Werk & Studie alle pijlers

Het fenomeen genaamd salaris onderhandelingen

16-01-2023 22:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Hoe veel ben jij waard? Deze vraag stel ik mij af en toe als ik mijn werkzaamheden uitvoer. Efficiëntie, senioriteit en kunde zijn hier belangrijke componenten in en daarvan afhankelijk merk je of je voldoende beloond wordt. Maar met de start van het jaar zijn er vaak weer indexaties, vaste verhogingen en persoonlijke verhogingen naar aanleiding van je beoordelingsgesprekken.

Tijdens het switchen van banen heb je altijd de mogelijkheid om je salaris eens goed te onderhandelen. Echter ben ik benieuwd hoe jullie dat allemaal doen bij je huidige baan? Zijn er vaste momenten dat je salaris onderhandeld, probeer je het altijd als het kan of geloof je het wel? Hoe pakken jullie zo iets aan?

Mijn eigen situatie is als volgt, 2 jaar geleden begonnen als medior in een adviserende rol. Hoogst waarschijnlijk ga ik naar senior na mijn beoordelingsgesprek deze maand. Dit betekent natuurlijk meer verantwoordelijkheid en een toekenning van je kennis en kunde. Het moment om over salaris te onderhandelen. Ik werk in een kleinere organisatie. Hierdoor zijn er geen vaste staffels, tredes of verhogingen. Dus stel ik mij de vraag, wat vind ik een reële verhoging in deze stap? Daarop uitkomend heb ik een verhoging van €1000 bruto per maand (20%) voor ogen. Ik ben daarom ook allemaal punten aan het bedenken en opschrijven waarom dit zou zijn. Toch blijf ik dit spannende en een beetje vervelende momenten vinden. Hoe doen jullie zo iets?
Ik zou niet kijken waar je nu staat en wat je vanuit dat punt reeel vind.
Ik zou kijken welk salaris er hoort bij een senior en daar beginnen met onderhandelen.

Dus geen verhoging, maar gewoon een nieuwe functie, met een nieuw contract bij bijpassend salaris. Succes!
Ik kan me vergissen in jou branche/bedrijf, maar als normale salarisverhogingen, wordt 5a10% als gangbaar gezien. 20% lijkt mij veel. Dat soort stijgingen krijg je meestal als je naar een ander bedrijf overstapt.
Lila-Linda schreef:
17-01-2023 12:31
Ik kan me vergissen in jou branche/bedrijf, maar als normale salarisverhogingen, wordt 5a10% als gangbaar gezien. 20% lijkt mij veel. Dat soort stijgingen krijg je meestal als je naar een ander bedrijf overstapt.
Ook als je van medior naar senior gaat? Ik vind 5-10% meer voor binnen dezelfde functie.
navyblue schreef:
17-01-2023 12:46
Ook als je van medior naar senior gaat? Ik vind 5-10% meer voor binnen dezelfde functie.
het is een klein bedrijf, dus kan me vergissen. Maar de kans, dat TO ongeveer hetzelfde werk blijft doen is groot
of ze moeten een junior naast haar aannemen
Lila-Linda schreef:
17-01-2023 12:51
het is een klein bedrijf, dus kan me vergissen. Maar de kans, dat TO ongeveer hetzelfde werk blijft doen is groot
of ze moeten een junior naast haar aannemen
Zou kunnen, maar ik ben zelf geen fan van loze titels.
Het hangt een beetje van je inkomen af. 11% Kun je al verantwoorden doordat dit de hoogte is van de inflatie en je koopkracht herstel wil. Je kunt het verder aanvullen met 'meer verantwoordelijkheid', 'meer kennis', 'studie je volgt' enz.

Misschien zijn er reden die ik niet weet, maar 20% is een behoorlijke verhoging en klinkt bijna alsof je onderbetaald bent. En als 1000 E een verhoging van 20% is, dan ben je al geen klein verdiener. Kijk uit dat je je hand niet overspeelt.
Ik hoop dat je het krijgt.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ik ben leidinggevende en voer momenteel met meerdere werknemers gesprekken over salarisverhoging.

Het eerste wat me al opvalt is dat jij zegt: 'hoeveel ben je waard'.

Dat stoort me al want je maakt het zo groot en zo persoonlijk. Wat jij waard bent is namelijk niet in geld uit te drukken.

Wat jouw werkzaamheden tijdens je arbeidsuren waard zijn is van heel veel zaken afhankelijk, onder meer van wat marktconform is in jouw branche, hoe jouw persoonlijk functioneren is en wat jouw bedrijf je naast salaris nog meer te bieden heeft.

Ik vind persoonlijk een verhoging van 1000,- bizar veel.

Realiseer je dat je je hand kunt overspelen. En dan krijg je in argumenten aangedragen waarom jouw functioneren die verhoging volgens je werkgever NIET waard is. En dat is lang niet altijd leuk om te horen.
1000 euro klinkt bizar veel maar het hangt wel af van het verschil in takenpakket tussen medior en senior.

Als ik kijk naar loonwijzer met mijn eigen cao zou een verhoging van 1000 euro bruto betekenen 450 euro netto. Dat is veel maar de stap van medior naar senior betekent ook (in mijn functieprofiel) dat je afdelingsleider wordt en van een stand-alone functie naar een leidinggevende functie gaat met een afdeling van gemiddeld 30 medewerkers. Ik vind het dan zelf al redelijker klinken.

Dus ik zou vooral ook kijken wat het verschil in taken is als je senior wordt. Blijft dat hetzelfde maar bijvoorbeeld in grotere/belangrijkere projecten of ga je een hele afdeling leiden of is het een meer strategische functie?
In mijn sector gaat een promotie van junior naar medior en dan senior wel met zulke sprongen. Anders is het als het gaat om een loonsverhoging binnen de huidige functie.

Net even opgezocht, junior start rond de 3500/4000, dan medior rond de 5500/6000 en senior zo rond 7500 oplopend tot 9000. Maar dan ben je wel al 10 jaar aan het werk. En een junior is ook zeker drie jaar bezig voordat je medior wordt. Ik lees hier dat het om een veel kortere periode gaat. Dus dan zal het inhoudelijke verschil inderdaad niet vergelijkbaar zijn.
Ik zou persoonlijk ook eerder aan 5-10% denken. Ben wel gewend dat dat dan nog bovenop je jaarlijkse verhoging komt. 20% lijkt me wel heel ruim, maar goed, ik heb bij een klein bedrijf iemand ook wel eens een verdubbeling zien krijgen. Vind het lastig er wat over te zeggen. Enig idee of je eis enigszins marktconform is?
Kan je concreet maken hoeveel je in het laatje brengt? En heb je gekeken wat je bij een andere werkgever in een vergelijkbare rol zou verdienen?

Het is mij nog nooit gelukt om binnen een bedrijf zo'n stap te maken. Het is dan ook al 4x een reden geweest om die stap extern te zetten. Ik zit nu in een senior rol en kan heel concreet maken wat ik oplever (facturabele uren). Reguliere loonverhoging zou voor mij 3% per jaar zijn. Als ik meer zou willen zou ik inzichtelijk maken welke extra taken ik uitvoer, welke omzet aan mij te danken is en wat ik in het komende jaar nog binnen ga halen.
Ik heb er wel een paar keer 1000,- euro bijgekregen, omdat mijn salaris achterliep op wat marktconform was en op wat nieuwe collega's verdienden. Dus het is niet ondenkbaar, maar zal wel aan de omstandigheden liggen.
Pinaco schreef:
18-01-2023 14:25
Als ik meer zou willen zou ik inzichtelijk maken welke extra taken ik uitvoer, welke omzet aan mij te danken is en wat ik in het komende jaar nog binnen ga halen.
Tenzij je autoverkoper bent, hoe kun je dan bepalen welke omzet je maakt? Omzet maak je als team in 9 vd 10 gevallen.
Hoerabanaan schreef:
19-01-2023 17:25
Tenzij je autoverkoper bent, hoe kun je dan bepalen welke omzet je maakt? Omzet maak je als team in 9 vd 10 gevallen.
Ik vind dit ook altijd een beperkte kijk op dingen. Mijn vader bv werkte in de communicatie van een bedrijf. Op papier brachten die niks op, ze kostten alleen maar geld. Maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo, allerlei anderen zijn afhankelijk van goede communicatie.
En inderdaad, tenzij je persoonlijk iets verkoopt, hoe moet je dan zwart op wit hard maken welk deel van de inkomsten puur en alleen van jou afhankelijk waren? Of juist hoe toon je aan dat een deel van jouw waarde in de ‘omzet’ van anderen zit. En wat bij niet-commerciële banen (waar er echt heel erg veel van zijn)? Ik kan echt heel weinig met ‘laten zien hoeveel jij in het laatje brengt’.
Pinaco schreef:
18-01-2023 14:25
Kan je concreet maken hoeveel je in het laatje brengt? En heb je gekeken wat je bij een andere werkgever in een vergelijkbare rol zou verdienen?

Het is mij nog nooit gelukt om binnen een bedrijf zo'n stap te maken. Het is dan ook al 4x een reden geweest om die stap extern te zetten. Ik zit nu in een senior rol en kan heel concreet maken wat ik oplever (facturabele uren). Reguliere loonverhoging zou voor mij 3% per jaar zijn. Als ik meer zou willen zou ik inzichtelijk maken welke extra taken ik uitvoer, welke omzet aan mij te danken is en wat ik in het komende jaar nog binnen ga halen.
Dat is natuurlijk lastig, want een ander in diezelfde functie zou waarschijnlijk net zoveel voor het bedrijf betekenen. Dat je je werk goed doet, is het uitgangspunt.
nausicaa schreef:
19-01-2023 17:43
En inderdaad, tenzij je persoonlijk iets verkoopt, hoe moet je dan zwart op wit hard maken welk deel van de inkomsten puur en alleen van jou afhankelijk waren?
Zelfs met verkoop hebben anderen er vaak nog wel een aandeel in gehad. Winkelinrichting waar je niks mee van doen hebt of presentatie van spullen of diensten op een website. Degene die de wervende teksten maakt of de PR afdeling die zorgt voor publiciteit.
Hooguit kun je op een bepaalde afdeling misschien waarnemen wie de grote belangrijke klanten meer binnenhaalt dan een ander (werken met targets, volgens mij amerikaans principe). Maar zelfs dan vind ik je waarde niet in geld uit te drukken. De collega die misschien wat minder omzet maakt, is misschien wel de collega die altijd voor je wil invallen, zorgt dat een team goed op elkaar is ingespeeld of de rafelrandjes rechtbreit die de snelle hengelaar laat liggen. De meeste banen en daarmee omzet, functioneren als team.

En verder eens met Navyblue, je krijgt betaald omdat je je werk goed doet (mag ik hopen) en niet omdat je net doet wat er minimaal wordt verwacht. Dus je werk 'goed' doen lijkt me evident aan werken. Of is je werk slecht doen een optie? Je moet wel echt overduidelijk beter dan gewoon goed je werk doen, om daar meer voor betaald te willen krijgen.
ZaphodBeeblebrox schreef:
18-01-2023 16:39
Ik heb er wel een paar keer 1000,- euro bijgekregen, omdat mijn salaris achterliep op wat marktconform was en op wat nieuwe collega's verdienden. Dus het is niet ondenkbaar, maar zal wel aan de omstandigheden liggen.
Dat zou je dan eerder salaris-normalisering mogen noemen ipv verhoging. Je liep gewoon flink achter op wat normaal was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven