Werk & Studie alle pijlers

Wat na havo?

20-03-2023 17:32 145 berichten
Mijn zoon doet dit jaar eindexamen havo en weet totaal nog niet wat hij daarna wil gaan doen. Hij had een paar studies die hem leuk leken, maar na een meeloopdag was het het toch niet en was zijn enthousiasme bekoeld.
Ik zit hem een beetje achter de vodden aan, maar er gebeurt weinig.

Hij heeft zich nu maar voorlopig voor vwo ingeschreven (later kan dat niet meer, afmelden kan wel) maar ik weet niet of ik vwo zo'n goed plan vind.

Achtergrondinformatie: zoon komt van vwo en zakte in de lockdown door het ijs. Online les werkte niet voor hem, hij deed niets meer en is toen afgestroomd naar havo. Nu op havo zit hij prima in zijn vel, hij is druk met vooral werk (werkt ca 20 uur per week), sport en vrienden en doet niets aan school. Haalt wel voldoendes, dus we kunnen er ook weinig van zeggen.
Ik denk dat hij vwo in principe wel zou kunnen, maar dan moet hij zich wel meer gaan inspannen.

Zelfde twijfels heb ik bij een vervolgstudie. Hij werkt hard en zonder zeuren in zijn bijbanen, want directe beloning in de vorm van salaris. Bij een studie zal dat anders zijn.

Kortom, zoon weet niet wat hij wil en wij weten het ook niet. En de datum van aanmelden nadert ook...

Nog meer ouders hier van kinderen, die niet weten wat ze willen. Misschien kunnen we elkaar tips geven of elkaar een hart onder de riem steken.
anoniem_64f0c7d7b71a9 wijzigde dit bericht op 20-03-2023 17:35
3.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
22-03-2023 10:11
Ik ben misschien niet duidelijk geweest (of er is gewoon niet goed gelezen)
- Ik vind vwo prima, als zoon dat wil
- Hij is naar open dagen geweest op het hbo
- Hij heeft meeloopdagen gedaan voor verschillende studie op het hbo
- We hebben er over gepraat, hij is naar de decaan geweest, etc
Ik heb al al diverse tips vanuit andere oogpunten gekregen. Dat heeft mij zeker geholpen en het is ook fijn te lezen dat mijn kinderen niet de enige zijn, die niet weten wat ze willen.
Nee hoor, zeker niet de enige. Zoals al geschreven was dochter er vorig jaar ook pas eind april uit. Nu deed zij vwo, dus vwo was geen optie. Maar wordt het universiteit of hbo, en welke opleiding dan. ze wist in ieder geval dat ze niet wilde werken, maar studeren. En dan nog was het lastig. Daarna nog de keuze vwo-route of niet. Er zijn nu al velen in het eerste jaar afgehaakt, dus uiteindelijk niet de juiste keuze gemaakt. Dus voor velen is het een lastige keuze.

En ik verwacht dat het bij zoon over een paar jaar ook niet anders zal gaan. Maar goed, die moet eerst maar eens kijken of hij wel overgaat dit jaar. Dus we kijken nu nog naar de korte termijn.

In mijn tijd waren grote bedrijven (zoals NN) ook wel op zoek naar schoolverlaters (havo/vwo). Dan ging je dus gelijk aan het werk en werd je intern opgeleid. Dan werkte je dus juist veel met leeftijdsgenoten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, Dochter wilde in ieder geval nog niet gaan werken, dus ik heb me er verder niet in verdiept.
Pelle schreef:
22-03-2023 10:27
Nee hoor, zeker niet de enige. Zoals al geschreven was dochter er vorig jaar ook pas eind april uit. Nu deed zij vwo, dus vwo was geen optie. Maar wordt het universiteit of hbo, en welke opleiding dan. ze wist in ieder geval dat ze niet wilde werken, maar studeren. En dan nog was het lastig. Daarna nog de keuze vwo-route of niet. Er zijn nu al velen in het eerste jaar afgehaakt, dus uiteindelijk niet de juiste keuze gemaakt. Dus voor velen is het een lastige keuze.

En ik verwacht dat het bij zoon over een paar jaar ook niet anders zal gaan. Maar goed, die moet eerst maar eens kijken of hij wel overgaat dit jaar. Dus we kijken nu nog naar de korte termijn.

In mijn tijd waren grote bedrijven (zoals NN) ook wel op zoek naar schoolverlaters (havo/vwo). Dan ging je dus gelijk aan het werk en werd je intern opgeleid. Dan werkte je dus juist veel met leeftijdsgenoten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, Dochter wilde in ieder geval nog niet gaan werken, dus ik heb me er verder niet in verdiept.
Heeft je dochter uiteindelijk een juiste plek gevonden? Dochter heeft hier uiteindelijk ook tamelijk random gekozen. Gelukkig lijkt de studie tot nu toe goed te bevallen, voor zover ik dochter hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er nog meeloopdagen?
Misschien kunnen jullie nog ergens kijken waar eerder niet aan gedachg werd.

Mijn zoon wordt inderdaad niet moe van het leren voor school (MBO). Toch is hij hier veel gelukkiger dan op de Havo.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
22-03-2023 10:15
Hij gaat hier inderdaad, na de toetsweek, een meeloopdag doen. Dit is een van de studies, die op zijn lijst staat en waarvoor hij nog geen meeloopdag heeft kunnen plannen.
Mijn dochter doet dit. Wel vwo-route (instromen jaar 2), die zou ik afraden, maar is voor je zoon toch geen optie :-).
Pelle schreef:
22-03-2023 10:31
Mijn dochter doet dit. Wel vwo-route (instromen jaar 2), die zou ik afraden, maar is voor je zoon toch geen optie :-).
Bevalt het verder goed?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
22-03-2023 10:23

De studies, die hem leuk leken, vielen voor hem af na een meeloopdag.
Ook als lijkt dit een teleurstelling, ik denk dat dit goed is.

Mijn oudste heeft ook meeloopdagen gedaan en toen gekozen… en na een jaar is ze toch veranderd van studierichting.
Nu mijn middelste het nog niet weet vind ik het prima om niet overhaast te kiezen. Dat komt heus wel, maar dan pas later.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
22-03-2023 10:32
Bevalt het verder goed?
Ja, ze zit wel op haar plek.

Alleen heeft ze gekozen (of eigenlijk had school dat gedaan) voor de vwo-route. Daar heeft ze wel een beetje spijt van. Veel docenten houden er geen rekening mee of weten er überhaupt niks van. En ze vindt het erg jammer dat er bijna uitsluitend jongens zijn.
Maar qua studie wel de juiste keuze.
Pelle schreef:
22-03-2023 10:37
Ja, ze zit wel op haar plek.

Alleen heeft ze gekozen (of eigenlijk had school dat gedaan) voor de vwo-route. Daar heeft ze wel een beetje spijt van. Veel docenten houden er geen rekening mee of weten er überhaupt niks van. En ze vindt het erg jammer dat er bijna uitsluitend jongens zijn.
Maar qua studie wel de juiste keuze.
Dat is niet zo goed geregeld, lijkt mij frustrerend voor haar. Bedankt voor je feedback.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
22-03-2023 10:44
Dat is niet zo goed geregeld, lijkt mij frustrerend voor haar. Bedankt voor je feedback.
Ik ben benieuwd wat je zoon ervan vindt na de meeloopdag. Heeft hij nog andere meeloopdagen gepland?
Gique schreef:
22-03-2023 10:21
Dankje, dit zijn inderdaad ook mijn overwegingen. Mbo klinkt best aantrekkelijk, maar ik ben echt bang dat dat te makkelijk gaat zijn en dan wordt zijn studie echt iets wat je even naast alle andere bezigheden, werk en activiteiten doet (been there, done that myself). Dat zou ik zelf zonde vinden van de studie. Zoon is zeker geen studiehoofd, maar heeft het ook de eerste jaren op het vwo zonder inspanning gered, dus hij kan, als hij wil, best wel leren.
Dan heeft hij wel een zinvol diploma op zak en kan altijd nog besluiten verder te leren.
Daarbij, ik heb een studie echt nog nooit leuk gevonden, was enkel een middel om mijn doel te bereiken. Ik denk dat leuk tegenwoordig best vaak overschat wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hbo is nou ook weer niet zo moeilijk of theoretisch, dus als hij weet wát hij wil, dan kan hij net zo goed hbo doen. Kan prima naast de andere dingen die hij leuk vindt.

Als hij echt niet weer wat hij wil heeft mbo ook geen zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
20-03-2023 18:27
Zijn droomberoep is geld verdienen en met zijn 40/50ste financieel onafhankelijk zijn. Dat is nogal breed 😁.

Meeloopdag was van een studie die hem heel erg leuk leek. Ik was dus al helemaal blij, maar na de meeloopdag was hij niet meer erg enthousiast.
Sja om dat te bereiken heb je toch echt wel een opleiding nodig. Bijvoorbeeld iets in de ict. Kan je een pak geld verdienen als ZZPer en financieel onafhankelijk worden.
Met zijn bijbaantje van nu gaat ie dat niet redden natuurlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
22-03-2023 11:50
Dan heeft hij wel een zinvol diploma op zak en kan altijd nog besluiten verder te leren.
Daarbij, ik heb een studie echt nog nooit leuk gevonden, was enkel een middel om mijn doel te bereiken. Ik denk dat leuk tegenwoordig best vaak overschat wordt.
Voor mij is een studie ook een middel, geen doel. Dus ik zou dan ook tussenstappen vermijden als dat niet nodig is. Vaak doen mensen na mbo nog een opleiding er achteraan. Maar als dat nodig is, scheelt het weer tijd.
Lorem_Ipsum schreef:
23-03-2023 12:45
Voor mij is een studie ook een middel, geen doel. Dus ik zou dan ook tussenstappen vermijden als dat niet nodig is. Vaak doen mensen na mbo nog een opleiding er achteraan. Maar als dat nodig is, scheelt het weer tijd.
Soms is die tussenstap nodig om tot een bepaald besef te komen ;) Als het mbo te saai blijkt kan hij het volgende schooljaar aan het hbo beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-03-2023 14:33
Soms is die tussenstap nodig om tot een bepaald besef te komen ;) Als het mbo te saai blijkt kan hij het volgende schooljaar aan het hbo beginnen.
Ik zou altijd het vwo aanraden, als dat er in zit. En dat lijkt het te zitten. Nee, niets mis met mbo, maar mbo moet je al vrij vroeg een specifieke richting kiezen, dat zou ik bij iemand die die richting nog niet weet juist afraden. Je belandt toch jong in een hoek, en vaak blijven mensen toch voortborduren op de eerste keuze. Laat het lekker open zolang het kan!

Veel mensen die mbo hebben gedaan balen juist dat zij al op hun 16e/17e een beroepsrichting moesten kiezen.

Verder kan het nooit kwaad op zijn minst je wiskunde uit te blijven bouwen op het vwo, al haal je uiteindelijk het diploma niet.
Als iemand geen enkele motivatie heeft voor het vwo, baalt van al die algemeen vormende vakken waar je zelden tot nooit meer wat doet is mbo gewoon een prima optie. Aangezien het havo diploma al op zak is is de overstap naar het hbo zeer eenvoudig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet per definitie vwo aanraden. Maar in dit geval ook zeker geen mbo. Zoon haalt zonder veel inspanning havo. En heeft geen interesse in techniek of andere richting waar een mbo opleiding op gericht is.

2 jaar (minimaal) vwo, terwijl de kans klein is dat hij een universitaire studie wil doen.
Ik zou inzetten op hbo. Met een propedeuse op zak kun je eventueel alsnog naar de universiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-03-2023 14:55
Als iemand geen enkele motivatie heeft voor het vwo, baalt van al die algemeen vormende vakken waar je zelden tot nooit meer wat doet is mbo gewoon een prima optie. Aangezien het havo diploma al op zak is is de overstap naar het hbo zeer eenvoudig.
maar waarom dan niet rechtstreeks naar het hbo. Ik snap het mbo als tussenstap in dit geval niet.
Pelle schreef:
23-03-2023 14:58
maar waarom dan niet rechtstreeks naar het hbo. Ik snap het mbo als tussenstap in dit geval niet.
Omdat het kind van TO helemaal geen zin heeft om te leren. Maakt hij het mbo af, heeft hij iig een beroepsdiploma. Vindt hij het saai en besluit hij alsnog naar het hbo te gaan, dan is er iig intrinsieke motivatie.
Pelle schreef:
23-03-2023 14:57
Ik zou niet per definitie vwo aanraden. Maar in dit geval ook zeker geen mbo. Zoon haalt zonder veel inspanning havo. En heeft geen interesse in techniek of andere richting waar een mbo opleiding op gericht is.

2 jaar (minimaal) vwo, terwijl de kans klein is dat hij een universitaire studie wil doen.
Ik zou inzetten op hbo. Met een propedeuse op zak kun je eventueel alsnog naar de universiteit.
Dat kan nog maar bij heel weinig studies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-03-2023 14:59
Omdat het kind van TO helemaal geen zin heeft om te leren. Maakt hij het mbo af, heeft hij iig een beroepsdiploma. Vindt hij het saai en besluit hij alsnog naar het hbo te gaan, dan is er iig intrinsieke motivatie.
Mocht hij na een jaar hbo alsnog de smaak te pakken hebben, kan hij naar de universiteit.
Zoon is gewoon zoekende. Maar zeker in de richting waarin hij zoekt (economie) zou ik voor hbo kiezen.

Ik vind het wat anders als hij liever met zijn handen werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-03-2023 14:59
Omdat het kind van TO helemaal geen zin heeft om te leren. Maakt hij het mbo af, heeft hij iig een beroepsdiploma. Vindt hij het saai en besluit hij alsnog naar het hbo te gaan, dan is er iig intrinsieke motivatie.
Misschien gaat het hbo hem wel makkelijk af. Maar gewoon een jaartje (of twee) vwo is echt het makkelijkst om je opties open te houden en tijd te kopen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 23-03-2023 15:25
13.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vertelt dat hij ondernemer wil worden en geld wil verdienen. Is een HBO opleiding richting ondernemerschap dan geen optie? Dan is dat het middel om zijn doel te behandelen. Hogeschool Rotterdam (en ook andere HS) hebben opleidingen die daar bij aansluiten. Of heeft hij daar al gekeken?

https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... t/voltijd/

Ik heb mijn opleiding ook nooit echt leuk gevonden, sterker nog, ben 2x gestopt. Omdat ik het ook niet perse interessant vond en was wat ik wilde. Maar uiteindelijk afgerond en al werkende doorgerold van een uitvoerende functie naar hoger management en 2 masters op kosten van de baas behaald die mij gebracht hebben waar ik nu zit.

Misschien helpt het hem dat hij niet een perfect leuke opleiding hoeft te vinden, maar vooral gaat kijken wat hij nu precies wil in de toekomst qua werk en daarop een opleiding pakt die het beste past om dat doel te bereiken.
Pelle schreef:
23-03-2023 15:04
Mocht hij na een jaar hbo alsnog de smaak te pakken hebben, kan hij naar de universiteit.
Zoon is gewoon zoekende. Maar zeker in de richting waarin hij zoekt (economie) zou ik voor hbo kiezen.

Ik vind het wat anders als hij liever met zijn handen werkt.
Dat ging vroeger zo, maar tegenwoordig niet meer.
Lorem_Ipsum schreef:
23-03-2023 15:17
Misschien gaat het hbo hem wel makkelijk af. Maar gewoon een jaartje (of twee) vwo is echt het makkelijkst om je opties open te houden en tijd te kopen.
Natuurlijk. Maar pubers denken daar soms gewoon anders over en dan is een andere route ook gewoon prima.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven