Foute felicitatie?
zaterdag 12 april 2025 om 11:02
Laatst was ik jarig en ik kwam die ochtend iets later een vergadering binnen met wat taartjes bij wijze van traktatie. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en toen iemand naar mijn leeftijd vroeg, reageerde een mannelijke collega met: “Wat zie jíj er nog goed uit, zeg!” Meteen doken twee vrouwelijke collega’s er bovenop: “Wat zeg jíj nou, Peter? Dat kan echt niet hoor, zo’n opmerking.”
De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.
Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.
Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
dinsdag 15 april 2025 om 08:40
Ik ook niet.
Bovendien zou ik het juist niet leuk vinden als er niemand wat zou zeggen als ik b.v. 10 kilo ben afgevallen.
En ja, misschien hecht ik daar wel waarde aan. Ik werk met mensen, verricht veel vrijwilligerswerk met en voor mensen en ben heel sociaal ingesteld.
Misschien zit daar het verschil?
Ik was laats op het werk op een soort feestje voor clienten, aan de praat geraakt met 2 andere begeleiders. Waarvan 1 jonge jongen, die ik niet kende.
Hij dacht dat mijn collega in zijn leeftijd zat, (daar vroeg hij niet naar, iets met jeugdherinneringen waar we het over hadden). Ze zei dat ze toch wel al de 30 gepasseerd was. Hij schrok ervan "dat had ik niet verwacht". Hij keek naar mij en zei "dan ben jij zeker ook geen 30? Want dat dacht ik". Ik moest erom lachen met mijn 43 jaar.
En hij bedoelde er vast niks geks mee.
Ik werd er vrolijk van.
thanx wijzigde dit bericht op 15-04-2025 08:51
33.74% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 15 april 2025 om 08:43
Dat zou je gezien je post ervoor niet direct zeggen.thanx schreef: ↑15-04-2025 08:40Ik ook niet.
Bovendien zou ik het juist niet leuk vinden als er niemand wat zou zeggen als ik b.v. 10 kilo ben afgevallen.
En ja, misschien hecht ik daar wel waarde aan. Ik werk met mensen, verricht veel vrijwilligerswerk met en voor mensen en ben heel sociaal ingesteld.
Misschien zit daar het verschil?
dinsdag 15 april 2025 om 08:45
Oei, en dan blijkt dat je geen werk hebt, terwijl je dit wel graag had?meisje85 schreef: ↑14-04-2025 16:09Maar je kan prima een ander soort compliment geven, waardoor een ander zich gezien voelt, zonder dat het op uiterlijk is gericht. Dan zie je een ander - in mijn ogen - namelijk veel meer. Een compliment over uiterlijk, zegt dat je het uiterlijk ziet. Niet perse de persoon. Die jongen in de sportschool had misschien veel beter kunnen zeggen: "wat goed dat je de week gelijk al sportief begint, zelfs nog voordat je aan het werk gaat" of iets in die trant. Dan heeft hij je eigenlijk al meer gezien dan als hij alleen iets zegt over hoe het jasje staat dat je toevallig die ochtend uit de kast hebt getrokken.
En dat jasje moest misschien toch nog de was in en lag voor de hand om aan te trekken....
Of suggereer je dat iemand het weekend niet werkt? Misschien is het iemand die weekenden en of avonden werkt?
Sportief?
Misschien is iemand helemaal niet sportief en komt enkel voor de massagestoel?
Enfin, we kunnen op alle slakken zout leggen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 15 april 2025 om 08:49
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Als dat jouw indruk is mag je dat gerust zeggen. Ik kan je geruststellen: Ik gun het iedereen overladen te worden met oprechte complimenten.
Ik wens je een fijne dag toe, hopelijk heb je wat tijd om van de zon te genieten

dinsdag 15 april 2025 om 09:27
Dat lijkt me niet zo logisch. Juist als je weinig complimenten ontvangt weet je hoe waardevol (en prettig) dat is. Ik ervaar dat tenminste wel zo. Ik ontvang ze ook niet heel vaak en zeker niet van degenen van wie ik het het liefst zou willen, maar juist daarom gun ik het anderen zo. Lijkt mij niet dat dat verband met elkaar houdt.
Wat ik wel denk is dat als je gezegend bent met bijv een uiterlijk/voorkomen/gedrag dat op dreumes-peuter leeftijd al complimenten oproept (bij volwassenen) dat deze mensen zich al op heel jonge leeftijd zelfverzekerder (niet negatief geïnterpreteerd) gaan ontwikkelen en meer "geluk/warmte" uitstralen, waardoor zij later als volwassene ook meer vreugde uitstralen, wat weer leidt tot aardige opmerkingen en complimenten. Dat lijkt mij heel fijn.
dinsdag 15 april 2025 om 09:35
en zo zie je maar weer. je kan echt niets meer zeggen, want er is altijd wel weer iemand beledigd.
Vooral voor die mensen die zeggen: "niemand zegt dat je geen complimentje meer mag geven" Dat klopt, niet iemand alleen, maar er is altijd wel iemand die beledigd is en alles bij elkaar zeggen we als samenleving steeds meer dat er steeds minder gezegd mag worden en dat we met zijn alleen steeds meer en steeds sneller beledigd worden.
grenada wijzigde dit bericht op 15-04-2025 10:15
42.07% gewijzigd
dinsdag 15 april 2025 om 09:58
dinsdag 15 april 2025 om 10:32
Ja, eens. Bovendien was het raar geweest als hij me had gecomplimenteerd met mijn sportieve begin van de week omdat ik bijna dagelijks naar de sportschool ga, en dat weet hij.thanx schreef: ↑15-04-2025 08:45Oei, en dan blijkt dat je geen werk hebt, terwijl je dit wel graag had?
En dat jasje moest misschien toch nog de was in en lag voor de hand om aan te trekken....
Of suggereer je dat iemand het weekend niet werkt? Misschien is het iemand die weekenden en of avonden werkt?
Sportief?
Misschien is iemand helemaal niet sportief en komt enkel voor de massagestoel?
Enfin, we kunnen op alle slakken zout leggen.
Ik doe mijn best om er leuk uit te zien, het is geen probleem als dat onopgemerkt blijft (zoals meestal) omdat ik het puur voor mezelf doe, maar áls iemand er iets aardigs over zegt, ben ik er blij mee en ga ik er echt niks achter zoeken. Ik ben zelfverzekerd genoeg om te weten dat mijn uiterlijk echt niet bepalend is voor wie ik ben. Misschien dat sommigen het dáárom moeilijk vinden om gecomplimenteerd te worden met hun uiterlijk?

dinsdag 15 april 2025 om 12:09
Ik vind het geen leuke opmerking omdat er duidelijk de verwachting/ norm achter zit dat vrouwen van een bepaalde leeftijd er niet goed uitzien (door het 'nog' en 'zeg' is het duidelijk dat hij het 'goed uitzien' onverwacht vindt op jouw leeftijd). Daarnaast heb ik er een hekel aan om laag (onkundig, junior, terwijl ik inmiddels 10+ jaar werk na mijn master) ingeschat te worden omdat ik er jong uitzie, dat zal er ook mee te maken hebben.
Maar ik ben ook heel erg voor dat iedereen zelf mag weten wat zij/ hij van bepaalde opmerkingen vindt dus ik vind het ook prima dat jij wel blij bent met het compliment. Als hij het tegen mij had ik zeker gezegd dat ik dat geen leuke opmerking vind. Gelukkig gaat het in mijn werkomgeving ook vrijwel nooit over uiterlijk dus wat dat betreft zit ik goed.
Maar ik ben ook heel erg voor dat iedereen zelf mag weten wat zij/ hij van bepaalde opmerkingen vindt dus ik vind het ook prima dat jij wel blij bent met het compliment. Als hij het tegen mij had ik zeker gezegd dat ik dat geen leuke opmerking vind. Gelukkig gaat het in mijn werkomgeving ook vrijwel nooit over uiterlijk dus wat dat betreft zit ik goed.
dinsdag 15 april 2025 om 12:14
Nou dan hou je lekker je mond tegen anderen als je er zo mee zit dat iedereen om alles beledigd is.grenada schreef: ↑15-04-2025 09:35en zo zie je maar weer. je kan echt niets meer zeggen, want er is altijd wel weer iemand beledigd.
Vooral voor die mensen die zeggen: "niemand zegt dat je geen complimentje meer mag geven" Dat klopt, niet iemand alleen, maar er is altijd wel iemand die beledigd is en alles bij elkaar zeggen we als samenleving steeds meer dat er steeds minder gezegd mag worden en dat we met zijn alleen steeds meer en steeds sneller beledigd worden.
dinsdag 15 april 2025 om 12:23
dat zeg ik niet. je schiet weer in je oude valkuil van woord verdraaien en anderen woorden in de mond leggen die ze niet gezegd hebben.Yakuzakiko schreef: ↑15-04-2025 12:14Nou dan hou je lekker je mond tegen anderen als je er zo mee zit dat iedereen om alles beledigd is.
dinsdag 15 april 2025 om 12:35
je vind het echt heel lastig he?
En doooooor!
dinsdag 15 april 2025 om 12:54
dinsdag 15 april 2025 om 13:20
Zo stelde ik het niet he. Je moet het niet expres onaardig gaan maken.
Ik zei: Wees gewoon blij dat jij zo positief in het leven staat en domme opmerkingen als fijn compliment ontvangt.
De formulering is misschien niet optimaal, maar ik sta wel achter de inhoud: Ik denk dat het fijn is als je het puur als compliment op kunt pakken en de domme lading die het impliciet heeft niet oppikt/niet zo ziet/niet zo ervaart.
dinsdag 15 april 2025 om 13:43
Dan nog bestempel je mij als dom, of naïef, wereldvreemd of wat dan ook. Want jij hoort wel de onaardige ondertoon van het ‘compliment’, en ik niet. Ik laat me volgens jou dus blij maken met een dooie mus én ik heb het niet eens in de gatenPinaco schreef: ↑15-04-2025 13:20Zo stelde ik het niet he. Je moet het niet expres onaardig gaan maken.
Ik zei: Wees gewoon blij dat jij zo positief in het leven staat en domme opmerkingen als fijn compliment ontvangt.
De formulering is misschien niet optimaal, maar ik sta wel achter de inhoud: Ik denk dat het fijn is als je het puur als compliment op kunt pakken en de domme lading die het impliciet heeft niet oppikt/niet zo ziet/niet zo ervaart.

dinsdag 15 april 2025 om 14:04
Hoe bedoel je deze, TO? Ik ben op zich ook wel zelfverzekerd genoeg om te weten dat opmerkingen (waarover dan ook) niet per se nodig zijn om je goed te voelen, maar het geeft vaak toch nét een positievere touch dan het schouderklopje aan jezelf.Claire45 schreef: ↑15-04-2025 10:32Ja, eens. Bovendien was het raar geweest als hij me had gecomplimenteerd met mijn sportieve begin van de week omdat ik bijna dagelijks naar de sportschool ga, en dat weet hij.
Ik doe mijn best om er leuk uit te zien, het is geen probleem als dat onopgemerkt blijft (zoals meestal) omdat ik het puur voor mezelf doe, maar áls iemand er iets aardigs over zegt, ben ik er blij mee en ga ik er echt niks achter zoeken. Ik ben zelfverzekerd genoeg om te weten dat mijn uiterlijk echt niet bepalend is voor wie ik ben. Misschien dat sommigen het dáárom moeilijk vinden om gecomplimenteerd te worden met hun uiterlijk?
dinsdag 15 april 2025 om 14:04
Blijkbaar niet.thanx schreef: ↑15-04-2025 08:30Volgens mij gaat het topic over de zin "wat zie je er nog goed uit" tegen een volwassene die jarig is. Gezegd door iemand die ze kent.
Niet over een 15 jarig meisje wat staat vakken te vullen en door een wildvreemde, die gemakkelijk haar vader had kunnen zijn krijgt gezegd dat ze "een mooi uitzicht is.
Ik neem aan dat iedereen wel weet dat dit laatste niet kan.
dinsdag 15 april 2025 om 14:11
Een compliment kan toch ook zonder dat je een een vrouw tot een object reduceert? Ik kreeg vandaag een compliment over de jurk die ik aanheb (‘leuke jurk’) en iets waarbij ik een collega geholpen had. Allebei prima.rosanna08 schreef: ↑14-04-2025 14:49Ik merk dat ik er een beetje dubbel in sta. Ik kan me zeker vinden in de kritiek dat vrouwen niet als object beoordeeld zouden moeten worden en dat dat nog steeds te vaak gebeurt. Anderszijds is een compliment ook fijn, in mijn ogen een teken dat je gezien wordt.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit.
‘Ik dacht dat je jonger was’: ook niets mis mee. En dan mag je zelf weten of je dat als compliment ziet.
dinsdag 15 april 2025 om 14:13
Ja, in het dikgedrukte kan ik me wel vinden. Kan je onaardig vinden, zo is het niet bedoeld.
dinsdag 15 april 2025 om 14:15
Op mijn werk wordt het sinds een aantal incidenten juist aangemoedigd om mensen aan te spreken op ongewenste oomerkingen en gedrag, ook als het niet direct tegen jou gericht is.
Ik heb er spijt van dat ik dat in het verleden niet adequaat genoeg heb gedaan, dat ik niet voor mijn collega opgekomen ben. Dat begon ook met onschuldige opmerkingen als 'wat zie je er goed uit' en 'wat een leuk blouseje'.
dinsdag 15 april 2025 om 14:20
Omdat we op een discussieforum zitten waar TO een situatie schetst en afsluit met de vraag "is dit raar?"
Jij doet net alsof ik op straat tegen een wildvreemde mijn ongevraagde mening ventileer, maar je moet de context wel meerekenen he.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in