelukkig te zijn en dat kinderen zo flexibel zijn
woensdag 30 november 2022 om 11:58
Je moet goed voor jezelf zorgen, anders kan je niet voor anderen zorgen. Zolang je kind afhankelijk van je is moet je wel kijken wat in het belang is van het kind en dat is deze situatie overduidelijk niet. Deze situatie is alleen in het belang van TO en zelfs niet van haar nieuwe man die alleen haar wil en niet dat kind dat met haar meekomt als package deal.
Jezelf wegcijferen klinkt in jouw oren misschien negatief, in mijn ogen is het kijken naar het belang van het kind.
woensdag 30 november 2022 om 12:07
Dit dus..Smickelt schreef: ↑30-11-2022 10:23Het komt op mij over dat je prioriteit niet bij het welzijn van je zoontje ligt.
Of je ex gelijk heeft of niet of waar je zoontje woont moet helemaal geen rol spelen, maar jij bent gewoon een 'beter' leven ingedoken bij iemand met geld en een huis, terwijl je natuurlijk ook had kunnen mikken op een (sociale huur)woning met twee slaapkamers.
Jij kan helemaal niet garanderen dat je kind zich respectvol gaat gedragen, die voelt namelijk haarfijn aan dat jouw nieuwe man niets te zeggen heeft over hem en reken maar dat dit nog flink erger wordt in de puberteit. Elke keer als hij hem dist holt je man naar jou toe en mag jij als scheidsrechter optreden. Je man gedraagt zich dus op hetzelfde niveau als je zoontje: onvolwassen.
Is dit wat je wil? Constant moeten bemiddelen? Proberen het voor iedereen goed te doen? Alles voor de lieve vrede?
Bovendien vind ik het altijd een beetje raar om een straf te geven die een ander vervolgens moet uitvoeren.
Dus geen switch als hij bij zijn vader is.
Stel: het is een hele leuke papa, die zich verheugd op een gezellig vader-weekend.
Dan drop jij je zoon, die straf heeft, daar zonder switch.
Hij is hier boos/teleurgesteld ofzo van, wat hem niet gezellig maakt.
Dan zou ik als vader ook denken "ja daaaag, doe dat maar als hij weer bij jou is".
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 30 november 2022 om 12:11
Misschien is jouw zoon wel beter af bij zijn biologische vader want nu moet hij braaf zijn bij jouw nieuwe man die je in godsnaam op tijd vond zodat je door kon schuiven van je 1 kamer appartement naar zijn huis.
Je klinkt best een beetje berekenend en nu moet jouw zoon met zijn pootjes opzitten omdat jouw man alles betaald.
Klinkt echt niet leuk voor jouw zoon.
Je klinkt best een beetje berekenend en nu moet jouw zoon met zijn pootjes opzitten omdat jouw man alles betaald.
Klinkt echt niet leuk voor jouw zoon.
woensdag 30 november 2022 om 12:19
er is geen enkele deskundige, die gaat zeggen, dat je als ouder eerst naar je eigen-belang moet kijken en dan pas naar dat van je kinderen
woensdag 30 november 2022 om 13:32
Mijn kinderen hebben geen grote mond en ik doe niet aan corrigerende tikken. Dus dat is niet de enige remedie. En slaan met een slipper noem ik geen corrigerende tik.
Verder ben je weer lekker aan het provoceren (en ik hap nog ook..)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-11-2022 15:10
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
22.42% gewijzigd
woensdag 30 november 2022 om 13:33
Dit is een grapje toch? Gezien je reactie over zindelijkheid in een ander topic denk ik dat je nogal een onrealistische kijk op kinderen hebt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in