Werk & Studie alle pijlers

Werken voor een start up bedrijf?

22-01-2023 22:24 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedendag,

Wie heeft er ervaring om te werken voor een startup bedrijf?
Ik ben benaderd om te komen kijken voor een functie binnen het bedrijf.
Bedrijf bestaat 2 jaar met 3 vestigingen wereldwijd en hoofdkantoor in Singapore omdat ze in de high tech industry zitten.

Het bedrijf maakt nog geen winst en valt onder een grote investering maatschappij die diverse andere high tech bedrijven bezitten met miljoenen omzetten.

Nu is mijn vraag hoe zeker is zoiets?
Ik heb nog niet doorgevraagd omtrent arbeidsvoorwaarden en pensioen en dat soort dingen.
Werken ook een hoop andere van andere nationaliteiten.

Ben er persoonlijk een beetje terughoudend mee maar aan de andere kant lijkt het me wel een uitdaging.
Wat heb je te verliezen? Als het niet bevalt of de zaak redt het niet, dan zijn er toch veel vacatures?

Ik zou het wel een uitdaging vinden. Het is geen winkel om de hoek met 2 andere medewerkers, maar een internationaal bedrijf. Misschien kun je zelf veel ontdekken en ontwikkelen, en meegroeien met het bedrijf (dat zou ik dan wel al vooraf bespreken/vast laten leggen)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb een tijdje voor een startup gewerkt. Ik vond het heerlijk, klein team met vlakke structuur. Het hele bedrijf telde maar 10 mensen. Je had dus veel inspraak en er was veel mogelijkheid om die dingen die je graag doet "naar je toe te trekken" (op een positieve manier). In een groot bedrijf is het vaak quasi onmogelijk om iets aan je takenpakket toe te voegen dat niet in je taakomschrijving staat, of normaal voor een andere dienst is, enz. Je hebt ook veel overzicht, je weet precies wie wat doet en wat het bedrijf ooit al gedaan heeft. In grote bedrijven die al lang bestaan kan dat soms wel een beetje vaag zijn. En werkzekerheid, ach, je kan overal ontslagen worden en ze zoeken overal mensen momenteel dus je vindt zo weer een andere baan! Dus als de arbeidsvoorwaarden goed zijn en de job lijkt je leuk, doen, zou ik zeggen!
Hoe zeker zoiets is valt niet te zeggen, maar als er wat bekende VC investeerders achter zitten, dan mag je er vanuit gaan dat er iemand heeft beoordeeld of dat de moeite waard is.

Ik heb zelf ooit voor een startup gewerkt, maar het is niks voor mij. Ik ben geen pionier en ik houd ervan als dingen geregeld zijn. Ook ben ik niet iemand die graag allerhande dingen buiten mijn functie oppakt, wat bij een startup vaak onvermijdelijk is. Ik werd op den duur toch een soort spin in het web, en dat is een term waarbij ik een vacature normaal gesproken meteen wegklik. Ik houd ook helemaal niet van kleine teams. De hele dag diezelfde koppen. Vreselijk.

Tot slot was voor mij de grootste dealbreaker uiteindelijk dat je met een startup veel te maken hebt met de eigenaren die de boel aan het opbouwen zijn. Ik houd er niet van om rechtstreeks te werken voor de mensen van wie dat bedrijf hun kindje is. Daar komt een bepaalde passie en verwachting bij kijken die ik niet kan bieden. Ik werk liever voor een groot, internationaal bedrijf met een CEO die lekker ver weg zit.

Mijn startup van destijds is trouwens inmiddels al lang door een grote partij overgenomen, dus op zich is dat prima afgelopen. Veel van de mensen die daar destijds werkten, werken nu ook bij die grote partij. Ik was zelf toen al weg.
Ik heb een aantal maanden gesolliciteerd bij een start. Goed gesprek, het leek me echt heel gaaf om mijn kennis en kunde met hen te delen.

Tot een week later ik gebeld werd, dat ze het helemaal zagen zitten, maar toch de vacature waarop ik dus had gesolliciteerd on hold wilde zetten.
Ze zouden half december contact opnemen, want ze zaten wel met wat financiële zaken en wilden een en ander in het nieuwe jaar herzien.

En uiteindelijk kreeg ik bericht dat ze voorlopig geen budget hadden voor nieuwe mensen.
Degene met wie ik in gesprek was, kreeg het er bij de directie ( stel jonge honden en inderdaad hun kindje niet door)

Jammer enerzijds, want hoe zij het deden ten tijden van mijn sollicitatie gaan ze het niet redden ( ik kan er niet teveel over uitweiden ivm herkenbaarheid)

Dus voor mij is een start up enerzijds een uitdaging, maar zoals bovenstaande is het dus ook een risico.

Maar in jouw geval gaat het om een groot bedrijf.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Heb je rechtsbijstand?

Ik ken alleen negatieve verhalen, beloftes niet waar kunnen maken, gedoe met geld na een tijdje, jij heel hard werken maar staat weinig tot niets tegen over.

Ervaring kan wel heel gaaf zijn. daarom, heb je rechtsbijstand mbt werkzaken, zo nee, sluit af voor je er begint.

En alles ( ook de beloftes voor de toekomst) op papier laten zetten.
Jaja.
Ladylola2022 schreef:
23-01-2023 06:27
Ik heb een aantal maanden gesolliciteerd bij een start. Goed gesprek, het leek me echt heel gaaf om mijn kennis en kunde met hen te delen.

Tot een week later ik gebeld werd, dat ze het helemaal zagen zitten, maar toch de vacature waarop ik dus had gesolliciteerd on hold wilde zetten.
Ze zouden half december contact opnemen, want ze zaten wel met wat financiële zaken en wilden een en ander in het nieuwe jaar herzien.

En uiteindelijk kreeg ik bericht dat ze voorlopig geen budget hadden voor nieuwe mensen.
Degene met wie ik in gesprek was, kreeg het er bij de directie ( stel jonge honden en inderdaad hun kindje niet door)

Jammer enerzijds, want hoe zij het deden ten tijden van mijn sollicitatie gaan ze het niet redden ( ik kan er niet teveel over uitweiden ivm herkenbaarheid)

Dus voor mij is een start up enerzijds een uitdaging, maar zoals bovenstaande is het dus ook een risico.

Maar in jouw geval gaat het om een groot bedrijf.

Ik weet niet of dat nou per se inherent is aan een start up. Ik werk al jaren bij een multinational en hoe vaak ik al niet vacaturestops heb meegemaakt en vacatures on hold en die helemaal niet meer doorgingen...

Geen enkel bedrijf biedt volledige zekerheid, dus als het je een leuke baan lijkt en je hebt niet enorm iets te verliezen op het gebied van type contract of arbeidsvoorwaarden, dan zou ik het gewoon doen, TO.
Het is een gok, ook één die goed kan uitpakken. Mijn broer begon een aantal jaar geleden op de verkoopafdeling bij een start-up. Ze maakten een vliegende start, er moest snel personeel bij, er werd doorgegroeid, geïnvesteerd in persooneel en een paar jaar later is hij directeur verkoop.
Zelf een tijdje voor een startup gewerkt.

De voordelen:

- had heel veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid hoe ik mijn werk deed
- Weinig hiërarchie. Ik viel rechtstreeks onder de directie.
- korte lijntjes met de andere afdelingen en collega's

Nadelen:
- Weinig structuur, je moest bij veel zaken zelf het wiel uitvinden, wat soms leuk is, maar vaak ook tijdrovend
- Je kan elkaar vaak voor de voeten lopen. Ik was bijv de senior marketeer. En in principe ben jij dan verantwoordelijk voor alle communicatie die vanuit het bedrijf gestuurd wordt. Andere teams hadden er een handje van om klanten en leads te mailen of via social media te benaderen met acties en info. Dat is op zich nog niet zo erg. Maar het komt raar over als een klant 3 mails in een dag krijgt van ons met 3 verschillende onderwerpen. Waarvan er 2 ook nog behoorlijk wat taalfouten bevatten.

Wat betreft arbeidsvoorwaarden, die waren niet anders dan bij andere bedrijven waarvoor ik heb gewerkt. Daarvoor moet je ook goed de contractsonderhandelingen gebruiken:
uitvragen of er bijv een bonus, idd naar de pensioenopbouw, vakantiedagen. Checken of je wel een marktconform salaris krijgt.
Als ik bijv. niet het bedrag krijg wat ik in gedachten heb vraag ik er een extra bonus of vakantiedagen bij.
Hier ook gewerkt voor een start up. En wat andere zeggen.

Voordelen:
- veel autonomiteit
- veel verantwoordelijkheid
- veel kansen om zelf je werk leuk te maken

Nadelen:
- weinig bureaucratie (dus standaard processen, je moet voor alles het wiel zelf uitvinden)
- Er speelt vaak veel tegelijkertijd en alles is belangrijk
- Groei kan heel veel pijn doen

Ik zat er in de fase dat we van start up naar scale up gingen en dat waren soms echt heftige momenten. Ik was er om structuur aan te brengen en processen te stroomlijnen, maar de mensen die er vanaf het begin zaten, zaten er soms juist omdat ze blij waren met alle vrijheid en zelf het wiel mochten uitvinden.

Het moet dus heel erg bij je passen.

Qua salaris heb ik nog nooit zo goed verdiend en ik vond dat allemaal wel goed geregeld.
Ladylola2022 schreef:
23-01-2023 06:27

Ik heb dat argument soms ook al gehoord bij sollicitaties. Ik vind het altijd zo 'n onzin. Als ze geen budget hebben, waarom schrijven ze dan een vacature uit? Waarom laten ze dan iemand op gesprek komen? Waarom overleggen ze niet eerst met de directie vóór iemand te laten komen?

Ik troost mijzelf dan maar met de gedachte dat het sowieso een bedrijf is dat zijn zaken niet op orde heeft en dus een werkgever waar je wellicht liever niet wil werken...
Rosanna1985 schreef:
23-01-2023 14:50
Ik heb dat argument soms ook al gehoord bij sollicitaties. Ik vind het altijd zo 'n onzin. Als ze geen budget hebben, waarom schrijven ze dan een vacature uit? Waarom laten ze dan iemand op gesprek komen? Waarom overleggen ze niet eerst met de directie vóór iemand te laten komen?

Ik troost mijzelf dan maar met de gedachte dat het sowieso een bedrijf is dat zijn zaken niet op orde heeft en dus een werkgever waar je wellicht liever niet wil werken...
Nou dat had ik ook inderdaad hoor.
Je steekt er tijd in, in mijn geval wilden ze heel snel een gesprek inplannen.
Ik heb dus bij mijn toen huidige werkgever de " ik moet naar de huisarts smoes" gebruikt, en toen dit.

Ze vroegen of ze me begin 2023 nog eens mochten benaderen, oh ja hoor, maar ik wacht niet op jullie ( ze wilde me heel graag de dame van HR)
Tja en toen bleek er nog steeds geen budget te zijn, en werken ze nog steeds met iig een persoon op de afdeling waar ik voor solliciteerde die vertelde hoe zijn dag eruit zag.
Ik klapte met mijn oren, want wat die deed op een dag (was een salesfunctie) sloeg nergens op en zou hen ook niet laten groeien.

Maar goed, inmiddels heb ik een baan waar ik op mijn plek zit, beter betaald, en beter geregeld.

En inderdaad toen baalde ik wel, zag echt kansen daar om hen mede door mijn kennis en kunde te laten groeien, en het leek me ook een heel gave uitdaging.

Voor nu zou ik me wel een keer bedenken om weer op gesprek te gaan bij een start up, ik zou wel andere vragen stellen dan ik toen deed iig.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Is het in de ict? Want daar is nu wel een wereldwijde ontslag trend in.
Ik zou er geloof ik geen vaste baan voor opzeggen in deze tijd maar als je niks te verliezen hebt…
wat andere zeggen:

- je doet altijd meer dan alleen je functie
- zelf dingen uitvinden/opzetten
- direct contact met de directie

Moet je leuk vinden... mijn ding is het helemaal.
Ik stap over van werkgever als hij te groot wordt, daar houd ik dan weer niet van.
Overleg via managers, lange/ingewikkelde overlegstructuren etc etc.

Doe mij maar lekker kort op de bal.

Overigens is de ene start up de andere niet. Voor een marktconform salaris moet je het niet gaan doen, ze moeten je wel goed betalen en kansen geven om door te groeien in die dingen die jij leuk vind/goed kan en die het bedrijf ook kan gebruiken. Maar dat moet je zelf dan ook willen natuurlijk.
Ik heb voor een start up gewerkt. Vond het fantastisch! Wel zorgen dat je stock options krijgt. Als je die niet krijgt zou ik het niet doen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven