Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
13th_Star schreef:
10-03-2025 18:05
Ach kom nou toch, je kunt niet ontkennen dat Trump op zijn minst trekken vertoont van grootheidswaanzin en een narcistische persoonlijkheidsstoornis. En hoezo moeten we daarmee oppassen? Het lijkt mij juist goed om te kunnen verklaren waar dit gedrag vandaan komt, zodat er een behandeling kan komen. Wat in Trumps geval natuurlijk nooit gaat gebeuren, maar voor "normale" mensen die onwaarschijnlijk/onwenselijk gedrag vertonen een positieve ommekeer kan betekenen. En in Trumps geval zou het zelfs kunnen betekenen dat hij af zou moeten treden.

Een belediging vind ik trouwens een groot woord. Waarom een belediging? Ik ben ook niet goed in mijn bovenkamer, dus dan zou ik mezelf beledigen.

Ken je deze nog? 2017.
https://www.aol.com/article/news/2017/0 ... XQx_KWataW

Deze mensen hebben een bak met kritiek over zich heen gekregen. Misschien terecht, want diagnosticeren op afstand is in de psychiatrie not done. Toch voelden ze de noodzaak om het te doen:

"Worse than just being a liar or a narcissist, in addition, he is paranoid, delusional and grandiose thinking and he proved that to the country the first day he was President. If Donald Trump really believes he had the largest crowd size in history, that's delusional," said Dr. Gartner, who is also a founder of Duty to Warn, an organization of mental health professionals who feel Trump is unfit to be president.

During the conference, Psychiatrist and New York University professor James Gilligan said based on his experience working with "murderers and rapists" he can "recognize dangerousness from a mile away."

"You don't have to be an expert on dangerousness or spend fifty years studying it like I have in order to know how dangerous this man is," said Gillian.
Het zal best dat hij aan van alles lijdt. Maar zeker kunnen we daarvan niet zijn.

En normale mensen behandelen?

Moeten al die miljoenen mensen die achter hem staan behandeld worden? Of die miljoenen mensen op de wereld die een dictatuur toejuichen?

Mensen die heel erg normaal zijn in hun bovenkamer kunnen verschrikkelijke dingen doen. Waarom is dat zo lastig om te geloven?

En we moeten daarmee oppassen omdat het gek verklaren (of tot monster verklaren) van mensen die onwenselijk gedrag vertonen als het gevolg heeft dat bepaalde menselijke handelingen buiten onszelf worden geplaatst. Of buiten de 'redelijkheid'. En ik denk dat een hoop mensen tot gevaarlijk gedrag in staat is. Mits de omstandigheden ernaar zijn. Je kan mogelijk over het hoofd zien waar gevaar vandaan komt.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 10-03-2025 18:18
7.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
13th_Star schreef:
10-03-2025 18:05
....................................
"Worse than just being a liar or a narcissist, in addition, he is paranoid, delusional and grandiose thinking and he proved that to the country the first day he was President. If Donald Trump really believes he had the largest crowd size in history, that's delusional," ........................

Een normaal mens zou dat nooit hebben volgehouden, denk ik.

Al die rechtszaken, tegenstand en beschoten worden en dan weer opstaan. Dat delusional grandeur denken heeft hem waarschijnlijk op de been gehouden in moeilijke tijden.

Musk beslist ook niet neuro-typisch.
Britt32 schreef:
10-03-2025 18:02
Al die zaken tegen Trump lijken zeer politiek gemotiveerd. Lawfare wordt dat genoemd.

https://www.youtube.com/watch?v=7FJznXgDfss
Typt dat nou niet onhandig met je arm tot aan je elleboog in de hol van die oranje hufter?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
10-03-2025 18:19
Typt dat nou niet onhandig met je arm tot aan je elleboog in de hol van die oranje hufter?
Punt is dat hij democratisch is gekozen. Ik ben er verre van blijmoedig onder. Maar iedereen heeft zichzelf er wel toe te verhouden. Al dan niet met tegenzin.
Redhead70 schreef:
10-03-2025 18:30
Punt is dat hij democratisch is gekozen. Ik ben er verre van blijmoedig onder. Maar iedereen heeft zichzelf er wel toe te verhouden. Al dan niet met tegenzin.
En als je democratisch gekozen bent en de keuze maakt om eerder afgesproken grenzen te overschrijden dan kan je daar door de rechter op teruggefloten worden. Daar is al honderden jaren een term voor: trias politica.
Justia schreef:
10-03-2025 18:48
En als je democratisch gekozen bent en de keuze maakt om eerder afgesproken grenzen te overschrijden dan kan je daar door de rechter op teruggefloten worden. Daar is al honderden jaren een term voor: trias politica.
Nee je verhoud je tot de stand van zaken in dat betreffende land. Ongeacht haar wetten en regelgeving, of je doet dat als land niet. Het land bepaalt hierin. Je kan het wel oneens zijn, maar dat geeft geen mandaat daar. Wel in het land dat kijkt of het past binnen de kaders van henzelf.
merano schreef:
10-03-2025 17:12
Beetje bij zitten lezen en daar word je niet vrolijk van.
Een aantal links deel ik hier maar even.

(...)

Siri zal zeggen: Daar zijn we nog niet, en we moeten wel bij de feiten blijven.
Maar het gaat in zo'n rap tempo dat we er over een paar weken of maanden wel kunnen zijn.

Dank Merano, voor de links. Dit zijn wel echt gitzwarte scenario's. Het is ook een heel nieuwe vorm van een dictatuur, waardoor mensen (maar ook alle democratische controle-mechanismen) er minder op voorbereid zullen zijn. Van een heel andere orde, maar vergelijkbaar met de aanslag op de Twin Towers. Tot dat moment had waarschijnlijk ook bijna niemand zoiets voor mogelijk gehouden.

Het punt is dat we wel móeten vooruitdenken, ook als dat speculeren wordt. Want tot nu toe komen alle 'nah, zo'n vaart zal het wel niet lopens' niet uit. En het is overduidelijk dat de VS middenin een beweging zit richting dictatuur. Die beweging wordt bovendien nog op geen enkele manier afgeremd en het is ook duidelijk dat Trump en Musk vinden dat ze nog maar net begonnen zijn.
Avena schreef:
10-03-2025 19:49
Dank Merano, voor de links. Dit zijn wel echt gitzwarte scenario's. Het is ook een heel nieuwe vorm van een dictatuur, waardoor mensen (maar ook alle democratische controle-mechanismen) er minder op voorbereid zullen zijn. Van een heel andere orde, maar vergelijkbaar met de aanslag op de Twin Towers. Tot dat moment had waarschijnlijk ook bijna niemand zoiets voor mogelijk gehouden.

Het punt is dat we wel móeten vooruitdenken, ook als dat speculeren wordt. Want tot nu toe komen alle 'nah, zo'n vaart zal het wel niet lopens' niet uit. En het is overduidelijk dat de VS middenin een beweging zit richting dictatuur. Die beweging wordt bovendien nog op geen enkele manier afgeremd en het is ook duidelijk dat Trump en Musk vinden dat ze nog maar net begonnen zijn.
We weten nog niet waar het schip zal stranden. Dus dat andere prognoses dan een gitzwart scenario niet zijn uitgekomen, dat kun je niet nu al zeggen.

En hoezo moeten we vooruit denken? Wat kunnen wij in Nederland aan de situatie daar doen?

En ik vind speculeren nooit goed. Want het is en blijft speculeren. Ik heb het dan niet over de angst dat het een dictatuur gaat worden, maar over zaken die daar weer vanaf wijken. Dan neigt het naar complottheorieën. Zoals het voorbeeld over het vervangen van de dollar.

Ik vind het opmerkelijk dat mijn nuances worden platgeslagen. Juist in tijden van nepnieuws moeten we ervoor waken informatie die nergens op gebaseerd is te omarmen.

Verder zit je er soms gewoon naast, Avena. Zoals met je opmerking over rechters en het hooggerechtshof.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 10-03-2025 19:57
5.40% gewijzigd
Siri schreef:
10-03-2025 17:29
Je vermeldt dit bijna terloops, maar dit is speculatie wat je stelt. Dat men de dollar wil vervangen is een tamelijk wilde speculatie. Het valt niet te rijmen met Trump dreigingen aan het adres van BRICS-landen indien ze het plan doorzetten om een eigen munt op te zetten.

Ik denk ook dat dit soort regimes vaak minder geordend in elkaar zitten dan mensen denken. Dat draaiboeken (Project 2025) niet altijd worden gevolgd. Dat betreffende leiders soms maar wat doen. Zoals Trump.

Dat dit soort regimes vaak minder geordend in elkaar zitten valt af te lezen uit hoe andere dictatoriale en totalitaire regimes achter de schermen in elkaar zitten of zaten. Op het eerste gezicht zeer geordend, op het tweede gezicht enorm chaotisch.

Ik geef je deels gelijk. Dat is precies het probleem van veel complottheorieën. Die vereisen een niveau van coördinatie en samenwerking die zelden is vertoond. Ik weet het precieze aantal niet meer, maar een substantieel deel van de decreten komen echter wel rechtstreeks uit Project 2025. En ik vind dat scenario dat Musk straks cruciale overheidsgegevens in handen heeft waarmee hij controle krijgt zeker niet ondenkbaar. Je kunt je zelfs afvragen in hoeverre dat niet nu al deels is gelukt. Niemand heeft goed zicht op DOGE.

Als die gitzwarte scenario's niet uitkomen, laat hij in ieder geval een ravage achter. Hij wist data, ontslaat mensen met cruciale kennis, verstoort wetenschappelijk onderzoek, belemmert dataverzameling. Sowieso is het veel makkelijker om overheidsinstanties af te breken dan om ze weer op te bouwen.
Siri schreef:
10-03-2025 19:55
We weten nog niet waar het schip zal stranden. Dus dat andere prognoses dan een gitzwart scenario niet zijn uitgekomen, dat kun je niet nu al zeggen.

Ik bedoel allerlei dingen die inmiddels al gebeurd zijn. Hoe hard de VS Europa laat vallen, de inperking van de persvrijheid, de censuurmaatregelen, het 'pauzeren' van wapenleveranties aan Oekraïne, de toenadering tot Poetin, de handelsoorlog tegen Mexico en Canada... Veel mensen dachten dat de soep niet zo heet gegeten zou worden.
Avena schreef:
10-03-2025 19:56
Ik geef je deels gelijk. Dat is precies het probleem van veel complottheorieën. Die vereisen een niveau van coördinatie en samenwerking die zelden is vertoond. Ik weet het precieze aantal niet meer, maar een substantieel deel van de decreten komen echter wel rechtstreeks uit Project 2025. En ik vind dat scenario dat Musk straks cruciale overheidsgegevens in handen heeft waarmee hij controle krijgt zeker niet ondenkbaar. Je kunt je zelfs afvragen in hoeverre dat niet nu al deels is gelukt. Niemand heeft goed zicht op DOGE.

Als die gitzwarte scenario's niet uitkomen, laat hij in ieder geval een ravage achter. Hij wist data, ontslaat mensen met cruciale kennis, verstoort wetenschappelijk onderzoek, belemmert dataverzameling. Sowieso is het veel makkelijker om overheidsinstanties af te breken dan om ze weer op te bouwen.
Dit is dan ook wat het vooralsnog is. Dat is zeer kwalijk en heeft op lange termijn ook grote gevolgen. Dan ontken ik zeker niet.

Maar verder sta ik nog steeds achter wat ik mijn vorige post zei. Pas op met gevolgtrekkingen waarbij alles wat in theorie waar kan worden ook ineens waar is.
Avena schreef:
10-03-2025 20:00
Ik bedoel allerlei dingen die inmiddels al gebeurd zijn. Hoe hard de VS Europa laat vallen, de inperking van de persvrijheid, de censuurmaatregelen, het 'pauzeren' van wapenleveranties aan Oekraïne, de toenadering tot Poetin, de handelsoorlog tegen Mexico en Canada... Veel mensen dachten dat de soep niet zo heet gegeten zou worden.
Hier heb je gelijk in.

Maar voor een daadwerkelijke dictatuur moet nog veel meer gebeuren.
Siri schreef:
10-03-2025 17:57
Het hooggerechtshof heeft inmiddels aangaande USAID een besluit genomen dat tegen Trump ingaat. Hierbij stemde onder andere Amy Coney Barrett die aangesteld is door Trump tegen een besluit van de huidige Amerikaanse regering en dus tegen Trump.

Ik vraag me ook af waar je op baseert dat rechters die uitspraken doen in het nadeel van Trump hun carrière op hun buik kunnen schrijven.

Dat Trump zich niets aantrekt van rechtelijke uitspraken is inderdaad een grote zorg. Hij negeert sommige uitspraken. Maar dat hij alle uitspraken naast zich neerlegt klopt ook niet.

Daar heb je gelijk in. Hopelijk houdt dat hooggerechtshof stand. Weet je overigens of Trump deze specifieke USAID-uitspraak respecteert?

En dat tweede: Trump ruimt iedereen uit de weg die hem dwarsboomt. Dus hij zal zeker proberen om van rechters af te komen die hem niet bevallen.

https://apnews.com/article/trump-immigr ... 8baf39113a
https://www.texastribune.org/2025/02/27 ... ges-fired/

Maar goed, de Amerikaanse democratie moet het nu wel van de rechterlijke macht hebben, dus ik hoop echt dat jij gelijk hebt en ik het te zwart inzie.
Avena schreef:
10-03-2025 20:09
Daar heb je gelijk in. Hopelijk houdt dat hooggerechtshof stand. Weet je overigens of Trump deze specifieke USAID-uitspraak respecteert?

En dat tweede: Trump ruimt iedereen uit de weg die hem dwarsboomt. Dus hij zal zeker proberen om van rechters af te komen die hem niet bevallen.

https://apnews.com/article/trump-immigr ... 8baf39113a
https://www.texastribune.org/2025/02/27 ... ges-fired/

Maar goed, de Amerikaanse democratie moet het nu wel van de rechterlijke macht hebben, dus ik hoop echt dat jij gelijk hebt en ik het te zwart inzie.
Immigration Judges zijn geen normale rechters. Ze vallen ook onder het ministerie van justitie en werden voorheen special inquiry officers genoemd.
Ze behoren niet tot de rechtelijke macht van de VS, zoals bedacht volgens de machtenscheiding. Immigration judges behoren tot de uitvoerende macht.

Hoe het staat met de uitvoering van USAID weet ik niet. Het is overigens niet de eerste keer dat het hooggerechtshof ingaat tegen Trump. Dat was eerder gedurende een van zijn aanklachten ook al het geval.

Je zegt dat Trump zeker zal proberen af te komen van rechters die hem niet bevallen. Ik weet niet of dat zo zeker is.

Ik snap goed dat je het zwart ziet. Maar je slaat daarbij soms wel stappen over. Zoals je opmerking dat van de rechtelijke macht weinig te verwachten valt. En dat weten we -godzijdank - nog niet.
En dan geeft Trump nu zelf ook al toe dat z'n land waarschijnlijk in een recessie komt. En het vervelende is dat een land als de US grote delen van de wereld daarin meesleept. En we weten ook wat de combinatie (extreem)rechts en recessie voor voedingsbodem kweekt....

En als je de beurzen ziet (incl. bitcoin) dan help hij de halve economie om zeep. Dat kan twee dingen betekenen: het is een compleet vooropgezet plan, of die man is echt te dom om te poepen.
Siri schreef:
10-03-2025 20:20
Immigration Judges zijn geen normale rechters. Ze vallen ook onder het ministerie van justitie en werden voorheen special inquiry officers genoemd.
Ze behoren niet tot de rechtelijke macht van de VS, zoals bedacht volgens de machtenscheiding. Immigration judges behoren tot de uitvoerende macht.
.......
Aan rechters zit vaak wel een politiek tintje. Dat is het duidelijkst zichtbaar bij het Hooggerechtshof, waar democraten andere rechters benoemen dan republikeinen.

En dat ook in Europa rechters politiek zijn merk je best in landen waar er een grote machtswissel heeft plaatsgevonden. Denk aan Polen, waar de meer liberale krachten nu weer de dienst uitmaken.

Een citaat van de Volkskrant: "Bij regionale rechtbanken zijn diverse rechters die te boek staan als zetbazen van de vorige regering ontslagen of geschorst.

Door dit orgaan te politiseren heeft PiS haar grip op de rechterlijke macht verstevigd en zo ‘beton over het systeem gegoten’. Circa 3.200 rechters, eenderde van de beroepsgroep, zijn door de politiek beïnvloede Raad naar voren geschoven. Wat betreft Zurek moet de Raad worden gestopt en moeten twijfelachtige rechters worden teruggefloten."
Appletje schreef:
10-03-2025 20:27
En dan geeft Trump nu zelf ook al toe dat z'n land waarschijnlijk in een recessie komt. En het vervelende is dat een land als de US grote delen van de wereld daarin meesleept. En we weten ook wat de combinatie (extreem)rechts en recessie voor voedingsbodem kweekt....

En als je de beurzen ziet (incl. bitcoin) dan help hij de halve economie om zeep. Dat kan twee dingen betekenen: het is een compleet vooropgezet plan, of die man is echt te dom om te poepen.

Ik denk het laatste. Want welke leider stort zijn land nu willens en wetens in een recessie met alle gevolgen van dien? Dan weet je zeker dat de democraten over 4 jaar winnen natuurlijk, want van een recessie hebben zijn kiezers net zo goed last. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen bij welk vooropgezet plan een recessie een logisch en noodzakelijk onderdeel van het plan zou zijn.
Britt32 schreef:
10-03-2025 21:01
Aan rechters zit vaak wel een politiek tintje. Dat is het duidelijkst zichtbaar bij het Hooggerechtshof, waar democraten andere rechters benoemen dan republikeinen.

En dat ook in Europa rechters politiek zijn merk je best in landen waar er een grote machtswissel heeft plaatsgevonden. Denk aan Polen, waar de meer liberale krachten nu weer de dienst uitmaken.

Een citaat van de Volkskrant: "Bij regionale rechtbanken zijn diverse rechters die te boek staan als zetbazen van de vorige regering ontslagen of geschorst.

Door dit orgaan te politiseren heeft PiS haar grip op de rechterlijke macht verstevigd en zo ‘beton over het systeem gegoten’. Circa 3.200 rechters, eenderde van de beroepsgroep, zijn door de politiek beïnvloede Raad naar voren geschoven. Wat betreft Zurek moet de Raad worden gestopt en moeten twijfelachtige rechters worden teruggefloten."
Je haalt een boel door elkaar.

Dat rechters in de VS vaak benoemd worden (dat geldt niet alleen voor het hooggerechtshof) door politieke actoren maakt nog niet dat ze behoren tot de uitvoerende macht en dat er geen sprake is van een machtenscheiding.

Dat rechters in Polen politiek benoemd zijn de afgelopen jaren is een grote schande. De Europese Unie heeft zich daar ook ferm over uitgesproken. Net als de lokale bevolking.
Wat er in Polen gebeurt is heeft niets te maken met het feit dat er sprake was van een machtswissel. Het hoort normaal gesproken niet bij een machtswissel.

Polen en de VS zijn andere gevallen.

In de VS is het onderdeel van het politieke systeem. In Polen niet.
Avena schreef:
10-03-2025 20:00
Er zijn nog steeds mensen die denken dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Tot nu toe is iedere dag erger dan de vorige.
Charlotta schreef:
10-03-2025 21:09
Ik denk het laatste. Want welke leider stort zijn land nu willens en wetens in een recessie met alle gevolgen van dien? Dan weet je zeker dat de democraten over 4 jaar winnen natuurlijk, want van een recessie hebben zijn kiezers net zo goed last. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen bij welk vooropgezet plan een recessie een logisch en noodzakelijk onderdeel van het plan zou zijn.
Ik denk ook het laatste. Trump gelooft gewoon heilig in tariefmuren. De kosten gaan voor de baten, zo denkt hij.

Dus misschien hoort het wel bij het plan, maar hij hoopt wel op snel herstel.
Siri schreef:
10-03-2025 21:09
........
In de VS is het onderdeel van het politieke systeem. In Polen niet.
In Polen niet? Sinds de nieuwe regering is de benoemingsbeleid helemaal veranderd. Hoe is dat niet politiek?

Procedureel correct benoemde rechters worden opeens zetbazen genoemd en daar wil men vanaf. Misschien als die rechters beloven om wat liberaler recht te spreken dat ze dan mogen blijven.

In Roemenië proberen de rechters de oppositiekandidaat ook via de rechtbank te bestrijden.

En in Nederland zijn/waren de populisten ook vaak de klos. De volkskrant: "In 1994 zei Janmaat tijdens een demonstratie de multiculturele samenleving te willen afschaffen. Hij werd veroordeeld. Die rechterlijke uitspraak bekritiseerde niemand. ........ Maar zegt de Duitse bondskanselier een paar jaar later iets vergelijkbaars, dan is het plots een gemeenplaats. "
britt32 wijzigde dit bericht op 10-03-2025 22:02
0.22% gewijzigd
Voor een deel klopt het wel over die donkere tijden. Europa was ooit de wrede kolonisator, maar wordt nu zelf gekoloniseerd.

En we kunnen weinig zeggen omdat we met ons verleden zoveel boter op ons hoofd hebben.

Gekoloniseerd, door producten uit China, door Rusland (invasie Oekraïne), door Amerika (cultureel, big-tech) en door de grootschalige immigratie. Via het internet worden we ook van alle kanten bestookt

Politiek worden we steeds kwetsbaarder voor krachten van buiten. Was Brexit gebeurd als de oorlog in Syrië er niet was geweest?
Britt32 schreef:
10-03-2025 21:49
In Polen niet? Sinds de nieuwe regering is de benoemingsbeleid helemaal veranderd. Hoe is dat niet politiek?

Procedureel correct benoemde rechters worden opeens zetbazen genoemd en daar wil men vanaf. Misschien als die rechters beloven om wat liberaler recht te spreken dat ze dan mogen blijven.

In Roemenië proberen de rechters de oppositiekandidaat ook via de rechtbank te bestrijden.

En in Nederland zijn/waren de populisten ook vaak de klos. De volkskrant: "In 1994 zei Janmaat tijdens een demonstratie de multiculturele samenleving te willen afschaffen. Hij werd veroordeeld. Die rechterlijke uitspraak bekritiseerde niemand. ........ Maar zegt de Duitse bondskanselier een paar jaar later iets vergelijkbaars, dan is het plots een gemeenplaats. "
Ik bedoel dat de gang van zaken in Polen niet volgens geldende afspraken ging. Bovendien hebben ze zich te houden aan Europese regels, waarbij het politiek benoemen van rechters wordt afgewezen.

Het bestrijden van de oppositiekandidaat in Roemenië heeft er niets mee te maken. De rechtbank heeft daar geoordeeld dat die kandidaat op basis van manipulatie zo hoog eindigde. En dat mag in veel landen niet. Een proces is niet ineens politiek.

En verder: Janmaat woonde in Nederland. De Duitse bondskanselier in Duitsland. Andere zaken. Niet te vergelijken.

En populisten in Nederland vaak de klos? Middels veroordelen? Het gaat precies om Janmaat en Wilders. Die discriminerende uitspraken deden. Het is maar hoe je 'vaak' definieert.

Wederom haal je een hoop door elkaar.
Britt32 schreef:
10-03-2025 22:01
Voor een deel klopt het wel over die donkere tijden. Europa was ooit de wrede kolonisator, maar wordt nu zelf gekoloniseerd.

En we kunnen weinig zeggen omdat we met ons verleden zoveel boter op ons hoofd hebben.

Gekoloniseerd, door producten uit China, door Rusland (invasie Oekraïne), door Amerika (cultureel, big-tech) en door de grootschalige immigratie. Via het internet worden we ook van alle kanten bestookt

Politiek worden we steeds kwetsbaarder voor krachten van buiten. Was Brexit gebeurd als de oorlog in Syrië er niet was geweest?
Ik denk dat Europa's grote zwakte vooral is dat het zich veel te afhankelijk heeft opgesteld. En gevoelig of misschien wel verslaafd is gemaakt. Aan goedkope producten uit China, aan het aanbod van de multinationals in de supermarkten, aan Amerika als het grote voorbeeld op gebied van cultuur, film, televisie, big tech. En geen eigen gedeelde identiteit heeft. In tijden van dreiging en nood liever teruggrijpt op een nationaal "idee" of gevoel. Zich verbonden voelt met de nationale cultuur, verleden of helden en níet als één Europa of als een Europees geheel. Dat is denk ik echt dé grote zwakte.

En dat heeft eeuwen gekund of redelijk goed gegaan, omdat de oorlogen om de macht tussen Europese landen werden uitgevochten. Maar nu zijn andere Europese landen niet meer de grote dreiging maar grote machtsblokken als de USA, Rusland, China. Ook de Arabische landen hebben als voordeel dat er - ondanks conflictsituaties - een gedeelde taal is en (grotendeels) ook religie die verbindt.

Maar los van of het financieel haalbaar is wat Europa de komende decennia voor elkaar moet boksen is dit echt een enorme zwakte van de regio als geheel.
@Siri: Janmaat heeft waarschijnlijk te vroeg gepiekt, na Pim Fortuyn kon er meer. Wel cynisch dat de juridische ruimte die Pim heeft gecreerd, hij met zijn leven heeft moeten bekopen.

Veel mensen geloven gewoon niet dat liberale rechters niet politiek zijn. Velen zien het als zetbazen om de macht te behouden. Met ijzeren greep.

In Roemenië heeft de huidige regering veel vertrouwen verloren en daarom is de tegenkandidaat zo populair. Verkiezingen win je niet via de rechter, kijk naar de VS met de rechtzaken tegen Trump.

Natuurlijk is het makkelijk om hem veroordeeld te krijgen. In Rusland vinden ze ook altijd wel een wet om de oppositie-kandidaat uit te schakelen. Zie ook het beroemde gezegde: https://en.wikipedia.org/wiki/Give_me_t ... gainst_him

De stelligheid waarmee jij hier dingen poneert is verbazend. "Korea-studies zijn belangrijk" en "onze rechters zijn niet politiek en die van jullie wel."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven