Hoe kan ik mij motiveren voor school?

23-08-2023 20:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond,

Mijn praktijkondersteuner heeft het vermoeden dat ik ADD heb, om maar even met de deur in huis te vallen. Ik heb me hier nog niet voor laten testen, maar wil dit wel graag doen. Ik heb namelijk een groot gebrek aan motivatie als het op school aankomt.

Het is namelijk zo, ik zit in de afrondende fase van mijn studie. Dit zit ik nu al ongeveer twee jaar dus ik ben bijna 6 jaar bezig met mijn HBO opleiding die normaliter 4 jaar duurt. Momenteel probeer ik mijn scriptie te schrijven en de deadline is op maandag. Ik moet er behoorlijk wat vaart achter zetten., Nu is het zo dat ik mij er met geen enkele mogelijkheid toe kan zetten om iets aan school te gaan doen. Ik ga achter mijn laptop zitten, zet mijn verslag open, klik het weer weg en ga B&B vol liefde kijken, opruimen, vacatures bekijken, et cetera.

Nu ik het zo opschrijf klinkt het als een gebrek aan motivatie en discipline, echter is het zo dat andere dingen mij wel lukken. Op mijn werk ervaar ik dit niet, en bij dingen die ik leuk vind heb ik ook totaal geen moeite om aan de slag te gaan. Het voelt alsof mijn brein bevriest en ik mij er simpelweg niet toe kán zetten. Ik herken dit gedrag van mezelf en ik wacht altijd tot het allerlaatste moment om iets af te ronden, wat resulteert in veel stress en paniek. Dit heb ik altijd gedaan met school, maar ook met bijvoorbeeld een koffer inpakken of van huis vertrekken.

Zijn er mensen die voorgaande herkennen? En zijn er misschien tips?

Voor nu ga ik een 700e poging wagen om aan school te gaan. Alvast bedankt voor het meedenken!
Het heeft mij heel erg geholpen om deadlines met mijn begeleider af te spreken. Dus niet dat je in een keer het hele stuk schrijft, maar telkens een hoofdstuk. En dan een afspraak inplannen om het met diegene te bespreken. Dat is wel een goede stok achter de deur. Ik ga pas functioneren onder druk, dus dit werkte voor mij heel goed. Een scriptiebegeleider of studiebegeleider is er niet voor niks. Plan even een afspraak in en leg dit probleem voor.

En verder helpt het ook om in de bibliotheek op school te gaan zitten, dan ga je toch minder snel BBVL kijken en je huis opruimen wordt dan een stuk moeilijker ;) Dat hielp mij wel heel erg om in de juiste mindset te komen om even te knallen.
Accepteer dat het je niet lukt en ga wat anders doen. Hbo is niet voor iedereen.
Opdelen in stapjes.
Wat moet je nog doen voor de scriptie.

Schrijf elke stap op een memoblaadje.
Bundel de memo's en stop ze in een land.

Pak dan het eerste memo blaadje en alleen die uit je la en handel dat af. Daarna mag je iets anders doen voor 10 minuten.
Dan ga je naar memo blaadje 2 uit de la en handel je dat af.

Zo ga je verder en is het ergens onderweg een verrassing wat er op je volgende memo staat geschreven.

Succes!
Magick88 schreef:
23-08-2023 21:00
Accepteer dat het je niet lukt en ga wat anders doen. Hbo is niet voor iedereen.
Dat is echt een heel slecht advies, ze zit in het laatste jaar!

Ik kan je niet echt tips geven, heb er zelf ook 6 jaar over gedaan. Ik was letterlijk huilend m’n toetsen aan het leren en ging kapot van de stress. Het hielp bij mij om iemand bij me te hebben in de ruimte die me streng toesprak.
Je bent nog hartstikke jong. Met 24/25 jaar klaar zijn met je HBO is helemaal niet gek. Verbrand al die zelfverwijten in de open haard.

Je hebt (waarschijnlijk) ADD. Dat heeft voordelen bij het schrijven van een scriptie. Creativiteit. Focus.
Je kan je helemaal op iets gooien, in dit geval de scriptie.
Leuk. Spannend. Uitdaging. Een tastbaar resultaat.

Het is nu kwart over negen. Niet uitstellen tot morgen. Vanavond nog een uur aan je scriptie zitten.
Eén stap doen. Doreia heeft al een mooie post geschreven.
Eén stap het komende uur.

You go girl!
Die scriptie komt er.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Explorista schreef:
23-08-2023 21:16
Je bent nog hartstikke jong. Met 24/25 jaar klaar zijn met je HBO is helemaal niet gek. Verbrand al die zelfverwijten in de open haard.

Je hebt (waarschijnlijk) ADD. Dat heeft voordelen bij het schrijven van een scriptie. Creativiteit. Focus.
Je kan je helemaal op iets gooien, in dit geval de scriptie.
Leuk. Spannend. Uitdaging. Een tastbaar resultaat.

Het is nu kwart over negen. Niet uitstellen tot morgen. Vanavond nog een uur aan je scriptie zitten.
Eén stap doen. Doreia heeft al een mooie post geschreven.
Eén stap het komende uur.

You go girl!
Die scriptie komt er.
Er staat toch helemaal niet hoe oud To is?
Jufjoke schreef:
23-08-2023 21:19
Er staat toch helemaal niet hoe oud To is?

Loeperdeloep
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Gewoon echt eraan gaan zitten, desnoods met een wekker dat je een uur verplicht werkt aan school en daarn a een uur wat anders. Vandaag nog beginnen! Je bent zo dichtbij en je kan het!

Als toevoeging: als ik echt wat af moet krijgen dan ga ik in het van der valk zitten: geen huishouden en allemaal werkende mensen om me heen.
Dan beloof ik mezelf dat ik wanneer ik mijn to do list af heb een lekkere lunch met een wijntje verdien.
debuurvrouw wijzigde dit bericht op 23-08-2023 21:45
Reden: Toevoeging
40.45% gewijzigd
Maandag is je echte dodelijke deadline? Dat scheelt, dan hoef je alvast niet lang meer na te denken over hoe je jezelf motiveert.

Tip 1: geen excuses, geen zelfmedelijden, niet jezelf of anderen uitleggen dat het door ADD komt, of door wat dan ook. Je hebt shit. Iedereen heeft shit. De vraag is wat je er mee doet.

Tip 2: bedenk eens wat je met je leven gaat doen zonder dat diploma. Is dat een leuk vooruitzicht? Zo nee, daar heb je je motivatie.

Tip 3: Niet jezelf verwijten gaan zitten maken. Aan de slag. Concentreer je op de volgende stap, niet op het eind. En nu gewoon heel veel red bull, pizza’s en werken tot je maandag alles inlevert en daarna (!) stort je compleet in. Beuken nu!
Samen met iemand afspreken om aan het werk te gaan.
Iemand in dezelfde ruimte helpt vaak al, maar iemand die ook serieus aan het werk is werkt nog beter.
Mag iemand zijn die ook aan zijn studie werkt, maar soms is in de bieb, bij iemand op kantoor of gewoon bij je moeder in de keuken ook prima.

Die ander moet niet verantwoordelijk gemaakt worden voor jouw werk 'doe nou wat!', maar kan je wel bij de les houden 'lukt het?' als je afdwaalt.

Mocht je dan nog gaan werkontwijken: je beeldscherm zo neerzetten dat de ander goed ziet wat je doet. Dan is de drempel nòg wat hoger.
Oh en de beste tip qua schrijven is; gewoon beginnen. Niet te veel nadenken over hoe je het op papier zet en ook niet of het mooi geformuleerd is. Je enige doel is opschrijven wat je wil zeggen. Zo knal je in korte tijd veel tekst op papier. Sluit het dan af en lees het morgen eens opnieuw. Je zal je verbazen hoe ok dat al is. En dan ga je het mooier maken. Vaak is de blokkade vooral dat je niet weet hoe… soms is gewoon beginnen de beste tip. Succes!
Nachtwerk doen. Niet gaan slapen voor hoofdstuk nummer zoveel klaar is. Ga je vanzelf sneller werken want om duur wil je echt naar bed.
Oude_Man_2 schreef:
23-08-2023 21:59
Maandag is je echte dodelijke deadline? Dat scheelt, dan hoef je alvast niet lang meer na te denken over hoe je jezelf motiveert.

Tip 1: geen excuses, geen zelfmedelijden, niet jezelf of anderen uitleggen dat het door ADD komt, of door wat dan ook. Je hebt shit. Iedereen heeft shit. De vraag is wat je er mee doet.

Tip 2: bedenk eens wat je met je leven gaat doen zonder dat diploma. Is dat een leuk vooruitzicht? Zo nee, daar heb je je motivatie.

Tip 3: Niet jezelf verwijten gaan zitten maken. Aan de slag. Concentreer je op de volgende stap, niet op het eind. En nu gewoon heel veel red bull, pizza’s en werken tot je maandag alles inlevert en daarna (!) stort je compleet in. Beuken nu!
Dit icm die tip over de post its, en Tip 4: Je hoeft niet gemotiveerd te zijn! Ga daar niet op wachten, doe dit gewoon zonder motivatie!
Je schrijft in ieder geval gestructureerd en foutloos. Dat is al een heel groot voordeel bij het schrijven van een scriptie!

Je moet nog een paar dagen alles op alles zetten en dan ben je klaar. Als dat geen motivatie is!!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ik herken wel wat je schrijft, maar dat gezegd hebbende; je MOET GEWOON NU aan de bak. Kom. Op. Geef jezelf een mentale schop, je kan het!
poeszie wijzigde dit bericht op 24-08-2023 11:45
1.08% gewijzigd
Oh en dit topic is ook afleiding. Half uur wat doen, 5 minuten pauze
Oohjaa, mega herkenbaar. Ik had het met school, heb het met werk, heb het met alles. Alles gaat op het laatste moment. Nee, eigenlijk na het laatste moment.

Een scriptie duurde normaal 1 jaar bij mij. Ik deed er 2 jaar over... Waarom? Jaa, geen motivatie ofzo. Daarbij had ik het geluk de pech dat mijn begeleiders mij echt niet onder druk zetten en al mijn excuses prima geloofden. Het was covid tijd, dus dat hielp met excuses verzinnen waar iedereen intrapte.

Ik heb ook echt die stok achter de deur nodig om iets gedaan te krijgen. Sinds ik aan t werk ben merk ik wel dat ik daar stappen in zet.

Wat voor mij helpt zijn kleinere doelen. Ik maak mijn eigen planning en maandag moet x af zijn. Ik zeg niet dat het altijd werkt. Maar soms wel.

Jij hebt nu geloof ik een harde deadline. Dat was het beste wat me kon overkomen. Schouders eronder en hup, knallen nu. Als je om 23u bezig bent en het loopt lekker, dan ga je gewoon door met typen tot 5u snachts. Maakt niet uit, gewoon doorgaan. Gaat t niet, dan ga je ff koffie drinken en daarna opnieuw proberen. Je hebt zelf de keuze gemaakt het op het laatste te doen, dus geen zelfmedelijden nu (dat hield ik me altijd voor). En dat werkt(e) bij mij perfect.

Wat doe je voor studie? Idk of dit je 1e of final inlevermoment is. Maar ik zou, als t je 1e is, kijken of je met iemand kunt afspreken dat diegene je scriptie nog eens naleest. Dan dwing je jezelf ook om het ruim voor je final inleverment af te hebben, want diegene moet het dan nog doorlezen.

Succes! Er zijn er heel veel die je voorgegaan zijn en op hetzelfde punt geweest zijn. Niet opgeven nu hoor. Dat papiertje is je toekomst! Echt.
Zwetser
Disclaimer: ik wil het niet volledig op de ADD van TO gooien als excuus, want ook zonder dergelijke diagnoses kan men uitstellen en ook met ADD kan je ‘gewoon’ ergens aan beginnen. Maar mocht er sprake van ADD zijn dan werkt het brein anders en is soms net even een andere insteek nodig. Een insteek die overigens voor iedereen goed helpt, maar bij ADD doorslaggevend kan zijn.

Allereerst TO: Bij AD(H)D is het niet kunnen beginnen aan dingen een bekend verschijnsel. Je voelt je verlamd, je wil wel maar het lukt niet. Dit is een onderdeel van executieve dysfunctie. Vaak komt het omdat grote taken moeilijk te overzien zijn, het is groot en in plaats van het aanpakken vermijd je het dus maar gewoon. Heb er zelf ook altijd last van en heb echt in therapie moeten leren hoe ik hiermee om moet gaan. Weet iig dat je niet lui bent, maar dat het menselijk is dat je brein op slot gaat en dat dat vaak een andere oorzaak heeft dan ‘gewoon geen zin’.

Begin met de deur uit gaan: UB of een andere bieb. Daar is het vaak redelijk prikkelarm en kan je niet thuis andere dingen gaan doen. ADD’ers zijn vaak gebaat bij korte, directe beloningen, dingen verder in het vooruitzicht (na een dagje studeren mag ik serie kijken) zijn niet concreet en bereikbaar genoeg. Vaak werkt het om dingen kort en concreet te maken: drie kwartier bezig met schrijven over X, dan 10 minuten ontspannen (met wekker!) en een beloning, zoals dat ene koekje waar je zin in hebt of een hele korte wandeling. Ik was zelf ook altijd erg gebaat bij instrumentele muziek, staan veel lijsten op Spotify.
Misschien focus je je teveel op het gewenste resultaat. Een studie kiezen die je vreselijk interesseert daar word je gelukkiger en gemotiveerder van.
Dan moet het maar zoals het kan
En ?
Hoe gaat het nu met alle goede tips die gegeven zijn
Hoi allemaal!

Hartstikke bedankt voor de lieve reacties en de tips die zijn gegeven! Ik moet heel eerlijk bekennen dat het me al heel goed heeft gedaan dat jullie een hart onder de riem hebben gestoken, gezien dit mij wel enigszins heeft gemotiveerd.

Ik merk ook dat de harde aanpak heeft geholpen, want de zelfmedelijden heb ik uit het raam geflikkerd en ik ben nu vól aan het typen voor mijn scriptie, met zo nu en dan een kleine (rook)pauze tussendoor.

Ik deel het op in kleine stukjes en beloon mezelf als ik weer een stukje verder ben. Zo gaat het goed, met een kleine paniekaanval hier en daar. We komen er wel!
Gertruda8 schreef:
24-08-2023 12:18
Hoi allemaal!

Hartstikke bedankt voor de lieve reacties en de tips die zijn gegeven! Ik moet heel eerlijk bekennen dat het me al heel goed heeft gedaan dat jullie een hart onder de riem hebben gestoken, gezien dit mij wel enigszins heeft gemotiveerd.

Ik merk ook dat de harde aanpak heeft geholpen, want de zelfmedelijden heb ik uit het raam geflikkerd en ik ben nu vól aan het typen voor mijn scriptie, met zo nu en dan een kleine (rook)pauze tussendoor.

Ik deel het op in kleine stukjes en beloon mezelf als ik weer een stukje verder ben. Zo gaat het goed, met een kleine paniekaanval hier en daar. We komen er wel!
Heel goed. Gewoon lekker doorknallen nu!

Is dit je final inlevermoment of heb je hierna nog een verbeter moment?
student201 wijzigde dit bericht op 24-08-2023 13:10
0.79% gewijzigd
Zwetser
Goed zo 💪🏻
Gertruda8 schreef:
24-08-2023 12:18
Hoi allemaal!

go go go! you go girl!

Lekker bezig. En volhouden nu!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven