AOW leeftijd omhoog of iedereen meer werken

11-12-2023 07:36 776 berichten
https://nos.nl/artikel/2501145-arbeidsm ... n-probleem

Vanmorgen wakker geworden met dit bericht. Andere nieuwssites hebben ook een item zoals de Telegraaf en het Financieel Dagblad maar die zijn voor abonnees.

Om de vergrijzing op te vangen hebben we tot 2040 3 miljoen extra arbeidsmigranten nodig. Een onrealtisch hoog aantal wat daarna ook weer problemen met zich meebrengt omdat de verwachting is dat er na 2040 tekorten aan werk gaan zijn omdatbde vergrijzing over zijn top is.

Om de AOW te kunnen behouden kan er ook gekozen worden om de AOW leeftijd te verhogen naar 69 of iedereen meer te laten werken.

Wat vinden jullie? Meer gerichte arbeidsmigratie in de sectoren waar de tekorten zijn of ontstaan. Iedereen Meer uren werken of de AOW leeftijd omhoog?

Afbeelding

Deze grafiek geeft weer in welke sectoren momenteel de kennis arbeidsmigranten werkzaam zijn.

Aanvulling grafiek betreft alleen kennismigranten.
anoniem_65c29b33320d9 wijzigde dit bericht op 11-12-2023 19:41
2.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
12-12-2023 08:28
Echt waar haal je het vandaan. De vrouwelijke helft van de generatie waar jij het over hebt, werd inderdaad gewoon ontslagen als er getrouwd ging worden. En hokken was geen optie, dat stonden je ouders/kerk/dorpelingen niet toe. En toen een huwelijk eindelijk niet meer automatisch ontslag betekende, was er geen kinderopvang.

Echt niet oke om deze generatie overal van te beschuldigen zonder dat je weet hoe de vork in de steel zit. Dit zijn de mensen die zich kapotgewerkt hebben in een verscheurd land.

Mijn moeder (en niet alleen zij) moest met 14 van school om (onbetaald) op het land te gaan werken bij haar vader.

Worden door de volgende generaties nog steeds de vruchten van geplukt. En door de inspanningen van deze generatie kan jij nu op een forum klagen over hoe slecht die generatie het allemaal wel niet achtergelaten heeft.
Mijn ouders zijn boomers en hebben het juist heel relaxed gehad (vinden ze zelf). M’n moeder werd niet ontslagen toen ze zwanger werd, maar koos er zelf voor om te stoppen en heeft sindsdien geen dag meer betaald werk gehad. Ze vindt het erg zielig voor mij dat ik zoveel moet werken. Inmiddels krijgt ze aow, terwijl ze daar dus al vanaf haar 25ste geen premie meer voor betaald heeft.

Mn vader is met 61 met pensioen gegaan en zit er warmpjes bij omdat hij nog grotendeels onder een eindloonregeling viel.

Uiteraard gun ik iedereen zo’n comfortabel pensioen, het was alleen fijn geweest als hun generatie ook al had nagedacht over hoe de generaties na hen ook een prettige oude dag hadden kunnen hebben.
Tantesaartje schreef:
12-12-2023 07:21
Er zijn 2 problemen. 1 hoe lossen we de tekorten in bepaalde sectoren op.
En 2. Hoe houden we de aow betaalbaar.

Voor beiden is de oplossing als er meer mensen komen, het liefst in de vorm van kinderen en niet van immigratie. Dus stimuleer de grotere gezinnen, zorg ervoor dat ouders flexibel zijn met het indelen van hun werktijd, zodat ze de kinderopvang niet overbelasten. Of maak het financieel aantrekkelijk voor 1 van de partners om thuis te blijven totdat de jongste 4 is.
Mijn moeder had 12 broers en zussen. 1 keer per week was zij bij oma aan het helpen. Haar ( schoon) zussen deden dat ook. Geen thuiszorg nodig. Oma ging ook toen ze dement werd niet naar em verzorgingshuis. Er was een rooster voor alle kinderen die om beurten bij oma waren. Dat kon want zij was gewoon huisvrouw. Zij ging ook de buurvrouw helpen als ze uit het ziekenhuis kwam. En mijn moeder was niet een heilige. Burenhulp enzo was normaal. En de vrouwen hadden er tijd voor.
Ik denk dat je voor de oplossing beter vooruit kunt kijken dan achteruit. We hebben helemaal niet meer mensen nodig. Volgens mij moeten we vooral ánders gaan werken. Met de huidige technologie en AI kan je veel efficiënter en met minder mensen werken. En als we dan ook eens wat minder zouden consumeren en gezonder zouden eten en leven, zullen er ook weer minder banen nodig zijn.
Procne schreef:
12-12-2023 08:48
Mijn ouders zijn boomers en hebben het juist heel relaxed gehad (vinden ze zelf). M’n moeder werd niet ontslagen toen ze zwanger werd, maar koos er zelf voor om te stoppen en heeft sindsdien geen dag meer betaald werk gehad. Ze vindt het erg zielig voor mij dat ik zoveel moet werken. Inmiddels krijgt ze aow, terwijl ze daar dus al vanaf haar 25ste geen premie meer voor betaald heeft.

Mn vader is met 61 met pensioen gegaan en zit er warmpjes bij omdat hij nog grotendeels onder een eindloonregeling viel.

Uiteraard gun ik iedereen zo’n comfortabel pensioen, het was alleen fijn geweest als hun generatie ook al had nagedacht over hoe de generaties na hen ook een prettige oude dag hadden kunnen hebben.

Mijn ouders zijn boomers en hebben altijd keihard gewerkt. Mijn vader begon op zijn 15e bij zijn vader. Mijn ouders hebben niet gestudeerd, daar was geen geld voor en het was niet gebruikelijk in hun omgeving. Ze hebben altijd een eigen bedrijf gehad wat ze samen hebben gerund. Een pensioenregeling was helaas te duur. Toen dat bedrijf stopte, zijn ze beiden in loondienst gegaan. Mijn vader is op zijn 65e met pensioen gegaan, mijn moeder is overleden voordat ze met pensioen kon. Mijn vader heeft nu AOW en een klein pensioen. Daarvan kan hij leven, verder weinig. Hij leeft comfortabel omdat hij gespaard heeft en omdat hij nog werkt.

Niet iedereen van "hun generatie" leeft al jaren comfortabel van een riant pensioen.
Suniva schreef:
12-12-2023 08:42
Zou je het zelf willen dan? Op je 80e weer wonen alsof je een student bent? Mag je je oude dag, nadat je je hele leven van alles hebt gedaan wat dee maatschappij van je vroeg, asjeblieft doorbrengen op een manier die bij je past?

De manier waarop er hier gesproken wordt over wat goed is voor ouderen en wat ze allemaal zouden moeten doen of gedaan zouden moeten hebben, wow.
De AOW'ers van nu zijn geen sneue oudjes hoor, dat zijn de zeventigers die me voorbij scheuren op hun electrische fiets. Die op vrijdag de tuin van de kerk schoffelen en op woensdag bij de kringloop apparaten repareren. Die kunnen prima zelf regie voeren over hun leven en er keuzes in maken. Maar als het stelsel niet te betalen is, wat dan? Nog een probleem dat we bij de jonge generatie op hun bordje gooien? Waarom niet iedere generatie wat laten inleveren?
nerdopviva schreef:
12-12-2023 08:59
Mijn ouders zijn boomers en hebben altijd keihard gewerkt. Mijn vader begon op zijn 15e bij zijn vader. Mijn ouders hebben niet gestudeerd, daar was geen geld voor en het was niet gebruikelijk in hun omgeving. Ze hebben altijd een eigen bedrijf gehad wat ze samen hebben gerund. Een pensioenregeling was helaas te duur. Toen dat bedrijf stopte, zijn ze beiden in loondienst gegaan. Mijn vader is op zijn 65e met pensioen gegaan, mijn moeder is overleden voordat ze met pensioen kon. Mijn vader heeft nu AOW en een klein pensioen. Daarvan kan hij leven, verder weinig. Hij leeft comfortabel omdat hij gespaard heeft en omdat hij nog werkt.

Niet iedereen van "hun generatie" leeft al jaren comfortabel van een riant pensioen.
Ik ken ook alleen maar vrouwen die gewoon hebben gewerkt. De oudste lopen tegen de 90.
Mijn ouders hadden ook een eigen bedrijf, schoonouders ook. Leven nu van alleen AOW.
Mijn vader, door verblijf in het buitenland, zelfs van een gekortwiekte AOW. Hij spaart er nog van :-D
Vergeet iedereen hier dat het pensioenstelsel al aangepast is? De huidige ouderen hebben nog deels een eindloonregeling. Daaronder allemaal een middelloonregeling. En nu wordt het weer aangepast met nog onduidelijke gevolgen voor velen. Als je nu een veertiger of jonger bent dan ga je al helemaal geen riant pensioen opbouwen zonder dat de AOW ook nog eens gekort wordt.
nerdopviva schreef:
12-12-2023 08:59

Dat is zeker waar. Net zoals niet elke Gen X-er, Millenial of Gen Z-er er nu warmpjes bij zit.

Maar als je kijkt naar het gemiddelde vermogen per generatie, zijn de babyboomers verreweg het rijkst. Dat neemt uiteraard niet weg dat de individuele verschillen groot kunnen zijn.
Of investeer in de toekomst zoals in Zuid-Korea, waar mensen geld krijgen om baby's te krijgen en andere speciale voorzieningen.
Wie wat wil die moet wat.
Procne schreef:
12-12-2023 09:15
Dat is zeker waar. Net zoals niet elke Gen X-er, Millenial of Gen Z-er er nu warmpjes bij zit.

Maar als je kijkt naar het gemiddelde vermogen per generatie, zijn de babyboomers verreweg het rijkst. Dat neemt uiteraard niet weg dat de individuele verschillen groot kunnen zijn.

Natuurlijk zijn de babyboomers het rijkst, ze hebben het langst kunnen sparen (en deden dat ook). Of ze op hun 25e rijker waren dan de huidige 25-jarige, vraag ik me af.
vintagejurk schreef:
11-12-2023 07:57
Of mensen moeten nuttiger werk gaan doen? Alle influencers, coaches en flutmanagers in het onderwijs en de thuiszorg.
Hier kan ik het wel mee eens zijn. De vrije sector waarschijnlijk niet :)

Arbeidsmigratie is niet helemaal handig gelet op de huizenmarkt en ook niet iets dat per de goed is voor Nederland.
baggal wijzigde dit bericht op 12-12-2023 09:22
Reden: Toevoeging
17.81% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Stientje schreef:
12-12-2023 09:10
Vergeet iedereen hier dat het pensioenstelsel al aangepast is? De huidige ouderen hebben nog deels een eindloonregeling. Daaronder allemaal een middelloonregeling. En nu wordt het weer aangepast met nog onduidelijke gevolgen voor velen. Als je nu een veertiger of jonger bent dan ga je al helemaal geen riant pensioen opbouwen zonder dat de AOW ook nog eens gekort wordt.
Ja, daarom is een vaste basis van de AOW wel een beetje heilig.
Van mij mogen ze in veel snijden als dat moet, maar de AOW moet blijven. Voor iedereen een vaste waarde, waar je op moet kunnen bouwen. Dat je weet waar je naar toe werkt.
72Jelle schreef:
12-12-2023 09:21
Ja, daarom is een vaste basis van de AOW wel een beetje heilig.
Van mij mogen ze in veel snijden als dat moet, maar de AOW moet blijven. Voor iedereen een vaste waarde, waar je op moet kunnen bouwen. Dat je weet waar je naar toe werkt.

Lijkt mij ook ja. Je moet toch iets van een idee hebben met hoeveel geld je het na je pensioen moet doen? Als ik naar mezelf kijk zal ik met het huidige verwachte pensioen + AOW (70% van mijn huidige netto loon) mijn levensstandaard min of meer kunnen voortzetten, mits mijn huis is afbetaald. Als het significant minder wordt, dan krijg je een samenleving waarin ouderen gemiddeld echt veel armer gaan zijn dan werkenden. Zeker aangezien de kosten van zorg alleen maar stijgen, de dekkingen van verzekeringen steeds lager worden, en ouderen vaak meer gebruik moeten maken van de gezondheidszorg. Dat zal dan linksom of rechtsom de maatschappij ook weer meer gaan kosten, want wat doe je met ouderen die geen ruimte hebben om zelf hun zorgkosten te betalen bijvoorbeeld? Laat je die creperen of richt je dan weer allerlei toeslagen in voor die groep?
Ik heb er nog 1, wat vast geen goeie maatregel is. Maar ik probeer hem toch:
eigen risico zorg inkomens/vermogensafhankelijk maken.

Voornamelijk nav het volgende vb dat ik ken uit mijn omgeving:
Oude mensen, godsvermogen op de bank, hebben intensief zorg nodig. Zorg komt aan huis. Eigen bijdrage is minimaal. Verzekering betaalt. En zo zullen er zoveel voorbeelden zijn.
Zwetser
Stientje schreef:
12-12-2023 09:37
Lijkt mij ook ja. Je moet toch iets van een idee hebben met hoeveel geld je het na je pensioen moet doen? Als ik naar mezelf kijk zal ik met het huidige verwachte pensioen + AOW (70% van mijn huidige netto loon) mijn levensstandaard min of meer kunnen voortzetten, mits mijn huis is afbetaald. Als het significant minder wordt, dan krijg je een samenleving waarin ouderen gemiddeld echt veel armer gaan zijn dan werkenden. Zeker aangezien de kosten van zorg alleen maar stijgen, de dekkingen van verzekeringen steeds lager worden, en ouderen vaak meer gebruik moeten maken van de gezondheidszorg. Dat zal dan linksom of rechtsom de maatschappij ook weer meer gaan kosten, want wat doe je met ouderen die geen ruimte hebben om zelf hun zorgkosten te betalen bijvoorbeeld? Laat je die creperen of richt je dan weer allerlei toeslagen in voor die groep?
De overheid heeft met de bemoeizucht ook allerlei barrières opgeworpen om naar elkaar om te kunnen kijken. Vrouwen moeten doorgaans werken voor de veel te dure aangekochte bakstenen en gezinsuitbreiding. Ouderen zitten daarnaast vaak in een afbetaald groot huis maar mogen geen gezinsleden (zoals bijvoorbeeld studerende kleinkinderen) onderdak verschaffen want dan krijg je een korting op je AOW vanwege het samenwonen.

Vrij dramatische regelingen als je al jarenlang een andere bevolkingssamenstelling ziet aankomen en een enorme zorgbehoefte terwijl er geen personeel om handen is.
Student201 schreef:
12-12-2023 09:44

Oude mensen, godsvermogen op de bank, hebben intensief zorg nodig. Zorg komt aan huis. Eigen bijdrage is minimaal. Verzekering betaalt. En zo zullen er zoveel voorbeelden zijn.

Jawel op zich een goed idee. Maar dat gaat dan dus alleen om de zorg tegemoet te komen qua kosten. Ik vind dat op zich best een prima idee. Mits je daarmee niet de middenklasse "pakt". Maar de echt "rijken".
Suniva schreef:
12-12-2023 08:28
Echt waar haal je het vandaan. De vrouwelijke helft van de generatie waar jij het over hebt, werd inderdaad gewoon ontslagen als er getrouwd ging worden. En hokken was geen optie, dat stonden je ouders/kerk/dorpelingen niet toe. En toen een huwelijk eindelijk niet meer automatisch ontslag betekende, was er geen kinderopvang.

Echt niet oke om deze generatie overal van te beschuldigen zonder dat je weet hoe de vork in de steel zit. Dit zijn de mensen die zich kapotgewerkt hebben in een verscheurd land.

Mijn moeder (en niet alleen zij) moest met 14 van school om (onbetaald) op het land te gaan werken bij haar vader.

Worden door de volgende generaties nog steeds de vruchten van geplukt. En door de inspanningen van deze generatie kan jij nu op een forum klagen over hoe slecht die generatie het allemaal wel niet achtergelaten heeft.
Dat ontslagen worden als je ging trouwen is volgens mij alweer een iets oudere generatie. Mijn moeder (halverwege de 70) heeft altijd op kantoor gewerkt met allemaal andere vrouwen die ook getrouwd waren. Gewoon secretaresses en typistes etc.

Ik lees net dat dit ontslag bij trouwen tot 1955 was, dus dat waren onze oma’s die daar mee te maken hadden.

Mijn beide ouders hebben allebei altijd fulltime gewerkt, maar in de jaren 80 had je inderdaad ook veel thuisblijfmoeders.
MrsMorrison schreef:
12-12-2023 09:49
Jawel op zich een goed idee. Maar dat gaat dan dus alleen om de zorg tegemoet te komen qua kosten. Ik vind dat op zich best een prima idee. Mits je daarmee niet de middenklasse "pakt". Maar de echt "rijken".
Dat is geen doen want de echt rijken hebben allerlei constructies waardoor ze op papier bijna niks bijdragen aan dat soort belastingen.
Student201 schreef:

Op deze manier loont het toch voor niemand om een goed betaalde baan te hebben.
Als het aan het eind van de rit alleen maar meer gaat kosten.
En bij zorg aan huis of in een zorgcentrum wordt er sowieso naar het inkomen gekeken.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Student201 schreef:

Nou, het zou wat worden zeg, als je je godsvermogen aan moest spreken voor zorg! Wat voor zin heeft sparen dan?

Het is nu al zo dat eerst je eigen vermogen moet opeten als je in een verzorgingshuis geplaatst wordt. En je buurman naast je die nooit wat opzij heeft gezet zit er voor veel minder.
Ik vind het geen goed idee om ouderen op welke manier dan ook extra te 'pakken', ook niet door een hogere eigen bijdrage op zorg.
Er lopen nu misschien nog boomers rond waarvan we denken: nou nou, kan dat niet een beetje minder?
Maar geloof maar dat de situatie er over 20 jaar echt heel anders uitziet.
Stientje schreef:
12-12-2023 09:58
Ik vind het geen goed idee om ouderen op welke manier dan ook extra te 'pakken', ook niet door een hogere eigen bijdrage op zorg.
Er lopen nu misschien nog boomers rond waarvan we denken: nou nou, kan dat niet een beetje minder?
Maar geloof maar dat de situatie er over 20 jaar echt heel anders uitziet.
Er komen nog behoorlijk wat erfenissen binnen met al die dure huizen.
72Jelle schreef:
12-12-2023 10:04
Daarom dat er ook stemmen opgaan om bezit meer te gaan belasten als arbeid.
72Jelle schreef:
12-12-2023 10:04

Dus een goed pensioen moet gaan afhangen van wel/geen erfenis?
Lorem_Ipsum schreef:
12-12-2023 09:56
Nou, het zou wat worden zeg, als je je godsvermogen aan moest spreken voor zorg! Wat voor zin heeft sparen dan?

Het is nu al zo dat eerst je eigen vermogen moet opeten als je in een verzorgingshuis geplaatst wordt. En je buurman naast je die nooit wat opzij heeft gezet zit er voor veel minder.

Ja dat voelt natuurlijk oneerlijk en mede daarom denk ik ook dat veel mensen nu denken ik leef nu en ik geniet nu. Als ik later ouder ben en iets kom te mankeren of naar een verzorgingshuis moet dan wordt ik toch wel geholpen. Want zorg weigeren mag niet. Dus beter heb je niet teveel en leef je gewoon zoals je wil.
Lorem_Ipsum schreef:
12-12-2023 09:56

Want? Het zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit. Als de bevolking die het moet opbrengen dat niet meer kan maar je hebt zelf de financiële middelen om je zorg in te kopen vind je alsnog dat een ander dat moet bekostigen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven