Ex dwingt restschuld

zaterdag 12 april 2025 om 11:23
Ik heb in 2022 op een verjaardag een man ontmoet met wie ik een relatie aanging, hij is de ex. Met Dex heb ik eind 2023 een woning gekocht.
Wij hebben de woning voor een groot deel gefinancierd van spaargeld en voor het overige zijn we een hypotheek aangegaan.
We hebben allebei als ZZP'er gewerkt bij dezelfde overheidsorganisatie waardoor we beide ieder het jarenlang breed hebben gehad. Hij als leidinggevende, ik als persoonlijk zaakbehandelaar van dossiers.
Echter, in de zomer van vorig jaar zag ik duidelijke signalen dat ik dit niet meer vol kan houden vanwege de handhaving. Mijn broker gaf ook aan dat ik bij hen in dienst zal moeten wegens de handhaving. Ik ben toen een andere functie gaan doen als privacy officer, maar wel bij dezelfde opdrachtgever.
Vervolgens heeft de opdrachtgever mijn contract niet verlengd en kon ik niks anders doen via de broker. Ik heb inmiddels een baan bij een andere overheidsorganisatie voor 24 uur per week. Ik kan daar niet meer uren krijgen door de opzet van mijn werk. Ik wil voorlopig ook even aankijken hoe lang ik dit werk blijf doen en op welke manier, dus voor nu ga ik ook geen werk zoeken voor nog 2 dagen of 16 uur extra.
Dex zou eerst per december zelf ook moeten stoppen met zijn ZZP-schap, maar dat zou wegens een ontheffing van de handhaving voorlopig niet meer doorgaan. Nu is hij zelf per april/vorige week gestopt bij de opdrachtgever waar we beiden een behoorlijke tijd hebben gezeten. Intussen heeft hijzelf een nieuwe functie elders, wederom als leidinggevende.
De spanningen tussen Dex en ik begonnen eind vorig jaar omdat we merkten dat er onzekerheid is over hoe nu verder met ons werk en de financiën. We zagen beiden in dat we de hypotheek en alle bijkomende kosten helemaal niet meer kunnen betalen. Ik heb toen aangegeven dat dan het huis in de verkoop moet. Dex was het er niet mee eens, die maakte steeds de vergelijking met Maxime Meiland, en onze relatie is in februari stukgelopen.
Nu is alleen het probleem dat wij het huis-kennelijk-voor een veel te hoog bedrag hebben gekocht. De restschuld is naar verwachting meer dan € 100.000,-. Dex heeft vermoedelijk een nieuwe dikbetaalde functie en lijkt het allemaal niet zo te deren. Ik heb een functie waar ik door mijn beperkte werkervaring voorlopig alleen op vrijgekomen plekken van 24 uur of minder per week aan de slag kan, en ik werk ook nu in loondienst, dus ik kom in de financiële problemen. Dex dringt aan op dat ik akkoord ga met het huis aanbieden voor een veel lagere vraagprijs dan waarvoor wij het hebben aangekocht. Ik vind dat we toch maar moeten proberen om het bedrag dat wij betaald hebben voor de aankoop van de woning terug te krijgen. Ook omdat er zeker van mijn kant enorm veel spaargeld in is gegaan dat ik graag terug wil.
Daarnaast moet ik op zoek naar een andere woning. Ik woon nu weer in bij mijn moeder, en Woonnet heeft door de verhuizingen mijn wachttijd op 0 gezet. Als ik een aanzienlijk deel van mijn spaargeld terug zou krijgen zou het misschien wel lukken op ergens in de omgeving van Rijswijk, waar ik nu woon, een klein appartementje te kunnen bemachtigen.
Hoe los ik dit het beste op met Dex?
Wij hebben de woning voor een groot deel gefinancierd van spaargeld en voor het overige zijn we een hypotheek aangegaan.
We hebben allebei als ZZP'er gewerkt bij dezelfde overheidsorganisatie waardoor we beide ieder het jarenlang breed hebben gehad. Hij als leidinggevende, ik als persoonlijk zaakbehandelaar van dossiers.
Echter, in de zomer van vorig jaar zag ik duidelijke signalen dat ik dit niet meer vol kan houden vanwege de handhaving. Mijn broker gaf ook aan dat ik bij hen in dienst zal moeten wegens de handhaving. Ik ben toen een andere functie gaan doen als privacy officer, maar wel bij dezelfde opdrachtgever.
Vervolgens heeft de opdrachtgever mijn contract niet verlengd en kon ik niks anders doen via de broker. Ik heb inmiddels een baan bij een andere overheidsorganisatie voor 24 uur per week. Ik kan daar niet meer uren krijgen door de opzet van mijn werk. Ik wil voorlopig ook even aankijken hoe lang ik dit werk blijf doen en op welke manier, dus voor nu ga ik ook geen werk zoeken voor nog 2 dagen of 16 uur extra.
Dex zou eerst per december zelf ook moeten stoppen met zijn ZZP-schap, maar dat zou wegens een ontheffing van de handhaving voorlopig niet meer doorgaan. Nu is hij zelf per april/vorige week gestopt bij de opdrachtgever waar we beiden een behoorlijke tijd hebben gezeten. Intussen heeft hijzelf een nieuwe functie elders, wederom als leidinggevende.
De spanningen tussen Dex en ik begonnen eind vorig jaar omdat we merkten dat er onzekerheid is over hoe nu verder met ons werk en de financiën. We zagen beiden in dat we de hypotheek en alle bijkomende kosten helemaal niet meer kunnen betalen. Ik heb toen aangegeven dat dan het huis in de verkoop moet. Dex was het er niet mee eens, die maakte steeds de vergelijking met Maxime Meiland, en onze relatie is in februari stukgelopen.
Nu is alleen het probleem dat wij het huis-kennelijk-voor een veel te hoog bedrag hebben gekocht. De restschuld is naar verwachting meer dan € 100.000,-. Dex heeft vermoedelijk een nieuwe dikbetaalde functie en lijkt het allemaal niet zo te deren. Ik heb een functie waar ik door mijn beperkte werkervaring voorlopig alleen op vrijgekomen plekken van 24 uur of minder per week aan de slag kan, en ik werk ook nu in loondienst, dus ik kom in de financiële problemen. Dex dringt aan op dat ik akkoord ga met het huis aanbieden voor een veel lagere vraagprijs dan waarvoor wij het hebben aangekocht. Ik vind dat we toch maar moeten proberen om het bedrag dat wij betaald hebben voor de aankoop van de woning terug te krijgen. Ook omdat er zeker van mijn kant enorm veel spaargeld in is gegaan dat ik graag terug wil.
Daarnaast moet ik op zoek naar een andere woning. Ik woon nu weer in bij mijn moeder, en Woonnet heeft door de verhuizingen mijn wachttijd op 0 gezet. Als ik een aanzienlijk deel van mijn spaargeld terug zou krijgen zou het misschien wel lukken op ergens in de omgeving van Rijswijk, waar ik nu woon, een klein appartementje te kunnen bemachtigen.
Hoe los ik dit het beste op met Dex?

donderdag 17 april 2025 om 07:04
Misschien is het een restschuld van haar bij hem. Als hij er meer spaargeld van hemzelf in heeft gestoken dan zij van haar heeft ze dus een schuld bij hem. Maar dan zou ik het geen restschuld noemen. Huis te duur gekocht dus deels daar een schuld en de rest bij hem. In die situatie zaten wij ook. Hij had er meer eigen geld ingestoken. Hadden we uit elkaar gegaan dan had (als er winst was geweest) hij eerst zijn geld uit die winst mogen halen. Bij verlies had ik hem dat geld schuldig geweest. Maar goed. Ik heb dat bedrag extra in de hypotheek afgelost dus stonden we weer gelijk.
donderdag 17 april 2025 om 08:12
Er is waarschijnlijk ook geen sprake van restschuld, de verkoopwaarde van de woning ligt wel hoger dan de hypotheekschuld. Waarschijnlijk krijgt ze niet alle geïnvesteerde spaargeld terug, maar dat valt niet onder de noemer restschuld.
donderdag 17 april 2025 om 19:10
Dat moet omdat je nieuw bent. Door wat ellendelingen voorheen wordt je topic nu de eerste keer beoordeeld. Dat duurt een paar dagen, maar je bent er doorheen dus heb je die ellende niet meer en wordt alles wat je plaatst meteen zichtbaar voor jezelf en ons. Mits je je aan de huisregels houdt natuurlijk. Dan krijg je en ban. Die vind je in ‘huisregels’. Redelijk simpel niet op de man spelen. Niet schelden, discrimineren e.d. wijst voor zich. Oh en als je regeert op een topic mag je nooit de eerste hoofdpost kopiëren . Wij mogen jouw topic bericht niet kopiëren. Andere berichten in de discussie mogen wel gekopieerd worden in een reactie. Dat zijn de belangrijkste wel. Oh en geen medisch advies geven! Maar lees ze voor de zekerheid even na.
overig/algemene-voorwaarden/list_messages/480253
buzziebee wijzigde dit bericht op 17-04-2025 19:15
1.65% gewijzigd

zondag 20 april 2025 om 16:20
Pelle schreef: ↑13-04-2025 10:57Maar dat is niet wat restschuld betekent. Restschuld is verkoopprijs - hypotheek, dus de schuld aan de bank die overblijft (resteert) na verkoop.
Verbouwingen hebben we - gelukkig - niet gehad. Het verschil tussen een bouwval en een instapklaar huis is in veel regio’s slechts enkele tienduizenden euro’s. En zo ook in die van waar ons huis staat.
TO bedoelt inderdaad waarschijnlijk dat ze niet haar gehele inleg terugkrijgt. Dat kan. Als ze inderdaad teveel hebben betaald, door de kosten koper, door verbouwingen die geen meerwaarde opleveren.
Klopt kosten koper hebben ons idd veel gekost. De prijs die we hebben betaald voor het huis was trouwens 525.000 euro maar voor een groot deel is dat ook door ons overbieden. Het huis was daarnaast toen al voor een veel te hoge prijs op de markt.
De hoogste realistische verkoopprijs op dit moment lijkt momenteel iets meer dan 4 ton.
Dex en ik hebben binnenkort een gesprek met een mediator. Hij denkt nu in zijn eentje een huis van 8 ton te kunnen betalen en oefent daarom druk op mij uit.
zondag 20 april 2025 om 17:23
Heb je 225000 euro overboden? Dus 45% ofzo? Hoezo dan? Hoe kom je daar nu bij...
Of is er een andere reden waarom jullie hypotheek 225000 euro hoger is dan de aankoopprijs?
En dat huis brengt nu 4 ton op? Kijk eens naar je taxatierapport. Daar staat in wat het toen waard was (afgezien wat je er voor betaalt hebt). Als je je huis niet gesloopt hebt kan het alleen maar meer waard zijn geworden.
Of is er een andere reden waarom jullie hypotheek 225000 euro hoger is dan de aankoopprijs?
En dat huis brengt nu 4 ton op? Kijk eens naar je taxatierapport. Daar staat in wat het toen waard was (afgezien wat je er voor betaalt hebt). Als je je huis niet gesloopt hebt kan het alleen maar meer waard zijn geworden.
zondag 20 april 2025 om 17:42
zondag 20 april 2025 om 17:51
zondag 20 april 2025 om 17:56
Het is niet leuk om te horen, maar wie zijn billen verbrandt moet op de blaren zitten.
Hij heeft jou niet tegen jouw zin in dit avontuur meegetrokken. Je ben er net zo verantwoordelijk voor als hij dat is. Ook jij hebt 225k overboden.
Dit was een harde les.
Hij heeft jou niet tegen jouw zin in dit avontuur meegetrokken. Je ben er net zo verantwoordelijk voor als hij dat is. Ook jij hebt 225k overboden.
Dit was een harde les.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
zondag 20 april 2025 om 18:05
zondag 20 april 2025 om 18:16
Eigenlijk kan het niet. Als het huis maximaal zo’n 4 ton waard is nu. Dan was het in 2023 minder waard. Als het toen getaxeerd is op een bedrag onder de 4 ton dan kon je alleen maar een hypotheek krijgen voor dat bedrag. De rest moet dan uit eigen vermogen zijn gekomen.
Dus ofwel de taxatie toen is veel hoger geweest, en daarmee lijkt het onrealistisch dat de prijs nu zoveel lager is. Ofwel je hebt het toen uit eigen middelen betaald en dan sta je dat gedeelte in ieder geval niet onder water, en heb je dus geen restschuld bij verkoop bij een lager bedrag.
Dus ofwel de taxatie toen is veel hoger geweest, en daarmee lijkt het onrealistisch dat de prijs nu zoveel lager is. Ofwel je hebt het toen uit eigen middelen betaald en dan sta je dat gedeelte in ieder geval niet onder water, en heb je dus geen restschuld bij verkoop bij een lager bedrag.
zondag 20 april 2025 om 18:30
Niets geen "laat hem maar een voorstel doen", het is gewoon een berekening. Kan je bij een notaris of advocaat laten doen als het te ingewikkeld is. En de rechter kan er uitspraak over doen als je ruzie hebt. Kost allemaal wel wat en je wint er weinig bij.dweedledee schreef: ↑20-04-2025 16:26Laat het hem maar proberen. Hij moet jou uitkopen, dus laat hem maar een voorstel doen. Hij woont er nog? Wie betaalt de hypotheek nu?
Als je het niet eens bent over de waarde dan kan hij een aantal (drie) makelaars voorstellen, jij kan kiezen welke van die drie. Die doet dan een waardebepaling en die prijs gaat het worden. (of jij kan een voorstel van makelaars doen. De ander kiest.)
natsuro wijzigde dit bericht op 20-04-2025 18:34
21.38% gewijzigd
zondag 20 april 2025 om 18:32
Hoe kom je op dit bedrag?coderood schreef: ↑20-04-2025 17:23Heb je 225000 euro overboden? Dus 45% ofzo? Hoezo dan? Hoe kom je daar nu bij...
Het zal eerder 70K zijn en een te hoge vraagprijs van bijvoorbeeld 460k.
Wie heeft die 4 ton vastgesteld?
zondag 20 april 2025 om 19:26
zondag 20 april 2025 om 20:45
Het voordeel van professional is dat het neutraler is, dus minder het gevoel dat de ander dingen naar zich toe kan rekenen.dweedledee schreef: ↑20-04-2025 19:26Like duh. Natuurlijk met hulp van een professional. Lijkt me nogal wiedes. Maar het wordt dan een voorstel van hém.
Maar vergeet niet dat de kosten, zoals taxatie (€800), die er aan hangen óók bij beide partners terecht komt. En de uitkomst van de berekening is zoals die is.
Je kunt heel lang vechten, uitstellen, en advocaten erbij halen. En uiteindelijk eindig je met het begin.
zondag 20 april 2025 om 21:37
To heeft het zelf over een huis van €525.000, dat zal wel zijn wat ze hebben betaald na overbieden. Het huis heeft nu een geschatte waarde van iets boven de €400.000 dus een restschuld van rond de €100.000 en dat er veel van haar spaargeld in het huis zit. Kan dus best zijn dat de hypotheek rond de vier ton ligt en de rest met spaargeld is voldaan. To wil haar eigen inleg(spaargeld) terug.
zondag 20 april 2025 om 22:39
Met de door jou genoemde bedragen:M3LL0N4 schreef: ↑13-04-2025 10:51Bedragen zijn een indicatie en geen realistische weergave. Dit even als voorbeeld
Huis gekocht voor 400.000
Hij brengt in 100.000
Jij brengt in 200.000
Hypotheek van 100.000
Huis is nu waard (volgens Dex): 300.000
Dan snap ik de redenering dat er een restschuld is van 100.000. Want dat stukje hypotheek is er nog over na verdeling.
Maar bedenk dat 50% van de woning door jou is gefinancierd.
Hij heeft 25% ingelegd
De bank heeft 25% ingelegd.
Dat restbedrag moet dus evenredig worden verdeeld. Jij bent niet 50% verantwoordelijk voor het stukje hypotheek.
Verkoop huis: 300.000
Aflossing hypotheek: 100.000
Resterend: 200.000 ter verdelen tussen TO en Dex.
Dat kan 50/50 maar ook naar rato van inleg (in jouw voorbeel: 2/3 voor TO en 1/3 voor Dex) of weet ik veel wat er is afgesproken bij de notaris.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in