Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Britt32 schreef:
10-03-2025 14:18
Pure wetenschap is natuurlijk waardevrij, maar wetenschappers zijn mensen met menselijke zwakheden.

Wetenschappers kunnen zowel door links als door rechts gekaapt worden. Of door de religie, zoals de katholieke kerk dat eeuwen deed.

Veel instituten zijn sinds de jaren '60 afgebrokkeld. Dat geldt voor het huwelijk, de kerk, de man, de dominee en de burgemeester. Ooit waren die hoog in aanzien en in zekere mate onaantastbaar. Ooit werden dokters "priesters van de gezondheid" genoemd.

Het is de afbraak van hiërarchie en naïef om te denken dat wetenschappers aan deze ontmanteling zouden ontsnappen.
Bedoel je hiermee te zeggen dat Trump bezig is met een afbraak van hiërarchie? Met welk doel zou hij dat doen denk je? Je lijkt het nogal met hem eens te zijn namelijk. Ik ben echt benieuwd hoe je met droge ogen kunt schrijven dat je achter dit beleid staat. Zie je dan werkelijk niet wat er aan de hand is?
To the end of my days; I will follow.
Britt32 schreef:
10-03-2025 14:18
Pure wetenschap is natuurlijk waardevrij, maar wetenschappers zijn mensen met menselijke zwakheden.

Wetenschappers kunnen zowel door links als door rechts gekaapt worden. Of door de religie, zoals de katholieke kerk dat eeuwen deed.

Veel instituten zijn sinds de jaren '60 afgebrokkeld. Dat geldt voor het huwelijk, de kerk, de man, de dominee en de burgemeester. Ooit waren die hoog in aanzien en in zekere mate onaantastbaar. Ooit werden dokters "priesters van de gezondheid" genoemd.

Het is de afbraak van hiërarchie en naïef om te denken dat wetenschappers aan deze ontmanteling zouden ontsnappen.
😂😂😂

Sinds wanneer is ‘de man’ een instituut en wat is er afgebrokkeld?
Wanna grow up to be
Be a debaser
13th_Star schreef:
10-03-2025 13:56
Hoe bedoel je?
Ik mag niet op trollen jagen, dus ik vrees dat het hierbij blijft :)
Chienandalou schreef:
10-03-2025 14:25
😂😂😂

Sinds wanneer is ‘de man’ een instituut en wat is er afgebrokkeld?
Het deel wat de man man maakt, natuurlijk. Eraf gevroren waarschijnlijk door de gure wind van de vrouwenemancipatie :P
GriebusDus schreef:
10-03-2025 14:51
Ik mag niet op trollen jagen, dus ik vrees dat het hierbij blijft :)
:P
Natasja31 schreef:
10-03-2025 13:42
Als het echt links was werden Joden juist niet geintimideerd en was er ook kritiek op 1. Palestina zelf en 2. Dat de demonstranten de Israeliers willen verdrijven terwijl die door Europa juist daarheen zijn verdreven

Wow, jij maakt het ook bont hoor!
- Je doet de veronderstelling dat Joden worden geïntimideerd. Door wie bedoel je precies? En hoe dan?
- Palestina bestaat niet. Dat is nou juist het probleem.
- De demonstranten willen de Israëliers verdrijven? Waar vandaan? De Israëliers hebben het land van de Palestijnen plat gebombardeerd en die universiteitsprotesten waren vóór een staakt het vuren.
- Door Europa daarheen verdreven? Ik neem aan dat je met 'daarheen' Israël bedoelt? De Joden wilden (begrijpelijkerwijs) na de oorlog zelf heel graag een eigen land...
13th_Star schreef:
10-03-2025 14:24
Bedoel je hiermee te zeggen dat Trump bezig is met een afbraak van hiërarchie? Met welk doel zou hij dat doen denk je? Je lijkt het nogal met hem eens te zijn namelijk. Ik ben echt benieuwd hoe je met droge ogen kunt schrijven dat je achter dit beleid staat. Zie je dan werkelijk niet wat er aan de hand is?
Ik denk dat een flinke sanering van de Amerikaanse overheid noodzakelijk is. Ik sta dus achter Doge.

Argentinië heeft iets soortgelijks gedaan. https://www.youtube.com/shorts/-IPERyhpZbA

Het land heeft een moeilijk jaar achter de rug, maar de Hyperinflatie is wel weg en er is een begrotingsoverschot. Met gezondere overheidsfinanciën wordt er hopelijk ook ruimte genomen om de toegenomen armoede aan te pakken.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... explodeert
Avena schreef:
10-03-2025 10:38
Misschien is het engste nog wel het duizelingwekkende tempo waarin alles gaat. Er gebeurt zoveel in zo'n korte tijd, dat er van alles ondersneeuwt (en daardoor dus eigenlijk sluipenderwijs gebeurt). Ik vond dit artikel over de persvrijheid ook behoorlijk alarmerend:

https://nos.nl/artikel/2558822-in-de-vs ... lt-snel-af

Volgens Kiran Nazish, directeur van de Coalition for Women in Journalism, brokkelt de persvrijheid snel af. De oud-oorlogscorrespondent komt met haar organisatie op voor vrouwelijke journalisten wereldwijd.

"Het tempo is ongekend, zelfs in vergelijking met de meest ondemocratische landen", zegt Nazish. "Als dictators de macht overnemen, verdwijnt de vrije pers stap voor stap. Nu worden in amper een paar weken al heel zware maatregelen genomen."
Wat ik vooral verbazingwekkend vind is dat Trump en Musk blijkbaar van alles kunnen stopzetten en wegbezuinigen zonder dat er iemand iets tegen kan doen, tegen wilt doen en dat er geen fail-safe / trias politica checks zijn die het allemaal een beetje in gareel kan houden.
Britt32 schreef:
10-03-2025 15:32
Het land heeft een moeilijk jaar achter de rug, maar de Hyperinflatie is wel weg en er is een begrotingsoverschot. Met gezondere overheidsfinanciën wordt er hopelijk ook ruimte genomen om de toegenomen armoede aan te pakken.

Denk je nou echt dat het TrumMusk team armoede aan wilt pakken? En dat zeker door overheidssteun weg te bezuinigen en alle medewerkers te ontslaan? :facepalm:

Als je arm bent ben je gewoon een loser als je de republikeinen mag geloven.
Britt32 schreef:
Ik denk dat een flinke sanering van de Amerikaanse overheid noodzakelijk is. Ik sta dus achter Doge.

Argentinië heeft iets soortgelijks gedaan. https://www.youtube.com/shorts/-IPERyhpZbA

De manier waarop de Doge-jongeren tekeer gaan, stoort jou niet? De reden dat complete overheidsafdelingen worden vervangen, stoort jou niet? Dat de data van duizenden mensen op straat liggen, stoort jou niet? Dat USAID straks niet meer bestaat, en de gevolgen op globaal niveau straks niet te overzien zijn, stoort jou niet?

Door wie ben jij in godsnaam gehersenspoeld.
Britt32 schreef:

Sta je achter saneren zonder eerst goed uit te zoeken wat er precies gesaneerd moet worden? Via een spreadsheet zonder enige kennis van zaken gewoon banen en afdelingen schrappen? Hoe zou je het vinden als dat in jouw eigen bedrijf zou gebeuren?
Argentinie is echt geen vergelijking... de VS heeft helemaal geen hyperinflatie dus welk probleem denkt DOGE precies op te lossen?
Britt32 schreef:

Wat vind je ervan dat er 32 onderzoeken liepen naar bedrijven van Musk door 11 of 12 verschillende federale instanties? Die onderzoeken worden stopgezet omdat het personeel ontslagen is. Wat is hier precies positief aan in jouw ogen?

Of Trump die met zijn tariffs een recessie uitlokt. Hij gaf gisteren toe dat ervoor over te hebben. Drie keer raden wie van die recessie zullen profiteren: oligarchen zoals Musk. Hun kapitaal wordt tijdens de recessie wel minder waard, maar veel bedrijven zullen omvallen. Die worden dan voor een habbekrats verkocht en vervolgens opgekocht door oligarchen. Zij zullen de enigen zijn die nog rijker en machtiger uit de recessie komen. Vind je dat ook positief?
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
betweenthewaves schreef:
10-03-2025 15:40
Wat ik vooral verbazingwekkend vind is dat Trump en Musk blijkbaar van alles kunnen stopzetten en wegbezuinigen zonder dat er iemand iets tegen kan doen, tegen wilt doen en dat er geen fail-safe / trias politica checks zijn die het allemaal een beetje in gareel kan houden.
De vraag is hoeveel democratische controle er was bij het oprichten en uitbreiden van al die instituten met comfortabele, goed betaalde banen.

Waar Doge ook achter komt is dat veel geldstromen ondoorzichtig zijn en moeilijk te controleren zijn. Een grote klapper kan ook het ministerie van Defensie worden. Ze zijn al een paar jaar niet door de financiële audit gekomen.

Transparantie en openheid in de financiële stromen geeft vertrouwen en maakt het makkelijker om verspilling te zien.
Britt, mag ik vragen wat voor werk je zelf doet? Want van wat een overheid doet of van wat wetenschappers doen heb je toch bijzonder weinig kaas gegeten.
Britt32 schreef:

In Argentinie heeft dat juist helemaal niet zo goed uitgepakt voor de bevolking. Uit je eigen link:

Maar de positieve economische omstandigheden voor het bedrijfsleven hebben ook een keerzijde. Zo is de armoede enorm toegenomen. Waar in de tweede helft van 2023 ongeveer 41,7 procent van de bevolking in armoede leefde, daar was dat getal in het eerste half jaar van het jaar daarop gestegen naar 53 procent.

Nog schokkender zijn de cijfers over het aantal mensen dat niet eens in de basisbehoeften kan voorzien. Ver voor het aantreden van Milei – in het eerste halfjaar van 2022 – was dat percentage nog 8,8 procent van de Argentijnse burgerbevolking. Na het aantreden – in de eerste zes maanden van 2024 – was dat getal meer dan verdubbeld naar 18,1 procent. 'Armoede, in plaats van inflatie, is de grootste zorg geworden', zegt professor Eduardo Levy Yeyati, van de Universidad Torcuato Di Tella in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ondertussen in eigen land: PVV-Statenlid rijdt demonstrant aan, weigert excuses aan te bieden.

Sorry, link werkt niet goed. Het bericht staat op Nu.nl.
griebusdus wijzigde dit bericht op 10-03-2025 16:40
50.98% gewijzigd
Quaintrelle schreef:
10-03-2025 15:57
Wat vind je ervan dat er 32 onderzoeken liepen naar bedrijven van Musk door 11 of 12 verschillende federale instanties? Die onderzoeken worden stopgezet omdat het personeel ontslagen is. Wat is hier precies positief aan in jouw ogen?

Of Trump die met zijn tariffs een recessie uitlokt. Hij gaf gisteren toe dat ervoor over te hebben. Drie keer raden wie van die recessie zullen profiteren: oligarchen zoals Musk. Hun kapitaal wordt tijdens de recessie wel minder waard, maar veel bedrijven zullen omvallen. Die worden dan voor een habbekrats verkocht en vervolgens opgekocht door oligarchen. Zij zullen de enigen zijn die nog rijker en machtiger uit de recessie komen. Vind je dat ook positief?
De democraten en hun actoren bij justitie hebben Musk helemaal op de korrel sinds hij Twitter heeft gekocht en rechtse bannelingen weer heeft toegelaten. Voor de verkiezingen riep Musk dat hij "fucked" zou zijn als Trump zou verliezen.

De rollen zijn nu een beetje omgedraaid. De jagers (democraten) worden de opgejaagden. Biden liep er op vooruit. Hij heeft op het laatste moment mensen gratie verleend.

En rijker worden? Musk profiteert nog niet echt. Sinds dat Trump president is heeft hij meer dan $100.000.000.000,= verloren vanwege het kelderende Tesla-aandeel.
Britt32 schreef:
10-03-2025 15:58
De vraag is hoeveel democratische controle er was bij het oprichten en uitbreiden van al die instituten met comfortabele, goed betaalde banen.

Waar Doge ook achter komt is dat veel geldstromen ondoorzichtig zijn en moeilijk te controleren zijn. Een grote klapper kan ook het ministerie van Defensie worden. Ze zijn al een paar jaar niet door de financiële audit gekomen.

Transparantie en openheid in de financiële stromen geeft vertrouwen en maakt het makkelijker om verspilling te zien.
Elon Musk is vooral niet goed in wiskunde en gooit de ene na de andere miscalculatie online waarbij ongefundeerde beschuldigingen worden geuit. Maar goed, langdurige en grootschalige drugsinname tast natuurlijk je beoordelingsvermogen wel iets aan.

Musk misreads Social Security data, millions of dead people not getting benefits, experts say.

https://abcnews.go.com/Politics/musk-mi ... =118960821

Elon Musk Wants to Cut Your Social Security Because He Doesn’t Understand Math
No, Elon, Japan is not a “leading indicator” just because of your billionaire vibes.

https://theintercept.com/2023/04/09/elo ... rity-cuts/

Het lijkt wel een episode van South Park.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik vraag me af welke diagnose deze mannetjes zouden krijgen als ze eens goed door een psychiater zouden worden onderzocht. Want ze zijn natuurlijk niet helemaal goed in hun bovenkamer.
Ja, dat drugsgebruik van Musk. Dat is wel een dingetje.

En ondanks dat ik voorzichtig ben met referenties naar een dictatuur, past het wel bij een dictatuur dat de machthebbers meer rechten lijken te hebben dan de burgers. En de machthebbers komen hier ook wel openlijk voor uit.

Zo is het ook met het drugsgebruik van Musk, dat inmiddels wel bekend is, en de oorlog tegen drugs van Trump.

Of denk aan het gezeur van het dragen van een pak door Zelensky, en hoe Musk zonder pak de pers te woord staat.

De analyse dat er sprake is van een elite is geen vreemde constatering. De oplossing dat Musk en Trump niet tot een elite behoren en met een elitaire cultuur zullen afrekenen is echter knotsgek.
Britt32 schreef:
10-03-2025 16:24
En rijker worden? Musk profiteert nog niet echt. Sinds dat Trump president is heeft hij meer dan $100.000.000.000,= verloren vanwege het kelderende Tesla-aandeel.

In de eerste weken van Trumps regering was het Tesla-aandeel gestegen met 66%. De miljoenen die hij in de Trump-campagne had gestoken, had hij sinds de verkiezing al dik terugverdiend. Tot 1 maart heeft Musk enorm geprofiteerd.
GriebusDus schreef:
10-03-2025 16:20
Ondertussen in eigen land: PVV-Statenlid rijdt demonstrant aan, weigert excuses aan te bieden: PVV-Statenlid erkent dat hij klimaatact ... arlem.html

Er gaat iets niet goed met je link, ik kom op de homepage van dit forum uit
Marianneke schreef:
10-03-2025 16:37
Er gaat iets niet goed met je link, ik kom op de homepage van dit forum uit
Dat gebeurt mij ook! Sorry, had ik even moeten controleren. Het bericht staat in elk geval op Nu.nl.
13th_Star schreef:
10-03-2025 16:31
Ik vraag me af welke diagnose deze mannetjes zouden krijgen als ze eens goed door een psychiater zouden worden onderzocht. Want ze zijn natuurlijk niet helemaal goed in hun bovenkamer.
Iemand die idiote politieke beslissingen neemt hoeft natuurlijk niet gek te zijn. En Trump doet het vooralsnog uitstekend. Ik zou niet weten waarom hij gek is. Musk heeft het ook ver geschopt. Een hoop mensen vinden zijn idiote gedrag fantastisch.

Het idee dat ze niet goed in hun bovenkamer zijn vind ik een belediging voor iedereen die daadwerkelijk psychische problemen ervaart.

Bovendien moeten we er voor oppassen om onwaarschijnlijk en onwenselijk gedrag naar het werkterrein van de psychiatrie te verplaatsen. Het zijn helaas ook doodnormale mensen die hiertoe in staat zijn. Alhoewel het wel verleidelijk is om er vanuit te gaan dat ze iets mankeert.
Siri schreef:
10-03-2025 16:35
De analyse dat er sprake is van een elite is geen vreemde constatering. De oplossing dat Musk en Trump niet tot een elite behoren en met een elitaire cultuur zullen afrekenen is echter knotsgek.
Veel mensen denken bij het woord 'elite' aan hoogopgeleide mensen die elke avond in het theater of de concerthal zitten.

Trump en Musk maken deel uit van de financiële elite. Mensen die menen dat ze een land goed kunnen besturen omdat ze miljonair of miljardair zijn. Een land is echter geen bedrijf, en wat er nu in de VS gebeurt is één grote demonstratie van wat er gebeurt als je het toch als zodanig probeert te runnen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven