Verkiezingen 2023

01-03-2023 11:27 2060 berichten
15 maart a.s. zijn de Provinciale Staten- en de waterschapsverkiezingen.

Praat gezellig ( :biggrin: ) mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
21-03-2023 11:36


Ik heb wel eens naar rekenvoorbeelden gevraagd en dan komt het er steeds weer op neer dat ‘hetzelfde inkomen’ of ‘niks eraan overhouden’ of ‘al het extra geld naar de opvang brengen’ niet helemaal waar is, maar dat ze met bijv 4 uur per week extra werken 100 euro meer per maand overhouden en dat niet de moeite waard vinden. Dat mag, maar hoe ze het in eerste instantie brengen is dan wel wat overtrokken. Plus dat 100 euro per maand toch 1200 euro per jaar is. Ik vind dat eigenlijk een flink bedrag en niet iets om zo schamper over te doen dat het ‘niets’ zou zijn.
Ik vind het ook een soort van rekenfout als mensen samenwonen dat het salaris van de vrouw dan ineens het zwaarst belast wordt door stellen als het gaat om KDV/BSO, hoezo dan? Reken je het salaris van de man dan niet mee in deze berekening? En al is het zo: dan is het toch een investering in je toekomst. Je hoeft niet je hele leven KDV/BSO te betalen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
21-03-2023 12:13
Ik zag deze week ook weer een filmpje op social media van onze gemeente, dat er weer miljoenen worden uitgetrokken tegen armoede bestrijding, en dan komt er weer zo'n moeke in beeld met een part-time baan, die er zo blij mee is want, ja het was allemaal zo zwaar met de boodschappen en dit gaf meer lucht en hoefde ze minder vaak nee te zeggen tegen de kinderen.

Ga gewoon meer werken!
Ik irriteer me daar echt mateloos aan.

Overigens prima dat er armoedebestrijding is voor mensen die hun inkomen niet meer kunnen verhogen door ouderdom of ziekte, daar heb ik het niet over.

In genoemde situatie zoals jij schetst ben ik het helemaal met je eens. Als je meer kunt werken en dus minder afhankelijk bent van toeslagen dan zou dat voor iedereen het doel moeten zijn ipv "je hand op houden om thuis te zitten".

Natuurlijk niet wanneer er andere problemen spelen op de achtergrond.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:51
Nou kleine kinderen dan kun je natuurlijk prima kiezen voor parttime werken. Maar zodra de kinderen ouder zijn dan kun je je uren weer uitbreiden en eventueel terug naar fulltime. Dit zou gestimuleerd moeten worden.

Je laatste opmerking is dus precies de reden waarom ik ageer tegen het huidige systeem. Denk je niet dat iederen dat liever wil als dat zou kunnen, parttime werken? Voor velen is dat onhaalbaar. Maar als jij parttime wil werken omdat je later op je sterfbed geen spijt wil hebben van teveel werken dan be my guest maar bekostig dit dan ook 100% zelf en niet dmv toeslagen die anderen die wel fulltime werken voor jou moeten betalen. Dat is dus zo'n egoïstische keuze waar ik problemen mee heb.
No way dat ik nog meer dan 3 dagen per week ga werken als mijn kinderen groot zijn. Ik vind het heerlijk zo. Het leven is te kort om zoveel te werken. Ik vind dat in een rijk land als de onze dat mensen zelf hun leven moeten kunnen indelen zoals dat voor hen werkt. Ook als mensen daardoor meer toeslagen kunnen vangen. Zo wordt belastinggeld mooi aan de mensen hier besteed en raken veel minder mensen overspannen doordat ze minder ballen tegelijk hoog hoeven houden. Dat komt de algemene gezondheid ten goede hetgeen ook weer kosten scheelt voor de samenleving. Toevallig heb ik op kinderopvangtoeslag dan na verder geen toeslagen trouwens. Doordat ik gestudeerd heb heb ik toch een goed inkomen. Ook al zou ik wel toeslagen hebben ontvangen dan nog zou mijn keus hetzelfde zijn geweest. Lang leve vrijheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:18
Maar dit is wat ik vaak teruglees ook op social media bijvoorbeeld, dat moeders onder nieuwsartikelen over parttime werken zeggen: ik wil best meer uur werken, maar ik hou hetzelfde inkomen over ivm de toeslagen.
De motivatie ontbreekt om meer te gaan werken omdat er geen beloning tegenover staat.
Ook als er meer beloning tegenover zou staan zouden de meesten parttime blijven werken. Vrijheid en tijd met de kinderen is onbetaalbaar. En als je het eenmaal daaraan bent gewend dan wil je doorgaans niet meer anders. Ik zou voor geen goud meer uren gaan werken.
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 12:41
No way dat ik nog meer dan 3 dagen per week ga werken als mijn kinderen groot zijn. Ik vind het heerlijk zo. Het leven is te kort om zoveel te werken. Ik vind dat in een rijk land als de onze dat mensen zelf hun leven moeten kunnen indelen zoals dat voor hen werkt. Ook als mensen daardoor meer toeslagen kunnen vangen. Zo wordt belastinggeld mooi aan de mensen hier besteed en raken veel minder mensen overspannen doordat ze minder ballen tegelijk hoog hoeven houden. Dat komt de algemene gezondheid ten goede hetgeen ook weer kosten scheelt voor de samenleving. Toevallig heb ik op kinderopvangtoeslag dan na verder geen toeslagen trouwens. Doordat ik gestudeerd heb heb ik toch een goed inkomen. Ook al zou ik wel toeslagen hebben ontvangen dan nog zou mijn keus hetzelfde zijn geweest. Lang leve vrijheid.
Nee sorry dit vind ik echt complete waanzin. Als iedereen zo zou denken is het leven in Nederkand heel snel compleet onbetaalbaar en stuurloos. Als jij zonder enige tegemoetkoming van gemeenschapsgeld parttime kunt werken dan moet je dat zeker doen. In het geval wat jij beschrijft is het puur egoïsme en alleen ikke ikke ikke en na mij de zondvloed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 12:46
Ook als er meer beloning tegenover zou staan zouden de meesten parttime blijven werken. Vrijheid en tijd met de kinderen is onbetaalbaar. En als je het eenmaal daaraan bent gewend dan wil je doorgaans niet meer anders. Ik zou voor geen goud meer uren gaan werken.
Ik ook niet. Ik werk 24 uur bij een bedrijf en ben daarnaast ZZP-er (werk wat ik thuis kan doen).
Maar wij ontvangen geen toeslagen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 12:47
Nee sorry dit vind ik echt complete waanzin. Als iedereen zo zou denken is het leven in Nederkand heel snel compleet onbetaalbaar en stuurloos. Als jij zonder enige tegemoetkoming van gemeenschapsgeld parttime kunt werken dan moet je dat zeker doen. In het geval wat jij beschrijft is het puur egoïsme en alleen ikke ikke ikke en na mij de zondvloed.
En waarom zou ik meer moeten werken? Ik red het zo prima en ik lever ook zo genoeg bijdrage aan de Nederlandse schatkist hoor. Dat doet doorgaans iedereen wel.
En mocht iemand parttime willen werken, zijn eigen kinderen op willen zien groeien en toeslagen nodig hebben dan is dat toch ook prima. Daar zijn de toeslagen voor, voor mensen die niet genoeg inkomen hebben. De reden daarvoor doet er niet toe. Laat mensen dat lekker zelf weten. En mocht je dat zelf ook willen dan regel je dat, ben je ook van alle frustraties af. Waar een wil is is een weg.
En trouwens als de overheid het gemeenschapsgeld veel minder aan bepaalde zaken zou besteden dan blijft er meer dan genoeg voor iedereen hier over zodat nog meer mensen keuzevrijheid hebben over hoe ze hun leven in willen richten met of zonder gemeenschapsgeld.
spinkeltje wijzigde dit bericht op 21-03-2023 13:04
11.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:01
En waarom zou ik meer moeten werken? Ik red het zo prima en ik lever ook zo genoeg bijdrage aan de Nederlandse schatkist hoor. Dat doet doorgaans iedereen wel.
En mocht iemand parttime willen werken, zijn eigen kinderen op willen zien groeien en toeslagen nodig hebben dan is dat toch ook prima. Daar zijn de toeslagen voor, voor mensen die niet genoeg inkomen hebben. De reden daarvoor doet er niet toe. Laat mensen dat lekker zelf weten. En mocht je dat zelf ook willen dan regel je dat, ben je ook van alle frustraties af. Waar een wil is is een weg.
Maar dit is toch hopeloos “naïef”? Hoe kun je nou serieus denken, dat iedereen die keus voor zichzelf kan maken? Als iedereen dat doet dan is dat geld er om mensen toeslagen te betalen toch gewoonweg niet meer?

Ik begin Bumblebijtjes pinpasverhaal ietsje beter te begrijpen……(of is dit een soort relreactie daarop?)
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
21-03-2023 13:04
Maar dit is toch hopeloos “naïef”? Hoe kun je nou serieus denken, dat iedereen die keus voor zichzelf kan maken? Als iedereen dat doet dan is dat geld er om mensen toeslagen te betalen toch gewoonweg niet meer?

Ik begin Bumblebijtjesn pinpasverhaal ietsje beter te begrijpen……
De mensen die dat willen kiezen daar al voor. Dus het systeem is al zo. Ik zelf ontvang geen toeslagen, behalve kinderopvangtoeslag, maar ik heb er geen probleem als andere mensen bewust minder (blijven) werken om zo de toeslagen te kunnen blijven vangen. Dat doen ze goed zou ik zeggen. Daar heb ik geen problemen mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:07
De mensen die dat willen kiezen daar al voor. Dus het systeem is al zo. Ik zelf ontvang geen toeslagen, behalve kinderopvangtoeslag, maar ik heb er geen probleem als andere mensen bewust minder (blijven) werken om zo de toeslagen te kunnen blijven vangen. Dat doen ze goed zou ik zeggen. Daar heb ik geen problemen mee.
Maar of jij ergens geen problemen mee hebt of dat het systeem zich op die manier opblaast, dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen…..
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
21-03-2023 13:08
Maar of jij ergens geen problemen mee hebt of dat het systeem zich op die manier opblaast, dat zijn natuurlijk 2 verschillende dingen…..
Het systeem blaast zich niet op hoor. Het systeem is al zo en het systeem loopt nog steeds.
Er zijn ook genoeg mensen die juist niet parttime willen werken. Die mensen ken ik ook genoeg. Voor ieder wat wils in dit land en dat mag ook zo blijven.
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:11
Het systeem blaast zich niet op hoor. Het systeem is al zo en het systeem loopt nog steeds.
Er zijn ook genoeg mensen die juist niet parttime willen werken. Die mensen ken ik ook genoeg. Voor ieder wat wils in dit land en dat mag ook zo blijven.

Ik wil best parttime werken en hetzelfde inkomen houden hoor. Ik denk dat de meesten dat wel willen. Maar ik doe het niet, want ik ben gewoon opgevoed met het motto "je houdt je eigen broek op". Wauw, als iedereen zo zou doen als jij, dan zou het hele systeem vastlopen. Besef je wel dat het toeslagensysteem alleen kan bestaan bij gratie van de fulltimers die geen toeslagen krijgen maar wel netjes belasting afdragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:11
Het systeem blaast zich niet op hoor. Het systeem is al zo en het systeem loopt nog steeds.
Er zijn ook genoeg mensen die juist niet parttime willen werken. Die mensen ken ik ook genoeg. Voor ieder wat wils in dit land en dat mag ook zo blijven.
Toch denk ik dat jij een uitzondering bent. De maximale zorg- en huurtoeslagen bedragen samen EUR 550(?) netto per maand. De grens voor de maximale toeslagen ligt best laag. Ik kan je andere/persoonlijke omstandigheden niet bepalen, maar het lijkt mij financieel gezien "rommelen in de marge" (niet vervelend bedoeld) en nogal riskant met het oog op de toekomst, want vermogen en pensioen opbouwen zal waarschijnlijk ook niet of amper lukken.
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:01
En waarom zou ik meer moeten werken? Ik red het zo prima en ik lever ook zo genoeg bijdrage aan de Nederlandse schatkist hoor. Dat doet doorgaans iedereen wel.
En mocht iemand parttime willen werken, zijn eigen kinderen op willen zien groeien en toeslagen nodig hebben dan is dat toch ook prima. Daar zijn de toeslagen voor, voor mensen die niet genoeg inkomen hebben. De reden daarvoor doet er niet toe. Laat mensen dat lekker zelf weten. En mocht je dat zelf ook willen dan regel je dat, ben je ook van alle frustraties af. Waar een wil is is een weg.
En trouwens als de overheid het gemeenschapsgeld veel minder aan bepaalde zaken zou besteden dan blijft er meer dan genoeg voor iedereen hier over zodat nog meer mensen keuzevrijheid hebben over hoe ze hun leven in willen richten met of zonder gemeenschapsgeld.

Bizar echt. Dus jij vindt het prima als mensen die fulltime werken de toeslagen bekostigen van mensen die zonder noodzaak parttime werken. Nou, ik ben het echt nooit eens met Bumblebijtje maar door jou voel ik me spontaan ook een 'pinpas' :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 12:46
Ook als er meer beloning tegenover zou staan zouden de meesten parttime blijven werken. Vrijheid en tijd met de kinderen is onbetaalbaar. En als je het eenmaal daaraan bent gewend dan wil je doorgaans niet meer anders. Ik zou voor geen goud meer uren gaan werken.
Helemaal prima, maar dat is een luxe waarvan ik vind dat de belastingbetaler dat niet zou moeten bekostigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
21-03-2023 13:27
Bizar echt. Dus jij vindt het prima als mensen die fulltime werken de toeslagen bekostigen van mensen die zonder noodzaak parttime werken. Nou, ik ben het echt nooit eens met Bumblebijtje maar door jou voel ik me spontaan ook een 'pinpas' :proud:
Voor mij ben je geen pinpas. Ik houd gewoon mijn eigen broek op. En de parttime werkers spekken de Nederlandse kist net zo goed. Het is goed dat in NL bepaalde voorzieningen er zijn. Van de een maak je gebruik van de andere niet. Zo gaat dat in een samenleving.
Wil je bepaalde voorzieningen ook, dan regel je dat. Simpel. Ben je ook van de frustraties af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 13:25
Toch denk ik dat jij een uitzondering bent. De maximale zorg- en huurtoeslagen bedragen samen EUR 550(?) netto per maand. De grens voor de maximale toeslagen ligt best laag. Ik kan je andere/persoonlijke omstandigheden niet bepalen, maar het lijkt mij financieel gezien "rommelen in de marge" (niet vervelend bedoeld) en nogal riskant met het oog op de toekomst, want vermogen en pensioen opbouwen zal waarschijnlijk ook niet of amper lukken.
Dat klopt inderdaad. Het is ook maar een kleine groep die minder werkt om toeslagen te kunnen vangen. Je valt er al snel boven.
Dat is een keerzijde inderdaad. Het opbouwen van pensioen en vermogen gaat minder snel en is minder. Maar goed, je kan niet alles hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:35
Dat klopt inderdaad. Het is ook maar een kleine groep die minder werkt om toeslagen te kunnen vangen. Je valt er al snel boven.
Dat is een keerzijde inderdaad. Het opbouwen van pensioen en vermogen gaat minder snel en is minder. Maar goed, je kan niet alles hebben.
Dat begrijp ik, maar ben je niet bang dat je, doordat je financieel niets opbouwt, in de toekomst kwetsbaar bent? Bijvoorbeeld als je niet meer kunt werken, eerder met pensioen zou willen of als de verzorgingsstaat verder af wordt gebouwd. Leuk of niet, in de toekomst gaat veel meer voor eigen rekening komen omdat de kosten voor de gezondheidszorg de pan uitrijzen en er steeds minder werkenden tov niet-werkenden zijn door de vergrijzing. Basisvoorzieningen die we nu "normaal" vinden zullen dan worden beperkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 13:11
Het systeem blaast zich niet op hoor. Het systeem is al zo en het systeem loopt nog steeds.
Er zijn ook genoeg mensen die juist niet parttime willen werken. Die mensen ken ik ook genoeg. Voor ieder wat wils in dit land en dat mag ook zo blijven.
Als al het andere in het land “perfect” geregeld was, dan zou ik het met je eens kunnen zijn. Maar er zijn toch best veel dingen waar eigenlijk meer geld naar toe zou moeten gaan…..Zorg? Onderwijs? Om maar iets te noemen. Daar blijft dus minder geld voor over. Dus, dat men kritisch naar die regels wil kijken, snap ik wel….
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 13:41
Dat begrijp ik, maar ben je niet bang dat je, doordat je financieel niets opbouwt, in de toekomst kwetsbaar bent? Bijvoorbeeld als je niet meer kunt werken, eerder met pensioen zou willen of als de verzorgingsstaat verder af wordt gebouwd. Leuk of niet, in de toekomst gaat veel meer voor eigen rekening komen omdat de kosten voor de gezondheidszorg de pan uitrijzen en er steeds minder werkenden tov niet-werkenden zijn door de vergrijzing. Basisvoorzieningen die we nu "normaal" vinden zullen dan worden beperkt.
Ik spaar wel wat hoor, maar natuurlijk wat minder dan wanneer mijn inkomen hoger zou zijn. Dus dat komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
21-03-2023 14:08
Als al het andere in het land “perfect” geregeld was, dan zou ik het met je eens kunnen zijn. Maar er zijn toch best veel dingen waar eigenlijk meer geld naar toe zou moeten gaan…..Zorg? Onderwijs? Om maar iets te noemen. Daar blijft dus minder geld voor over. Dus, dat men kritisch naar die regels wil kijken, snap ik wel….
Er zijn nog genoeg nutteloze dingen waar ze veel geld in stoppen (miljarden!) waar geen geld naartoe zou moeten gaan. Als dat geschrapt zou worden blijft er meer dan genoeg over, ook voor zorg en onderwijs, etc. Maar goed dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 15:09
Ik spaar wel wat hoor, maar natuurlijk wat minder dan wanneer mijn inkomen hoger zou zijn. Dus dat komt wel goed.
Ik hoop het voor je, maar ik betwijfel het. Het maximale gezamenlijke vermogen voor jou en inwonende kinderen om de toeslagen te behouden ligt op 33k. Daar kun je niet stil van gaan leven, laat staan luidruchtig. Bovendien heeft een erfenis van enige betekenis het gevolg dat je eerst dat geld op mag maken voordat je weer huurtoeslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 15:27
Ik hoop het voor je, maar ik betwijfel het. Het maximale gezamenlijke vermogen voor jou en inwonende kinderen om de toeslagen te behouden ligt op 33k. Daar kun je niet stil van gaan leven, laat staan luidruchtig. Bovendien heeft een erfenis van enige betekenis het gevolg dat je eerst dat geld op mag maken voordat je weer huurtoeslag krijgt.
Wij hebben daar nu ook geen recht op. Qua inkomen zitten we samen ver daarboven. Alleen recht op kinderopvangtoeslag. Dus voor mij zelf zou het verder niets uitmaken als de andere toeslagen niet meer zouden bestaan.
spinkeltje wijzigde dit bericht op 21-03-2023 15:32
1.36% gewijzigd
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 15:29
Wij hebben daar nu ook geen recht op. Daar zitten we samen ver boven. Alleen recht op kinderopvangtoeslag. Dus voor mij zelf zou het verder niets uitmaken als de andere toeslagen niet meer zouden bestaan.
Werkt je man ook parttime?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
21-03-2023 15:31
Werkt je man ook parttime?
Ja hij ook inderdaad. Hij zou ook niet anders willen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven