Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Gelukkig ontkerkelijkt Amerika ook. In een trager tempo dan in Europa het geval was/is, maar ook in de VS is het gaande.

Uiteindelijk is het gevecht van christenen aldaar een achterhoede-gevecht.

Het blijkt bijvoorbeeld ook dat de meerderheid van de Amerikanen een voorstander is van abortus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan ga je ervan uit dat de invloed wordt bepaald door de grootte van de gelovige achterban? Dat lijkt me te betwijfelen gezien Roe vs Wade is teruggedraaid en inmiddels in 13 Staten de abortus wetten zijn aangescherpt.

De achterban van Tate vindt dat soort regelgeving om anderen (voornamelijk vrouwen en minderheden) te controleren ook fantastisch. Die hebben daar geen streng geloof voor nodig.

Wilders staat wel voor deze ultra conservatieve waardes, de gemiddelde pvv kiezer schat ik minder gelovig in. Toch gillen ze moord en brand als ze een regenboog zebrapad zien. Het abortus debat laait ook hier weer op. Hoe succesvol dit alles zal zijn moet nog blijken.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
06-03-2025 14:13
Afgelopen zondag bij Zembla een interessante docu over ultra conservatieve christelijke organisaties die wereldwijd hun invloed willen vergroten. Zij worden in verband gebracht met project 2025 en hebben 5,5 miljoen dollar aan Nederlandse lobbyisten gegeven. Deze lobbyisten zetten zich hard in om het homo huwelijk, abortus en echtscheiding te verbieden om zo de 'natuurlijke orde' te herstellen. Deze lobbyisten in Nederland werken vaak in het geheim en proberen via hun (juridisch) netwerk het maatschappelijk debat als ook de wetgeving te beïnvloeden.
Kansloos. Er is buiten misschien wat kleine partijtjes geen enkel politiek draagvlak voor laat staan dat de rechterlijke macht in Nederland hierin mee zou gaan.
Pioen00 schreef:
06-03-2025 16:49
Kansloos. Er is buiten misschien wat kleine partijtjes geen enkel politiek draagvlak voor laat staan dat de rechterlijke macht in Nederland hierin mee zou gaan.

Precies. Op dit moment maak ik me daar ook geen zorgen over dat er vanuit die hoek wetten worden teruggedraaid of aangenomen.

Al jaren worden in Nederland bijvoorbeeld Moskeeën gefinancierd vanuit het buitenland, ook om te lobbyen. Dat gaat om miljoenen ook.

Daar maak ik me ook niet direct zorgen om.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik deel de zorgen van @Quaintrelle wel. Er is al een tijdje een beweging richting conservatisme gaande, vooral juist onder jonge mensen. Misschien niet altijd religieus gemotiveerd, maar het is hetzelfde gedachtegoed. Trump heeft zijn verkiezing wellicht te danken aan een grote groep jonge mannen, die allerlei conservatieve ideeën over man/vrouwverhoudingen aanhangen.

Ook in Nederland denkt de jeugd over een aantal onderwerpen conservatiever dan oudere generaties. Die rare tradwives zijn daar een uitwas van, net als die jonge balletjes die achter Baudet aan lopen. Ik zie steeds meer een omgekeerde beweging wat vrouwenemancipatie betreft. Zelfde geldt voor LBHTIQ-emancipatie. En inderdaad is opeens abortus weer terug in het Nederlandse politieke debat.
Quaintrelle schreef:
06-03-2025 16:32
Dan ga je ervan uit dat de invloed wordt bepaald door de grootte van de gelovige achterban? Dat lijkt me te betwijfelen gezien Roe vs Wade is teruggedraaid en inmiddels in 13 Staten de abortus wetten zijn aangescherpt.

De achterban van Tate vindt dat soort regelgeving om anderen (voornamelijk vrouwen en minderheden) te controleren ook fantastisch. Die hebben daar geen streng geloof voor nodig.

Wilders staat wel voor deze ultra conservatieve waardes, de gemiddelde pvv kiezer schat ik minder gelovig in. Toch gillen ze moord en brand als ze een regenboog zebrapad zien. Het abortus debat laait ook hier weer op. Hoe succesvol dit alles zal zijn moet nog blijken.
Gedeeltelijk wordt de invloed in de VS wel degelijk bepaald door het gehalte christenen. En vooralsnog zijn het er een hoop van in de VS. Maar op lange termijn ziet dat er waarschijnlijk anders uit.

Dat abortus verboden is in staten en dat het hooggerechtshof anders beslist doet daar weinig aan af. Het aantal Amerikanen dat voorstander is van abortus groeit, het aantal Amerikanen dat zegt christen te zijn krimpt.

Tate zelf zegt overigens wel religieus te zijn.

In het algemeen is het wat lastig om de achterban (zowel van Trump als van Wilders) dezelfde waarden toe te dichten. In hun cultuurstrijd staan belangen soms haaks op elkaar, en pikken kiezers dat eruit wat ze van belang vinden.
Dat geldt ook voor standpunten rondom homoseksualiteit.

Ik denk dat stijgende ontkerkelijking op lange termijn positieve gevolgen heeft.
Maar dat betekent niet dat conservatief gedachtegoed weg is, of helemaal geen rol meer zal spelen.

Ik geloof ook in golfbewegingen. Waar de opkomst van meer conservatief gedachtegoed uiteindelijk weer zal omslaan in de opkomst van meer progressief gedachtegoed.
Lees anders dit stuk van De Correspondent:

Wat blijkt: jonge mannen worden helemaal niet conservatiever, zo blijkt uit cijfers.

Het artikel zegt onder andere: rechts stemmen is niet hetzelfde als conservatief zijn.

Uit het artikel:

Dus, de volgende keer dat iemand beweert dat jonge mannen steeds conservatiever worden, vraag dan eens: welk standpunt van deze groep is in 2024 conservatiever dan in 2004? Ik heb het geprobeerd, maar eerlijk: het is dus knap lastig om er één te vinden

https://decorrespondent.nl/15258/worden ... 8c38c890f3
Trump heeft de subsidie van een onderzoek naar kanker en astma met transgene muizen stopgezet omdat hij dacht dat ze "de muizen transgender proberen te maken". :facepalm: :facepalm:

Eigenlijk moet je er gewoon om lachen, zo dom is het.
Eigenlijk is het ook raar dat we ervan opkijken. Dit is dezelfde man die voorstelde om bleek in te spuiten bij mensen tegen Covid.

Hoe is die man in godsnaam herkozen.
Avena schreef:
06-03-2025 17:38
Ik deel de zorgen van @Quaintrelle wel. Er is al een tijdje een beweging richting conservatisme gaande, vooral juist onder jonge mensen. Misschien niet altijd religieus gemotiveerd, maar het is hetzelfde gedachtegoed. Trump heeft zijn verkiezing wellicht te danken aan een grote groep jonge mannen, die allerlei conservatieve ideeën over man/vrouwverhoudingen aanhangen.

Ook in Nederland denkt de jeugd over een aantal onderwerpen conservatiever dan oudere generaties. Die rare tradwives zijn daar een uitwas van, net als die jonge balletjes die achter Baudet aan lopen. Ik zie steeds meer een omgekeerde beweging wat vrouwenemancipatie betreft. Zelfde geldt voor LBHTIQ-emancipatie. En inderdaad is opeens abortus weer terug in het Nederlandse politieke debat.
Maar over hoeveel mensen gaat het dan die dat gedrag vertonen? En zijn dat niet mensen die meer de publiciteit opzoeken (of waar journalisten naar op zoek zijn, het is immers leuker om over een tradwive te schrijven dan over iemand die na de universiteit gewoon het daarbij verwachtte carrierepad gaat volgen)? Ik ken behoorlijk wat mensen (in de buurt, door werk, etc) en ik zie eigenlijk niemand die zich zo gedraagt.
Ondertussen heeft Trump voor een hoop Mexicaanse en Canadese producten de tariefmuren weer ongedaan gemaakt. Weer uitstel. Tot 1 april ongeveer.

Begint toch steeds meer op bluffen te lijken. Maar de markten vinden dit hoe dan ook niet leuk. Die houden van voorspelbaar overheidsbeleid.
RikM schreef:
06-03-2025 19:57
Eigenlijk is het ook raar dat we ervan opkijken. Dit is dezelfde man die voorstelde om bleek in te spuiten bij mensen tegen Covid.

Hoe is die man in godsnaam herkozen.
Afbeelding
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Sun.lover schreef:
06-03-2025 10:30
Op het Duitse journaal was ook een item dat Trump veel leningen is aangegaan bij Russische oligarchen. Poetin heeft hem in zijn macht.
https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/ ... in-e-boek/

Joris Voorhoeve verwijst in een ingezonden brief (Volkskrant 3 maart) naar dit boek uit 2022. Dit was kennelijk al lang bekend.
anna75 wijzigde dit bericht op 07-03-2025 09:18
Reden: Toevoeging link
0.00% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Siri schreef:
06-03-2025 22:15
Ondertussen heeft Trump voor een hoop Mexicaanse en Canadese producten de tariefmuren weer ongedaan gemaakt. Weer uitstel. Tot 1 april ongeveer.

Begint toch steeds meer op bluffen te lijken. Maar de markten vinden dit hoe dan ook niet leuk. Die houden van voorspelbaar overheidsbeleid.
hij heeft zeker de Canadezen echt boos gemaakt, dus of het hem helpt...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Siri schreef:
06-03-2025 17:46
Ik denk dat stijgende ontkerkelijking op lange termijn positieve gevolgen heeft.
Maar dat betekent niet dat conservatief gedachtegoed weg is, of helemaal geen rol meer zal spelen.

Ik geloof ook in golfbewegingen. Waar de opkomst van meer conservatief gedachtegoed uiteindelijk weer zal omslaan in de opkomst van meer progressief gedachtegoed.
Er zijn weer andere religies in opkomst met nog veel conservatiever gedachtengoed die geen tegengeluid dulden. Waakzaam blijven dus.
Ik ben zelf atheïstisch dat wil zeggen dat ik elke claim over het bovennatuurlijke niet met overtuigend bewijs gepaard zie gaan en daarmee niet kan aanvaarden.
Om met je eigen waanideeën , welke dat ook zijn, het leven van anderen te gaan inperken en bepalen vind ik helemaal afgrijselijk. Met ideeën over hoofddoekjes, burka's, vrouwen en mannen scheiden van elkaar in bepaalde situaties, abortusverboden, euthanasieverboden, ga je naar de donkere tijden van deze topictitel.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-03-2025 18:42
Reden: provoceren en ongepaste vergelijking
99.56% gewijzigd
Avena schreef:
22-02-2025 16:51
Ik kan er met mijn pet niet bij, maar de bijdragen hier van @Britt32 en @Pioen00 geven wel een beeld van hoe verdraaid nieuws blijkbaar kan overkomen bij mensen...

Dat vind ik nou één van de gevaarlijkste dingen van deze tijd.
Dat de waarheid er niet meer toe doet.
I[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-03-2025 18:41
Reden: provoceren en ongepaste vergelijking
73.40% gewijzigd
Ik kijk ondertussen gewoon de door Trump zelf geregelde persconferenties en samenvattingen. Ik keek het 'interview' met Zelenski.
Ik kijk weer naar de intrekking van de tarieven, dat Trump opvoert als een overwinning en ik hoor dat hij de wereld ingooit dat als Amerika hulp van Frankrijk zou willen inroepen, Frankrijk dit zou weigeren, aldus Trump.
Ik zie een man die zijn land echt heel erg veel schade berokkent, onder het mom van MAGA. Daar heb ik geen nieuwsbron voor nodig, behalve wat ik uit de mond van deze 'president' hoor.
oudebaas schreef:
06-03-2025 23:03
Sweethoney schreef:
07-03-2025 12:11
.
Ah alles is de schuld van links. Is iedereen die het niet met Pioen, Britt en jou eens is links?
Gelukkig ben je zelf niet polariserend bezig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-03-2025 18:44
Reden: quote verwijderd
81.42% gewijzigd
oudebaas schreef:
06-03-2025 23:03
Gaya schreef:
07-03-2025 12:35
Ah alles is de schuld van links. Is iedereen die het niet met Pioen, Britt en jou eens is links?
Gelukkig ben je zelf niet polariserend bezig.
Nee hoor dat zeg ik niet. Extreem links en rechts een pot nat. Zelf denkend vermogen ontwikkelen om vervolgens ergens in het midden uit te komen lijkt mij het beste.
Ik vind het beangstigend wat ik hier allemaal aan angst en haat zaaien wordt gedaan. Schokkend!
Sweethoney schreef:
07-03-2025 12:42
Nee hoor dat zeg ik niet. Extreem links en rechts een pot nat. Zelf denkend vermogen ontwikkelen om vervolgens ergens in het midden uit te komen lijkt mij het beste.
Ik vind het beangstigend wat hier allemaal aan angst en haat zaaien wordt gedaan. Schokkend!
Sweethoney schreef:
Ik vind het beangstigend wat ik hier allemaal aan angst en haat zaaien wordt gedaan. Schokkend!
Noem eens voorbeelden van dat schokkende haatzaaien wat je hier leest.
Sweethoney schreef:
Nou begin eens concreet met onderbouwing en argumenten wat er allemaal zo schokkend is. Te beginnen met waarom de Canadezen boos zijn. Onterecht?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven