Werk & Studie alle pijlers

We gaan weer naar kantoor hoera of jammer?

18-06-2021 19:39 3360 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist de speech van Rutte gezien. We gaan weer naar kantoor.
Ergens vind ik het best jammer, want dit nieuwe ritme bevalt mij prima.
Gelukkig gaan we niet meer de hele week naar kantoor, dus dat scheelt.

Wat vinden jullie ervan dat we weer naar de werkvloer gaan. Opluchting of stiekem ook wel jammer.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
makreel schreef:
17-04-2025 13:16
Een kantoordag is vergaderen, vergaderen, lunchen, wat vragen beantwoorden, vergaderen en bekaf weer naar huis.
Is dat vergaderen fysiek of zit je de halve dag in een belhokje te overleggen?
pina schreef:
17-04-2025 09:46
Hier wordt verwacht dat je opvang regelt, zoals je dat ook zou doen als je naar kantoor moest.
Hier ook. Je kunt niet op kinderen letten, terwijl je serieus aan het werk bent en andersom.

Ik baal ook als een stekker van mensen die pretenderen het wel te kunnen. Zij verpesten het imago van thuiswerken voor degenen die het wel serieus nemen.

Geen wonder dat al die werkgevers weer steeds meer eisen dat we op kantoor komen zitten.

Mijn mening is: als je het tegelijk probeert te doen verwaarloos je zowel je kinderen als je werk.
Ik werk zowel met pieken als dalen liever thuis ;-D Gelukkig kan en mag dat ook. Als ik tijdens pieken op kantoor zou moeten werken, krijg ik nog niet de helft gedaan van wat ik thuis doe. Leve kantoortuinen en te weinig fatsoenlijk werkplekken om met collega's (team) bij elkaar te zitten.....
margreetder schreef:
17-04-2025 13:23
Is dat vergaderen fysiek of zit je de halve dag in een belhokje te overleggen?
De helft in een belhokje en de helft fysiek, als ik zou moeten gokken.
Wat eten we vanavond?
Sterrenstof74 schreef:
17-04-2025 14:46
Ik werk zowel met pieken als dalen liever thuis ;-D Gelukkig kan en mag dat ook. Als ik tijdens pieken op kantoor zou moeten werken, krijg ik nog niet de helft gedaan van wat ik thuis doe. Leve kantoortuinen en te weinig fatsoenlijk werkplekken om met collega's (team) bij elkaar te zitten.....
Oh, ik ook hoor. Ik ga ook zelden.
Vanaf Corona werkten wij 1 dag per week op kantoor en de rest thuis. Dat gaat al jaren zo en ik krijg thuis ook veel meer gedaan. De grote kantoortuin met meer dan 20 man in een ruimte waar iedereen zit te tetteren of de teams calls achter zijn bureau doet zijn echt heel erg frustrerend.

Maar nu opeens heeft onze baas besloten dat hij ons vanaf 10 juni weer de helft van de tijd op kantoor wil hebben. Voor de 'binding'. Nou, de binding is vanuit huis ook prima en met 1 dag per week op kantoor ook. Voor mijn baan in de IT is het ook helemaal niet nodig. Ik heb daar wel erg moeite mee merk ik. Uiteraard kan hij het vragen als werkgever. Maar pfffff, de helft van de tijd weer in die heksenketel, ik wordt er niet blij van. En met maar 2 stiltewerkplekken op 45 man schiet dat ook niet op......
FawleyFlame schreef:
26-04-2025 08:41
Maar nu opeens heeft onze baas besloten dat hij ons vanaf 10 juni weer de helft van de tijd op kantoor wil hebben. Voor de 'binding'. Nou, de binding is vanuit huis ook prima en met 1 dag per week op kantoor ook. Voor mijn baan in de IT is het ook helemaal niet nodig. Ik heb daar wel erg moeite mee merk ik. .
Zoals je het opschrijft is de titel "baas" inderdaad van toepassing. Waarom kan dit niet in onderling overleg worden afgestemd? Waarom is de binding nu "onvoldoende"? Heeft de baas ook nog voorgeschreven op welke dagen je moet komen?
Is de baas 10 juni terug van vakantie?
FawleyFlame schreef:
26-04-2025 08:41
Vanaf Corona werkten wij 1 dag per week op kantoor en de rest thuis. Dat gaat al jaren zo en ik krijg thuis ook veel meer gedaan. De grote kantoortuin met meer dan 20 man in een ruimte waar iedereen zit te tetteren of de teams calls achter zijn bureau doet zijn echt heel erg frustrerend.

Maar nu opeens heeft onze baas besloten dat hij ons vanaf 10 juni weer de helft van de tijd op kantoor wil hebben. Voor de 'binding'. Nou, de binding is vanuit huis ook prima en met 1 dag per week op kantoor ook. Voor mijn baan in de IT is het ook helemaal niet nodig. Ik heb daar wel erg moeite mee merk ik. Uiteraard kan hij het vragen als werkgever. Maar pfffff, de helft van de tijd weer in die heksenketel, ik wordt er niet blij van. En met maar 2 stiltewerkplekken op 45 man schiet dat ook niet op......
Op micro-niveau klopt het helemaal dat het efficienter is. Op meso- en macro-niveau is ook al aangetoond dat het niet altijd efficienter is als iedereen op afstand z'n ding doet.
Appletje schreef:
26-04-2025 19:20
Op micro-niveau klopt het helemaal dat het efficienter is. Op meso- en macro-niveau is ook al aangetoond dat het niet altijd efficienter is als iedereen op afstand z'n ding doet.
Voor sommige bedrijven/teams werkt mensen/collega's daadwerkelijk aan het werk zien, goed op andere collega's, denkt het management althans... Hier is sinds kort de maandag verplicht en dat is niet echt goed bevallen voor iedereen. Juist je eigen dag(en) kiezen werkt beter maar ik snap ergens ook wel dat ze wel iets van verplicht moeten maken anders zie je in vakantieperiodes/feestdagen zoals nu sommige mensen gewoon 4/5 weken omdat de rest afwezig is dus dan werk je bijna een maand thuis, dat is ook niet echt bevorderlijk. En omdat sommige functies juist verplicht op kantoor/werkvloer moeten, anders krijg je daar weer klachten over als ze hun andere collega's nooit zien.
margreetder schreef:
26-04-2025 11:43
Zoals je het opschrijft is de titel "baas" inderdaad van toepassing. Waarom kan dit niet in onderling overleg worden afgestemd? Waarom is de binding nu "onvoldoende"? Heeft de baas ook nog voorgeschreven op welke dagen je moet komen?
De dagen op kantoor moeten we in overleg met onze directe collegas gaan afstemmen. Nou dat wordt ook nog wat met deeltijddagen, wel of geen kinderen etc.

En het vervelendste is ook dat de hele switch naar de helft van de tijd terug naar kantoor is genomen omdat er twee (!) collega's zich niet aan hielden om 1 dag per week naar kantoor te komen. Ik denk dan, spreek gewoon die twee collega's aan in plaats van het hele bedrijf er de dupe van maken dat twee van de 135 zich niet aan de regels houden.

met de binding is niks mis en je ziet elkaar toch sowieso al elke week die dag en met verplichte meetings op kantoor. Denk dat het gewoon napraten is v.w.b. die binding wat hij op tv hoort.
pina schreef:
26-04-2025 14:17
Is de baas 10 juni terug van vakantie?
Soort van, Dan starten onze nieuwe IT managers en dat vonden ze blijkbaar een 'goed' moment. De dag na Pinksteren.
Sjimmie84 schreef:
26-04-2025 20:05
Voor sommige bedrijven/teams werkt mensen/collega's daadwerkelijk aan het werk zien, goed op andere collega's, denkt het management althans... Hier is sinds kort de maandag verplicht en dat is niet echt goed bevallen voor iedereen. Juist je eigen dag(en) kiezen werkt beter maar ik snap ergens ook wel dat ze wel iets van verplicht moeten maken anders zie je in vakantieperiodes/feestdagen zoals nu sommige mensen gewoon 4/5 weken omdat de rest afwezig is dus dan werk je bijna een maand thuis, dat is ook niet echt bevorderlijk. En omdat sommige functies juist verplicht op kantoor/werkvloer moeten, anders krijg je daar weer klachten over als ze hun andere collega's nooit zien.
De dag zelf verplicht maken, zoals iedereen de maandag vind ik ook nogal wat ja. Laat dan in elk zelf geval die dag kiezen.

Ik vind zelf, hoe overprikkeld ik ook raak van die ene dag op de kantoortuin, ook wel dat het belangrijk is om elkaar in elk geval 1 dag per week te zien. Zoals Appletje ook zegt, en jij ook, elkaar helemaal niet meer zien gedurende lange tijd is ook niet goed.
Maar dat kan m.i. ook prima met die 1 dag per week in plaats van de helft van de tijd. Of maak in elk geval meer stiltewerkplekken.

De switch bij ons in blijkbaar ingegeven omdat 2 van de 135 zich niet hielden aan die ene dag kantoor per week. Dus nu moeten we dan allemaal de helft van de tijd gaan komen. Ik vind dat echt zo een bizarre redenatie. Verplicht dat gewoon die 2 bv op die en die dag te komen en controleer dat.

Hoe ik er ook niet blij mee ben en hoe onzinnig ik het ook vind, ik zal er zelf vast wel weer aan wennen op den duur. Ik werkte er al voor Corona en toen zaten we natuurlijk de hele week op kantoor. Maar er zijn natuurlijk ook mensen tijdens/sinds Corona aangenomen met die ene dag per week als uitgangspunt. Voor hun zal de switch nog groter zijn. En zelf overwoog ik eerder om eventueel van mijn nu 4 x 9 naar 5 x 8 uur werken te gaan. En daar zie ik nu vanaf omdat ik echt geen behoefte heb aan 3 om 2 dagen per week op kantoor te zitten.
Sjimmie84 schreef:
26-04-2025 20:05
Hier is sinds kort de maandag verplicht en dat is niet echt goed bevallen voor iedereen. Juist je eigen dag(en) kiezen werkt beter maar ik snap ergens ook wel dat ze wel iets van verplicht moeten maken anders zie je in vakantieperiodes/feestdagen zoals nu sommige mensen gewoon 4/5 weken omdat de rest afwezig is dus dan werk je bijna een maand thuis, dat is ook niet echt bevorderlijk.
Dat pasen, pinksteren en 5 mei op maandag vallen zie ik als een lichtpuntje bij "maandag verplichte kantoordag".
Dropdrop schreef:
17-04-2025 13:31
Hier ook. Je kunt niet op kinderen letten, terwijl je serieus aan het werk bent en andersom.

Ik baal ook als een stekker van mensen die pretenderen het wel te kunnen. Zij verpesten het imago van thuiswerken voor degenen die het wel serieus nemen.

Geen wonder dat al die werkgevers weer steeds meer eisen dat we op kantoor komen zitten.

Mijn mening is: als je het tegelijk probeert te doen verwaarloos je zowel je kinderen als je werk.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik vond dat zelf ook echt zo erg tijdens corona. Thuis proberen te werken met de kinderen thuis, omdat ze niet naar school en opvang mochten vanwege dat ik geen 'cruciaal beroep' heb.
margreetder schreef:
27-04-2025 08:48
Dat pasen, pinksteren en 5 mei op maandag vallen zie ik als een lichtpuntje bij "maandag verplichte kantoordag".
Zeker :) maar daardoor heb je nu dus wekenlang dat je elkaar niet ziet als je toevallig daarna op vakantie gaat. En met de zomervakantie idem. Dus je merkt nu al dat die verplichte maandag zoals verwacht op losse schroeven staat omdat het ook een blok aan de been is voor de leidinggevende omdat veel al wegvalt en mensen de rest van de week dan thuiswerken terwijl voorheen er elke dag wel iemand was, al was je daardoor als team vrijwel nooit compleet.
Sjimmie84 schreef:
27-04-2025 09:51
Zeker :) maar daardoor heb je nu dus wekenlang dat je elkaar niet ziet als je toevallig daarna op vakantie gaat. En met de zomervakantie idem. Dus je merkt nu al dat die verplichte maandag zoals verwacht op losse schroeven staat omdat het ook een blok aan de been is voor de leidinggevende omdat veel al wegvalt en mensen de rest van de week dan thuiswerken terwijl voorheen er elke dag wel iemand was, al was je daardoor als team vrijwel nooit compleet.
Ja en zo is er altijd wel iets om over te jammeren.

Waarom gaan jullie niet iets anders doen als het allemaal zo ellendig is? Je moet toch veel te veel jaren werken in je leven om te blijven hangen in een baan waar je je aan alles ergert?

Een leuke baan kan zo veel plezier en voldoening geven, of op z'n minst niet al te stom zijn. Het lijkt me vreselijk als je zo veel tijd besteedt aan een voortdurende ergernis.
ldp schreef:
27-04-2025 09:54

Waarom gaan jullie niet iets anders doen als het allemaal zo ellendig is? Je moet toch veel te veel jaren werken in je leven om te blijven hangen in een baan waar je je aan alles ergert?

Een leuke baan kan zo veel plezier en voldoening geven, of op z'n minst niet al te stom zijn. Het lijkt me vreselijk als je zo veel tijd besteedt aan een voortdurende ergernis.

Hier ben ik het wel een beetje mee eens eerlijk gezegd. Ik lees hier vooral heel veel geklaag over de werkgevers, zelfs over 1 verplichte dag naar kantoor moeten komen. 1 dag, waar gaat het eigenlijk om vraag ik me dan af.

Beseffen die mensen die daar zo'n moeite mee hebben eigenlijk wel hoe luxe het is om überhaupt thuis te kunnen en mogen werken?

Als ik een kantoorruimte zou hebben met kantoorpersoneel dan zou ik ook minstens 1 dag per week aanwezigheid verwachten en verplichten, en liefst ook allemaal op dezelfde dag zodat er persoonlijk contact is tussen mij en werknemers en werknemers onderling. Beetje jammer ook van al die leegstaande kantoren straks waar je wel de volle prijs voor moet betalen als bedrijf en waar nog nauwelijks gebruik van wordt gemaakt omdat de werknemers het vervelend vinden om te moeten komen.

Sterker nog met vaste dagen op kantoor zou je zelfs je pand kunnen "delen" met andere bedrijven die op de andere dagen bezetting willen. Dan kunnen de leegstaande panden omgebouwd worden naar appartementen.
Houdt die baan in de IT ook in dat je je collega's helpt met problemen met laptops en dingen daaromheen?
Zo ja, dan snap ik dat het fijn is dat je op kantoor bent. Dan kunnen mensen bij je binnenlopen.

Wij zitten nu in de 4de week van het inwerken van onze collega secretaresse.
Hiervoor komen wij 2 dagen naar kantoor in plaats van 1, helemaal prima.
Nu gaf collega E ergens vorige week aan dat ze dat toch wel wilde afbouwen omdat ze het te vermoeiend vond. Toen de nieuwe collega zei dat ze misschien de donderdagochtend thuis wil werken en 's middags naar kantoor komt voor een groot overleg (waar wij niet bij hoeven te zitten) was E maar wat blij.
Waarop ik een lichtelijke sneer gaf van ''Jij blij''. Ze reageerde met ''ja, jij niet dan''
Tja, ik erger me dus echt aan zo'n houding..

Daarbij is nieuwe collega nog lang niet 100% ingewerkt
MrsM schreef:
27-04-2025 10:12
Beseffen die mensen die daar zo'n moeite mee hebben eigenlijk wel hoe luxe het is om überhaupt thuis te kunnen en mogen werken?
Ik vind het ook een grote luxe om thuis te mogen werken. Veel "geklaag" hangt volgens mij ook samen met de vertaling van een papieren werkelijkheid (wat spreken wij af en hoe zijn deze afspraken tot stand gekomen) naar de dagelijkse praktijk.
ldp schreef:
27-04-2025 09:54

Ik verbaas me juist over de ergernis van collega’s over anderen die hun werk anders inrichten en lekker thuis werken.

Mijn baan geeft juist meer voldoening nu het ergerlijke stuk om van en naar kantoor te komen is afgevallen.
MrsM schreef:
27-04-2025 10:12
Hier ben ik het wel een beetje mee eens eerlijk gezegd. Ik lees hier vooral heel veel geklaag over de werkgevers, zelfs over 1 verplichte dag naar kantoor moeten komen. 1 dag, waar gaat het eigenlijk om vraag ik me dan af.

Als ik een kantoorruimte zou hebben met kantoorpersoneel dan zou ik ook minstens 1 dag per week aanwezigheid verwachten en verplichten, en liefst ook allemaal op dezelfde dag zodat er persoonlijk contact is tussen mij en werknemers en werknemers onderling. Beetje jammer ook van al die leegstaande kantoren straks waar je wel de volle prijs voor moet betalen als bedrijf en waar nog nauwelijks gebruik van wordt gemaakt omdat de werknemers het vervelend vinden om te moeten komen.

Sterker nog met vaste dagen op kantoor zou je zelfs je pand kunnen "delen" met andere bedrijven die op de andere dagen bezetting willen. Dan kunnen de leegstaande panden omgebouwd worden naar appartementen.
Nee, ik ben niet de hele dag dankbaar dat ik de luxe heb om thuis te werken. Ik vergelijk mijn leven niet met dat van anderen, maar goed ook, want er zullen ook mensen beter af zijn dan ik.

Maar ik wil wel zorgen dat ik het voor mij zo inricht dat het mij het beste past.

Van mij mogen kantoorpanden woningen worden (maar dat is trouwens een enorm kostbare zaak, want een kantoorpand wordt heel anders gebouwd dan iets dat een woonbestemming heeft, doorlopende vloeren, ramen die niet open kunnen en dergelijke, maken het heel moeilijk om daar een prettige woning zonder overlast van buren van te maken).
Dit topic is al vier jaar een herhaling van zetten. Ik vraag me af of er iemand inmiddels van gedachten is veranderd over het ideale aantal kantoordagen, verplichtingen van je werkgever of het gevolg van thuiswerken voor je werkzaamheden.
Ik ga eens kijken of ik bijdragen van mezelf kan vinden uit 2021. Volgens mij denk ik er nog hetzelfde over.
Ja mooi is dat hè, uiteindelijk blijft het allemaal gewoon hoe het is. Ik maak me ook niet druk meer over enige dreiging van mijn positie.
:proud: ach, herhaling van zetten heeft ook iets rustgevende en vertrouwds.

Maar ja, dit topic helpt mij in ieder geval wel met nadenken hoe ik eea inricht voor mijn afdeling. Dus ik vind het toch wel nuttig.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven