Werk & Studie alle pijlers

Wat na havo?

20-03-2023 17:32 145 berichten
Mijn zoon doet dit jaar eindexamen havo en weet totaal nog niet wat hij daarna wil gaan doen. Hij had een paar studies die hem leuk leken, maar na een meeloopdag was het het toch niet en was zijn enthousiasme bekoeld.
Ik zit hem een beetje achter de vodden aan, maar er gebeurt weinig.

Hij heeft zich nu maar voorlopig voor vwo ingeschreven (later kan dat niet meer, afmelden kan wel) maar ik weet niet of ik vwo zo'n goed plan vind.

Achtergrondinformatie: zoon komt van vwo en zakte in de lockdown door het ijs. Online les werkte niet voor hem, hij deed niets meer en is toen afgestroomd naar havo. Nu op havo zit hij prima in zijn vel, hij is druk met vooral werk (werkt ca 20 uur per week), sport en vrienden en doet niets aan school. Haalt wel voldoendes, dus we kunnen er ook weinig van zeggen.
Ik denk dat hij vwo in principe wel zou kunnen, maar dan moet hij zich wel meer gaan inspannen.

Zelfde twijfels heb ik bij een vervolgstudie. Hij werkt hard en zonder zeuren in zijn bijbanen, want directe beloning in de vorm van salaris. Bij een studie zal dat anders zijn.

Kortom, zoon weet niet wat hij wil en wij weten het ook niet. En de datum van aanmelden nadert ook...

Nog meer ouders hier van kinderen, die niet weten wat ze willen. Misschien kunnen we elkaar tips geven of elkaar een hart onder de riem steken.
anoniem_64f0c7d7b71a9 wijzigde dit bericht op 20-03-2023 17:35
3.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-03-2023 15:29
Natuurlijk. Maar pubers denken daar soms gewoon anders over en dan is een andere route ook gewoon prima.
Precies. Bijzonder hoevaak ik hier lees gewoon 'lekker' vwo doen.
Ik stem ook voor vwo. Het leest als iemand die vwo makkelijk zonder al teveel gedoe af kan als hij maar in het reguliere schoolritme zit. Ik ben echt geen koste wat kost vwo-type, maar om nou mbo te gaan doen terwijl je juist niet weet wat je moet doen lijkt me nogal tegenstrijdig. En haalt ‘ie het niet, ook prima toch.

Dikke kans dat hij de meeloopdagen op het mbo ook niks vindt. Dus het zal misschien sowieso iets worden dat hij niet leuk vindt. Maar mbo is wel weer 3 of 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als hij toch liever een beroepsopleiding zou willen doen dan het vwo, waarom in godsnaam mbo als je ook hbo kan doen? Dat is toch superzonde?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
23-03-2023 17:29
Als hij toch liever een beroepsopleiding zou willen doen dan het vwo, waarom in godsnaam mbo als je ook hbo kan doen? Dat is toch superzonde?
Omdat MBO andere opleidingen biedt? Op de Hanze ging zoon in drie jaar open dagen nergens van "aan", ook niet bij robotica.

Op de MBO's ging hij echt in gesprek met de leerlingen en stelde hij inhoudelijke vragen.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken meerdere mensen die toen ze 17 waren, zeiden dat ze veel geld wilden verdienen, maar verder geen idee hadden hoe. Dat kwam bij allemaal net wat later, en de meeste hadden toen dat geld verdienen ook grotendeels losgelaten. Daarvoor in de plaats was een beter idee van wat ze nou eigenlijk wilden gekomen. Bij jouw zoon hoeft het natuurlijk niet precies hetzelfde te gaan, maar met die verhalen in mijn achterhoofd zou ik VWO een goede optie vinden. Dat heeft hem nog twee jaar de tijd om een beter idee te krijgen van wat hij wil, en als hij het afrondt heeft hij daarmee uiteindelijk de meeste opties.
Op dit moment zijn we nog niet zoveel opgeschoten. Zoon heeft nog twee meeloopdagen gedaan, maar kwam niet bijster enthousiast thuis.
Probleem met vwo doen is dat hij een vak moet gaan inhalen. Het havo-vak BSM is geen vwo-vak. Hij zou dan maatschappijwetenschappen of aardrijkskunde moeten gaan inhalen. Ik vraag mij af of dit gaat lukken, eerlijk gezegd heb ik er een beetje een hard hoofd in. Zoon zit ondertussen al in de feeststemming (het schooljaar is op de examens na voorbij) en is er ook niet echt mee bezig. Ik wil hem er ook niet elke dag naar vragen.

Heeft iemand ervaring met het inhalen van de genoemde vakken?

De optie mbo ook nog overdacht, maar ik vrees dat dat te makkelijk voor hem gaat zijn (gezien het feit dat hij zonder enige merkbare inspanning havo doet). Ik ben bang dat verveling dan ook een rol gaat spelen.

Wat dat betreft lijkt een hbo-studie de juiste keuze, maar dan moet hij wel gaan bedenken wat en welke studie.
Het vak BSM vindt hij wel heel erg leuk, dus hij baalt er van dat dit geen vwo-vak is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Havo heeft toch ook een vak minder dan VWO? Dus ik denk dat hij dan twee vakken moet inhalen? Op zich heeft hij een hele lange zomervakantie na het eindexamen, dus tijd genoeg om een vak in te halen. Maar het vraagt inderdaad wel wat inspanning.

Zelf ben ik ooit van havo 4 naar vwo 5 gegaan. Ik vond het inhalen van het vak dat ik er bij moest kiezen echt heel gemakkelijk weet ik nog. Ik had ook direct gewoon het niveau van mijn klasgenoten met dat vak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
19-04-2023 15:19
Het vak BSM vindt hij wel heel erg leuk, dus hij baalt er van dat dit geen vwo-vak is.
Weten jullie dat zeker? Want ik lees dat het in principe wel een vwo examenvak is, alleen wordt het niet overal aangeboden. Maar het is niet per definitie géén examenvak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn tegenwoordig ook HBO studies op het gebied van ondernemen. Ondermeer in Leeuwarden wordt dit aangeboden. Is dat niks als hij toch een eigen bedrijf wil?
Alle reacties Link kopieren Quote
Slapend rijk worden willen we allemaal wel.

Zoon zal toch aan de studie moeten, wil hij een reële kans op een goede baan / onderneming hebben.

Als iemand van het vwo komt en dan super simpel havo 5 doorloopt, moet je niet naar het mbo. Dan word je gillend gek van de simpelheid. Dat werd ik al op t hbo na mijn universitaire studie.

Ik denk dat ie na een paar jaar niks doen, gewoon geen zin meer heeft om te werken (als in studeren). En dat is ook lastig, maar nog wel terug te pakken. Maar dan moet ie zichzelf wel gaan uitdagen. En aan het werk zetten.

Als ie geen hbo studie uit kan kiezen, zou ie van mij als hypothetische moeder naar het vwo 'moeten'. Hij zal het best kunnen, mits er geen nieuwe pandemie uitbreekt.
nausicaa schreef:
19-04-2023 15:31
Weten jullie dat zeker? Want ik lees dat het in principe wel een vwo examenvak is, alleen wordt het niet overal aangeboden. Maar het is niet per definitie géén examenvak.
Klopt, maar wordt hier in de stad niet aangeboden heb ik mij laten vertellen (wel een goede, ik ga zelf nog wel even informeren just for sure).
Flashy schreef:
19-04-2023 15:35
Er zijn tegenwoordig ook HBO studies op het gebied van ondernemen. Ondermeer in Leeuwarden wordt dit aangeboden. Is dat niks als hij toch een eigen bedrijf wil?
Ja, over een dergelijke studie was hij (en wij ook) heel enthousiast. Helaas was hij na de meeloopdagen niet meer zo enthousiast.
OgenvanTijgers schreef:
19-04-2023 15:24
Havo heeft toch ook een vak minder dan VWO? Dus ik denk dat hij dan twee vakken moet inhalen? Op zich heeft hij een hele lange zomervakantie na het eindexamen, dus tijd genoeg om een vak in te halen. Maar het vraagt inderdaad wel wat inspanning.

Zelf ben ik ooit van havo 4 naar vwo 5 gegaan. Ik vond het inhalen van het vak dat ik er bij moest kiezen echt heel gemakkelijk weet ik nog. Ik had ook direct gewoon het niveau van mijn klasgenoten met dat vak.
Hij heeft nu een extra taal, dus vandaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
19-04-2023 16:28
Klopt, maar wordt hier in de stad niet aangeboden heb ik mij laten vertellen (wel een goede, ik ga zelf nog wel even informeren just for sure).
En een stad in de buurt? Als hij echt gemotiveerd is voor dat vak wil hij er wellicht wel voor reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is het al 23 jaar geleden en geen idee hoe het nu met het MBO gesteld is.
Ik was ook een makkelijke leerling en heb VWO gedaan. Ik was toen al bezig met mijn eigen bedrijf en totaal geen interesse in HBO en universiteit.
Ik wou zo snel mogelijk een aansluitend diploma om meer tijd in mijn bedrijf te kunnen steken.
Ik kwam toen uit bij een duo MBO 4 opleiding internationale groothandel en exportmanager. Na 4 jaar zou je dan beide diploma's krijgen. Goede leerlingen konden na een jaar de laatste 3 jaar in 2 jaar afronden.
Alle vakken vond ik interessant en genoot van de vrije tijd die ik daarnaast had voor mijn bedrijfje.
In mijn klas zaten erg veel leerlingen die van VWO en Havo afkwamen en zelfs een handvol die na een jaar HBO terug naar MBO gingen.
De meeste zijn erg goed terecht gekomen na deze opleiding. Allemaal veel uiteenlopende bedrijven nu.
Moeilijk was het zeker niet voor mij als VWO leerling. Maar was echt gemotiveerd en heb er erg veel van geleerd.
Tralalax2 schreef:
19-04-2023 16:55
Bij mij is het al 23 jaar geleden en geen idee hoe het nu met het MBO gesteld is.
Ik was ook een makkelijke leerling en heb VWO gedaan. Ik was toen al bezig met mijn eigen bedrijf en totaal geen interesse in HBO en universiteit.
Ik wou zo snel mogelijk een aansluitend diploma om meer tijd in mijn bedrijf te kunnen steken.
Ik kwam toen uit bij een duo MBO 4 opleiding internationale groothandel en exportmanager. Na 4 jaar zou je dan beide diploma's krijgen. Goede leerlingen konden na een jaar de laatste 3 jaar in 2 jaar afronden.
Alle vakken vond ik interessant en genoot van de vrije tijd die ik daarnaast had voor mijn bedrijfje.
In mijn klas zaten erg veel leerlingen die van VWO en Havo afkwamen en zelfs een handvol die na een jaar HBO terug naar MBO gingen.
De meeste zijn erg goed terecht gekomen na deze opleiding. Allemaal veel uiteenlopende bedrijven nu.
Moeilijk was het zeker niet voor mij als VWO leerling. Maar was echt gemotiveerd en heb er erg veel van geleerd.
Oké, dat klinkt dan wel weer heel goed en positief!
Gique schreef:
19-04-2023 15:19
Het vak BSM vindt hij wel heel erg leuk, dus hij baalt er van dat dit geen vwo-vak is.
Dat is wel een vwo-vak, maar wordt wellicht niet aangeboden bij de school van je zoon. Hij moet dan dus 2 vakken gaan inhalen, want op het vwo heeft hij een examenvak meer. Of heeft hij nu ook al 7 vakken?
Oh, ik ben duidelijk mosterd. Sorry.
Alle reacties Link kopieren Quote
In aanvulling op Tralalax: ik weet ook niet hoe dat tegenwoordig is, maar ik heb lang geleden (ruim 35 jaar) dus ook een mbo-opleiding gedaan in één jaar, speciaal voor havo- en vwo-leerlingen. Misschien zijn er nu ook nog wel mbo-scholen (roc's) die zoiets aanbieden. Dat zullen de decanen van middelbare scholen wel weten neem ik aan.
Het niveau was voor mij wel wat te laag, maar het tempo was natuurlijk behoorlijk en ik leerde toch allerlei nieuwe dingen, ik heb me dat jaar niet verveeld en heb er in de rest van mijn studie- en werkcarriere altijd nog veel aan gehad.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven