Leuke stad Noord-Italië voor stedentrip oktober
maandag 27 januari 2025 om 11:21
Half oktober zouden man en ik een stedentrip van 3 dagen willen maken naar een Noord-Italiaanse stad. Ik heb nu Bologna, Verona, Genua, Turijn en Florence op de radar, moeilijk kiezen. Milaan ben ik al geweest, vandaar dat die afvalt. Wat vonden jullie de leukste stad voor een dag of 3?
We gaan (uiteraard
) in de eerste plaats voor het lekkere eten en cultuur, maar bijv een dierentuin vinden we ook leuk. Geen nachtlevenliefhebbers
en winkelen is leuk als 'bijvangst' maar geen hoofddoel. Lange wandelingen zijn juist wel weer goed aan ons besteed. Rome vonden we geweldig, dus Italië smaakt naar meer
Wat verder nog een wens is; hoe koeler hoe beter, vandaar dat Napels of andere zuidelijker gelegen steden nu niet in aanmerking komen. Je kunt natuurlijk net pech hebben, maar ik las dat in de noordelijke steden de temperaturen in oktober minder snel nog de 25 graden halen.
Ik lees graag ervaringen!
We gaan (uiteraard

Ik lees graag ervaringen!
maandag 27 januari 2025 om 11:25
Florence vond ik fantastisch. Hele mooie stad. Bologna is ook mooi, maar kleiner en vooral mooi omdat het zo eenvormig is. Genua vond ik weinig aan, maar ik weet dat andere mensen daar wel enthousiast over zijn, dus wellicht heb ik iets gemist. Je andere opties ken ik niet.
Ik zou voor Florence gaan.
Ik zou voor Florence gaan.

maandag 27 januari 2025 om 13:01
Ik vond zelf Turijn verrassend leuk. Prettige atmosfeer, leuke dingen om te zien en te bewandelen zonder dat het hypertoeristisch is.
Verona vond ik leuk voor een middagje, maar verder erg druk en "theatraal" gedoe rondom die arena en het zogenaamde balkon van Romeo en Julia.
Florence is ook prachtig, maar erg druk.
Genua ben ik maar kort geweest, viel tegen maar kan ik niet goed over oordelen. Bologna ben ik niet geweest.
Verona vond ik leuk voor een middagje, maar verder erg druk en "theatraal" gedoe rondom die arena en het zogenaamde balkon van Romeo en Julia.
Florence is ook prachtig, maar erg druk.
Genua ben ik maar kort geweest, viel tegen maar kan ik niet goed over oordelen. Bologna ben ik niet geweest.
maandag 27 januari 2025 om 13:47
Dank jullie wel, voor alle tips (ChatGPT idd ook, dat zit nog niet zo in mijn systeem)! Inderdaad heel verschillende meningen
, ook wel logisch en ook leuk om te lezen. Venetië was ik vergeten te noemen in waar we al geweest zijn.
Goede tip ook over het jubeljaar. Ik las dat al icm Rome en dacht dat het een plaatselijk iets was, maar ik ga me er even in verdiepen, dank. En ook fijn om te lezen over de temperatuur! Goed ook om te lezen dat Florence relatief druk is van dit rijtje, echt fijne input allemaal!

Goede tip ook over het jubeljaar. Ik las dat al icm Rome en dacht dat het een plaatselijk iets was, maar ik ga me er even in verdiepen, dank. En ook fijn om te lezen over de temperatuur! Goed ook om te lezen dat Florence relatief druk is van dit rijtje, echt fijne input allemaal!
maandag 27 januari 2025 om 14:00
Ik ben in al die plaatsen die jij noemt geweest. Rome erg druk, Florence, heel druk, Venetie, bah.... veel te druk.
Bologna ook heel interessant, mocht je daar heen gaan dan zou ik zeker een culinaire wandeling met een gids aanraden. Turijn is prachtig maar ik ben momenteel helemaal weg van Napels, heeft trouwens ook een prachtige omgeving en mooie eilanden om te bezoeken. Ik ben er al meerdere keren geweest, eind oktober, begin november, dan is het zo'n 20 graden. Maar Noord Italie dus, ik zou zeggen Turijn of Bologna.
Bologna ook heel interessant, mocht je daar heen gaan dan zou ik zeker een culinaire wandeling met een gids aanraden. Turijn is prachtig maar ik ben momenteel helemaal weg van Napels, heeft trouwens ook een prachtige omgeving en mooie eilanden om te bezoeken. Ik ben er al meerdere keren geweest, eind oktober, begin november, dan is het zo'n 20 graden. Maar Noord Italie dus, ik zou zeggen Turijn of Bologna.
maandag 27 januari 2025 om 14:07
Genua kan ik me weinig meer van herinneren. Denk dat we er alleen geslapen hebben
Bologna vond ik echt heel leuk. Heerlijkste italiaanse eten ooit op bij een oud echtpaar wat een restaurant runde. Het is echt een studentenstad maar wij waren er in september en toen was het heel rustig.
Misschien nog net de scholen niet gestart.
Wel met een gids door de stad geweest.
Vind italie ook echt heel leuk heb nog wat plaatsen op mijn verlanglijstje staan.
Bologna vond ik echt heel leuk. Heerlijkste italiaanse eten ooit op bij een oud echtpaar wat een restaurant runde. Het is echt een studentenstad maar wij waren er in september en toen was het heel rustig.
Misschien nog net de scholen niet gestart.
Wel met een gids door de stad geweest.
Vind italie ook echt heel leuk heb nog wat plaatsen op mijn verlanglijstje staan.
maandag 27 januari 2025 om 15:32
I
Bergamo. Vooral de oude stad is heerlijk om door heen te struinen. Niet voor 3 dagen, maar dan is de dierentuin van Brembo wel een enorme aanrader om het mee te combineren https://www.lecornelle.it/?lang=en.

maandag 27 januari 2025 om 15:44
Als je van lekker eten houdt is Bologna bij uitstek de juiste plek om heen te gaan. Het wordt niets voor niets de “buik van Italië” genoemd. Het stadje zelf is ook super leuk en prima te doen voor een steden trip. Eventueel nog een uitstapje doen naar een wijngebied in de omgeving om wijn te proeven.
maandag 27 januari 2025 om 20:31
woensdag 29 januari 2025 om 13:28
Heb je toevallig een specifieke tip, waar heb jij dat gedaan? Ik zie heel veel aanbieders van culinaire wandelingen daar en veel beweringen echt authentiek te zijn

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in