Ahgrrr steeds meer motten in de woonkamer

27-03-2023 06:11 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Geen idee waar de motten vandaan komen of waar een nest zit, maar ze lijken zich elke dag te verdubbelen in de huiskamer. Ik kan ook nergens een nest vinden (alle bloem en tarwe en ander etenswaar geinspecteerd).

Ben bang dat ik straks met een grote mottenplaag ga zitten. Ze blijven tot nu toe alleen nog maar in de huiskamer rondvliegen.

Gif spuiten zie ik (nog) niet zitten.
Iemand die wat tips of goede ervaring heeft met huismiddelen?

Mijn dank is zéér groot!!
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
29-03-2023 19:12
Er zit een hormoon op dat mannetjes aantrekt
Ik heb er zelf ook al jaren last van en ga dit jaar maar eens sluipwespen proberen, alleen moet je huis dan altijd boven de 15 graden zijn dus ik wacht nog even tot het warmer wordt
Waarom zijn de mannetjes belangrijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
29-03-2023 21:06
Waarom zijn de mannetjes belangrijk?
Nou, het idee is wel dat er een mannetje en een vrouwtje nodig zijn voor de voortplanting. Dus als alle mannetjes op de nephormonen op de plakstrip afkomen dan komen er minder eitjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt, ga ‘s nachts kijken. Het zijn nachtvlinders. Als je ineens het licht aan doet zie je hoeveel het er zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de Hema verkopen ze mottenballen zie ik, 3 euro.
Maria1905 schreef:
30-03-2023 08:40
Echt, ga ‘s nachts kijken. Het zijn nachtvlinders. Als je ineens het licht aan doet zie je hoeveel het er zijn.


Haal je kapstok eens leeg, grote kans dat ze lekker achter de jassen verscholen zitten. Hier ook wel eens motjes in huis.
Ik 'mot' ze ook niet vanwege de schade die ze aan kunnen richten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas nog steeds niet verlost, het lijkt te verergeren en intussen vind ik ze ook in de slaapkamers.
Kleding in vuilniszakken, kasten schoongemaakt
Mottenvallen
Cederhout en cederzakjes gelegd inclusief in de kledingkasten
Overal lavendel, kruidnagel en citroen gelegd

Ik stofzuig en poets me rot, maar vind geen larven en de mottenvallen hebben er maar een stuk of 7 gevangen.
It drives me crazy! Het worden er steeds meer
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar!
Wat heb je met die kleding in de vuilniszakken gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zijn gek op dierlijke vezels. Loop je hele huis door en controleer of je iets hebt met veren of dons (dekbed, kussens, winterjas) wol, zijde, leer (meubels) , haar (borstels).
Dat moet je op 60.graden wassen of een paar dagen in de vriezer gooien of stomen of weggooien . Wat je gewassen hebt, dat stop je in goed afgesloten dozen of zakken (vuilniszakken zou mijn keus niet zijn, tenzij het de hele dikke van komo of puinzakken zijn) met mottenballen erbij. Als er niks eetbaars meer ligt, kan je kamer voor kamer leeghalen, schoonmaken, spuiten in de kieren, s nachts checken of alles weg is en dan weer veilige/schone spullen terugzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
27-04-2023 22:47
Helaas nog steeds niet verlost, het lijkt te verergeren en intussen vind ik ze ook in de slaapkamers.
Kleding in vuilniszakken, kasten schoongemaakt
Mottenvallen
Cederhout en cederzakjes gelegd inclusief in de kledingkasten
Overal lavendel, kruidnagel en citroen gelegd

Ik stofzuig en poets me rot, maar vind geen larven en de mottenvallen hebben er maar een stuk of 7 gevangen.
It drives me crazy! Het worden er steeds meer
Heb je al in het donker gekeken? Bij ons overdag ook geen larve te zien. Die kruipen ‘s nachts rond.
Alle reacties Link kopieren Quote
He wat naar!
Ik zou toch sluipwespen bestellen als ik jou was. Die sluipwespen zijn zo klein, die zie je zelf amper met het blote oog. Zij maken de eitjes van de motten kapot. Hielp bij ons erg goed.
Als de moten weg zijn, verdwijnen de sluipwespen ook omdat ze dan geen voer meer hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleding zit in vuilniszakken in de kelder en ik haal iedere keer een deel eruit en gooi die in de wasmachine.

Ik heb een klein vermoeden dat in de stoffen bank in de huiskamer het nest zit. Ik zag er wat larven op kruipen. Ik heb deze net volledig gestofzuigd, maar wil er ook mottenspray op spuiten.
Kan dat kwaad voor de kinderen als ze er een paar uur later weer op gaan zitten? Of is dat een slecht idee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze vallen schijnen erg goed te werken:

https://www.bol.com/nl/nl/p/vapona-mott ... zdEALw_wcB

Er bestaan ook cederhouten ringen die je I n je kast kunt hangen. De geur hoydt ze weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
28-04-2023 13:43
Kleding zit in vuilniszakken in de kelder en ik haal iedere keer een deel eruit en gooi die in de wasmachine.

Ik heb een klein vermoeden dat in de stoffen bank in de huiskamer het nest zit. Ik zag er wat larven op kruipen. Ik heb deze net volledig gestofzuigd, maar wil er ook mottenspray op spuiten.
Kan dat kwaad voor de kinderen als ze er een paar uur later weer op gaan zitten? Of is dat een slecht idee?
Bank inspuiten en een dagje naar familie/speeltuin of de kinderen een dagje uit logeren? Wel de kamer luchten na het inspuiten. Denk dat de bank echt op zijn kop moet en goed ingespoten. Wellicht kun je aan de onderkant de stof losmaken en kijken of je iets ziet zitten en weghalen? Heeft de bank kussenhoezen die zijn te wassen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zizo schreef:
28-04-2023 09:14
He wat naar!
Ik zou toch sluipwespen bestellen als ik jou was. Die sluipwespen zijn zo klein, die zie je zelf amper met het blote oog. Zij maken de eitjes van de motten kapot. Hielp bij ons erg goed.
Als de moten weg zijn, verdwijnen de sluipwespen ook omdat ze dan geen voer meer hebben.
Klinkt raar, maar het idee dat ik dan andere kleine insecten overal heb zitten bezorgt me rillingen.

Ben overigens nog stééds niet van het probleem af
Heb gereinigd, gewassen en gespoten en ze zijn er nog.

Ik heb nu wel nieuwe mottenvallen geplaatst en deze vangen er iedere dag tóch een aantal. Ik hoop op deze manier de cyclus te doorbreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raar maar waar, ik heb nog maar 1 mot gezien dit seizoen.
Ik vind nergens een goede afsluitbare opbergbox voor mijn winterspullen, ik denk dat ik degene die ik heb mar ga dichtmaken met ducktape
Alle reacties Link kopieren Quote
Isditechtwaar schreef:
02-05-2023 23:43
Bank inspuiten en een dagje naar familie/speeltuin of de kinderen een dagje uit logeren? Wel de kamer luchten na het inspuiten. Denk dat de bank echt op zijn kop moet en goed ingespoten. Wellicht kun je aan de onderkant de stof losmaken en kijken of je iets ziet zitten en weghalen? Heeft de bank kussenhoezen die zijn te wassen?
De bank heb ik goed gestofzuigd en overal ingespoten.

Helaas nog steeds motten, al vangt mijn mottenval nu gelukkig iedere dag een stuk of 10 mannelijke motten

Hopelijk doorbreekt dit de cyclus na een paar weken of paar maanden.

Ooit moeten toch al die mannetjes gevangen zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
16-06-2023 08:00
Raar maar waar, ik heb nog maar 1 mot gezien dit seizoen.
Ik vind nergens een goede afsluitbare opbergbox voor mijn winterspullen, ik denk dat ik degene die ik heb mar ga dichtmaken met ducktape
Hoe groot was de plaag voorheen?
En dé vraag: welke middelen heb je ingezet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op zolder een voedselmotten 'plaag' (elke dag sla ik er een stuk of 5 dood) en ik heb 1 zo'n plakstrip met lokstof en daar gaan ze gelukkig ook op zitten.

Ik heb een keer gekregen vogelvoer in ons rommelhok vd zolder gezet. en dat is nu dus het probleem. al het voer is weg daar, maar er komen nog steeds motten uit hun cocon. Op een gegeven moment moet dat toch klaar zijn lijkt me? en het eten is weg daar en ik hou angstvallig in de gaten dat ze niet naar de keuken vliegen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier komen ze van buiten. Ik denk dat de buren een bepaald soort boom of struik hebben staan waar ze op af komen en zo ook bij mij naar binnen dwalen. Ik zie ze 's ochtends aan de buitenkant van de horren zitten.
People are people, so why should it be?
You and I should get along so awfully
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
16-06-2023 14:59
Hoe groot was de plaag voorheen?
En dé vraag: welke middelen heb je ingezet?
Ik had mijn motten-plak-lok-kaart altijd helemaal vol maar ik denk dat daar ook motten van buiten op af kwamen
Zou het niet door koude voorjaar kunnen komen dacht ik zelf? Verder vorige winter vooral cederhout tussen mijn wollen truien gelegd maar kan me niet voorstellen dat dat zo succesvol was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
16-06-2023 15:03
Ik heb op zolder een voedselmotten 'plaag' (elke dag sla ik er een stuk of 5 dood) en ik heb 1 zo'n plakstrip met lokstof en daar gaan ze gelukkig ook op zitten.

Ik heb een keer gekregen vogelvoer in ons rommelhok vd zolder gezet. en dat is nu dus het probleem. al het voer is weg daar, maar er komen nog steeds motten uit hun cocon. Op een gegeven moment moet dat toch klaar zijn lijkt me? en het eten is weg daar en ik hou angstvallig in de gaten dat ze niet naar de keuken vliegen.
Dat hoop ik dus ook. Op een dag moeten al die mannetjes toch zijn gevangen?
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
17-06-2023 10:57
Ik had mijn motten-plak-lok-kaart altijd helemaal vol maar ik denk dat daar ook motten van buiten op af kwamen
Zou het niet door koude voorjaar kunnen komen dacht ik zelf? Verder vorige winter vooral cederhout tussen mijn wollen truien gelegd maar kan me niet voorstellen dat dat zo succesvol was.
Ik dacht ook een keer dat ze van buiten kwamen, want ik zag ze voor mijn hor buiten vliegen...
Deze week zag ik er een paar door de gemeenschappelijke gang vliegen. Dus wie weet komt het toch van de buren?
Werkelijk geen idee wat de bron is.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
17-06-2023 11:59
Dat hoop ik dus ook. Op een dag moeten al die mannetjes toch zijn gevangen?
Maar als de mannetjes gevangen worden na bevruchting van een vrouwtje blijven er motten ontstaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij vangen ze niet de mannetjes omdat dat zo efficiënt is maar gewoon omdat ze alleen de mannetjes KUNNEN lokken met feromonen.

Van mottenvallen wordt dan ook meestal gezegd dat het een diagnosemiddel is, geen bestrijdingsmiddel.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
17-06-2023 12:10
Maar als de mannetjes gevangen worden na bevruchting van een vrouwtje blijven er motten ontstaan
Klopt, maar als ik mottenvallen blijf gebruiken, laat ik zeggen bijv gedurende 6 maanden ofzo, worden dan die jonge mannetjes motten ook niet gevangen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven