Profiteert mijn vriend van mijn geld?

03-05-2023 22:03 411 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben een liefdevolle relatie sinds 2 jaar. Vanaf het moment dat hij ontdekte dat ik een leuk spaarcentje heb, werd het voor hem vanzelfsprekend dat ik de uitjes/vakanties en boodschappen betaal. Hij heeft veel vaste lasten en leeft erg zuinig om rond te komen. Dus vond ik het niet erg om wat bij te springen. Ik heb echter ook een laag inkomen door ziekte en het spaargeld is mijn enige buffer voor de toekomst. Ik gebruik dus het spaargeld om leuke dingen mee te doen. Nu oppert hij het idee om een andere auto te kopen en ik heb het idee dat hij van mij ook een bijdrage verwacht want met die auto zouden we dan meer gaan rijden (ik heb mijn eigen auto). Ik vind het lastig: tot hoever deel je je geld met je partner? We zijn niet officieel samenwonend of getrouwd en dat wil hij in de toekomst ook niet.
Lorrelies schreef:
08-05-2023 06:49
Jullie hebben over een paar dagen nog steeds een relatie en contact?
Tja, daar snap ik ook niks van. Mijn relatie zou gisteren over zijn geweest en de koffers met spullen vandaag aan de straat.
Peertjes schreef:
08-05-2023 08:28
Hopelijk zet je vanaf nu jezelf op nummer 1. En denk ook maar zo; jouw intentie om goed voor anderen te zijn is vele malen beter dan het bewust profiteren van anderen zoals hij doet. Dat maakt jou geen slecht mens.
Dank je...
Mostar1971 schreef:
07-05-2023 18:09
Overigens heb ik wel degelijk meerdere malen aangegeven dat het niet goed voelde dat ik zoveel betaalde. Maar dan kwam er altijd een zielig verhaal waardoor ik het hem toch gunde en mezelf een trut voelde die hem dat afnam. Hij heeft veel shit meegemaakt in zijn leven en dan voelde ik me weer schuldig dat ik hem geen beter leven gunde. Hij zei: jij hebt het toch op je rekening staan, daar kun je zó lang mee vooruit.

Roder kan je vlag niet worden To!
Met dit kleine zinnetje laat hij jou schuldig voelen omdat jij jouw zelf opgebouwde spaargeld niet wil delen voor zijn doelen. Pure, duidelijke manipulatie.

Als alle andere vlaggen niet duidelijk genoeg voor je zijn, denk dan even aan deze.
She was brave and strong and broken, all at once.
Oef, sommige reacties hier zijn wel intens vind ik. Feit is dat we een heel groot deel van jouw leven niet weten, maar ik weet ook niet of dat relevant is.
Jouw vraag was of het forum denkt dat jouw partner van jou profiteert. Volgens mij is het antwoord volmondig ja. Daar kan van zijn kant heus en echt wel liefde bij zitten, maar het kan ook zijn dat jouw financiële positie voor hem heel comfortabel is. Dat is helemaal niet leuk voor je om te moeten realiseren denk ik. Eerst dus een knuffel voor je.

De beste suggesties zijn volgens mij al gegeven: neem afstand en kijk vanuit daar of je zelf nog ruimte ziet om door te gaan met de relatie. Als hij gelijkwaardigheid ook belangrijk vindt en de kosten netjes gedeeld kunnen worden zonder moeilijk gedoe, dan zit het wel goed met die liefde. Als hij dat niet kan of hij blijft erover doorgaan, dan heb je sowieso het volste recht om de stekker eruit te trekken.

Ik kan me voorstellen dat hij zit te mokken, want de afspraken waren ook wel erg comfortabel voor hem. Hij went er maar in, problemen mag hij inderdaad zelf oplossen.
Mostar1971 schreef:
08-05-2023 07:12
Pfff, zo herkenbaar. Ik ben opgegroeid in een geweldadig gezin, manipulatieve vader. Maar ik blijf zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes. Het is voor mij overduidelijk dat ik niet weet hoe een gezonde relatie eruit ziet.
Zo'n ervaring als kind kan maken dat je verkeerd gedrag van anderen gedoogd, dat heb je namelijk vroeger ook moeten doen omdat je geen keuze had. Nu mag je wel kiezen voor wat goed is voor jou.
Mostar1971 schreef:
07-05-2023 19:58
Tips zijn zeker altijd welkom. Ik moet mezelf wapenen tegen zijn mooie woorden die ongetwijfeld nog gaan komen. Want hij zal niet zomaar loslaten. Terug naar zijn eigen huis is de eerste actie. En dan mijn rug recht houden.
Niet alleen tegen zijn mooie woorden. Ook tegen destructief gedrag van jezelf.
Ga nooit uit jezelf minder werken als er gewoon wetgeving is voor als je ziek bent en gedeeltelijk minder moet werken.
Jaja.
Zo, en nu? Ga je er echt wat aan doen om niet meer een kip met gouden veren te zijn?
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Dit is pijnlijk, TO, nooit leuk om er achter te komen dat het hem om je geld ging.

Dat je nu voor een verkeerde man bent gevallen, wil niet zeggen dat een goede relatie met iemand anders onmogelijk is. Maar zorg eerst dat je van deze man afkomt.

:hug:
Mostar1971 schreef:
07-05-2023 19:58
Tips zijn zeker altijd welkom. Ik moet mezelf wapenen tegen zijn mooie woorden die ongetwijfeld nog gaan komen. Want hij zal niet zomaar loslaten. Terug naar zijn eigen huis is de eerste actie. En dan mijn rug recht houden.
Ik zag net dezelfde tekst hierboven staan en las het dikgedrukte deel en het valt mij op dat je je ook nu weer passief opstelt. Hoezo hij zal niet zomaar loslaten. Dat maakt toch niet uit? Als jij hem loslaat, kan hij nog zo veel willen. Het is niet dat je je aan zijn greep moet ontworstelen, want die bestaat alleen maar bij de gratie of je hem die macht geeft.

Een relatie uitmaken of een voorwaarde wijzigen kan eenzijdig. Jij kunt eenzijdig de huidige gang van zaken wijzigen, want de macht ligt bij jou, niet bij hem. En jij kunt ook eenzijdig de relatie verbreken. Hij kan het er niet mee eens zijn, maar wat dan? Dan kan hij buiten gaan stampvoeten, maar daarmee heeft hij zijn relatie niet terug.

Dus ik vind het een typsiche opmerking dat hij niet zomaar zal loslaten. Je hoeft ook niet naar hem te luisteren als je dat niet wilt. Als hij tig keer opbelt, kun je de telefoon laten rinkelen of zijn nummer blokkeren. Als hij tig mails stuurt, kun je die weggooien. Als hij elke dag op de stoep staat, kun je hem wegsturen en/of aangeven dat hij moet stoppen en je anders de wijkpolitie erbij haalt. Kortom, als jij nu nav de informatie die je hebt en gedrag dat hij hierop laat zien, besluit dat het voorbij is, dan is het voorbij. Dat kan allemaal zonder zijn toestemming.
Hoerabanaan schreef:
08-05-2023 19:39
Ik zag net dezelfde tekst hierboven staan en las het dikgedrukte deel en het valt mij op dat je je ook nu weer passief opstelt. Hoezo hij zal niet zomaar loslaten. Dat maakt toch niet uit? Als jij hem loslaat, kan hij nog zo veel willen. Het is niet dat je je aan zijn greep moet ontworstelen, want die bestaat alleen maar bij de gratie of je hem die macht geeft.

Een relatie uitmaken of een voorwaarde wijzigen kan eenzijdig. Jij kunt eenzijdig de huidige gang van zaken wijzigen, want de macht ligt bij jou, niet bij hem. En jij kunt ook eenzijdig de relatie verbreken. Hij kan het er niet mee eens zijn, maar wat dan? Dan kan hij buiten gaan stampvoeten, maar daarmee heeft hij zijn relatie niet terug.

Dus ik vind het een typsiche opmerking dat hij niet zomaar zal loslaten. Je hoeft ook niet naar hem te luisteren als je dat niet wilt. Als hij tig keer opbelt, kun je de telefoon laten rinkelen of zijn nummer blokkeren. Als hij tig mails stuurt, kun je die weggooien. Als hij elke dag op de stoep staat, kun je hem wegsturen en/of aangeven dat hij moet stoppen en je anders de wijkpolitie erbij haalt. Kortom, als jij nu nav de informatie die je hebt en gedrag dat hij hierop laat zien, besluit dat het voorbij is, dan is het voorbij. Dat kan allemaal zonder zijn toestemming.
Misschien is dat juist voor TO een soort van fijn idee? Hij laat niet los? Omdat zij misschien denkt/ hoop dat het over liefde gaat. Maar het gaat hem natuurlijk om de centen.
Hij is weg. Ik verbreek alle contact. Gisteren nog een lading verwijten over me heen gekregen, dat maakt alles makkelijker nu. Nu aan mezelf werken.
Goed gedaan mostar. Gelukkig heb je het optijd ontdekt. Het is wel verdrietig. Maar het had nog veel erger kunnen aflopen. Dus wees trots op jezelf dat je naar je onderbuik gevoel hebt geluisterd.
Don't worry be happy
Mostar1971 schreef:
09-05-2023 08:04
Hij is weg. Ik verbreek alle contact. Gisteren nog een lading verwijten over me heen gekregen, dat maakt alles makkelijker nu. Nu aan mezelf werken.
He wat klote, ontzettend kinderachtig van hem om met verwijten te komen.
Wees lief voor je hartzeer.
Het is natuurlijk verschrikkelijk pijnlijk maar het was gelukkig wel heel duidelijk wat voor vlees je in de kuip had hiermee. Sterkte!
Sterkte, het is verdrietig en zal je een plekje moeten geven. Wees lief voor jezelf.
jacer schreef:
08-05-2023 14:32
Oef, sommige reacties hier zijn wel intens vind ik. Feit is dat we een heel groot deel van jouw leven niet weten, maar ik weet ook niet of dat relevant is.
Jouw vraag was of het forum denkt dat jouw partner van jou profiteert. Volgens mij is het antwoord volmondig ja. Daar kan van zijn kant heus en echt wel liefde bij zitten, maar het kan ook zijn dat jouw financiële positie voor hem heel comfortabel is. Dat is helemaal niet leuk voor je om te moeten realiseren denk ik. Eerst dus een knuffel voor je.

De beste suggesties zijn volgens mij al gegeven: neem afstand en kijk vanuit daar of je zelf nog ruimte ziet om door te gaan met de relatie. Als hij gelijkwaardigheid ook belangrijk vindt en de kosten netjes gedeeld kunnen worden zonder moeilijk gedoe, dan zit het wel goed met die liefde. Als hij dat niet kan of hij blijft erover doorgaan, dan heb je sowieso het volste recht om de stekker eruit te trekken.

Ik kan me voorstellen dat hij zit te mokken, want de afspraken waren ook wel erg comfortabel voor hem. Hij went er maar in, problemen mag hij inderdaad zelf oplossen.
Helemaal waar. Dit is denk ik exact hoe de vork in elkaar steekt. En zijn reactie sprak boekdelen. Klagen dat ik na 2 jaar luxe het niet kon maken om opeens gierig te worden. Daarmee gaf hij mij de beste eye opener die er was. Waarvoor ik hem heb bedankt en heb verteld dat uit mijn hart liefde komt en geen geld. Na nog wat vegen uit de pan en wat geschreeuw, kon hij van mij vertrekken. Ik heb alle contact verbroken.
Ik bedoel natuurlijk cynisch bedankt...
Mostar1971 schreef:
09-05-2023 08:46
Helemaal waar. Dit is denk ik exact hoe de vork in elkaar steekt. En zijn reactie sprak boekdelen. Klagen dat ik na 2 jaar luxe het niet kon maken om opeens gierig te worden. Daarmee gaf hij mij de beste eye opener die er was. Waarvoor ik hem heb bedankt en heb verteld dat uit mijn hart liefde komt en geen geld. Na nog wat vegen uit de pan en wat geschreeuw, kon hij van mij vertrekken. Ik heb alle contact verbroken.
Heel knap dat je deze keuze voor jezelf hebt gemaakt. Het is wel duidelijk waar het hem om ging.
Ik wens je heel veel geluk toe zonder hem
Mostar1971 schreef:

Goed gedaan. Neem de tijd voor de verwerking en het werken aan jezelf. Wees zuinig op je goede hart en vertrouwen. De kunst is mals te blijven en niet taai te worden door slechte ervaringen.
'balans leidt tot glans'
Mostar1971 schreef:
:hug:
De toekomst is niet meer wat het was
Mostar1971 schreef:
Ik vind dat je dat heel mooi en heel duidelijk hebt verwoord.
De toekomst is niet meer wat het was
Mostar1971 schreef:
Wat een l*l. Je zal nu vast verdrietig zijn, maar deze man verdient jouw verdriet en gulheid niet. Hoop dat je dit snel achter je kunt laten en hoop ook dat hij je met rust laat.
hanke321 schreef:
09-05-2023 08:27
He wat klote, ontzettend kinderachtig van hem om met verwijten te komen.
Wees lief voor je hartzeer.
Zie die verwijten maar als een kadootje: nu weet je zeker dat je de juiste keuze gemaakt hebt.
:rose:
conversation = awareness
Hoewel het ontzettend naar is om te moeten beseffen hoe zijn liefde éigenlijk in elkaar stak, is het ergens prettig dat hij zich heeft gedragen als een lul de behanger. Dat maakt dat je niet straks nog met twijfels hoeft rond te lopen. Twijfels over of je het verkeerd zag en of je dan wel genoeg van hem hield of welke twijfels je jezelf ook hebt verteld. Zijn gedrag maakt zonder twijfel duidelijk hoe de vork in de steel zit en dat maakt hem eruit zetten een stuk makkelijker.
Maar dat wil niet zeggen dat je er niet verdrietig van zult zijn en je misbruikt voelt. Neem de tijd om dat een plekje te geven.
Wat ontzettend verdrietig! :hug: Als je zelf zo behulpzaam en vrijgevig bent is het ook moeilijk te geloven dat anderen zo van je profiteren. Misschien wat naïef maar dat maakt de pijn er niet minder om. Veel sterkte :redrose:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven