vriendschap en taalprobleem

12-07-2009 23:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaar bevriend geweest met een vrouw. Het was een leuke vriendschap maar het is over gegaan door haar gebrek aan de Nederlandse taal. Ze woont al een lange tijd in Nederland en denk niet dat haar Nederlands de komende jaren sterk verbeterd.

We ondernamen een paar keer per maand dingen zoals bioscoopbezoekjes (omdat daar engels gesproken wordt ging het nog wel) en bij elkaar op de thee gaan.

Alhoewel ze een heel aardige vrouw is, ging de communicatie zo moeilijk: telefoongesprekken gingen lastig en bepaalde woorden en gevoelens kon ze niet uiten omdat ze dan niet op het woord kon komen. Had het gevoel in gesprekken veel te moeten samenvatten en af en toe bijna in te vullen voor haar. En om nu heel de tijd Engels te gaan spreken hier in mijn eigen woonomgeving! Het lijkt misschien een lullige reden als einde van de vriendschap; maar het speelde toch een grotere rol die ik dacht. Herkenbaar voor jullie?
Nee niet herkenbaar. Ik woon in Amsterdam en heb vroeger veel Engelse kennissen gehad. Geen probleem. Bovendien kon ik mijn Engels op die manier goed bijhouden.
Goede manier om je Engels bij te houden zou ik denken. Ik zou een vriendschap hier niet om verbreken. Het is anders als het om een vriendin gaat die alleen chinees spreekt en geen woord engels, maar aan de andere kant was je dan al niet bevriend geraakt ivm communicatieprobleem.

Heb je er zelf moeite mee dat de vriendschap om deze reden gestopt is?
Ik vind het ook geen probleem om non-stop Engels te moeten praten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou het ook geen probleem vinden Engels te praten.

Toen ik de titel las dacht ik dat het ging om iemand met wie je in geen enkele taal goed kon praten (die bijv uit China kwam, of whatever). Als je beiden Engels beheerst kun je je daarin toch redden?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Oh ik ook niet. Ik vind natuurlijk wel dat in principe de buitenlander zich moet aanpassen maar als ik iemand zo aardig vind dat ik er vrienden mee wil worden zit ik er echt niet mee om (ook) in een andere taal te praten.

Ik had ook een vriendin in Nederland met wie ik switchte van en naar Nederlands, als zij of ik er effe niet uitkwam. Meestal is het makkelijker iemand te begrijpen in een andere taal dan jezelf te uiten in een andere taal.

Met bv. iemand die Frans spreekt zou ik het weer niet kunnen, daar is mijn Frans niet goed genoeg voor. Maar Engels, no problem. Was het voor jou tegen je principes om Engels te spreken of vond je het te lastig? Dat laatste kan ik me voorstellen, dat eerste niet (tenminste, niet als je iemand dusdanig leuk vindt dat je er vrienden mee wilt worden, maar misschien kom jij zulke mensen wel dagelijks tegen, ik bijna nooit!!!)
Zeg roze panter, ga je op dit topic wél reageren of peer je 'm weer meteen als mensen tegen je in gaan?

Ja, ik denk, ik vraag het maar even voordat ik een heel verhaal ga typen, gezien jouw topicverleden.
Niet herkenbaar. Zowel duits als engels is hier bijna dagelijkse kost. (Maarja, ik woon dan ook niet meer in NL )
Ja, herkenbaar. Mijn ex-schoonzusje sprak heel gebrekkig Nederlands. En haar Engels was goed, maar niet heel goed. Daarbij was ze ook nogal een stille van zichzelf. Uitte zich niet heel erg gemakkelijk en was nogal introvert. Kortom, hoe hard we ook probeerden, op een of andere manier sloegen gesprekken gewoon heel snel dood. Het bleef bij oppervlakkigheden als: 'Hoe was school vandaag?' enz. En van haar uit kwam ook niet zo veel.

Heel erg moeizaam om zo een band op te bouwen/onderhouden. Dat stukje herken ik dus zeker. Maar of het reden is om een vriendschap te beeindigen, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen. Dat is aan jou. Als jij er verder niets uithaalt en het kost je alleen energie, tja, is net als iedere andere vriendschap die gewoon stroef verloopt om wat voor reden dan ook.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Winterdip, zo'n vriendin heeft mijn broertje ook eens gehad, alleen sprak zij wel gewoon Nederlands, verder compleet herkenbaar, gesprekken sloegen dood, ik probeerde wel maar er bleek gewoon niets om over te praten, omdat zij eigenlijk het gesprek niet gaande kon houden, waar het ook over ging.

Ik denk dus dat dat meer met karakter te maken heeft dan met taal, hoewel het extra moeilijk wordt als je zo'n karakter al hebt en dan ook nog in een vreemde taal aan de bak moet natuurlijk.
Sarah, woon je in Oost Europa? (woonde jij in Polen...?)
quote:Margaretha2 schreef op 12 juli 2009 @ 23:14:

Sarah, woon je in Oost Europa? (woonde jij in Polen...?)Nee hoor, in Duitsland, maar al jaren omgang met iemand uit de Balkan en een Duitse schoonzus
@ Margaretha2, lastig is dat he? Vooral omdat onze familie nogal een familie Kakelbont is. Veel grappen, grollen en drukte en verhalen. Zij kreeg maar de helft mee. Met gevolg dat ieder verhaal halverwege onderbroken moest worden om haar in het Engels uit te leggen waar het over ging. Da's gewoon heel vermoeiend. En je gaat je ook lullig voelen als je even te lang in je eigen taal blijft hangen.

Aan de andere kant heb ik het op een gegeven moment naast me neer gelegd hoor. Ze deed er zelf ook niet zoveel moeite voor en toen bleek dat ze ook nog eens regelmatig spijbelde van haar Nederlandse lessen vond ik het helemaal wel gezegend met haar. Ze was toen al een paar jaar in NL.

In haar geval was het dus duidelijk ook een stukje karakter inderdaad.
Mijn schoonzus praat gewoon nederlands, toch heb ik een taalprobleem met haar.
quote:fleurtje schreef op 12 juli 2009 @ 23:19:

Mijn schoonzus praat gewoon nederlands, toch heb ik een taalprobleem met haar.Praat ze poep ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:fleurtje schreef op 12 juli 2009 @ 23:19:

Mijn schoonzus praat gewoon nederlands, toch heb ik een taalprobleem met haar.Jou heb ik al vaker wat horen roepen over je schoonzus. Is het echt zo'n draak?
tja als jij geen engels met haar wil praten, dan houdt het op. jammer want je zegt zelf dat het zo'n leuke vriendschap was.

ik zou het persoonlijk echt niet erg vinden om non stop engels te praten, het gaat toch immers om de vriendschap en niet om de taal, desnoods zou ik het met handen & voetenwerk doen als engels ook geen mogelijkheid was. het is maar wat je voor die persoon over hebt.
Als jij je goed kunt uitdrukken in Engels en zij ook, dan zie ik eigenlijk het probleem niet hoor. Of is haar Engels ook slecht en kan ze zich alleen goed uitdrukken in haar moedertaal (wat is haar moedertaal)?
Ik vind alles een reden om een relatie te beëindigen, als het voor jou een reden is. Al zou je haar grote teen niet mooi vinden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 juli 2009 @ 23:20:

[...]

Praat ze poep ?Ja, diarree.
quote:Winterdip schreef op 12 juli 2009 @ 23:20:

[...]

Jou heb ik al vaker wat horen roepen over je schoonzus. Is het echt zo'n draak?Geen draak. Gewoon gestoord. Draakjes zijn lief, zij niet.
Nee, niet herkenbaar. Wat newstylista al zegt, wat maakt jou het nou uit dat je engels moet praten. Ze is toch een vriendin? Al moest het met gebarentaal....

En in jouw woonomgeving?!?! Sjonge...

Inderdaad een lullige reden van einde vriendschap.
Ja, het klopt dat er ook andere dingen meespelen. Dit is ook niet de enige reden dat de vriendschap over is. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik bij een langdurige vriendschap Engels moest praten (een mooie en makkelijke taal trouwens), wel bij kennissen...maar ik kan mij voorstellen dat als het supergoed klikt ik er misschien minder moeite mee zou hebben. Maarja dat blijft gissen...ik heb het nog nooit meegemaakt. Het is denk ik ook dat zij anders denkt: een totaal andere achtergrond, cultuur kortom een ander referentiekader.
Mijn man werkt voor de Army en die lui pikken nu eenmaal vaak een vrouw op in het buitenland dus op spouses meetings/playgroups/picknick/bratburns/schoolplein enz kom je heel veel nationaliteiten tegen.

De meeste spreken redelijk tot goed Engels maar er zitten ook vrouwen tussen die nauwelijks Engels spreken.

Maar dat maakt toch niet uit? Een vriendin kwam bijv. uit Japan en was heel moeilijk te verstaan door haar zware accent en beperkte woordenschat maar het is zo'n leuke, lieve vrouw dat het echt de moeite waard was om met haar te praten.

Telefoongesprekken gingen echt niet, dat moest via haar man maar in real life met soms een woordenboek erbij ging het prima.

En waar we nu wonen heb ik een fantastiese buurvrouw, ze komt uit Zwitserland en haar Engels is nog steeds doorspekt met Duitse en Zwitserse woorden. Duits is geen probleem maar sommige Zwitserse woorden snap ik echt niet.

Nou ja, dan zoeken we samen naar het juiste woord en leren we allebei weer wat nieuws.

Echt no way dat ik onze vriendschap zou verbreken alleen omdat er soms een klein taal/cultuur verschil is!
quote:ladychipmunk schreef op 13 juli 2009 @ 01:21:

Ja, het klopt dat er ook andere dingen meespelen. Dit is ook niet de enige reden dat de vriendschap over is. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik bij een langdurige vriendschap Engels moest praten (een mooie en makkelijke taal trouwens), wel bij kennissen...maar ik kan mij voorstellen dat als het supergoed klikt ik er misschien minder moeite mee zou hebben. Maarja dat blijft gissen...ik heb het nog nooit meegemaakt. Het is denk ik ook dat zij anders denkt: een totaal andere achtergrond, cultuur kortom een ander referentiekader.dat is niet wat je in je OP beschrijft, ik vind het nogal een vaag verhaal. waarom telt dat nu, al die zaken die je opnoemt en eerder niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven