ondergewicht en niet zwanger worden?

05-07-2009 14:36 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ga ik nu wel naar de bekende weg vragen, maar wil het toch graag zeker weten.....omdat ik niet echt kan vinden op internet hoe het zit.

Ik heb een eetprobleem, maar wil toch graag zwanger worden. Eten gaat al tijden goed overigens. Mijn gewicht ligt rond een bmi van 17. Vriend en ik vrijen al denk 2,5 jaar zonder voorbehoedsmiddelen en sinds anderhalf jaar wordt ik weer regelmatig ongesteld (zo tussen de 4 en 5 weken, niet precies zelfde aantal dagen er tussen).

Op internet lees ik veel over ondergewicht en vermiderde vruchtbaarheid, maar dat wordt dan in 1 zin genoemd met menstruatiestoornissen en daar heb ik, sinds ik zo'n 1,5 jaar weer goed eet en ook aangekomen ben geen last van. Is het dan zo, ondanks dat ik regelmatig ongesteld wordt, dat ik verminderd vruchtbaar ben? Zitten er meer vrouwen hier in hetzelfde schuitje of die hetzelfde hebben meegemaakt en toch zwanger werden bij gezond gewicht?
Gevolgen ondergewicht voor je gezondheid

Ondergewicht kan onder andere deze zeven gevolgen hebben:

1. Zwak immuun systeem

Als je ondergewicht hebt, dan is de kans groot dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Dit heeft grote gevolgen voor je immuunsysteem: je bent sneller verkouden, krijgt sneller griep en je bent vatbaar voor vele andere virussen en bacterieën.

2. Te weinig spiermassa

Zeker wanneer ondergewicht wordt veroorzaakt door ziekte of opzettelijk te weinig eten, dan heb je snel te weinig spiermassa. Vooral bij tieners met ondergewicht is dit niet gezond omdat de spieren zich dan niet goed ontwikkelen.

3. Haarverlies

Te dun zijn kan een grote impact hebben op de kwaliteit en de hoeveelheid hoofdhaar. Je haar kan er dof van worden en veel te snel uitvallen door een gebrek aan voedingsstoffen. Ook is het goed mogelijk dat je haar krijgt op rare plekken waar het eigenlijk niet hoort.

4. Osteoporose (botontkalking)

Ondergewicht kan op den duur botontkalking tot gevolg hebben. Hierdoor kun je makkelijk botbreuken oplopen, vooral als je veel sport en systematisch te weinig energie binnen krijgt.

5. Anemie (bloedarmoede)

Anemie, ofwel bloedarmoede, treedt op wanneer er te weinig zuurstof getransporteerd kan worden in je rode bloedcellen. De oorzaak hiervan is vooral bij vrouwen een tekort aan ijzer. Als je bloedarmoede hebt dan word je te snel moe en uitgeput, en heb je vaak last van duizeligheid (of zelfs flauwvallen).

6. Onregelmatige menstruatie

Als je een vrouw bent, dan heeft ondergewicht tot gevolg dat je onregelmatig menstrueert. Dit komt omdat je lichaam denkt dat je honger lijdt. Je lichaam wil de schaarse energie dan niet verspillen aan een baby.

7. Complicaties bij een zwangerschap (of niet zwanger kunnen raken)

Ook als je menstruatiecycli normaal zijn, dan kun je door ondergewicht nog steeds moeite hebben met zwanger raken. Bovendien kan het erg gevaarlijk zijn voor de embryo als je wel zwanger bent en te dun bent; de kans op een miskraam is dan 72% hoger in de eerste drie maanden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2009 @ 14:38:

Ook als je menstruatiecycli normaal zijn, dan kun je door ondergewicht nog steeds moeite hebben met zwanger raken. Bovendien kan het erg gevaarlijk zijn voor de embryo als je wel zwanger bent en te dun bent; de kans op een miskraam is dan 72% hoger in de eerste drie maanden. [/b]Ik zou daar maar heel goed over nadenken een bmi van 17 is volgensmij ook niet heel gezond.
http://www.kinderwens.nl/ ... sp?C=34621399996104282407
Te dun? Eerder een miskraam

Vorige maand kon je in Santé lezen waardoor ondergewicht wordt veroorzaakten wat je eraan kunt doen. Ondergewicht lijkt misschien in sommige media de norm, gezond is het allerminst. Uit Brits onderzoek blijkt zelfs dat het risico op een miskraam groter wordt als je voor je zwangerschap te mager bent. Om precieste zijn: vrouwen met ondergewicht hebben 72 procent meer kans hun baby in de eerste drie maanden van de zwangerschap te verliezen. Het risico wordt kleiner als je dagelijks vitaminesupplementen gebruikt, vooral als deze multivitaminen en foliumzuur bevatten. Ook het eten van verse groenten en fruit en het dagelijks eten van een beetje chocola lijkt de kans op een miskraam te verkleinen.
gewicht

Een belangrijke afwijking van het normale lichaamsgewicht, hetzij door overgewicht of ondergewicht, kan zowel bij mannen als vrouwen tot onvruchtbaarheid leiden. Uit een bepaald onderzoek blijkt zelfs dat 12% van de primaire onvruchtbaarheid het gevolg is van gewichtsproblemen.

Lichaamsvet is van invloed op de productie van gonadotrofine-stimulerend hormoon of Gonadotropin Releasing Hormone (GnRH), dat essentieel is voor een regelmatige eisprong bij vrouwen, alsmede voor de productie van zaadcellen bij mannen. GnRH activeert specifiek de afscheiding van het luteïniserend hormoon (Luteinizing Hormone - LH) en het follikelstimulerend hormoon (Follicle-Stimulating Hormone - FSH), die beide essentieel zijn voor de ontwikkeling van eicellen en zaadcellen.

Uit onderzoek is tevens gebleken dat een afwijkend gewicht de kans op succes van ondersteunde voortplantingsprocedures kan verminderen.

ondergewicht

overgewicht

wat te doen

medicatie

ondergewicht

Extreem gewichtsverlies, of ziektes zoals bij anorexia nervosa, kunnen ook een invloed hebben op de vruchtbaarheid van een vrouw. Bij vrouwen kan een laag gewicht ook de productie van GnRH verminderen. Hierdoor kan de ovulatie onregelmatig worden of zelfs tot stilstand komen. Gereduceerde GnRH-niveaus kunnen ook van invloed zijn op de gereedheid van de baarmoederbekleding om een bevruchte eicel te ontvangen. Ook excessief sporten kan de hormoonbalans zodanig verstoren dat het tot verminderde vruchtbaarheid kan leiden. Bij mannen kan een laag gewicht leiden tot een verminderde hoeveelheid sperma of een verminderde spermafunctie.

naar boven

overgewicht

Overgewicht kan ook leiden tot een afwijkend hormoonsignaal, dat van invloed is op de ovulatie en mogelijk op de spermaproductie. Het zou een overproductie van insuline kunnen creëren, wat een onregelmatige ovulatie kan veroorzaken. Er is een verband tussen vetzucht, een te grote insulineproductie en de onvruchtbaarheidsaandoening die bekend staat als PCO (PolyCystic Ovarian Syndrome - PCOS). Daarnaast is overgewicht een risicofactor voor complicaties tijdens de uiteindelijke zwangerschap.

naar boven

wat te doen

Een gezonde terugkeer naar een normaal lichaamsgewicht maakt hormonale stoornissen vaak ongedaan, zodat de vruchtbaarheid terugkeert. Daarnaast kan afvallen bij overgewicht ook de kans op een doorgaande zwangerschap vergroten. Ook een relatief gewichtsverlies (ook zonder het bereiken van het ideale streefgewicht) kan de vruchtbaarheid van zwaarlijvige vrouwen ten goede komen. Als alternatief kan medicatie worden gebruikt om de vruchtbaarheid te vergroten. Bij mensen met ondergewicht kan het gebruik van medicijnen zoals GnRH analogen of gonadotrofinen de vruchtbaarheid verbeteren. Vrouwen met overgewicht hebben mogelijk baat bij gonadotrofinen of clomifeen. Gewichtsbeheersing geniet echter de voorkeur als behandeling, aangezien medicatie bijwerkingen kan veroorzaken. Er worden soms ook specifieke medicijnen voorgeschreven die de vetverbranding beinvloeden; dit gebeurt echter alleen als onderdeel van een uitgebreider afvalprogramma.

Een normaal lichaamsgewicht is ook een gezonde voorbereiding op een zwangerschap. Deze stappen moeten voorafgaand aan de zwangerschap worden genomen, aangezien drastische veranderingen tijdens de zwangerschap zijn af te raden.

naar boven

medicatie

Raadpleeg uw arts voordat u op recept of algemeen verkrijgbare medicijnen slikt.

Aanbevolen wordt om vaccinaties uit te laten voeren voordat geprobeerd wordt om zwanger te raken en om speciaal tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap vaccinaties te vermijden
ik noem BGB voortaan maar GGG: Gebruik Gewoon Google.
quote:DJ Momo schreef op 05 juli 2009 @ 14:46:

ik noem BGB voortaan maar GGG: Gebruik Gewoon Google.

Ik snap nooit zo goed dat anderen zeggen al heel lang te zoeken en dat ik met twee zoektermen iets op kan sporen . Is dat nou een talent ??
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2009 @ 14:47:

[...]

Ik snap nooit zo goed dat anderen zeggen al heel lang te zoeken en dat ik met twee zoektermen iets op kan sporen . Is dat nou een talent ??absoluut BGB, jij bent de google koningin van het viva forum!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2009 @ 14:47:

[...]

Ik snap nooit zo goed dat anderen zeggen al heel lang te zoeken en dat ik met twee zoektermen iets op kan sporen . Is dat nou een talent ??Soms vind ik het ook pure gemakzucht dat men een topic opent terwijl het met een woord te vinden is op Google. In dit geal kan ik mij ook voorstellen dat het fijn is om ervaringen te horen of tips van andere te krijgen.
quote:_barbie_ schreef op 05 juli 2009 @ 14:50:

[...]

In dit geal kan ik mij ook voorstellen dat het fijn is om ervaringen te horen of tips van andere te krijgen.

Absoluut .

Maar ze schreef - ook - dat ze niet kon vinden of het lage IBM nog van invloed was sinds ze weer menstrueert . Wél dus .

Maar het hoeft natuurlijk helemaal niet dáár aan te liggen , er kunnen zoveel andere oorzaken zijn , ook bij haar partner .
TO, goed van je dat al weken goed eet! maar een BMI van 17 is nog echt te laag. Kan je het aan dat je door een zwangerschap aankomt? Je hebt dan de verantwoording voor een kind, je zult dus ten alle tijden goed moeten eten! voor een bevalling heb je behoorlijk wat krachten nodig, ik vraag mij af of jouw lichaam dat aan kan.

Overleg dit met je therapeut & diëtiste, zij kunnen je voorzien van de juiste informatie.
Volgens mij is je lichaam met een BMI van 17 nog helemaal niet klaar voor een zwangerschap. Ik heb ook een eetstoornis, en het gaat nu ook best goed. Mijn BMI is nu 18, en ik zou op zéker geen zwangerschap aankunnen nu. Het kost me al al mijn energie om mezelf een beetje fatsoenlijk op de been te houden.
Het feit dat je een regelmatige cyclus hebt betekent al dat je vruchtbaar bent. Mensen met een ernstig ondergewicht hebben veelal geen cyclus. Ik zou je echter aanraden dit te bespreken met een huisarts of dietist. Het is handig je te realiseren dat een kind veel van je reserves aanspreekt, wat dat betreft zijn het net parasieten. Een bmi van 17 is nog wel erg laag, dus ik zou allereerst daar aan gaan werken.

Hoe groot de kans is dat je uiteindelijk bevrucht wordt is van verscheidene factoren afhankelijk en niet alleen het ondergewicht an sich.

Ik ben zwanger en heb ook een ondergewicht (bmi 18) en dit is sinds de zwangerschap toegenomen (ik heb overigens geen eetstoornis). Denk eerst dus aan jezelf en zorg dat je korte metten maakt met je eetstoornis. Het komt op mij nogal fragiel over, in die zin dat je nog niet kan spreken van 'genezing' of eetstoornis in remissie. Bedenk dat dat heel belangrijk is, omdat terugvallen met een baby/kind voor beide partijen zeer ongezond is, zowel lichamelijk als psychisch.
Ik zou even een bezoekje aan je huisarts brengen.

Het kan idd door je ondergewicht komen maar ik zou ook naar andere evt. oorzaken laten kijken.

Het is sowieso denk ik wel wenselijk om wat extra begeleiding te krijgen in je traject zwanger worden/zwanger zijn en eetprobleem hebben.
Weet je zeker dat je helemaal van je eetprobleem af bent?

Edit: niet goed gelezen, je schrijft dat je nog steeds een eetprobleem hebt. Wat doe je een kind en jezelf aan om in zo'n situatie zwanger te worden? Zorg eerst dat je je eigen boeltje op orde hebt, voordat je een kind krijgt dat van jou afhankelijk is.
Uhm, waar is mijn post gebleven?

Ik zei dus ook al dat je misschien eerst eens gezond moet worden, voordat je je in het avontuur stort dat kinderen krijgen heet...
Zou het je lukken om tot BMI 18 te komen?

Dat zijn die paar kilootjes die je net wat extra energie geven en je lichaam wat meer in balans brengen.

Ik weet dat het moeilijk is hoor(heb zelf ook een eetstoornis).

Maar het zou al een beter gewicht zijn om je zwangerschap te beginnen.

Heb je nog een vorm van begeleiding/therapie?
Ik las dit topic en heb snel, ondanks de misselijkheid, een tosti mozarella met basilicum gemaakt.

Ben 7 wkn en 3 dgn zwanger, 11 maanden over gedaan met een bmi van 18. Ik ben een sportvrouw die licht is van nature. Mijn bouw is zo en eet altijd goed tot veel. Dan sport(te) ik natuurlijk wel veel maar at meer dan een niet sporter, ook sport specifieke voeding tijdens competitie.

Maar goed voor TO, volgens voedingscentrum.nl heb je pas een goed gewicht bij een BMI van 18,7. Ik zou zeker proberen aan te komen al is dat makkelijk gezegd dan gedaan. Ik kom bv gewoon niet aan maar jij had een eetstoornis dus is het misschien moeilijk voor je om aan te komen.
Ik zou proberen aan te komen, volgens mij kun je met een bmi van 17 nooit een zwangerschap aan!

En bedenk wel dat alles wat jij eet ( en niet eet) gevolgen heeft voor je ongeboren kind.
Phoehee, als je niet aankomt doordat je veel sport of dat het gewoon je bouw is, dan krijg je ws wel gewoon de juiste voedingsstoffen binnen. Je hebt natuurlijk een bmi van 18 en een bmi van 18...
Dankje Fleurtje, maak me misschien (te) snel zorgen. Ik krijg inderdaad genoeg voedingsstoffen binnen als ik logisch nadenk.
Was je tosti lekker?
bgb, ik had echt wel gegoogled hoor, maar las voornamelijk dat door ondergewicht je moeilijk zwanger wordt door menstruatiestoornissen, vandaar. En zou graag gewoon ook even willen horen denk ik dat iemand anders door wel aan te komen zwanger werd.

ik ben idd nog niet van mijn eetprobleem af nee, maar eet echt ruime hoeveelheden. Het zit meer in mijn hoofd nog. Mensen zien niets raars aan mijn eetgedrag bv, doe met alles mee, verjaardagen, ijsjes ed. Aankomen blijft een lastig punt, weet dat ik veel kan hebben en moet ook echt mijn best doen om aan te komen (meer eten dan ik op kan) en nee, dat doe ik dan weer niet....

de reden dat ik nog niet bij de ha hiermee ben geweest is dat ik bang ben dat er niet verder wordt gekeken dan mijn gewicht.... En ik vraag me dus af of dit het hele probleem wel is... misschien is er wel wat anders aan de hand. Ik eet echt al 1,5 jaar weer goed.

Ik heb geen begeleiding verder, want enige optie hier is groepstherapie en dat wil ik niet, ik wil individuele gesprekken, dat bieden ze niet helaas. Ik snap wel dat jullie denken eerst normaal doen en van je probleem af zijn, maar ik heb al 10 jaar een probleem en ik denk ook dat ik dan over 10 jaar nog niet aan kinderen kan beginnen bv. Ik weet zeker dat mocht ik zwnager worden, ik goed voor mijn kindje ga zorgen.

iry, ja dat was mijn eerste gedachte ook, eerst maar eens bmi 18 ja, moet niet allemaal met te grote stappen. Jij hebt toch ook kinderen? Wat was jou bmi toen je zwanger werd?
Buiten het feit om dat het veel beter en gezonder is om op gewicht te zijn voor een zwangerschap,is het nu ook weer niet zo stellig dat je met een bmi 17 geen zwangerschap aan kan.

Ik weet niet van hoe ver TO komt met haar gewicht,maar misschien is dit al tot het naadje voor haar.En het op gewicht blijven een enorme prestatie.

Nou ja,ik zit natuurlijk ook in de andere hoek van een soortgelijk verhaal.

Maar als ik had moeten wachten tot ik eetstoornis vrij was met mijn kinderwens,was ik nu nog kinderloos.

Dus ik begrijp heel goed dat het de kinderwens groot is en je daarvoor het onderste uit de kan haalt om je eetstoornis minimaal van invloed te laten zijn.

Maar het onderste uit de kan heeft gewoon vaak een plafond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven