Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Als ik het zo lees, is hij dus vaardig met mooie woorden en verhalen en heeft het geen zin om rechtstreeks het gesprek aan te gaan, want dan ga je een discussie aan of krijg je een betoog te horen en ga je misschien overstag of stel je een beslissing uit.

Als hij naar zijn werk gaat morgen, zou je hem kunnen appen dat je tijd alleen nodig hebt om na te denken en dat je dus alleen wilt zijn, hij hoeft niet naar jou terug te komen.

Mocht hij morgen niet werken, kun je ook zeggen dat je wilt dat hij naar zijn eigen huis gaat. Het is dan handig om een gesprek te vermijden door zelf direct de deur uit te gaan en hem een uur ofzo te geven om te vertrekken. Keer niet alleen terug naar de woning maar met een vriendin/familielid; mocht hij er nog zijn vraag je hem direct te vertrekken.

Als hij in zijn eigen woning is, zou ik een paar dagen geen contact hebben via telefoon en appjes. Niet lezen, niet reageren.

Daarna afspreken op neutraal terrein (geen horecagelegenheid waar je samen herinneringen aan hebt; eerder een stationsrestauratie of een sfeerloos wegrestaurant halverwege jullie woonplaatsen) om een laatste keer te spreken. Als je daar al behoefte aan hebt dan, misschien is het wel klaar.
mdh wijzigde dit bericht op 07-05-2023 20:26
1.12% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
Of hij moet eerst het ongemak voelen voor hij wat doet. Wat ik heel kinderachtig gedrag vind en op zou afknappen. Met 52 een vriendje financieel opvoeden zou niet mijn hobby zijn.

(ik ken ze hoor, mannen die jaren op het initiatief van anderen teren en alles doen om niet zelf te hoeven kiezen/verkopen/opruimen etc., zit vaak een draadje bij los)
Mostar1971 schreef:
07-05-2023 18:17
Ja, nu wel. Maar hij is de hele dag chagrijnig, zegt dat ik niks snap. Dat hij maar weer in zijn eigen huis moet gaan wonen want hij voelt zich niet welkom meer. Dat hij moet gaan overwerken om mee te betalen. Klaagt de hele dag.
Gezien alle reacties heb ik schijnbaar lang geleden de fouten al gemaakt. Dat kan ik niet meer terug draaien. Ik ben duidelijk naar hem toe geweest, de hele tijd. En ja, ik zal wel naïef en idioot zijn geweest met dat onderzoek maar ik ben ook maar een mens. Ik ben 52 en was op zoek naar mijn laatste ware liefde. En hij is super lief en we hadden het goed samen. Maar het is me inmiddels ook wel duidelijk dat ik een zandkasteel heb gebouwd.
Dit is manipulatie. Rode vlag.....
Hoe reageer jij vandaag als hij dat soort dingen zegt?
Mostar1971 schreef:
07-05-2023 18:17
Ja, nu wel. Maar hij is de hele dag chagrijnig, zegt dat ik niks snap. Dat hij maar weer in zijn eigen huis moet gaan wonen want hij voelt zich niet welkom meer. Dat hij moet gaan overwerken om mee te betalen. Klaagt de hele dag.
Gezien alle reacties heb ik schijnbaar lang geleden de fouten al gemaakt. Dat kan ik niet meer terug draaien. Ik ben duidelijk naar hem toe geweest, de hele tijd. En ja, ik zal wel naïef en idioot zijn geweest met dat onderzoek maar ik ben ook maar een mens. Ik ben 52 en was op zoek naar mijn laatste ware liefde. En hij is super lief en we hadden het goed samen. Maar het is me inmiddels ook wel duidelijk dat ik een zandkasteel heb gebouwd.
Dit maakt je kwetsbaar, je bent needy op dit gebied en daar kunnen verkeerde types op af komen.
hanke321 schreef:
07-05-2023 20:24
Of hij moet eerst het ongemak voelen voor hij wat doet. Wat ik heel kinderachtig gedrag vind en op zou afknappen. Met 52 een vriendje financieel opvoeden zou niet mijn hobby zijn.

(ik ken ze hoor, mannen die jaren op het initiatief van anderen teren en alles doen om niet zelf te hoeven kiezen/verkopen/opruimen etc., zit vaak een draadje bij los)
Deze ervaring heb ik ook.
mdh schreef:
07-05-2023 20:22
Als ik het zo lees, is hij dus vaardig met mooie woorden en verhalen en heeft het geen zin om rechtstreeks het gesprek aan te gaan, want dan ga je een discussie aan of krijg je een betoog te horen en ga je misschien overstag of stel je een beslissing uit.

Als hij naar zijn werk gaat morgen, zou je hem kunnen appen dat je tijd alleen nodig hebt om na te denken en dat je dus alleen wilt zijn, hij hoeft niet naar jou terug te komen.

Mocht hij morgen niet werken, kun je ook zeggen dat je wilt dat hij naar zijn eigen huis gaat. Het is dan handig om een gesprek te vermijden door zelf direct de deur uit te gaan en hem een uur ofzo te geven om te vertrekken. Keer niet alleen terug naar de woning maar met een vriendin/familielid; mocht hij nog zijn vraag je hem direct te vertrekken.

Als hij in zijn eigen woning is, zou ik een paar dagen geen contact hebben via telefoon en appjes. Niet lezen, niet reageren.

Daarna afspreken op neutraal terrein (geen horecagelegenheid waar je samen herinneringen aan hebt; eerder een stationsrestauratie of een sfeerloos wegrestaurant halverwege jullie woonplaatsen) om een laatste keer te spreken. Als je daar al behoefte aan hebt dan, misschien is het wel klaar.
Djeez, niet elke man verandert in een creep als de relatie uit gaat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
07-05-2023 20:27
Djeez, niet elke man verandert in een creep als de relatie uit gaat.
Het gaat we niet om dat hij een creep zou zijn, het gaat erom dat TO zich mogelijk snel laat inpakken als hij weer met een verhaal op de proppen komt. Goed nadenken over je relatie en of je verder wilt, kun je het beste alleen.
De toekomst is niet meer wat het was
Pontipiene schreef:

Zeker. Als ex een zielige act gaat opvoeren moet je dit enkel beamen en zeggen 'wat ga je er nu zelf aan doen?' en 'dat kun je toch wel zelf oplossen?' Zelf is het woordje. En verder is je naam Haas. Blijf vager dan mist.

Kies idd tijd en ruimte voor jezelf. Zoek steunt buitenshuis en bij manipulatie moet je je niet schuldig voelen over een leugentje voor je eigen bestwil.
'balans leidt tot glans'
TO, wat maakt dat je het niet allang hebt uitgemaakt? Is dat werkelijk alleen omdat jullie het ook vaak leuk hebben samen of ben je ergens bang voor zijn reactie?
Pontipiene schreef:
Ja heel duidelijk.
loesje* schreef:
07-05-2023 18:08
Voor vrijwel elke vrouw geldt dan einde verhaal en zet er een punt achter.
Heel bijzonder om er dan een detective op af te sturen.
Ik had iig geen privé detective nodig gehad. Als mijn voelsprieten het niet zouden vertrouwen, zou dat voor mij alleen al genoeg reden zijn om de relatie te verbreken. Of het terecht zou zijn geweest of niet. Ik luister naar mijn gevoel en kijk naar daden en niet naar woorden. Vage verhalen, maar ondertussen op een dating app blijven en nog nooit in zijn huis geweest na een half jaar die hij zegt te hebben? Koekoek.
Paska schreef:
07-05-2023 19:09
Hij klinkt helemaal niet lief en je bent pas 52! Tijd genoeg om een normale vent te vinden hoor.
Ik snap ook niet dat to deze man lief vindt en over de relatie schrijft dat het liefdevol is. Want ik niks klinkt hij als lief. Een kopje thee voor je halen en een aai over je bol geven en dan 5 minuten later in een gesprek douwen en manipuleren als je het lef hebt om te zeggen dat je iets toch wel veel geld vindt of dat je twijfelt aan iets financieels. Hji zet je constant onder emotionele druk, speelt in op je schuldgevoel en praat jou aan dat je niet zo'n groot hart hebt als je niet dit of dat. Zulke gesprekken zouden me zo'n naar gevoel geven. Alleen maar leuk en lief doen als je geen vraagtekens zet en vol in zijn verhalen meegaat. Dat voelt voor mij alles behalve liefdevol. Dan kan ik geen twijfels en vraagtekens bespreken met de persoon die je juist zou moeten kunnen vertrouwen. Klinkt allesbehalve liefdevol. Of to weet niet wat echte liefde is. Bij echte liefde kun je op gelijkwaardig nivo je twijfels en onzekerheden bespreken en luistert die ander daarnaar en zal ook zijn/haar best doen om je twijfels weg te nemen. Ik lees alleen maar manipulatie en chantage. Dat je dat uberhaupt verwart met liefde is mij een raadsel.
Maris_90 schreef:
07-05-2023 19:57
Ach het is sowieso een raar verhaal.
Haar vriend heeft
- een koopwoning
- een stuk land en een tweede woning zonder hypotheek in het buitenland. Hiervan moet trouwens de 2e verdieping nog van verbouwd worden
- een auto maar moet perse een nieuwe op TO's kosten
- claimed 500e per maand kwijt te zijn aan vervoerskosten maar dit blijkt maar 350e te zijn
- gaat douchen in de sportschool omdat hij zo'n arme sloeber is dat hij 2 euro moet besparen maar denkt er niet aan zijn abonnement stop te zetten
- zo goed als niks betaald

Een dan heb je to die reiskosten, vliegtickets, boodschappen en uitjes betaald van een minimum inkomen. En een privé detective inhuurt (hoe dan die zijn duur) om d'r vriend na te trekken en expres doet tijdens eerste dates alsof ze een arme sloeber is.

En om een of andere vage reden in het sprookje trapt dat je op je aow leeftijd (dat is wat, over 15 jaar??) wel 50/50 in dat huisje in het buitenland gaat wonen.

Ik zie zoveel rode vlaggen dat het eerder een vlaggenparade is
Ik vind het verhaal ook vol met tegenstrijdigheden en vaagheden zitten. Praten over naar het buitenland gaan samen, terwijl dat pas over 15 jaar op z'n vroegst ter sprake zal komen. Een kind dat medebewoner is en blijkbaar geen rol speelt in het boodschappen verhaal. Een private detective. 500 euro benzinegeld en vage werkconstructies waar to nog nooit duidelijkheid op heeft gegeven. De man blijft een groot mysterie.

Ik vind dat je mooie sprookjes kan schrijven to. Of ten minste, ik hoop maar dat dit een sprookje is. Schoolvakantie is bijna voorbij en ik wens niemand zo'n rare situatie. Want het rammelt aan alle kanten. Mocht het waar zijn, zet hem het huis uit.
Oh ja nog zoiets. 18 jaar en kan al medehuurder worden want voldoet aan het criterium van een "duurzaam gedeeld huishouden", en verdiend blijkbaar op 18(!!!!) genoeg om de huur op te hoesten.

Nou hier kwam ik er als mantelzorger voor mijn moeder ( met kanker ) niet eens tussen als medehuurder en ik ben een stuk ouder dan 18, had gewoon voldoende inkomen, deelde mee in de kosten en voldeed ook aan de woonjaren.

Het klinkt allemaal zo krom als een hoepel.
Hoerabanaan schreef:
07-05-2023 22:12
Ik snap ook niet dat to deze man lief vindt en over de relatie schrijft dat het liefdevol is. Want ik niks klinkt hij als lief. Een kopje thee voor je halen en een aai over je bol geven en dan 5 minuten later in een gesprek douwen en manipuleren als je het lef hebt om te zeggen dat je iets toch wel veel geld vindt of dat je twijfelt aan iets financieels. Hji zet je constant onder emotionele druk, speelt in op je schuldgevoel en praat jou aan dat je niet zo'n groot hart hebt als je niet dit of dat. Zulke gesprekken zouden me zo'n naar gevoel geven. Alleen maar leuk en lief doen als je geen vraagtekens zet en vol in zijn verhalen meegaat. Dat voelt voor mij alles behalve liefdevol. Dan kan ik geen twijfels en vraagtekens bespreken met de persoon die je juist zou moeten kunnen vertrouwen. Klinkt allesbehalve liefdevol. Of to weet niet wat echte liefde is. Bij echte liefde kun je op gelijkwaardig nivo je twijfels en onzekerheden bespreken en luistert die ander daarnaar en zal ook zijn/haar best doen om je twijfels weg te nemen. Ik lees alleen maar manipulatie en chantage. Dat je dat uberhaupt verwart met liefde is mij een raadsel.
Dit is de kern van alles.
Hoerabanaan schreef:
07-05-2023 22:21
Ik vind het verhaal ook vol met tegenstrijdigheden en vaagheden zitten. Praten over naar het buitenland gaan samen, terwijl dat pas over 15 jaar op z'n vroegst ter sprake zal komen. Een kind dat medebewoner is en blijkbaar geen rol speelt in het boodschappen verhaal. Een private detective. 500 euro benzinegeld en vage werkconstructies waar to nog nooit duidelijkheid op heeft gegeven. De man blijft een groot mysterie.

Ik vind dat je mooie sprookjes kan schrijven to. Of ten minste, ik hoop maar dat dit een sprookje is. Schoolvakantie is bijna voorbij en ik wens niemand zo'n rare situatie. Want het rammelt aan alle kanten. Mocht het waar zijn, zet hem het huis uit.
Helaas is het verhaal toch echt waar. Hij is vaag. Zijn woorden richten zich vooral op de toekomst besef ik nu. Later gaan we dit en dat...en ondertussen leef ik op jouw geld en groeit mijn geld. Mijn kind speelt inderdaad geen rol bij de boodschappen maar dat vind ik een heel ander verhaal. Qua werk is er geen vage constructie. We werken allebei, hij in zijn woonplaats en ik in de mijne. Dat ik geen uitkering heb aangevraagd is vaag dan? Hij is veel bij mij thuis omdat hij daar zelf voor kiest, dat kan ik zien als liefde maar nu ook als een manier om mij dichtbij in zijn grip te houden. En dat ik alle red flags heb genegeerd zegt schijnbaar iets in mijn onvermogen om een gezonde relatie te hebben. Dat is in deel hierin. Nu zorgen dat ik uit deze situatie kom.
Maris_90 schreef:
07-05-2023 23:36
Oh ja nog zoiets. 18 jaar en kan al medehuurder worden want voldoet aan het criterium van een "duurzaam gedeeld huishouden", en verdiend blijkbaar op 18(!!!!) genoeg om de huur op te hoesten.

Nou hier kwam ik er als mantelzorger voor mijn moeder ( met kanker ) niet eens tussen als medehuurder en ik ben een stuk ouder dan 18, had gewoon voldoende inkomen, deelde mee in de kosten en voldeed ook aan de woonjaren.

Het klinkt allemaal zo krom als een hoepel.
Dat vind ik ook serieus rot om te horen. Ik kan echt niet verklaren dat dit mij destijds wel is gelukt, het is al lang geleden. Geen idee of dat een rol speelt of dat ik ergens tussen de mazen ben gekropen. Feit is zeker dat er verder veel rare dingen zijn ja en dat ik daar blind voor ben geweest. Dat vind ik van mezelf ook zorgwekkend en zegt wat over mijzelf. Ik zou willen dat dit verhaal verzonnen is maar dat is het niet. Alle reacties zijn welkom om mee te denken. Ik verwacht dat hij vandaag weer heel lief gaat doen. En na een paar dagen het onderwerp weer aan gaat snijden en me probeert te kneden. Daar ga ik hem geen gelegenheid voor geven.
TanteJuut schreef:
07-05-2023 20:38
Zeker. Als ex een zielige act gaat opvoeren moet je dit enkel beamen en zeggen 'wat ga je er nu zelf aan doen?' en 'dat kun je toch wel zelf oplossen?' Zelf is het woordje. En verder is je naam Haas. Blijf vager dan mist.

Kies idd tijd en ruimte voor jezelf. Zoek steunt buitenshuis en bij manipulatie moet je je niet schuldig voelen over een leugentje voor je eigen bestwil.
Hier zie ik waar het misgaat. Ik ben altijd geneigd de problemen van een ander te willen oplossen. Gevoelig voor schuldgevoel. Dat van "zelf" zal mijn mantra moeten worden.
Mostar1971 schreef:
08-05-2023 06:10
Dit is de kern van alles.
Dit is exact verwoord hoe het gaat. Waarom heb ik dit zelf niet in de gaten gehad....
Mostar1971 schreef:
08-05-2023 06:26
Ik verwacht dat hij vandaag weer heel lief gaat doen. En na een paar dagen het onderwerp weer aan gaat snijden en me probeert te kneden. Daar ga ik hem geen gelegenheid voor geven.
Jullie hebben over een paar dagen nog steeds een relatie en contact?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Er zijn ontzettend veel vrouwen die hier met open ogen intrappen. Deze soort relatie kent vele verschijningsvormen. Ik ben zelf onveilig gehecht en het zou mijn verhaal kunnen zijn. Gewoon niet een partner of relatie op waarde kunnen schatten en je inwendige alarmbellen niet horen, negeren of er op de verkeerde manier mee omgaan. Onbegrijpelijk misschien voor veel mensen, voor mij en voor jou de harde en pijnlijke realiteit.
humanista schreef:
08-05-2023 06:59
Er zijn ontzettend veel vrouwen die hier met open ogen intrappen. Deze soort relatie kent vele verschijningsvormen. Ik ben zelf onveilig gehecht en het zou mijn verhaal kunnen zijn. Gewoon niet een partner of relatie op waarde kunnen schatten en je inwendige alarmbellen niet horen, negeren of er op de verkeerde manier mee omgaan. Onbegrijpelijk misschien voor veel mensen, voor mij en voor jou de harde en pijnlijke realiteit.
Pfff, zo herkenbaar. Ik ben opgegroeid in een geweldadig gezin, manipulatieve vader. Maar ik blijf zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes. Het is voor mij overduidelijk dat ik niet weet hoe een gezonde relatie eruit ziet.
Lorrelies schreef:
08-05-2023 06:49
Jullie hebben over een paar dagen nog steeds een relatie en contact?
Nee, dit is als voorbeeld bedoeld dat ik kan voorspellen hoe hij zich zou gaan gedragen. Zover gaat het niet komen.
Mostar1971 schreef:
08-05-2023 06:29
Hier zie ik waar het misgaat. Ik ben altijd geneigd de problemen van een ander te willen oplossen. Gevoelig voor schuldgevoel. Dat van "zelf" zal mijn mantra moeten worden.
Hopelijk zet je vanaf nu jezelf op nummer 1. En denk ook maar zo; jouw intentie om goed voor anderen te zijn is vele malen beter dan het bewust profiteren van anderen zoals hij doet. Dat maakt jou geen slecht mens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven