Opzegtermijn 2 maanden bespreekbaar??
vrijdag 27 januari 2023 om 13:18
Hoi
Ik ben in september bij nieuwe werkgever begonnen met een jaarcontract en opzegtermijn van twee maanden tussentijds
Nu heb ik het idee niet helemaal op mijn plek te zitten en heb ik gesolliciteerd bij andere functie (dichterbij cao pensioen en meer dan twee x zoveel vrije dagen)
Die zijn enthousiast over mij maar niet over mijn opzegtermijn (wat ik kan begrijpen)
Die willen eigenlijk dat ik aankaart of de opzegtermijn minder lang kan
Wat ik best wil doen maar pas als ik zeker weet dat ik aangenomen ben hun willen dat ik het doe voor verdere onderhandelingen
Ik vind dat niet prettig want dan weet huidige werkgever dat ik rondkijk
Is twee maanden vaak te verkorten ?
Ik heb sowieso nog twee weken vakantie staan dus kan hem altijd al met twee weken verkorten
(Ik heb in verleden altijd alleen maar een maand opzegtermijn gehad, vond met tekenen twee maanden ook wel lang maar dacht ach zal niet nodig zijn )
Ik ben in september bij nieuwe werkgever begonnen met een jaarcontract en opzegtermijn van twee maanden tussentijds
Nu heb ik het idee niet helemaal op mijn plek te zitten en heb ik gesolliciteerd bij andere functie (dichterbij cao pensioen en meer dan twee x zoveel vrije dagen)
Die zijn enthousiast over mij maar niet over mijn opzegtermijn (wat ik kan begrijpen)
Die willen eigenlijk dat ik aankaart of de opzegtermijn minder lang kan
Wat ik best wil doen maar pas als ik zeker weet dat ik aangenomen ben hun willen dat ik het doe voor verdere onderhandelingen
Ik vind dat niet prettig want dan weet huidige werkgever dat ik rondkijk
Is twee maanden vaak te verkorten ?
Ik heb sowieso nog twee weken vakantie staan dus kan hem altijd al met twee weken verkorten
(Ik heb in verleden altijd alleen maar een maand opzegtermijn gehad, vond met tekenen twee maanden ook wel lang maar dacht ach zal niet nodig zijn )
vrijdag 27 januari 2023 om 13:24
Maar als ze je graag willen hebben, maken die 4 weken niet uit toch? Het is toch geen kwestie van leven op dood lijkt me. En dat je het regelt voor verdere onderhandelingen vind ik helemaal raar. Je weet niet eens of je de baan wel krijgt, maar het zorgt wel op gezeik op je huidige werk. Die 2 maanden zijn misschien langer dan gebruikelijk, maar ze staan in het contract wat je getekend hebt. Geen idee of dat aan te passen is. Lijkt me eigenlijk van niet, je bent daarmee akkoord gegaan.
Ik zou er een vreemd gevoel bij krijgen, je nieuwe werkgever welteverstaan.
Ik zou er een vreemd gevoel bij krijgen, je nieuwe werkgever welteverstaan.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:26
Die 2 weken vakantie opnemen is geen vanzelfsprekendheid hoor. Daar moet je werkgever mee akkoord gaan, en als ze een nieuw iemand moeten aannemen (werving en selectie kost best wel tijd) dan kunnen ze zeggen dat je moet blijven, en betalen ze de vakantie uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 27 januari 2023 om 13:28
In principe is bij de meeste contract maar 1 maand opzegtermijn mogelijk.
Maar er zijn voor aantal sectoren uitzonderingen, ook vast gelegd maar dan in de betreffende cao. Of de werkgever spreekt wat anders af bij aanstelling met jou.
En bij tijdelijke contracten is eigenlijk heel anders:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer
Je had dan al eerder moeten bespreken en vastleggen.
Er is wel een verschil tussen werkgever en hun termijn om van je af te kunnen en wat jij moet hanteren.
Wekrgever is altijd 2x zo lang als dat ze jou aan het termijn willen laten houden.
Dus is die van hen 2 maanden, dan is die van jou 1 maand.
Is die van jou 2 maanden, dan is opzegtermijn van hen naar jou 4 maanden.
Maar er zijn voor aantal sectoren uitzonderingen, ook vast gelegd maar dan in de betreffende cao. Of de werkgever spreekt wat anders af bij aanstelling met jou.
En bij tijdelijke contracten is eigenlijk heel anders:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer
Je had dan al eerder moeten bespreken en vastleggen.
Er is wel een verschil tussen werkgever en hun termijn om van je af te kunnen en wat jij moet hanteren.
Wekrgever is altijd 2x zo lang als dat ze jou aan het termijn willen laten houden.
Dus is die van hen 2 maanden, dan is die van jou 1 maand.
Is die van jou 2 maanden, dan is opzegtermijn van hen naar jou 4 maanden.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 27-01-2023 13:32
55.42% gewijzigd
Jaja.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:29
Helaas ben je gebonden aan de opzegtermijn in je contract in dit geval. Dus ja je kan er over overleggen met je huidige werkgever maar ze mogen nee zeggen. Dat lijkt me een vervelende 2 maanden worden of zelfs 3 als je niet voor 1 februari opzegt. Dus ik zou niet akkoord gaan met het bespreken voor je nieuwe werkgever je een aanbod doet. Vind het inderdaad ook een rare voorwaarde voor verdere onderhandelingen en zou goed doorvragen voor je verder met ze gaat praten.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:35
Dit dus. Rare snuiters.Kersensnoep schreef: ↑27-01-2023 13:31En als je opzegtermijn niet korter kan, neemt de potentiële werkgever een ander aan en heb jij gezeur met je huidige werkgever. De groeten. Als ze je willen hebben, kunnen ze heus 2 maanden wachten.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:35
Dat weet je helemaal niet, een werkgever mag bij vertrekkend personeel gewoon nee zeggen op willen opnemen van vakantiedagen. Krijg je ze uitbetaald.
Dat weet je helemaal niet, een werkgever mag bij vertrekkend personeel gewoon nee zeggen op willen opnemen van vakantiedagen. Krijg je ze uitbetaald.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 27-01-2023 13:44
0.20% gewijzigd
Jaja.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:36
Ja dat dacht ik dus ook heb geen zin in gezeur met huidige werkgeverKersensnoep schreef: ↑27-01-2023 13:31En als je opzegtermijn niet korter kan, neemt de potentiële werkgever een ander aan en heb jij gezeur met je huidige werkgever. De groeten. Als ze je willen hebben, kunnen ze heus 2 maanden wachten.
vrijdag 27 januari 2023 om 13:45
Eens. Ik zou pas iets gaan vragen als er een getekend contract ligt en eigenlijk niet uitmaakt of je over 1 maand of 2 maanden bij ze begint.Dan zou ik pas bij huidige werkgever iets gaan vragen.Kersensnoep schreef: ↑27-01-2023 13:31En als je opzegtermijn niet korter kan, neemt de potentiële werkgever een ander aan en heb jij gezeur met je huidige werkgever. De groeten. Als ze je willen hebben, kunnen ze heus 2 maanden wachten.
Jaja.
vrijdag 27 januari 2023 om 14:23
Ik vind het gedram van je nieuwe werkgever. Twee maanden is heel normaal, dus dat ze daar "niet blij mee zijn" vind ik veelzeggend van het nieuwe bedrijf.
Ik vind het onprofessioneel en niet loyaal naar jou toe. Jij gaat direct in een oplossing stand zitten. Krijg je daar geen beklemmend gevoel van ?
Ik vind het onprofessioneel en niet loyaal naar jou toe. Jij gaat direct in een oplossing stand zitten. Krijg je daar geen beklemmend gevoel van ?
vrijdag 27 januari 2023 om 16:31
Ik vind onredelijk dat zij verwachten dat je eerst met je huidige werkgever over je opzegtermijn gaat onderhandelen voor ze jou een concreet contract aanbieden. Ze duwen je daarmee in een heel vervelende positie.
Straks komen jullie er niet uit en dan zit jij met een verprutste werksfeer.
Het zou voor mij een reden zijn om te zeggen: dat ga ik niet doen en als jij niet kunt wachten tot ik mijn opzegtermijn het uitgewerkt, dan wil ik niet bij jou werken.
En het kan ook anders. Mijn huidige werkgever bevestigde per brief dat het contract er aan kwam (dat lukte net niet allemaal meer voor de laatste dag van de maand, omdat er wat bijzonderheden mee waren) en met die brief heb ik mijn baan opgezegd. Mijn werkgever had er alle begrip voor dat ik niet wilde opzeggen op een mondelinge toezegging (en was ook bereid een maand langer te wachten als ik de brief niet voldoende zou vinden). Zo hoort het, wat mij betreft, ook.
Straks komen jullie er niet uit en dan zit jij met een verprutste werksfeer.
Het zou voor mij een reden zijn om te zeggen: dat ga ik niet doen en als jij niet kunt wachten tot ik mijn opzegtermijn het uitgewerkt, dan wil ik niet bij jou werken.
En het kan ook anders. Mijn huidige werkgever bevestigde per brief dat het contract er aan kwam (dat lukte net niet allemaal meer voor de laatste dag van de maand, omdat er wat bijzonderheden mee waren) en met die brief heb ik mijn baan opgezegd. Mijn werkgever had er alle begrip voor dat ik niet wilde opzeggen op een mondelinge toezegging (en was ook bereid een maand langer te wachten als ik de brief niet voldoende zou vinden). Zo hoort het, wat mij betreft, ook.
dolfine wijzigde dit bericht op 05-02-2023 19:42
33.91% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in