ondanks gevoelens vriendschappelijk contact houden?

08-07-2009 15:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-dames,

Ik lees veel mee hier maar nu is er iets wat ik jullie wil voorleggen. Wat zouden jullie doen in de volgende situatie? Een korte schets:

Je bent aan het mailen geraakt met een 'collega' (andere afdeling), eerst flirterig later meer inhoudelijk, er blijkt een klik te zijn. Je weet dat je elkaar leuk vindt maar het is veilig want jullie zijn allebei gebonden, denk je... Totdat je hoort dat hij gaat scheiden. Hij geeft aan niet tussen je relatie te willen komen en het verder aan jou over te laten...

En dan?! Ik blokker van deze 'macht'... Alle reacties zijn welkom!

MsButterfly
Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Is het zo slecht, je huidige relatie? Paar jaar verder en je zit in dezelfde sleur, ook hierin kom je twijfels tegen, zullen ruzies zijn en ook in een volgende relatie lijkt het vaak veel groener aan de overkant.

Kortom : je hebt altijd keuzes...
In principe staat hij volledig los van de relatie met je man / partner.

Dat zul je eerst zelf met je man moeten uitzoeken.
Computer says nooooo
En je Topic-Titel impliceert dat je eigenlijk al besloten hebt niets te willen, maar je afvraagt of je wel vrienden kunt blijven?
Wat wil je zelf?

Vriendschappelijk contact terwijl je eigenlijk meer wilt dan alleen vriendschap is jezelf voor de gek houden op zijn best en de kat op het spek binden op zijn slechtst.

Als jij je relatie niet op het spel wil zetten en verder wil met je vriend, dan zou ik afstand nemen van deze collega. Als hij je echt respecteert en de keuze echt an jou laat, zal hij daar begrip voor hebben en ook afstand nemen.

Wel zou ik eens nadenken en het gesprek aangaan met je vriend over wat je in je relatie mist, waardoor je bent doorgegaan met contact van je collega, zelfs zover dat je overweegt om vreemd te gaan of misschien wel je huidige partner te verlaten.
Nu je hoort dat hij gaat scheiden doet je eigen relatie er ineens minder toe? Vreemd. Of begrijp ik je verkeerd?
Precies, dat laatste is het. Ik denk dat het tussen 'collega' misschien wel iets had kunnen worden als we elkaar eerder ontmoet hadden. Nu heb ik een gelukkige relatie (met inderdaad wel eens ruzies en twijfels) maar de vraag is niet of ik die moet verbreken. Ik weet op dit moment zeker dat ik dat niet wil en dat ik niet verder wil proberen met 'collega' (ook gezien zijn situatie). Maar misschien verandert dat wel als we contact blijven houden en daar ben ik bang voor. Of misschien krijgt hij vroeg of laat verwachtingen...
met 'dat laatste' reageer ik op Evenzo... dus de vraag is kunnen we vrienden blijven
Even ter verduidelijking: ik wil mijn huidge relatie niet verbreken. Ik vraag me alleen af of ik het risico dat ik dat ooit misschien wel ga willen nu al moet uitsluiten. Of dat dat overdreven is en ik gewoon goed contact kan hebben met 'collega' en gevoelens wel weer overwaaien?
quote:msbutterfly schreef op 08 juli 2009 @ 15:23:

Even ter verduidelijking: ik wil mijn huidge relatie niet verbreken. Ik vraag me alleen af of ik het risico dat ik dat ooit misschien wel ga willen nu al moet uitsluiten. Of dat dat overdreven is en ik gewoon goed contact kan hebben met 'collega' en gevoelens wel weer overwaaien?Jij vreest dat hij een bedreiging kan gaan vormen voor je relatie. Als je besluit voor je eigen relatie te kiezen vind ik ook dat je zou moeten besluiten niet met vuur te gaan spelen. Anders kies je niet echt voor je eigen relatie. Maar dat is mijn mening.
Als je gevoelens hebt voor de ander, word een 'normale' vriendschap heel erg moeilijk tot onmogelijk, zeker omdat het van beide kanten komt.

Nu je er nog niet zover in zit kan je het beter afkappen, voordat dat wel gebeurd. Klinkt moeilijk, zal het ook wel zijn, maar hoe langer je doorgaat hoe moeilijker het word, tot er misschien wel geen weg terug meer is.
Gevoelens waaien het snelst over als er geen tot weinig contact is. Ik zou dus het contact tot puur zkelijk beperken, totdat je zeker weet dat de gevoelens bekoeld zijn. Dan is een vriendschap misschien een optie, maar grote kans dat die behoefte er dan ook niet meer is.

Blijft staan dat als het gras aan de overkant groener lijkt, het hoog tijd is om je eigen gazonnetje beter te gaan verzorgen.
je kunt best vrienden blijven ..........als je je huidige partner vertelt hoe het zit met je nieuwe kennis , je die nieuwe vriend ook nog zo leuk vindt als hij bij jou en je huidige vriend op de bank kan zitten zonder dat het opgefokt aanvoelt , en als je niets doet met nieuwe vriend wat je tegen je partner denkt beter niet te kunnen vertellen . En als je over zelfbeheersing beschikt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 16:09:

je kunt best vrienden blijven ..........als je je huidige partner vertelt hoe het zit met je nieuwe kennis , je die nieuwe vriend ook nog zo leuk vindt als hij bij jou en je huidige vriend op de bank kan zitten zonder dat het opgefokt aanvoelt , en als je niets doet met nieuwe vriend wat je tegen je partner denkt beter niet te kunnen vertellen . En als je over zelfbeheersing beschikt .Yep!
MsButterfly , zou hij ook zo'n goed vriend zijn geworden met wie je zo'n klik voelt als hij - ik noem maar eens wat - geen armen en benen had gehad , je zeker zou weten dat hij impotent is , énorme flaporen en rare kleding heeft ?

Maw ; is het zijn karakter wel waar het je om te doen is ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je zet me aan het denken, blijfgewoonbianca. Uiterlijk speelt wel een rol bij het feit dat wij contact hebben gekregen maar ik denk dat dat nou eenmaal zo werkt bij mensen. Je beoordeelt iemand die je niet kent op uiterlijk en uitstraling en baseert daarop (onbewust) al in heel vroeg stadium je oordeel: ja/nee. Daar schrik ik voor mezelf niet zo van. De 'voorwaarden' in je eerdere posting zijn voor mij interessanter.

- als je je huidige partner vertelt hoe het zit met je nieuwe kennis:

Vriend weet ervan, ik heb mezelf voorgenomen alles zo eerlijk mogelijk te bespreken en dat heeft al een stuk spanning weggehaald maar het écht helemaal open en eerlijk bespreken (de gevoelens van mijn kant) vind ik heel moeilijk

- als je die nieuwe vriend ook nog zo leuk vindt als hij bij jou en je huidige vriend op de bank kan zitten zonder dat het opgefokt aanvoelt:

Dat zou ik me nog kunnen voorstellen

- als je niets doet met nieuwe vriend wat je tegen je partner denkt beter niet te kunnen vertellen:

Mijn gevoelens voor hem voelen voor mij onbespreekbaar met mijn vriend (ik schrik er erg van dat dit mij overkomt) dus aan deze voorwaarde voldoe ik zeker niet...

- als je over zelfbeheersing beschikt:

Ik kan mijn gedachten/gevoelens vrij goed sturen (denk dat in ieder geval te kunnen)

dan is het antwoord al daar he...
en waarom zou je perse vriendschappelijk met hem willen blijven omgaan? wat zijn daar de voordelen van? en weegt dat op tegen de eventuele nadelen/gevolgen?
quote:msbutterfly schreef op 08 juli 2009 @ 15:23:

Even ter verduidelijking: ik wil mijn huidge relatie niet verbreken. Ik vraag me alleen af of ik het risico dat ik dat ooit misschien wel ga willen nu al moet uitsluiten. Of dat dat overdreven is en ik gewoon goed contact kan hebben met 'collega' en gevoelens wel weer overwaaien?

Ms Butterfly, meid, lees nou eens wat je schrijft!

Wat een opportunistische gedachtengang.....

Je schrijft in één regel dat je je huidige relatie niet wil verbreken maar mocht je dat in de toekomst wel willen doen dan is het fijn om wat achter de hand te hebben?

Het is jammer genoeg kiezen of delen in het leven hoor. Je wil je relatie niet verbreken. Punt.

Dag collega!
Edit:

Als hij verliefd op je is moet je hem ook niet als nieuwe 'kennis' in je leven introduceren, dat is de kat op het spek binden.

Gewoon niet doen allemaal, áls je tenminste echt je relatie niet op het spel wil zetten. Als wel dan moet je er vooral mee doorgaan natuurlijk.

Maar je zult echt een keuze moeten maken en zo'n bevlieging gaat heus over, als je er niet naar handelt dan.
Bedankt weer voor de reacties!

@Eleonora:

Een opportunistisch idee zit er niet achter en van achter de hand houden is geen sprake. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik nu nog heel duidelijk voor mijn vriend kan kiezen maar dat ik bang ben om daaraan op een gegeven moment te gaan twijfelen als ik contact blijf houden. En het risico van twijfelen moet ik misschien bij voorbaat al uitsluiten. Ik heb het - teruglezend - wellicht wat krom geformuleerd. Je hebt gelijk, als hij verliefd op me is (en daar lijkt het eerlijk gezegd wel op, al zie ik het ook als 'labiliteit' als gevolg van scheiding), is het misschien naar hem toe ook wel niet eerlijk om contact te houden...

@hellofifi:

Voorop staat dat ik juist helemaal niet zeker weet of ik per se vriendschappelijk contact met hem wil houden. Ik wíl het wel, omdat we veel dezelfde interesses hebben, goed kunnen praten en ik het gevoel heb veel van hem te kunnen leren (ook op werkgebied), de dingen die je met vrienden doet zeg maar. Maar ik neig steeds meer naar 'niet verstandig' en dat is op z'n zachtst gezegd wel heel erg jammer. Wat dat betreft ben ik misschien wel opportunistisch in de zin dat ik het jammer zou vinden nu een vriendschap te verbreken terwijl achteraf zou blijken dat dat nergens voor nodig was...
quote:msbutterfly schreef op 08 juli 2009 @ 16:46:

Vriend weet ervan, ik heb mezelf voorgenomen alles zo eerlijk mogelijk te bespreken en dat heeft al een stuk spanning weggehaald maar het écht helemaal open en eerlijk bespreken (de gevoelens van mijn kant) vind ik heel moeilijk

Mijn gevoelens voor hem voelen voor mij onbespreekbaar met mijn vriend (ik schrik er erg van dat dit mij overkomt) dus aan deze voorwaarde voldoe ik zeker niet...

Ik zou deze collega vooral 'aanhouden'. De kans dat je huidige relatie op de klippen zal lopen is bijzonder groot gezien de grenzen die je al hebt overschreden en de, laten we zeggen nogal beperkte, informatie die je je vriend hebt verschaft. Overigens noemen wij dat laatste thuis gewoon liegen. Hoe zal je vriend het noemen denk je?
Enneh, 'vrienden blijven'? Ik kan me vergissen, maar als ik je openingspost lees dan lijkt het erop dat jullie hoofdzakelijk per mail contact hebben. Of is dat ondertussen veranderd? Leuk mailcontact valt bij mij nog langelangelange na niet onder de noemer 'vriend'.
@ Moosey:

Klopt, ons contact verloopt hoofdzakelijk per mail. Volgens mij heb ik het ook nergens gehad over 'vrienden blijven' maar alleen over 'vriendschappelijk contact'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven