Werk & Studie alle pijlers

Teambuilding met een collega die je niet vertrouwd

04-09-2023 20:17 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in een team met een collega die ik niet vertrouw. Dat is deels persoonlijk (haar hele karakter staat me niet aan) maar ook professioneel. Ze functioneert slecht en lift op me mee. Mijn baas ziet dat maar heeft zijn eigen redenen om haar in het team te houden.

Nu vindt mijn baas dat het team niet goed genoeg functioneert (ja dat snap ik wel) en gaan we een teambuildingsessie doen om het team te versterken. Volgens mij vindt hij dat we open en transparant met elkaar moeten omgaan op basis van wederzijds vertrouwen.

Ik ben als de dood dat van me verwacht word dat ik me in het team kwetsbaar opstel en dat ik openlijk iets moet bijleggen of moet goed maken met haar en we vriendinnen moeten worden ofzo.
Haar open en eerlijk vertellen waarom ik zo'n moeite met haar heb, lijkt me ook een slecht idee.

Ze mogen een professionele opstelling van me verwachten, maar vertrouwen kan toch niet worden afgedwongen?

Wat te doen?
cola-lola-cola schreef:
06-09-2023 10:40
Hoe TO hier over Anita schrijft zou het mij niks verbazen.
Oh, ik lees niks gemeens of echt naars verder. Gewoon een incapabele collega die je ook nog eens niet mag. Kan toch.
cola-lola-cola schreef:
Oh, ik lees niks gemeens of echt naars verder. Gewoon een incapabele collega die je ook nog eens niet mag. Kan toch.
cola-lola-cola schreef:
Overdrijven is ook een vak.
Ik heb zo'n zelfde situatie gehad. In gesprek met die collega (en teamlead) over de situatie ben ik wel eerlijk geweest:
- Ik vind dat je je uren niet altijd even effectief besteed (was voor iedereen ook zichtbaar in de urenregistratie)
- Je bent niet eerlijk geweest over werk dat je wel/niet gedaan hebt, daarom heb ik moeite om jou als persoon te vertrouwen
- Als we samenwerken vallen de resultaten tegen, waardoor ik er op dit moment geen vertrouwen in heb om samen te werken

Dat sloeg in als een bom (want zij kwam er altijd mee weg) en mijn teamlead wist niet wat hij ermee aan moest (want die kwam dit niet vaak tegen in een corporate.
Gevolg: We hebben met een lang gezicht samen gewerkt wanneer het moest, en verder liepen we zoveel mogelijk langs elkaar af. Ik ben uiteindelijk weggegaan, maar zij (en haar werkontwijkende gedrag) is me altijd bij gebleven.
^^ Eén op één kan ik me zo’n gesprek wel voorstellen. Maar een gefaciliteerde sessie en groupe? Nee, dank u.
Hiltje ik snap je ergernis, maar die moet je richten op degene die verzaakt om te managen en hou het bij het eigenlijke probleem: Je werkomgeving voelt niet veilig. Daarmee zou je naar de vertrouwenspersoon (als die er is) kunnen gaan zodat jullie samen opnieuw een gesprek met de managers kunnen voeren. Daarin mag hij dan aangeven wat hij aan die onveilige situatie gaat doen en hoe de teambuilding vorm gegeven wordt en/of die kan bijdragen aan het oplossen van deze situatie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
cola-lola-cola schreef:
06-09-2023 08:40
TO stel dat het gebouw in brand stond en Anita zat er nog in, zou je haar dan redden? Als het antwoord nee is dan denk ik dat zo'n dag geen nut meer zou hebben. Dan zijn je gevoelens dominerend en denk ik niet dat je deze werkrelatie nog kan verbeteren.
Ik zou voor geen een collega mijn eigen leven op het spel zetten, ondanks dat ik ze bijna allemaal echt aardig vind.
Wat een bizarre stelling.
Dus jij roddelt over haar
Hebt vele zeker wel 10 ergernissen die je niet uitspreekt
Maar die Anita waarschijnlijk wel verneemt??
En jij wil niet open en eerlijk alles zeggen

Fijne collega ben jij
Nyx schreef:
06-09-2023 12:21
Ik zou voor geen een collega mijn eigen leven op het spel zetten, ondanks dat ik ze bijna allemaal echt aardig vind.
Wat een bizarre stelling.
Bij BHV leren wij dat ook, dat je alleen zelf mag blussen/collega's redden als dat veilig kan, zonder gevaar voor eigen leven. Is de professionals ook makkelijker, dat ze maar 1 persoon hoeven te redden ipv 2.

Maar stel dat het veilig en makkelijk kan, dan zijn er toch maar heel weinig mensen die ik zou laten zitten, zelfs mensen aan wie ik ronduit een hekel heb en nooit meer mee wil werken. Dus ja, bizarre stelling.
En wat de teambuilding betreft, dit kan zo alle kanten op, er kan van alles op het programma staan.

Afhankelijk van de welwillendheid van de andere collega zou je het gesprek aan kunnen gaan, als die mogelijkheid zich biedt, voor hetzelfde geldt ga je allemaal stomme spelletjes spelen en hoef je helemaal niet te diepte in.

Ik heb wel teambuildingsdagen meegemaakt waar we wel behoorlijk de diepte in gingen, ons kwetsbaar opstelden etc., maar daar was ook heel veel onderling vertrouwen, dat is er nu natuurlijk niet. Als jullie een goede begeleider hebben heeft deze dat ook in de gaten.

Verder zou ik me een beetje op te vlakte houden, braaf mee doen en niet het achterste van m'n tong laten zien.
cola-lola-cola schreef:
1, als je iemand uit een brandend gebouw wil redden, moet je bij de brandweer
2.als je suggereert dat to zo vuil over haar praat dat je haar in staat acht haar met opzet in een brandend gebouw achter te laten terwijl ze haar zonder gevaar voor eigen leven makkelijk mee had kunnen nemen, dan ben je niet goed.
liv8 wijzigde dit bericht op 06-09-2023 17:43
1.70% gewijzigd
Is die collega een vriend of familielid oid van je leidinggevende dat hij haar niet wil ontslaan?
Ik heb ook wel te maken gehad met collega’s waarvan de hand boven het hoofd gehouden werden. Ik negeerde ze meestal om op die manier zo min mogelijk irritatie te hebben. Ik heb altijd wel ergens het ‘geluk’ gehad dat leidinggevende zich snel afwisselenden en die personen uiteindelijk toch ontslagen werden (wel na heel veel frustratie van het team, dat dan weer wel..)
Wat voor sessie gaan jullie precies doen?
Pinaco schreef:
06-09-2023 11:25
Ik heb zo'n zelfde situatie gehad. In gesprek met die collega (en teamlead) over de situatie ben ik wel eerlijk geweest:
- Ik vind dat je je uren niet altijd even effectief besteed (was voor iedereen ook zichtbaar in de urenregistratie)
- Je bent niet eerlijk geweest over werk dat je wel/niet gedaan hebt, daarom heb ik moeite om jou als persoon te vertrouwen
- Als we samenwerken vallen de resultaten tegen, waardoor ik er op dit moment geen vertrouwen in heb om samen te werken

Dat sloeg in als een bom (want zij kwam er altijd mee weg) en mijn teamlead wist niet wat hij ermee aan moest (want die kwam dit niet vaak tegen in een corporate.
Gevolg: We hebben met een lang gezicht samen gewerkt wanneer het moest, en verder liepen we zoveel mogelijk langs elkaar af. Ik ben uiteindelijk weggegaan, maar zij (en haar werkontwijkende gedrag) is me altijd bij gebleven.
Ik heb hier mee te maken gehad in de vorm van een collega die er de kantjes van af liep, veel te laat kwam en veel te vroeg weg ging (en wel alles schreef als gewerkte uren), 's avond ging werken, want had je geen last van andere collega's (letterlijke opmerking) die ondertussen wel mijn agenda wilde bepalen en mij opscheepte met afspraken die die collega zelf gemaakt had in de eigen agenda en dan niet op komen dagen waardoor ik het moest opknappen.
Helaas kon mijn manager hier niet mee omgaan en deed hij niets met alle klachten van mij en andere teamleden en ben ik vertrokken naar een andere werkgever.
Ik vertik het om op te draaien voor alle shit die een andere collega veroorzaakt en die dat dan goed praat bij de manager met de opmerking dat "Dolfine het toch prima op kan lossen". Was echt helemaal klaar mee met dat achterbakse gedrag.
Merel90 schreef:
06-09-2023 17:42
Is die collega een vriend of familielid oid van je leidinggevende dat hij haar niet wil ontslaan?
Ik heb ook wel te maken gehad met collega’s waarvan de hand boven het hoofd gehouden werden. Ik negeerde ze meestal om op die manier zo min mogelijk irritatie te hebben. Ik heb altijd wel ergens het ‘geluk’ gehad dat leidinggevende zich snel afwisselenden en die personen uiteindelijk toch ontslagen werden (wel na heel veel frustratie van het team, dat dan weer wel..)
Wat voor sessie gaan jullie precies doen?
Sommige mensen liggen goed binnen de bredere organisatie of beslissingnemers, die zijn lang niet altijd geïnteresseerd in hoe iets tot stand komt en wie daarin wat gedaan heeft.
Hoi Hilly,

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen, heb je de teambuilding al gehad?
Am Yisrael Chai!
Nee nog niet duurt nog even.
Nou het was een nogal suffe dag maar collega en ik zijn hem doorgekomen.

Enige vervelende was dat je over je jeugd moest vertellen. Dat vind ik superstom en ik heb ook niet zo'n leuke jeugd gehad. Dus die vraag heb ik overgeslagen en dat werd geaccepteerd.

Ik snap het ook niet. Waarom moet je als lang en breed volwassene (we waren allemaal 35 plus) aan je collega's vertellen hoe je bent opgegroeid en wat dat nu nog met je doet?
Ik vind dat eigenlijk echt onbeschoft van zo’n trainer om mensen daar op hun werk en groupe naar te vragen, en dat zou ik zo iemand nadien ook laten weten. Zelfs moeten zeggen dat je geen fijne jeugd hebt gehad is privé, wat mij betreft. Laat iemand zijn psychologie-ambities elders uitproberen.

Wat ze allemaal wel niet verzinnen zeg.
Lorem_Ipsum schreef:
13-10-2023 07:54
Ik vind dat eigenlijk echt onbeschoft van zo’n trainer om mensen daar op hun werk en groupe naar te vragen, en dat zou ik zo iemand nadien ook laten weten. Zelfs moeten zeggen dat je geen fijne jeugd hebt gehad is privé, wat mij betreft. Laat iemand zijn psychologie-ambities elders uitproberen.

Eens.
Am Yisrael Chai!
Alleen iemand met een geweldige jeugd en een totaal gebrek aan inlevingsvermogen zou het kunnen verzinnen om zoiets als opdracht te geven.

Ik ben hier veel te laat, maar ik verstop mezelf op dit soort momenten. Dat lukt heel prima, als je maar onthoudt dat de meeste mensen Enorm Graag over zichzelf willen praten. Ik stel af en toe eens een vraag om zo'n waterval in stand te houden en als het mijn beurt zou zijn, is de tijd helaas afgelopen. Zo jammer altijd. Ik heb nog niet meegemaakt dat een cursusgever mijn trucje door had.
Lorem_Ipsum schreef:
13-10-2023 07:54

Eens. Ik heb dat een paar keer meegemaakt in diverse settings. Uit ballorigheid lepel ik dan een compleet lulverhaal op om die hijgerigheid belachelijk te maken.

Mijn bal was afgepakt door de buurman, die het stiekem met mijn moeder deed en mij sigaretten lied halen bij die alcoholist van de buurtsuper die zaterdags regelmatig grensrechter was bij mijn broer.

En dan met gesloten ogen en bibberend pruilmondje zeggen dat het ook geen gemakkelijke jeugd was en dat de mensuh eens wat meer begrip moeten hebben.
It won't stop until you wise up
Echt totaal debiel zeg!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
ik vertel echt nooit meer persoonlijke zaken tijdens dit soort sessies.
Hooguit tegen collega's die ik ook thuis uitnodig.

Toen ik flink jonger en naïever was, moesten we eens tijdens zo'n sessies een rondje benoemen wat je zwakheden zijn.
De teamleider is nog wekenlang op die zwakheden teruggekomen. Waar die zwakheden voor de training nooit een probleem waren, stonden ze nu plots in mijn beoordeling.
HiltjeHillegonda schreef:
13-10-2023 07:43
Ik snap het ook niet.
Ik heb het sterke vermoeden dat 99% van dat soort activiteiten ieder wetenschappelijk fundament mist. Men doet maar wat.
Oude_Man_2 schreef:
13-10-2023 11:58
Ik heb het sterke vermoeden dat 99% van dat soort activiteiten ieder wetenschappelijk fundament mist. Men doet maar wat.
Die trainers en coaches doen ook vaak maar wat. Het is geen beschermd beroep.
Stressed is just desserts spelled backwards

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven