Partner rookt ineens!

23-04-2023 22:09 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan wel even wat advies gebruiken..

Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.

Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.

Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.

Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.

Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.

We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.

Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
Ginevra schreef:
25-04-2023 17:29
Tja Anna’s ervaring is niet maatgevend voor de rest van de wereld en dat is de mijne ook niet. Maar ervaringen kunnen dus wel verschillen.
Ik ben een paar jaar geleden gestopt maar denk er nog bijna elke dag aan. Ik heb er geregeld trek in en denk bij veel gelegenheden “oh wat heb ik nu veel zin in een sigaret”. Als ik daar aan toe zou geven zou het hek van de dam zijn, dus ik weet dat ik dat niet moet doen.
Maar het is dus echt niet zo dat elke roker na een paar weken of maanden van die trek af is.
Nee, mijn ervaring is zeker niet de maat der dingen. Ik lees net dat het succespercentage van de Allen Carr methode max. 41% is. Ik had dat zelf veel zonniger ingeschat. Het is daarmee wel de effectiefste methode: https://www.rug.nl/news/2014/09/allen-c ... -ontrafeld
Ars longa, vita brevis
-
anna75 wijzigde dit bericht op 25-04-2023 20:39
Reden: 1x volstaat
99.77% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Libelle44 schreef:
25-04-2023 19:39
Ja..dat is ook wat ik dacht.

Hoe zou het topic zijn als het ipv sigaretten over zakjes chips gaat? Oh even snel een zakje chips halen bij het tankstation (of chocolade..vul maar in).
Ex partner is aan kanker overleden..echt heel verschrikkelijk...maar NIET rookgerelateerd. Heel veel ziektes ontstaan door ongezond eten en overgewicht en vaak ook vette pech Maar opent hier iemand een topic omdat hij of zij overweegt een partner te verlaten omdat die verslaafd is aan eten (want zo is het wel he? Stoppen met snoepen is voor veel mensen net zo moeilijk als stoppen met roken en heeft ook met wilskracht te maken) dan krijgt je iedereen over je heen omdat je dan zo kortzichtig en oppervlakkig denkt. Maar ook overgewicht heeft gezondheidrisiko's.
Gaan we nu allemaal onze partners een ultimatum stellen om af te vallen ( want dat slappe gedrag om niet te kunnen stoppen met snoepen accepteren we niet meer) anders kappen we maar met de relatie? Nee, denk het niet..
Waarom is iedereen bij roken dan wel zo fel en verbreekt de relatie zo makkelijk?
Voor mij persoonlijk: omdat ik roken zo ontzettend smerig vind en ik absoluut niet wil samenleven met iemand die ik smerig vind.
Libelle44 schreef:

Hoe zou het topic zijn als het ipv sigaretten over zakjes chips gaat? Oh even snel een zakje chips halen bij het tankstation (of chocolade..vul maar in).
Ex partner is aan kanker overleden..echt heel verschrikkelijk...maar NIET rookgerelateerd. Heel veel ziektes ontstaan door ongezond eten en overgewicht en vaak ook vette pech Maar opent hier iemand een topic omdat hij of zij overweegt een partner te verlaten omdat die verslaafd is aan eten (want zo is het wel he? Stoppen met snoepen is voor veel mensen net zo moeilijk als stoppen met roken en heeft ook met wilskracht te maken) dan krijgt je iedereen over je heen omdat je dan zo kortzichtig en oppervlakkig denkt. Maar ook overgewicht heeft gezondheidrisiko's.
Gaan we nu allemaal onze partners een ultimatum stellen om af te vallen ( want dat slappe gedrag om niet te kunnen stoppen met snoepen accepteren we niet meer) anders kappen we maar met de relatie? Nee, denk het niet..
Waarom is iedereen bij roken dan wel zo fel en verbreekt de relatie zo makkelijk?
Omdat ik ook geen relatie zou willen met een alcholist die weigert te stoppen of een drugsverslaafde die rehab weigert.
Libelle44 schreef:

Omdat ik roken goor vind en zelf last krijg van tranende ogen en mijn luchtwegen als ik de hele dag in sigarettenrook moet zitten.
Je pense donc je suis
Libelle44 schreef:

Goeie post. Mensen slaan tegenwoordig een beetje door als het om roken gaat. Het ontmoedigingsbeleid heeft goed gewerkt maar verboden is roken niet, wel ongezond, maar dat weet zelfs de vriend van TO wel. Het ontmoedigingsbeleid voor teveel eten/overgewicht werpt minder vruchten af, maar er is wel heel veel begrip en medeleven als het om die verslaving gaat. Een beetje compassie met rokers mag best, hoor. Mij heeft het ook veel moeite gekost om te stoppen. Heel blij dat het gelukt is, en dat gaat de vriend van TO vast ook wel lukken, als hij tenminste zélf wil. Met z’n allen inbeuken op rokers helpt waarschijnlijk niet.
Ik denk inderdaad dat teveel eten niet echt als verslaving of ziekte wordt gezien in onze maatschappij. Hoewel er wel zoiets bestaat als een eetbuistoornis of boulimia. Als mijn vriend zoiets zou ontwikkelen, terwijl hij er al een voorgeschiedenis mee heeft, en daar -momenteel- niets aan wil doen, dan had ik wellicht een soortgelijk topic geopend.
Kom ff kijken bij mij in het ziekenhuis wat obesitas veroorzaakt ;)

Wat zou men ervan zeggen als je het roken vervangt door 'teveel eten en obesitas'.. hoe onaantrekkelijk en gevaarlijk dat is.. en dat jeje partner erom zou verlaten..
apiejapie schreef:
25-04-2023 20:33
Voor mij persoonlijk: omdat ik roken zo ontzettend smerig vind en ik absoluut niet wil samenleven met iemand die ik smerig vind.
Maar als mijn vriend mee zou kunnen doen aan het programma 1000-lb sisters zou ik dat ook wel smerig vinden :proud: Ik denk niet dat we dan nog veel seks zouden hebben, haha. En me afvragen of zo'n morbide-obese man een goede en vooral, langdurig gezonde man kan zijn en blijven voor toekomstige kinderen + een goed voorbeeld is wat je wilt meegeven. Ik denk bovendien dat de kans dat zo iemand ooit nog een gezond gewicht bereikt zeer zeer klein is.

Maar iemand die zoveel eet zou ik eerder vergelijken met een kettingroker. Mijn vriend rookt nog niet zó lang en -voor zoverre ik weet- ook niet zoveel maar dat wet ik niet zeker.

Met een beetje overgewicht kan ik wel leven. Dus geeft mij opzich wel stof tot nadenken. Of we daarin wellicht tot een compromis kunnen komen qua hoeveelheid sigaretten ofzo...
Mijn vader is gestopt met roken, toen mijn moeder in verwachting was van mijn oudste broer. 40+ jaar geleden.

Sinds enkele jaren durft hij toe te geven (richting mij) dat hij de lucht van een verse sigaret nog heel erg lekker vind.

En zo ken ik wel meerdere mensen.

Geen enkel verhaal is hetzelfde. Daarom kan je een verslaving ook niet 1 op 1 direct benoemen.

Ik wil ook graag stoppen met roken. En dat vind ik rete moeilijk. Gelukkig kan ik dit wel als een eerlijk gesprek inzetten met een aantal mensen die dat begrijpen en inzien. Dat het rete moeilijk is. Zonder oordeel. En dat vind ik veel prettiger dan te horen van mensen dat het slecht voor mij is, -want dat weet ik echt wel- zie je de plaatjes niet op die vieze pakjes.? - ja en nee, ik negeer die -…

Maar goed, ik vape tegenwoordig in het openbaar 😅 en af en toe een sigaretje.
Maar zelfs het overgaan op vapen vind/vond ik al lastig.
Stoutehond schreef:
25-04-2023 20:36
Omdat ik ook geen relatie zou willen met een alcholist die weigert te stoppen of een drugsverslaafde die rehab weigert.
Je kan dat niet met elkaar vergelijken.
Ik heb ervaring met een alcoholverslaafde met losse handjes en de psychologische spelletjes waar hij zich de volgende dag niks van kan herinneren.
Mensen raken de rest van hun leven getraumatiseerd daardoor. Vooral kinderen die met zo’n ouder opgroeien.
En dan drugsgebruik is nog erger, stelen, contact met dealers, criminele circuit
Nogal kwetsend om daar rokers mee te vergelijken die nota bene wel rekening houden met hun omgeving door buiten te gaan staan
Waarom? Omdat ik het echt heel vies vindt en ik echt niet telkens in die lucht van stinksigaretten zou willen zitten. Een alcohol of drugsverslaving zou ik ook niet tolereren. Ik hoef niet samen te zijn met iemand die zichzelf bewust kapot maakt. En als iemand zich echt helemaal kapot vreet... Dus 300 kilo gaat wegen dan zal er ook een ultimatum volgen. Niet eens perse om het gewicht... Maar om het obsessieve.
Waarom de vergelijking met ongezond eten? Ik vind het heel raar om je af te vragen waarom roken een probleem is WANT dan moet …. (vul maar in) ook een afknapper zijn. Als TO zegt: ik wil geen relatie met een roker, dan is dat gewoon haar goed recht.
Moet je daarom maar een ‘middenweg’ vinden van een maximaal aantal sigaretten per dag? Omdat je een beetje overgewicht ook wel oké vindt? Vertrouw je hem daarin voldoende? Of hoe ‘controleer’ je dat dan? Voor je het weet zit ie weer aan een pakje per dag. Moet je dat überhaupt wel willen controleren? Volgens mij zijn er genoeg vragen te stellen / dingen af te vragen..

Je HOEFT niet hem te veranderen zodat je met hem door kan. Wat jij niet accepteert, accepteer je niet. Punt.

Tuurlijk snap ik wel dat je dit niet zomaar zegt na een jarenlange relatie met ‘dit enige’ als breekpunt. Voor mij persoonlijk zou dit punt ontzettend zwaar wegen. Het is niet alleen het roken, maar hij wéét gewoon van het verleden van TO en alles. Ik vind het eigenlijk best respectloos, al helemaal dat niemand in z’n omgeving er ook maar iets over mag zeggen.
Pinguin15 schreef:
26-04-2023 00:20
Waarom de vergelijking met ongezond eten? Ik vind het heel raar om je af te vragen waarom roken een probleem is WANT dan moet …. (vul maar in) ook een afknapper zijn. Als TO zegt: ik wil geen relatie met een roker, dan is dat gewoon haar goed recht.
Moet je daarom maar een ‘middenweg’ vinden van een maximaal aantal sigaretten per dag? Omdat je een beetje overgewicht ook wel oké vindt? Vertrouw je hem daarin voldoende? Of hoe ‘controleer’ je dat dan? Voor je het weet zit ie weer aan een pakje per dag. Moet je dat überhaupt wel willen controleren? Volgens mij zijn er genoeg vragen te stellen / dingen af te vragen..

Je HOEFT niet hem te veranderen zodat je met hem door kan. Wat jij niet accepteert, accepteer je niet. Punt.

Tuurlijk snap ik wel dat je dit niet zomaar zegt na een jarenlange relatie met ‘dit enige’ als breekpunt. Voor mij persoonlijk zou dit punt ontzettend zwaar wegen. Het is niet alleen het roken, maar hij wéét gewoon van het verleden van TO en alles. Ik vind het eigenlijk best respectloos, al helemaal dat niemand in z’n omgeving er ook maar iets over mag zeggen.
Maar je gaat er even aan voorbij dat hier sprake is van verslaving, een chronische recidiverende hersenziekte. Het is geen rationele bewuste keuze van hem om weer te gaan roken, het weer gaan roken is een symptoom van de chronische recidiverende hersenziekte die hij heeft.
Libelle44 schreef:

Jawel. Ik vind een ongezonde eter met overgewicht even onaantrekkelijk als een (stinkende) roker. Ieder moet doen wat hij wil maar zo iemand past niet als mijn partner. Ik moet die ook nog seksueel aantrekkelijk vinden. Ik vind het belangrijk in een relatie dat je seksueel aantrekkelijk wil zijn voor elkaar. Ben 50+, binnenkort is het gedaan met de pret, vind dat nu nog belangrijker :mrgreen:
Iedere verslaving is onaantrekkelijk. Ik vind echter wel dat er een verschil zit tussen roken en snoep of chocolade. Dat stinkt namelijk niet. Als iemand je dan aanraakt, ruik je geen smerige vingers, als iemand je dan zoent, stinkt die persoon niet uit zijn mond, als iemand dan langsloopt van buiten naar binnen, hangt er geen walm van rook om hem/haar heen. De persoon ruikt (meestal) gewoon lekker fris. Heb tal van collega's die op een kluitje staan te roken ieder moment dat dit kan, en vervolgens lekker een bewoner helpen eten of verzorgen. Jakkes.

Daarnaast irriteert rook gewoon. Vroeger, toen roken nog overal mocht, had ik na een avondje stappen zwaar geirriteerde slijmvliezen/holtes. Dus, ik ontwijk rokers op momenten dat er gerookt moet worden. In mijn ogen totaal niet te vergelijken met een snoepverslaafde.
Je gaat wel heel snel van: 'Ik wil niet bij hem blijven als hij blijft roken' naar: 'Misschien kunnen we een compromis verzinnen met het aantal sigaretten dat hij rookt'.
Nou het was meer een hersenspinsel van mezelf hoor. Om te onderzoeken waar de ultieme grens dan ligt.
toffifee schreef:
26-04-2023 07:40
Iedere verslaving is onaantrekkelijk. Ik vind echter wel dat er een verschil zit tussen roken en snoep of chocolade. Dat stinkt namelijk niet. Als iemand je dan aanraakt, ruik je geen smerige vingers, als iemand je dan zoent, stinkt die persoon niet uit zijn mond, als iemand dan langsloopt van buiten naar binnen, hangt er geen walm van rook om hem/haar heen. De persoon ruikt (meestal) gewoon lekker fris. Heb tal van collega's die op een kluitje staan te roken ieder moment dat dit kan, en vervolgens lekker een bewoner helpen eten of verzorgen. Jakkes.

Daarnaast irriteert rook gewoon. Vroeger, toen roken nog overal mocht, had ik na een avondje stappen zwaar geirriteerde slijmvliezen/holtes. Dus, ik ontwijk rokers op momenten dat er gerookt moet worden. In mijn ogen totaal niet te vergelijken met een snoepverslaafde.
De vergelijking roken/teveel eten gaat op veel punten mank, maar de overeenkomst is dat beide verslavingen vaak worden beschouwd als zwak gedrag en gebrek aan ruggengraat, in het bijzonder door mensen die zelf niet roken en slank zijn.

Want zo moeilijk is het toch niet om te stoppen met zo’n ongezonde (vieze, onaantrekkelijke, stinkende, libido-killende) gewoonte? Nou… blijkbaar wel. Er liggen meestal psychologische en/of genetische problemen aan ten grondslag, want zowel rokers als zwaarlijvigen zouden liever niet roken en dun zijn. Als het een simpele kwestie van een beetje zelfbeheersing was…
Als mijn partner standaard naar een walm van Mcdonalds ruikt na een werkdag zou ik ook een topic hebben geopend. ;-D Zeker aangezien partner en ik zelden frituur eten, zou ik dat toch opmerkelijk en onaantrekkelijk vinden.

Maargoed, een haringlucht stinkt ook, maar als mijn vriend besluit om elke dag een haring met uitjes te eten zou ik daar helemaal oke mee zijn. Dus de overduidelijke ongezonde leefstijl is toch echt het belangrijkste in dit verhaal.
June5764 schreef:
25-04-2023 22:15
Je kan dat niet met elkaar vergelijken.
Ik heb ervaring met een alcoholverslaafde met losse handjes en de psychologische spelletjes waar hij zich de volgende dag niks van kan herinneren.
Mensen raken de rest van hun leven getraumatiseerd daardoor. Vooral kinderen die met zo’n ouder opgroeien.
En dan drugsgebruik is nog erger, stelen, contact met dealers, criminele circuit
Nogal kwetsend om daar rokers mee te vergelijken die nota bene wel rekening houden met hun omgeving door buiten te gaan staan
Rokers maken hun eigen lichaam bewust kapot en brengen andere ook lichamelijke schade aan.
Psychische schade is niet hetzelfde zijn ja maar vergelijken met eet problematiek slaat kant noch wal.
Als je ziet dat iemand zich letterlijk dood rookt is er ook zat psychische schade.
Niet elke alcholist heeft losse handjes.
Nogal kwetsend om daar elke alcholist mee te vergelijken.
Wat Samarinde zegt. Het is echt niet zo simpel om je leefstijl te wijzigen. Kijk om je heen...

Niet dat je het dan maar klakkeloos moet accepteren hè.. ik ben zelf gestopt met roken (zat op 2 pakjes per week) toen ik zwanger wilde worden.. eigenlijk geen centje pijn.. is inmiddels 10jr geleden. Mijn man echter is vaker gestopt maar blijft het heel lastig vinden.. ook al is hij nu 4jr gestopt.. mist het nog steeds. Hij rookte een pakje per dag.. Als hij mij en kind niet had gehad, was hij niet gestopt.
Stoutehond schreef:
26-04-2023 08:53
Rokers maken hun eigen lichaam bewust kapot en brengen andere ook lichamelijke schade aan.
Psychische schade is niet hetzelfde zijn ja maar vergelijken met eet problematiek slaat kant noch wal.
Als je ziet dat iemand zich letterlijk dood rookt is er ook zat psychische schade.
Niet elke alcholist heeft losse handjes.
Nogal kwetsend om daar elke alcholist mee te vergelijken.
Ik wil niets afdoen aan het verhaal van June, maar ben het hier volledig mee eens.
m-april schreef:
26-04-2023 00:57
Maar je gaat er even aan voorbij dat hier sprake is van verslaving, een chronische recidiverende hersenziekte. Het is geen rationele bewuste keuze van hem om weer te gaan roken, het weer gaan roken is een symptoom van de chronische recidiverende hersenziekte die hij heeft.
Je doet net alsof ie ontzettend zielig is. Van verslavingen kan je afkomen. Stoppen met roken kan gewoon. Zelfs junks en alcoholisten komen van hun verslaving af.
Het zou toch wat zijn als je maar bij een alcoholist moest blijven omdat het een zielige hersenziekte is.
toulouse_74 schreef:
26-04-2023 08:27
Je gaat wel heel snel van: 'Ik wil niet bij hem blijven als hij blijft roken' naar: 'Misschien kunnen we een compromis verzinnen met het aantal sigaretten dat hij rookt'.
En dat werkt ook gewoon niet. Dan gaat ie stiekem weer.meer roken etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven