Ahgrrr steeds meer motten in de woonkamer

27-03-2023 06:11 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Geen idee waar de motten vandaan komen of waar een nest zit, maar ze lijken zich elke dag te verdubbelen in de huiskamer. Ik kan ook nergens een nest vinden (alle bloem en tarwe en ander etenswaar geinspecteerd).

Ben bang dat ik straks met een grote mottenplaag ga zitten. Ze blijven tot nu toe alleen nog maar in de huiskamer rondvliegen.

Gif spuiten zie ik (nog) niet zitten.
Iemand die wat tips of goede ervaring heeft met huismiddelen?

Mijn dank is zéér groot!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel een beetje bang zijn dat ze zich snel verspreiden en dan ben je nog niet jarig.
Hoe woon je? Zouden ze makkelijk van de woonkamer naar andere vertrekken kunnen gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
27-03-2023 20:46
Ik zou wel een beetje bang zijn dat ze zich snel verspreiden en dan ben je nog niet jarig.
Hoe woon je? Zouden ze makkelijk van de woonkamer naar andere vertrekken kunnen gaan?
Daar ben ik ook bang voor. Ik woon in een flat.
Nu zitten ze alleen in de woonkamer, maar het is makkelijk om van woonkamer naar slaapkamers te gaan. Ga daar ook maar eens lavendel leggen
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
27-03-2023 20:46
Ik zou wel een beetje bang zijn dat ze zich snel verspreiden en dan ben je nog niet jarig.
Hoe woon je? Zouden ze makkelijk van de woonkamer naar andere vertrekken kunnen gaan?
Daar ben ik ook bang voor. Ik woon in een flat.
Nu zitten ze alleen in de woonkamer, maar het is makkelijk om van woonkamer naar slaapkamers te gaan. Ga daar ook maar eens lavendel leggen
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien preventief wat kleding veilig stellen? Vacuüm zakken? Of tijdelijk ergens anders opbergen, in de schuur ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
27-03-2023 09:46
Zie het helemaal voor me! :proud: En ineens herinner ik me dat de Brinta op een gegeven moment ineens zo raar smaakte en dat er spinrag in zat. Dat was gratis vlees dus! Eigen kweek! :)
Jakkes… ik heb ook van die muesli gegeten toen ik de motten daar nog niet gespot had. De wormpjes (voorstadium mot) hebben dezelfde kleur als Brinta. :pukey:

Ik heb zeker twee weken nog elke dag motten gestofzuigd. Ze kruipen ook achter de planken. Dus toen de berging leeg was kwamen er nog steeds tevoorschijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kledingmot is ca. 4 tot 9 mm lang en heeft een vleugelspanwijdte van ca. 12 tot 16 mm. De kleur van de vleugels varieert afhankelijk van de voeding van lichtgeel tot donkerbruin glanzend en vertoont in vergelijking met die van de normale mot geen tekening.

Het gevaar van de mot zit hem echter vooral in de larven. Een mot kan binnen 4 weken 50 tot 250 motteneitjes leggen. Deze worden direct op een geschikte voedingsbron gelegd, zoals uw lievelingstrui van kasjmier, waar de larven vervolgens kunnen uitkomen.
Uw trui wordt namelijk niet door de mot zelf aangetast (aangevreten), maar door zijn larven. Omdat plantaardige vezels als katoen of linnen door de larven zeer slecht verteerd worden, geven de vraatzuchtige wezentjes de voorkeur aan materialen van dierlijke herkomst, zoals wol, zijde of kasjmier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe weet ik of ik last van motten heb?
Hoe zie ik of het om een gewoon gaatje of dat van een kledingmot gaat? Dat is helaas niet zo eenvoudig, want een mottengaatje is maar moeizaam en zonder vergrootglas amper van een gewoon gaatje te onderscheiden. Mottengaatjes hebben een onregelmatige vorm en doen zich meestal in kleine nestjes, dus in een kleine groep van gaatjes voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maria1905 schreef:
27-03-2023 22:16
Jakkes… ik heb ook van die muesli gegeten toen ik de motten daar nog niet gespot had. De wormpjes (voorstadium mot) hebben dezelfde kleur als Brinta. :pukey:

Ik heb zeker twee weken nog elke dag motten gestofzuigd. Ze kruipen ook achter de planken. Dus toen de berging leeg was kwamen er nog steeds tevoorschijn.
En ben je er uiteindelijk vanaf gekomen?

Mijn nachtmerrie is dat ik als ik van de zomer 3 weken lang weg ben van huis en ik terugkom het zwart ziet van de motten.
Nu sla ik er iedere keer een dood, maar als ze 3 weken lang hun gang kunnen gaan dan zit ik dan misschien wel met een plaag (horror!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maria1905 schreef:
27-03-2023 08:00
Meelmot heten die beestjes. Dat ze ook in de muesli zaten was het goorst. Die zit in zo’n kunststof bus met goed deksel, en toch zijn er erin gekropen. Ik zag de wormpjes zitten. En van die dunne ragdraadjes waar een stukje graankorrel aan hing bovenin de bus. Bah.
Brrrr, ja, meelmotten regelmatig gehad. Je moet werkelijk ALLES weggooien, zelfs als het onaangedaan lijkt. Anders heb je ze binnen no time terug.
Zijn het meelmotten to?

Dan werkelijk waar alles weggooien waar ook maar een beetje meel of poeder in kan zitten. Van beschuit tot muesli. Van meel tot aanmaakzakjes voor bijv. macaroni en juszakjes, tot aan pakjes liga en noten tot aan tja, wat niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het kledingmotten zijn - en dat zou kunnen, want je ziet gaatjes in je gordijnen - dan zou ik niet afwachten en alleen lavendel neerleggen. Ik zou op zijn minst de gordijnen afhalen om die ook aan de achterkant te bekijken én te wassen. En inderdaad kleding en andere stoffen preventief inpakken in vuilniszakken.
Je moet nu echt actief gaan achterhalen wát de bron is en welk soort mot je echt hebt, anders heb je straks inderdaad een echt probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
28-03-2023 00:14
Als het kledingmotten zijn - en dat zou kunnen, want je ziet gaatjes in je gordijnen - dan zou ik niet afwachten en alleen lavendel neerleggen. Ik zou op zijn minst de gordijnen afhalen om die ook aan de achterkant te bekijken én te wassen. En inderdaad kleding en andere stoffen preventief inpakken in vuilniszakken.
Je moet nu echt actief gaan achterhalen wát de bron is en welk soort mot je echt hebt, anders heb je straks inderdaad een echt probleem.
Dit. Wij hebben bijkeuken en keukenkastjes leeg geruimd en alle verdachte etenswaren weggegooid. Ook nog onaangebroken verpakkingen. Toen gespoten met anti-motten spul. Ik ben een aantal nachten gaan kijken of ze er nog waren. Het zijn nachtvlinders, dus als het licht is zijn er veel minder. ‘s Nachts krioelde het ervan. Dan pakte ik de stofzuiger en zoog ik alle motten weg. En ook de larven. Die zie je overdag niet, maar ‘s nachts wel. Daarna spuiten, en snel de deur dicht. Dat heb ik gedaan tot ik er helemaal geen meer zag. Het spuiten helpt goed. Voordat wij zijn gaan spuiten heb ik een week geprobeerd ze weg te krijgen door alleen te stofzuigen. Maar dat werkte niet. Het bleven er heel erg veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ze in de keuken gehad en met alleen het voedsel wegdoen en goed afsluiten waren we er niet. We troffen de larven uiteindelijk aan achter/in de gipsplaten boven de keukenkastjes. Toen we ze daar allemaal weg hadden gehaald was het snel over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ik las de titel en moest aan onze eigen mottenplaag denken. Gelukkig waren het er maar een paar.
Maar het was frustrerend. Het waren voedselmotten.... tja, dan begin maar.

Ik heb niet alles gelezen hier, maar wij hebben lavendelolie neergezet en bij de drogist van die anti-voedselmot-plakkaarten gekocht.
En die werkten!. Ze kwamen erop af als motten op het euh, voedsel.
Het heeft wel lang geduurt. Maanden. Want telkens als ik een paar weken geen meer had gezien dacht ik dat het over was, maar dan zag ik weer ergens een cocon of een larve.
Nu, afkloppen, 10 maanden later, heb ik al heel lang geen meer gezien.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisselle schreef:
27-03-2023 09:52
Lijmvallen kun je nergens meer kopen
Oh, nou, die had ik dus wel gewoon bij de plaatselijke drogist gekocht.
Vorig jaar.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat spul doodt toch alleen de mannetjes? Wat heb je verder gedaan om ervan af te komen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou de lavendel heeft maar één dag geholpen. Dacht dat ik dé oplossing had gevonden, maar daarnet zat er een heel ontspannen naast de lavendel, en daarna nog één en nog één.

Dat wordt dus spuiten.
Iemand een naam van een effectieve mottenspuit?
Spuit je dan gewoon in elke hoek of ook in de kasten enzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
29-03-2023 00:40
Nou de lavendel heeft maar één dag geholpen. Dacht dat ik dé oplossing had gevonden, maar daarnet zat er een heel ontspannen naast de lavendel, en daarna nog één en nog één.

Dat wordt dus spuiten.
Iemand een naam van een effectieve mottenspuit?
Spuit je dan gewoon in elke hoek of ook in de kasten enzo?
Ik heb ‘s avonds gespoten in de bijkeuken en in de keukenkastjes. Daarna deur(tje) dicht en niet meer in die ruimte komen tot de volgende dag.

Wat ik zou doen als ik jou was:
- gordijnen eraf, wassen en opbergen. Pas weer ophangen als de motten weg zijn.
- ‘s nachts kijken waar de motten zitten en waar de larven zitten.
- daar spuiten
- je hele huis controleren op motten. Zeker ook je kledingkast, linnenkast, kapstok. ‘S nachts doen.

Echt, pak het serieus aan, anders heb je er straks honderden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je toevallig een heel oud kleed/vloerbedekking? Wij hebben het heel lang gehad, en duurde een tijdje tot we er achter kwamen dat ze eitjes legde in het oude tapijt op de trap. We konden stofzuigen zoveel we wilde, maar ze vonden steeds wel weer een plekje. Ook huis tuin en keuken middeltjes hielpen maar even. Uiteindelijk is het pas verholpen toen we de trap gingen renoveren. Sindsdien ligt er gewoon hout op en nergens last meer van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flamingo schreef:
28-03-2023 15:30
Dat spul doodt toch alleen de mannetjes? Wat heb je verder gedaan om ervan af te komen?
Niets. Ik heb die lijmkaarten neergezet en lavendel.
Goed kijken waar coconnen of maden zijn en deze weghalen.
Maar goed, ik had er geen honderden.

Lijmvallen zijn er nog via Bol.com zag ik.
Ik weet niet of ze alleen mannetjes doden. Ik had er na 1 dag al behoorlijk wat aan plakken.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet er eerst achter komen welk soort motten het zijn. Zijn het motten die kleding/textiel eten (je gordijnen?) of zijn het motten die op voedsel afkomen (meelmotten).
Ik zou eerst eens die gordijnen eraf halen en die inspecteren op motten en larven. Echt je moet dit heel fanatiek én gericht gaan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn dus kleding motten. Ik heb de gordijnen onderzocht maar die larven niet kunnen zien. Ik ga die in de wasmachines gooien. Maar ik heb ook nog een tapijt en stoffen banken. Hoe los ik dat dan op? (Wanhopige hulpvraag: zag er gisteren dus een paat gewoon náást de lavendel...)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja, ik zag er gisteren één achter mijn hor terwijl het raam openstond . Vond ik heel raar, want van binnen kon de mot onmogelijk aan de andere kant belanden omdat ik de hor al een paar dagen niet weg had gehaald.
Dus dan moet die mot van buiten zijn gekomen en daar vast hebben gezeten omdat er een hor voor stond.
Zou het kunnen dat het net toch buiten vlakbij het raam zit en dat ze binnen komen als ik dat hor soms weg haal?

(Geen idee hoe dat kan, ik denk gewoon hardop)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou net 2 mottenvallen opgehangen in de huiskamer, komen er opeens een stuk of 5 tevoorschijn. Heb ze alle 5 gemept, maar andere (verborgen) motten zelf trappen nog niet in de mottenval.

Ze komen nu wel ineens tevoorschijn door die mottenval
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
29-03-2023 13:36
Oja, ik zag er gisteren één achter mijn hor terwijl het raam openstond . Vond ik heel raar, want van binnen kon de mot onmogelijk aan de andere kant belanden omdat ik de hor al een paar dagen niet weg had gehaald.
Dus dan moet die mot van buiten zijn gekomen en daar vast hebben gezeten omdat er een hor voor stond.
Zou het kunnen dat het net toch buiten vlakbij het raam zit en dat ze binnen komen als ik dat hor soms weg haal?

(Geen idee hoe dat kan, ik denk gewoon hardop)
Of er zat gewoon 1 larf op het kozijn toen jij de hor plaatste.. dat het best buiten zit lijkt me sterk. En misschien hebben ook niet slechts 1 nest. Bij meelmotten hebben ze er een heleboel.
Alle reacties Link kopieren Quote
thanx schreef:
29-03-2023 10:14

Lijmvallen zijn er nog via Bol.com zag ik.
Ik weet niet of ze alleen mannetjes doden. Ik had er na 1 dag al behoorlijk wat aan plakken.
Er zit een hormoon op dat mannetjes aantrekt
Ik heb er zelf ook al jaren last van en ga dit jaar maar eens sluipwespen proberen, alleen moet je huis dan altijd boven de 15 graden zijn dus ik wacht nog even tot het warmer wordt

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven