Verkiezingen 2023

01-03-2023 11:27 2060 berichten
15 maart a.s. zijn de Provinciale Staten- en de waterschapsverkiezingen.

Praat gezellig ( :biggrin: ) mee.
Student201 schreef:
20-03-2023 23:03
Hier ben ik t dan weer niet mee eens. Uitkering trekken met parttime werken, terwijl je prima fulltime kan werken (dat kan ik niet beoordelen he), vind ik wel wat van.

Maar als jij goed verdient en je besluit 1 dag minder in de week te werken. En je kunt dit financieel gewoon aan. Ik zou zeggen, lekker doen. Er is nog meer in t leven dan enkel geld en werk.

Ik had er even bij moeten zetten: parttime werken en dan toeslagen krijgen. Uiteraard is het prima als je met 3 a 4 dagen werken zelf rond kan komen.
@Nicole ik heb er even over nagedacht maar wanneer je de maatregelen zou nemen die ik eerder genoemd heb, dus zorgen dat de toeslagen alleen on het laatste geval nodig zijn omdat de lonen bij fulltime banen hoog genoeg zijn hebben minder mensen die toeslagen nodig en het percentage wat er dan misbruik van zou kunnen maken ook weer wat kleiner. Dan zou ik gaan voor een soepele controle ipv een strengere. Omdat je in die situatie ook minder wantrouwend hoeft te zijn.

Ik snap dat het heel lastig is om dit te controleren zonder dat je mensen kwetst met een onderzoek zeker na de toeslagenaffaire. De hele reden dat dat onderzoek er kwam was wel door misbruik van die toeslagen door een grote groep Roemenen (naar ik meen). Dat het vervolgens helemaal verkeerd uitgevoerd werd valt de regering wel degelijk aan te rekenen. Dus dat er controles zijn is goed alleen deze mogen nooit tot gevolg hebben dat onschuldige mensen zo hard geraakt worden. Dus ja dan moeten die controles wel soepeler ipv strenger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
20-03-2023 18:17
Ik ben het roerend met je eens. Ik vind dat Nederland een belachelijk parttime-paradijs is geworden (en ik stem Groen Links). Iedereen die fulltime kan werken moet gewoon gestimuleerd worden dat te doen, dat is stukken beter voor de economie en maatschappij dan dat parttime-geneuzel
En mensen met kinderen dan? Fulltime werken en ze fulltime wegbrengen? Lijkt me geen goed idee. Er is ook meer in het leven dan werken. Tijd met jouw eigen kinderen is onbetaalbaar en kinderen hebben ook hun ouders nodig. Je krijgt geen kinderen om ze fulltime weg te brengen. Lang leve de parttime cultuur in Nederland. Was die er niet dan zou ik thuis blijven. Nu kan ik lekker paar dagen in de week werken. Is ook meer dan genoeg als je een gezin hebt. Nu blijven mensen in ieder geval wel werken. Anders bleven er veel mensen helemaal thuis.
Bovendien is parttime werken ook veel gezonder voor mensen dan fulltime werken. Niemand zal op zijn sterfbed wensen dat hij of zij meer had gewerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
20-03-2023 22:22
Dat zou kunnen. Voor mij speelt ook nog de vraag mee: wat vind je erger, een te soepel of een te strikt stelsel? Mensen die toeslagen ontvangen terwijl ze er best voor hadden kunnen werken, of mensen die in armoede vervallen doordat ze geen toeslagen meer ontvangen omdat ze niet hard kunnen maken dat het echt niet lukt om meer te kunnen werken?
Het moge duidelijk zijn dat een strikt stelsel ronduit ramzalig is. Vroeger vond ik ook dat profiteurs keihard aan moesten worden gepakt en dat alles dat naar de "armen" ging keihard tot de laatste cent uit moest worden gerekend. Daar ben ik van teruggekomen, en niet alleen door de toeslagenaffaire.

Het uitvoeren van sociale wetgeving is ontzettend duur. Als je een volledige werkweek eist voor toeslagen dan zet je een beleid in werking waar alle toeslagontvangers zonder volledige baan door een keuringsarts gekeurd moeten worden. Dat lukt ze nu voor ziektewet/WIA al amper want er zijn veel te weinig keuringsartsen. Daarnaast, als deze mensen meer moeten gaan werken en ze hebben kinderen dan zal het meerdere dat ze verdienen voor een goed deel weer opgaan aan de kinderopvang, waar ze vervolgens ook weer Kinderopvangtoeslag voor ontvangen (en zo blijven we bezig). Ik denk dat sociale wetgeving goedkoper kan worden, juist door deze op een praktischer manier uit te voeren.
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 08:53
En mensen met kinderen dan? Fulltime werken en ze fulltime wegbrengen? Lijkt me geen goed idee. Er is ook meer in het leven dan werken. Tijd met jouw eigen kinderen is onbetaalbaar en kinderen hebben ook hun ouders nodig. Je krijgt geen kinderen om ze fulltime weg te brengen. Lang leve de parttime cultuur in Nederland. Was die er niet dan zou ik thuis blijven. Nu kan ik lekker paar dagen in de week werken. Is ook meer dan genoeg als je een gezin hebt. Nu blijven mensen in ieder geval wel werken. Anders bleven er veel mensen helemaal thuis.
Bovendien is parttime werken ook veel gezonder voor mensen dan fulltime werken. Niemand zal op zijn sterfbed wensen dat hij of zij meer had gewerkt.

Nou kleine kinderen dan kun je natuurlijk prima kiezen voor parttime werken. Maar zodra de kinderen ouder zijn dan kun je je uren weer uitbreiden en eventueel terug naar fulltime. Dit zou gestimuleerd moeten worden.

Je laatste opmerking is dus precies de reden waarom ik ageer tegen het huidige systeem. Denk je niet dat iederen dat liever wil als dat zou kunnen, parttime werken? Voor velen is dat onhaalbaar. Maar als jij parttime wil werken omdat je later op je sterfbed geen spijt wil hebben van teveel werken dan be my guest maar bekostig dit dan ook 100% zelf en niet dmv toeslagen die anderen die wel fulltime werken voor jou moeten betalen. Dat is dus zo'n egoïstische keuze waar ik problemen mee heb.
Spinkeltje schreef:
21-03-2023 08:53
En mensen met kinderen dan? Fulltime werken en ze fulltime wegbrengen? Lijkt me geen goed idee. Er is ook meer in het leven dan werken. Tijd met jouw eigen kinderen is onbetaalbaar en kinderen hebben ook hun ouders nodig. Je krijgt geen kinderen om ze fulltime weg te brengen. Lang leve de parttime cultuur in Nederland. Was die er niet dan zou ik thuis blijven. Nu kan ik lekker paar dagen in de week werken. Is ook meer dan genoeg als je een gezin hebt. Nu blijven mensen in ieder geval wel werken. Anders bleven er veel mensen helemaal thuis.
Bovendien is parttime werken ook veel gezonder voor mensen dan fulltime werken. Niemand zal op zijn sterfbed wensen dat hij of zij meer had gewerkt.

Dat is complex want het hangt van veel factoren af. Zoals ik hierboven al zei: als je geen toeslagen ontvangt en gewoon rond kan komen van je parttime salaris: Perfect, lekker doen. Maar heel vaak is dat niet zo. Ik vind het redelijk dat een alleenstaande moeder met jonge kinderen
toeslagen krijgt als ze parttime werkt, want bij een gestresste fulltime werkende moeder zijn die kinderen natuurlijk niet gebaat.
Maar als stel allebei bewust parttime werken (of een van beiden) en zo meer toeslagen opstrijken vind ik minder redelijk. Tegenwoordig is er veel mogelijk qua flexibel werken dus dan kan je als stel met kinderen vast wel samen afspraken maken om er voor de kinderen te zijn.
Kortom: het gaat mij niet om het parttime werken an sich, maar om hoe mensen toeslagen gebruiken om een parttime salaris aan te vullen.

Ik heb zelf altijd minimaal 32 uur gewerkt (heb 2 kinderen) en de vader van mijn kinderen altijd fulltime. Behalve KOT nooit toeslagen gehad, en met de kinderen gaat het prima, die hebben er niks onder geleden. Ik vind het niet lekker voelen dat een deel van de belasting die wij hebben betaald, is gegaan naar moeders die bewust gekozen hebben voor een baantje van 2 dagen per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:51
Nou kleine kinderen dan kun je natuurlijk prima kiezen voor parttime werken. Maar zodra de kinderen ouder zijn dan kun je je uren weer uitbreiden en eventueel terug naar fulltime. Dit zou gestimuleerd moeten worden.

Je laatste opmerking is dus precies de reden waarom ik ageer tegen het huidige systeem. Denk je niet dat iederen dat liever wil als dat zou kunnen, parttime werken? Voor velen is dat onhaalbaar. Maar als jij parttime wil werken omdat je later op je sterfbed geen spijt wil hebben van teveel werken dan be my guest maar bekostig dit dan ook 100% zelf en niet dmv toeslagen die anderen die wel fulltime werken voor jou moeten betalen. Dat is dus zo'n egoïstische keuze waar ik problemen mee heb.
Helemaal mee eens! 🙏
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 09:14
Het uitvoeren van sociale wetgeving is ontzettend duur. Als je een volledige werkweek eist voor toeslagen dan zet je een beleid in werking waar alle toeslagontvangers zonder volledige baan door een keuringsarts gekeurd moeten worden. Dat lukt ze nu voor ziektewet/WIA al amper want er zijn veel te weinig keuringsartsen. Daarnaast, als deze mensen meer moeten gaan werken en ze hebben kinderen dan zal het meerdere dat ze verdienen voor een goed deel weer opgaan aan de kinderopvang, waar ze vervolgens ook weer Kinderopvangtoeslag voor ontvangen (en zo blijven we bezig). Ik denk dat sociale wetgeving goedkoper kan worden, juist door deze op een praktischer manier uit te voeren.
Goed punt. Dan zou je het dus zo simpel mogelijk moeten maken en accepteren dat er mensen misbruik van zullen maken. Wat dat betreft snap ik de voorstanders van een basisinkomen wel, al ben ik daar zelf niet voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:51
Nou kleine kinderen dan kun je natuurlijk prima kiezen voor parttime werken. Maar zodra de kinderen ouder zijn dan kun je je uren weer uitbreiden en eventueel terug naar fulltime. Dit zou gestimuleerd moeten worden.
Maar hoe zou je dat stimuleren? Met alleen het verhogen van het minimumloon ben je er denk ik nog niet. Misschien de inkomensafhankelijke combinatiekorting verhogen en uitbreiden tot juist ouders van kinderen boven de 12 jaar? Dat het daardoor belastingtechnisch heel gunstig wordt als beide ouders een flinke baan hebben, juist ook als de kinderen ouder en zelfstandiger worden? Het jammere is alleen dat het kabinet die combinatiekorting juist wil gaan afbouwen (i.c.m. kinderopvang gratis/goedkoper maken, dat wel).

Of zou je juist geen uitgebreidere inkomensafhankelijke combinatiekorting willen, omdat het weer een soort ‘toeslag’ is en je juist toe wilt naar een simpeler systeem? Waar hebben we het eigenlijk over, als we het over toeslagen hebben? Wij ontvangen kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, hypotheekrenteaftrek en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Valt dat er ook onder? Of gaat het alleen over toeslagen voor de armeren, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en gemeentelijke potjes?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, de stap om meer te gaan werken is niet lonend. Daar zou wel wat aan gedaan mogen worden.

Ik ken iemand die werkt 18 uur en die leeft van zorgtoeslag, huurtoeslag, 1-ouder toeslag en kindgebonden budget. Ik vind daar wat van, maar als zij meer gaat werken gaat ze er niet op vooruit. De motivatie om meer uur te werken en niet op de maatschappij te leunen zit er gewoon niet in. Is ook wel een beetje een mentaliteitsprobleem natuurlijk. En het kán, dus dan voelt het ook als een recht oid.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:03
Nou, de stap om meer te gaan werken is niet lonend. Daar zou wel wat aan gedaan mogen worden.

Ik ken iemand die werkt 18 uur en die leeft van zorgtoeslag, huurtoeslag, 1-ouder toeslag en kindgebonden budget. Ik vind daar wat van, maar als zij meer gaat werken gaat ze er niet op vooruit. De motivatie om meer uur te werken en niet op de maatschappij te leunen zit er gewoon niet in. Is ook wel een beetje een mentaliteitsprobleem natuurlijk. En het kán, dus dan voelt het ook als een recht oid.
Als diegene 40 uur gaat werken dan gaat het kind van (o.a.) de kinderopvangtoeslag naar de opvang. Het kindgebonden budget is er nog steeds, alleen zal er een externe in de gewerkte uren in de behoeften van het (naar ik aanneem zieke) kind moeten voorzien in plaats van dat de ene ouder dat doet. Ik zie de winst voor de maatschappij in deze casus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 11:08
Als diegene 40 uur gaat werken dan gaat het kind van (o.a.) de kinderopvangtoeslag naar de opvang. Het kindgebonden budget is er nog steeds, alleen zal er een externe in de gewerkte uren in de behoeften van het (naar ik aanneem zieke) kind moeten voorzien in plaats van dat de ene ouder dat doet. Ik zie de winst voor de maatschappij in deze casus niet.
Waarom ga je uit van een ziek kind? Dat is niet het geval.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarbij is er in onze gemeente ook nog van alles aan vergoedingen en voorzieningen voor 1-ouder gezinnen met een laag inkomen. Dat kost ook allemaal gemeenschapsgeld.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 11:08
Als diegene 40 uur gaat werken dan gaat het kind van (o.a.) de kinderopvangtoeslag naar de opvang. Het kindgebonden budget is er nog steeds, alleen zal er een externe in de gewerkte uren in de behoeften van het (naar ik aanneem zieke) kind moeten voorzien in plaats van dat de ene ouder dat doet. Ik zie de winst voor de maatschappij in deze casus niet.
Nu betaalt de maatschappij haar loon grotendeels. Als beste mevrouw in kwestie meer ging werken, verdiende ze meer en had ze die toeslagen niet nodig. Evt moest t kind dan wat vaker naar de opvang, maar dat kon ze dan ook zelf betalen.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 11:08
Als diegene 40 uur gaat werken dan gaat het kind van (o.a.) de kinderopvangtoeslag naar de opvang. Het kindgebonden budget is er nog steeds, alleen zal er een externe in de gewerkte uren in de behoeften van het (naar ik aanneem zieke) kind moeten voorzien in plaats van dat de ene ouder dat doet. Ik zie de winst voor de maatschappij in deze casus niet.
Als een kind naar de kinderopvang gaat dan is er 1 leidster per 5-12 kinderen (afhankelijk van de leeftijd, baby’s even buiten beschouwing latend). Voor 1 leidster die werkt kunnen er dus 5-12 extra ouders werken. Ik zie de winst wel voor de maatschappij. Dat het kind ziek zou zijn lees ik in deze casus niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar dit is wat ik vaak teruglees ook op social media bijvoorbeeld, dat moeders onder nieuwsartikelen over parttime werken zeggen: ik wil best meer uur werken, maar ik hou hetzelfde inkomen over ivm de toeslagen.
De motivatie ontbreekt om meer te gaan werken omdat er geen beloning tegenover staat.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:11
Waarom ga je uit van een ziek kind? Dat is niet het geval.
Jij schreef dat ze o.a. zelf rondkomt van een kindgebonden budget, waardoor ik van een pgb uitging dat ze aan zichzelf uitbetaalt. Overigens is er ook zonder die omstandigheid weinig winst te halen. Er wordt max 22 uur extra gewerkt waarvoor de maatschappij weer kinderopvangtoeslag mag ophoesten. Er zijn vast grotere lekken in ons sociale bestel die makkelijker te dichten zijn dan deze.
nicole123 schreef:
21-03-2023 10:50

Of zou je juist geen uitgebreidere inkomensafhankelijke combinatiekorting willen, omdat het weer een soort ‘toeslag’ is en je juist toe wilt naar een simpeler systeem? Waar hebben we het eigenlijk over, als we het over toeslagen hebben? Wij ontvangen kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, hypotheekrenteaftrek en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Valt dat er ook onder? Of gaat het alleen over toeslagen voor de armeren, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en gemeentelijke potjes?

Wat mij betreft hebben we het over de laatste categorie. Want de eerste categorie ontvangt iedereen, grotendeels onafhankelijk van inkomen.
Mijn mening: maak kinderopvang (inclusief BSO) gratis, dat moet het beginsel zijn. Dan is kinderopvang (personeelstekorten daargelaten) alvast geen obstakel meer om meer te werken. Maar het is natuurlijk eigenaardig dat iemand die gezond is en die gewoon 4 dagen (of meer) zou kunnen werken, er nu voor kan kiezen om slechts weinig te werken en dat het inkomen dan aangevuld wordt door kindgebonden budget, huurtoeslag, etc. Dat lijkt me gewoon geen nuttige en eerlijke besteding van overheidsgeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
21-03-2023 11:21
Jij schreef dat ze o.a. zelf rondkomt van een kindgebonden budget, waardoor ik van een pgb uitging dat ze aan zichzelf uitbetaalt.
Ik snap de verwarring. Maar kindgebonden budget heeft niks met PGB te maken :)

Ontvangt u kinderbijslag en is het inkomen van u en uw partner niet te hoog? Dan krijgt u misschien kindgebonden budget van de Belastingdienst. Dit is een extra bijdrage voor gezinnen met kinderen. Het kindgebonden budget wordt iedere maand betaald.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:24
Ik snap de verwarring. Maar kindgebonden budget heeft niks met PGB te maken :)

Ontvangt u kinderbijslag en is het inkomen van u en uw partner niet te hoog? Dan krijgt u misschien kindgebonden budget van de Belastingdienst. Dit is een extra bijdrage voor gezinnen met kinderen. Het kindgebonden budget wordt iedere maand betaald.

KGB kan echt behoorlijk oplopen, tot honderden euro's per maand. En er wordt geen onderscheid gemaakt tussen parttime werkende ouders en fulltimers, en dat is echt vreemd.
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:03
Nou, de stap om meer te gaan werken is niet lonend. Daar zou wel wat aan gedaan mogen worden.

Ik ken iemand die werkt 18 uur en die leeft van zorgtoeslag, huurtoeslag, 1-ouder toeslag en kindgebonden budget. Ik vind daar wat van, maar als zij meer gaat werken gaat ze er niet op vooruit. De motivatie om meer uur te werken en niet op de maatschappij te leunen zit er gewoon niet in. Is ook wel een beetje een mentaliteitsprobleem natuurlijk. En het kán, dus dan voelt het ook als een recht oid.

Eens het is zeker ook een mentaliteitsprobleem, wat je zomaar niet veranderd want waarom zou je meer werken als je er financieel niet echt op vooruit gaat. Maar wat je dan vergeet is dat anderen die luxe niet hebben want dat gemeenschapsgeld moet ook wel ergens vandaan komen.

En zoals ik eerder zei prima dat je parttime wil blijven werken wanneer je kinderen ouder zijn maar bekostig dit dan ook zelf. Want de mensen die niet fulltime kunnen werken vanwege ziekte hebben dat geld veel harder nodig dan degene die geen spijt wil hebben op zijn sterfbed van teveel werken. Dat vind ik werkelijk een onzin reden en behoorlijk egoïstisch.
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:18
Maar dit is wat ik vaak teruglees ook op social media bijvoorbeeld, dat moeders onder nieuwsartikelen over parttime werken zeggen: ik wil best meer uur werken, maar ik hou hetzelfde inkomen over ivm de toeslagen.
De motivatie ontbreekt om meer te gaan werken omdat er geen beloning tegenover staat.

De beloning is eigenlijk dat je niet meer afhankelijk bent van toeslagen dat zou beloning genoeg moeten zijn. Maar nee liever gemeenschapsgeld ontvangen waar anderen wel meer voor moeten werken. Ik wil weleens zien wat er overblijft van de toeslagen wanneer iedereen parttime gaat werken. En van de opvang, de zorg, het onderwijs, veiligheid... nou ja alle sectoren eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
21-03-2023 11:18
Maar dit is wat ik vaak teruglees ook op social media bijvoorbeeld, dat moeders onder nieuwsartikelen over parttime werken zeggen: ik wil best meer uur werken, maar ik hou hetzelfde inkomen over ivm de toeslagen.
De motivatie ontbreekt om meer te gaan werken omdat er geen beloning tegenover staat.
Daarvoor zou het goed zijn als de minimumlonen omhoog gaan, de laagste belastingschijf een lager percentage en er meer coördinatie, overzicht en terugdringing van wildgroei zou zijn van gemeentelijke potjes.

Daarnaast afvraag ik me wel af of die moeders allemaal echt wel eerlijk hier naar kijken, of dat het ze wel goed uitkomt om een beetje creatief te rekenen. Houden ze er rekening mee dat salarissen vaak jaarlijks stijgen (zolang je nog tredes omhoog gaat), dus dat het heel snel wel weer gunstiger is om meer te werken? Houden ze rekening met meer kans op groei en ontwikkeling als je meer uren werkt, zowel in concrete stappen in de loopbaan als gewoon voor je eigen voldoening? Nemen ze jaarlijkse posten zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting mee? Nemen ze de flexibiliteit om later weer een baan met veel uren te hebben mee (kunnen ze die afgestoten uren wel weer bij krijgen op het werk en kunnen ze dat wat betreft hun eigen gewenning nog aan)?

Ik heb wel eens naar rekenvoorbeelden gevraagd en dan komt het er steeds weer op neer dat ‘hetzelfde inkomen’ of ‘niks eraan overhouden’ of ‘al het extra geld naar de opvang brengen’ niet helemaal waar is, maar dat ze met bijv 4 uur per week extra werken 100 euro meer per maand overhouden en dat niet de moeite waard vinden. Dat mag, maar hoe ze het in eerste instantie brengen is dan wel wat overtrokken. Plus dat 100 euro per maand toch 1200 euro per jaar is. Ik vind dat eigenlijk een flink bedrag en niet iets om zo schamper over te doen dat het ‘niets’ zou zijn.
nicole123 schreef:
21-03-2023 11:36
Daarvoor zou het goed zijn als de minimumlonen omhoog gaan, de laagste belastingschijf een lager percentage en er meer coördinatie, overzicht en terugdringing van wildgroei zou zijn van gemeentelijke potjes.

Daarnaast afvraag ik me wel af of die moeders allemaal echt wel eerlijk hier naar kijken, of dat het ze wel goed uitkomt om een beetje creatief te rekenen. Houden ze er rekening mee dat salarissen vaak jaarlijks stijgen (zolang je nog tredes omhoog gaat), dus dat het heel snel wel weer gunstiger is om meer te werken? Houden ze rekening met meer kans op groei en ontwikkeling als je meer uren werkt, zowel in concrete stappen in de loopbaan als gewoon voor je eigen voldoening? Nemen ze jaarlijkse posten zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting mee? Nemen ze de flexibiliteit om later weer een baan met veel uren te hebben mee (kunnen ze die afgestoten uren wel weer bij krijgen op het werk en kunnen ze dat wat betreft hun eigen gewenning nog aan)?

Ik heb wel eens naar rekenvoorbeelden gevraagd en dan komt het er steeds weer op neer dat ‘hetzelfde inkomen’ of ‘niks eraan overhouden’ of ‘al het extra geld naar de opvang brengen’ niet helemaal waar is, maar dat ze met bijv 4 uur per week extra werken 100 euro meer per maand overhouden en dat niet de moeite waard vinden. Dat mag, maar hoe ze het in eerste instantie brengen is dan wel wat overtrokken. Plus dat 100 euro per maand toch 1200 euro per jaar is. Ik vind dat eigenlijk een flink bedrag en niet iets om zo schamper over te doen dat het ‘niets’ zou zijn.

Nee, natuurlijk niet, want dat is lange termijndenken :-)
Gewoon je kop in het zand steken zodat je nu niet harder hoeft te werken is makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag deze week ook weer een filmpje op social media van onze gemeente, dat er weer miljoenen worden uitgetrokken tegen armoede bestrijding, en dan komt er weer zo'n moeke in beeld met een part-time baan, die er zo blij mee is want, ja het was allemaal zo zwaar met de boodschappen en dit gaf meer lucht en hoefde ze minder vaak nee te zeggen tegen de kinderen.

Ga gewoon meer werken!
Ik irriteer me daar echt mateloos aan.

Overigens prima dat er armoedebestrijding is voor mensen die hun inkomen niet meer kunnen verhogen door ouderdom of ziekte, daar heb ik het niet over.
Stressed is just desserts spelled backwards

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven