Band met schoonouders

22-02-2023 20:53 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Schoonouders.. niet iedereen is altijd even enthousiast over ze.

Ik ben al enkele jaren samen met mijn partner. Het loopt lekker tussen ons en wonen sinds kort in ons koophuis.

Ik zal even de situatie kort schetsen.
Mijn partner is enig kind, heeft geen broers of zussen. De band tussen hem en zijn ouders is niet altijd top geweest maar het laatste 1,5j gaat het beter. De relatie tussen zijn ouders is niet wat het zou moeten zijn, veel ruzies en spanningen. Vader is enige kostwinner en dit geeft toch wel enige druk. Moeder heeft 10j geleden enkele gezondheidsproblemen gehad maar is nu stabiel. Ondanks het beter gaat met haar verwacht ze van haar man dat hij ook het huishouden op zich neemt, ookal werkt hij 6/7. Maar oké, dit is natuurlijk hun ding.

Mijn situatie, ik heb nog 2 oudere zussen en papa waar ik een zeer goede band mee heb. Mijn mama is plots overleden toen ik 16 was. Zeer heftige jaren geweest en nog steeds een groot gemis..

Over het algemeen heb ik mij wel altijd goed verstaan met mijn schoonouders. Moeilijke mensen onderling maar met mij zijn ze wel steeds correct geweest.

Alleen.. Ik erger mij zo snel aan hun, vooral aan mijn schoonmoeder. Ze kan erg dramatiseren en behandeld mijn partner vaak nog als een kind. Ze belt dagelijks en wij zien hun 2x per week. Wat voor mij eigenlijk al teveel voelt. Schoonmoeder babbelt constant en heb hier vaak geen zin in na een lange werkdag..

Ze stelt vaak vragen aan de telefoon als 'hebben jullie wel gegeten' of 'hebben jullie gisteren weeral gedronken op dat feestje'. Ik vind dit nogal verstikkend. Ze zal het goed bedoelen maar we zijn uiteindelijk volwassen en hebben ons eigen leven. En natuurlijk kook ik voor mij en mij partner. Rare vraag ook.

Ik heb over het algemeen de indruk dat ze zich nu wil voor doen als de perfecte moeder voor haar zoon nu dat wij op ons eigen wonen. Terwijl ze al die dingen ook niet deed toen mijn partner gewoon nog thuis woonde. Ze heeft ook veel zelfmedelijden en daar kan ik niet goed tegen.

Ik heb haar graag maar ik heb het gevoel dat ik probeer om hun niet echt helemaal in mijn leven toe te laten. Ookal Laat ik dit niet merken. Ik zit er echt wel mee. Zo erg, dat ik zelfs bang ben om aan kids te beginnen.

Ik heb mijn eigen moeder moeten missen op de belangrijke momenten in mijn leven, ik heb geen nood om te zien hoe zij mijn partner vaak behandeld als een kind en zich iets te veel probeert op te dringen in ons eigen leven.

Ik heb al vaak geprobeerd om het los te laten en mezelf te overtuigen dat ik echt wel overdrijf. Maar het is sterker dan mezelf, de irritaties lopen vaak hoger op dan ik zou willen.

Mijn partner houdt zelf ook niet van teveel bemoeienissen maar hij denkt dan ' ze bedoelen het goed'.

Wat moet ik hiermee, is dit herkenbaar ? Of overdrijf ik gewoon?

Dankje hoor !
Oh wacht! Ze komen twee keer per week bij júllie?! Dan razendsnel met man bespreken dat je dat echt niet wil en dat hij voortaan maar daarheen gaat.
Ze hebben toch niet de sleutel hè?
Jufjoke schreef:
22-02-2023 21:25
To, zo te lezen doet je schoonmoeder niet echt iets verkeerds, maar kun je niet zo veel van haar hebben. Wellicht komt dat omdat je haar veel te vaak ziet/hoort. Twee keer per week, joh, waarom moet dat? Dat is veel te veel. Als je daar nou eens één keer per twee weken van maakt, of zoiets, dan scheelt dat vast al enorm aan ergernis.

Verder staat dit misschien ook niet helemaal los van het verlies van je eigen moeder. Misschien had je onbewust gehoopt dat deze vrouw een soort moederrol zou gaan vervullen in je leven, en ben je bitter/teleurgesteld dat je nu juist vooral ergernis voelt?

Neem wat meer afstand, dan zul je zien dat je je al veel minder ergert.

Precies dit, ik denk dat ik onbewust ook teleurgesteld ben dat mijn eigen moeder de kans niet heeft om eens langs te komen. Kan mijn schoonmoeder natuurlijk niets aan doen, maar daardoor is mijn behoefte om haar te zien ook wat minder.
Ik heb mijn eigen moeder moeten missen op de belangrijke momenten in mijn leven, ik heb geen nood om te zien hoe zij mijn partner vaak behandeld als een kind en zich iets te veel probeert op te dringen in ons eigen leven.

Is dit onhandig geformuleerd? Of is het ‘ ik geen moeder in mijn leven, hij ook niet (teveel)?’
Jufjoke schreef:
22-02-2023 21:29
Oh wacht! Ze komen twee keer per week bij júllie?! Dan razendsnel met man bespreken dat je dat echt niet wil en dat hij voortaan maar daarheen gaat.
Ze hebben toch niet de sleutel hè?
Neen gelukkig niet!
Ik zou de volgende keer acuut besluiten dat ik een nieuwe hobby had buiten de deur (hardlopen, wandelen) of dat ik even naar de bieb moest.
Kondigen ze hun komst aan? Dan ga je een paar minuten eerder weg.
Je vriend is toch niet exclusief beschikbaar voor je op dat moment, dus kun je best even weg.
toffifee schreef:
22-02-2023 21:30

Is dit onhandig geformuleerd? Of is het ‘ ik geen moeder in mijn leven, hij ook niet (teveel)?’
Hij mag zeker contact hebben met zijn moeder. En het zou niet eerlijk zijn tegenover hem als ik dit zou denken/verwachten. Ik vind haar gedrag gewoon nogal verstikkend.
Ik vind mijn schoonouders best aardig, maar no way dat ik ze 2x pw over de vloer wil. Echt, heel snel praten met je vriend en zorgen dat hij wat grenzen stelt. En anders zeggen dat jij dat doet maar daarbij alles behalve subtiel zult zijn.
Plan avondjes weg op die avonden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
22-02-2023 21:42
Plan avondjes weg op die avonden.
Dat is nóg vermoeiender.
Frambloos schreef:
22-02-2023 21:24
Ik ben een Brabander maar ik gebruik ook papa en mama voor mijn ouders. Heb er tot dit topic nooit bij stil gestaan dat dat raar zou zijn.
Maar je ouders papa of mama noemen, daar gaat het niet over. Zeg jij tegen een vriendin ‘sorry maar dan kan ik niet, want dan komt mama langs’ of zeg je dat je moeder langskomt? Dat is het verschil.
Kathy1994 schreef:
22-02-2023 21:38
Hij mag zeker contact hebben met zijn moeder. En het zou niet eerlijk zijn tegenover hem als ik dit zou denken/verwachten. Ik vind haar gedrag gewoon nogal verstikkend.

Je hebt het steeds over haar, maar je moet bij je vriend zijn. Hij is degene die niet tegen zijn ouders in durft te gaan waardoor ze nu 2 keer per week bij jullie langskomen.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Hoe is het dan ontstaan dat ze twee keer per week langs komen? Ik vind het heel veel. Mijn schoenmoeder is echt super, maar no way dat zij (of mijn eigen ouders) twee keer per week hier langs komen. Heb je dit weleens besproken met je vriend?
Kun je niet aangeven dat je het de komende tijd wat wil minderen in sociale contacten omdat je wat meer tijd voor jezelf nodig hebt en voorstellen dat vriend twee keer per week (of minder, moet ie zelf weten) daar heen gaat. En alleen zelf meegaan als je er zin in hebt. Pak controlle over je eigen leven en tijdsinvulling.
Je klinkt nog heel jong en ik snap dat je niet aan kinderen durft te beginnen als je je grenzen niet durft aan te geven.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Quincy2 schreef:
22-02-2023 21:34
Ik zou de volgende keer acuut besluiten dat ik een nieuwe hobby had buiten de deur (hardlopen, wandelen) of dat ik even naar de bieb moest.
Kondigen ze hun komst aan? Dan ga je een paar minuten eerder weg.
Je vriend is toch niet exclusief beschikbaar voor je op dat moment, dus kun je best even weg.
Dat zou ik niet per se doen. Deze mensen komen langs ná een lange werkdag waarbij to moe is en misschien het liefst even (in rust) wil bijkomen in haar eigen huis. Dan zal er een compromis gevonden moeten worden waarbij zij vervolgens niet 2 avonden in de week op de vlucht moet. Ik zou echt eerlijk zijn. Ten eerste aan vriend, zodat het halveert in bezoekjes bij hen thuis. Maar ook zelf eerlijk gaan zijn naar schoonmoeder. Aangeven dat je gewoonweg moe bent en graag naar haar luistert, maar dan wel op momenten dat het jou ook uitkomt. En dat je ook wel eens je eigen plan wilt trekken als ze spontaan op bezoek zijn.

Als schoonmoeder geen eigen leven heeft, is haar vermogen om in te leven wellicht beperkt. Maar ze kan moeilijk verwachten dat jullie haar saaie leven gaan inkleuren. En als ze dat wel verwacht (onbewust) zit er maar 1 ding op, je eigen grenzen gaan aangeven.
nerdopviva schreef:
22-02-2023 21:48
Je hebt het steeds over haar, maar je moet bij je vriend zijn. Hij is degene die niet tegen zijn ouders in durft te gaan waardoor ze nu 2 keer per week bij jullie langskomen.
eens. Jouw vriend moet ballen kweken en grenzen stellen, waarbij hij jouw behoefte voorop stelt in jullie eigen huis boven die van zijn moeder. Als hij zich schuldig voelt, gaat hij maar lekker alleen naar haar toe. Dit moet hij niet ook jouw probleem maken.
Jullie hebben zeker gelijk. Het wordt tijd dat ik mijn grenzen durf aan te geven en eens eerlijk ben tegenover mijn vriend. Ik ben inderdaad nog jong, 28. Maar wel altijd zelfstandig geweest en mijn eigen plan kunnen trekken. Daarmee dat ik dat claimend gedrag moeilijk vind om te accepteren.
Ik ben wel een persoon die haar eigen noden/wensen sneller opzij schuift om anderen niet te kwetsen. Maar hoelang hou je zoiets vol, genoeg is genoeg uiteindelijk..
Misschien moet je juist investeren in de band zodat je straks zonder vrees je eigen grenzen kan stelle .

Ik ben het eens dat het voor groot deel afdeling vriend is. Maar tegelijkertijd vind ik dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen relatie met een ander mens. Ongeacht de manier die jullie bij elkaar brengt.
Kathy1994 schreef:
Precies dit, ik denk dat ik onbewust ook teleurgesteld ben dat mijn eigen moeder de kans niet heeft om eens langs te komen. Kan mijn schoonmoeder natuurlijk niets aan doen, maar daardoor is mijn behoefte om haar te zien ook wat minder.
Sneu voor schoonmoeder
Calla schreef:
22-02-2023 22:08
Sneu voor schoonmoeder
Boeiend.
Jaja.
Jufjoke schreef:
22-02-2023 21:25
To, zo te lezen doet je schoonmoeder niet echt iets verkeerds, maar kun je niet zo veel van haar hebben. Wellicht komt dat omdat je haar veel te vaak ziet/hoort. Twee keer per week, joh, waarom moet dat? Dat is veel te veel. Als je daar nou eens één keer per twee weken van maakt, of zoiets, dan scheelt dat vast al enorm aan ergernis.

Verder staat dit misschien ook niet helemaal los van het verlies van je eigen moeder. Misschien had je onbewust gehoopt dat deze vrouw een soort moederrol zou gaan vervullen in je leven, en ben je bitter/teleurgesteld dat je nu juist vooral ergernis voelt?

Neem wat meer afstand, dan zul je zien dat je je al veel minder ergert.
Het IS niet standaard veel te veel . Ik zie mijn schoondochters soms wel vaker. Vaak komen ze zelf even langs met de kinderwagen, of belt mijn ene of de andere zoon een keer op, er wordt geregeld geappt, wip ik daar even gauw een kwartiertje naar binnen na / voor mijn werk …
Vaak is goed als dat prettig voelt. Weinig is ook goed als dat prettig voelt. Maar er is geen “ zo hoort het “ in deze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kathy1994 schreef:
22-02-2023 20:53
En natuurlijk kook ik voor mij en mij partner.
Natuurlijk.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
Kathy1994 schreef:
Als je moeder nog geleefd zou hebben zou je je schoonmoeder beter te pruimen vinden ?
Heeft je partner eigenlijk al op zichzelf gewoond? Lijkt erop dat schoonmoeder het moeilijk heeft met loslaten.
Kan me goed voorstellen dat je 2x per week teveel vindt. Valt er niet wat af te spreken over wat minder vaak?
Andere optie: ga lekker in bad liggen ofzo, dan komt het niet uit dat schoonmoeder er is.
blijfgewoonbianca schreef:
22-02-2023 22:13
Als je moeder nog geleefd zou hebben zou je je schoonmoeder beter te pruimen vinden ?
Geen idee eigenlijk, dan had ik misschien minder moeite met het zeuren over hoeveel last ze weer eens heeft van vanalles en nog wat. Ze laat zich wat hangen en zoekt vaak medelijden bij haar zoon/partner. Vandaar ook dat ze het huishouden niet meer runt.
Kathy1994 schreef:
22-02-2023 22:20
Geen idee eigenlijk, dan had ik misschien minder moeite met het zeuren over hoeveel last ze weer eens heeft van vanalles en nog wat. Ze laat zich wat hangen en zoekt vaak medelijden bij haar zoon/partner. Vandaar ook dat ze het huishouden niet meer runt.
Zou ze zeuren omdat ze zich niet gehoord voelt ?
blijfgewoonbianca schreef:
22-02-2023 22:11
Het IS niet standaard veel te veel . Ik zie mijn schoondochters soms wel vaker. Vaak komen ze zelf even langs met de kinderwagen, of belt mijn ene of de andere zoon een keer op, er wordt geregeld geappt, wip ik daar even gauw een kwartiertje naar binnen na / voor mijn werk …
Vaak is goed als dat prettig voelt. Weinig is ook goed als dat prettig voelt. Maar er is geen “ zo hoort het “ in deze.
Het IS voor deze to duidelijk te veel, daar gaat het toch om? Ik neem aan dat de lezers wel begrijpen dat er ook uitzonderingen kunnen bestaan, maar het is vrij duidelijk dat to het veel te veel vindt. En het is het topic van to.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven