Werk & Studie alle pijlers

Gepest en ontslagen, hoe verder?

27-04-2025 18:45 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de week kreeg ik te horen dat mijn contract niet is verlengd. Gisteren kreeg ik dit ook per briefpost bevestigd.

Ik werk sinds een klein jaar voor een tuincentrum. Een paar maanden terug kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat er een klacht over mij is ingediend. De klacht ging over iets wat op een zondag gebeurd zou zijn, namelijk dat ik "bitchy" was en een omschrijving van mij dat ik bruine haren heb. Ik herkende mij helemaal niet in de klacht, ik heb zeker geen bruin haar en ik werk ook nooit op zondag. Ik heb aangegeven dat ik denk dat hier sprake is van een persoonsverwisseling. Mijn leidinggevende zei dat ik moet oppassen, want bij klachten is het hier exit.

Kort daarna kwam er nog een klacht binnen per mail, die neerkwam op "die werknemer van jullie wilde mij geen alcoholische drank verkopen en is pas net 18, hier, zie haar Tiktok account waar dat op staat". Opnieuw een gesprek. Ik zei dat ik naar eer en geweten heb gevraagd om de ID-kaart van de klant voor de alcohol, daar dan idd kort een discussie over kwam, maar dat de klant toen al zelf wegliep zonder de alcohol en zonder te betalen. En dat ik het niet erg prettig vind dat er blijkbaar naar de naambordjes op onze borst wordt gekeken en daarmee op sociale media wordt opgezocht wie we zijn. Mijn leidinggevende zei weer: pas op, met klachten kan je hier vertrekken, en de naambordjes zijn voor de klantvriendelijkheid.
Ik heb mijn schouders opgetrokken en ben vanaf november "klachtloos" verder gaan werken.

Vervolgens is er deze week een mail bij het tuincentrum binnengekomen met dan wel geen klacht, maar alleen een reeks linkjes naar uitgaansfoto's waarin ik ben getagd op Instagram. Mijn leidinggevende vertelde mij dat het klaar is, dat hij dit niet wil, en dat hij mijn contract niet verlengd. Ik heb aangegeven dat dit al de derde keer is dat er iets "vreemds" gebeurt, dat ik denk dat het dezelfde persoon zou kunnen zijn. En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing. Mijn leidinggevende heeft er geen oren naar.

Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de afdeling HR, die aangeven dat de managers van filialen zelf mogen beslissen wiens contract wel en niet wordt verlengd. Echter, ik ben de dupe van pesterijen, en ik vind dat ik niet eerlijk wordt behandeld. Ik ben ook nog eens slachtoffer van twee keer een strafbaar feit.

Ik moet nog tot en met 1 juni hier werken, zoveel vakantiedagen heb ik hier niet. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om morgen naar mijn werk te komen. Ik weet ook niet hoe ik de laatste weken hier nog kan werken. Heeft iemand daar tips voor?
Van welke strafbare feiten ben je slachtoffer?

Heel raar hoe je leidinggevende doet. Ik zou eens bellen met rechtsbijstand of langsgaan bij sociale raadslieden, of bellen met juridisch adviespunt, om te kijken wat je hier mee kunt.

Als zij je onterecht ontslaan kan dat misschien met een mooi bedrag erbij, want volgens mij klopt dit niet, en hoort hij jou te beschermen. De klant is koning, de medewerker is niks blijkbaar.
SunShine35 schreef:
28-04-2025 08:50

Heel raar hoe je leidinggevende doet. Ik zou eens bellen met rechtsbijstand of langsgaan bij sociale raadslieden, of bellen met juridisch adviespunt, om te kijken wat je hier mee kunt.

Als zij je onterecht ontslaan kan dat misschien met een mooi bedrag erbij, want volgens mij klopt dit niet, en hoort hij jou te beschermen. De klant is koning, de medewerker is niks blijkbaar.
Lijkt me toch een vorm van stalking, als een klant je via je naambordje gaat opzoeken op Tiktok, je leeftijd vindt, en daarmee een klacht indient. De klacht is overigens dat TO de wet opvolgt.

Omdenkertje dit.

Quote: En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing

Ja, dat is zo. Niet meer mee naar je leidinggevende gaan. Deze is immers je leidinggevende niet meer na ontslag.

Het spijt me dat je dit hebt meegemaakt, maar je ontslag was een zegen. Hoe nu verder vraag je.
Een les wijzer, een baan armer.

Nu: niet meer terugkijken. Blik op de toekomst. Banen in overvloed! En straks een ijsje halen.
SunShine35 schreef:

Je kunt er niet veel mee. Je contract niet verlengen is geen ontslaan.
Ze zijn wel verplicht je een transitievergoeding mee te geven. Geen idee hoeveel dat is (kun je wel ergens op internet terugvinden). Dat zou ik wel in de gaten houden. Wel rot zo. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, motivatie daalt naar het nulpunt.
Ik vind dat erg raar wat er is gebeurd en ook een vorm van stalking en echt niet okay en daarnaast dingen beweren die niet kloppen. Is me ook een keer overkomen. Toen hadden ze me op non-actief gezet en wilden me niet uitbetalen terwijl ik onder contract stond (toen wist ik nog niet dat ik autisme en ADHD had en vertoonde bepaald gedrag). Ze hebben me toen ook geintimideerd. Maar ik heb toen actie ondernomen en gezegd dat ik bepaalde rechtelijke stappen ging ondernemen als ze me niet wilden uitbetalen. Toen is degene terug gekrabbeld en werd erg bang. Heb toen ergens anders gesolliciteerd waar ik meer met respect werd behandeld.
Je pense donc je suis
Je bent niet ontslagen. Je contract wordt niet verlengd, dat is echt iets heel anders en heeft ook heel andere consequenties.

Vervolgens is er deze week een mail bij het tuincentrum binnengekomen met dan wel geen klacht, maar alleen een reeks linkjes naar uitgaansfoto's waarin ik ben getagd op Instagram. Mijn leidinggevende vertelde mij dat het klaar is, dat hij dit niet wil, en dat hij mijn contract niet verlengd. Ik heb aangegeven dat dit al de derde keer is dat er iets "vreemds" gebeurt, dat ik denk dat het dezelfde persoon zou kunnen zijn. En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing. Mijn leidinggevende heeft er geen oren naar.

Als je daar wat mee wil moet je naar de politie (en zou het verstandig zijn om een stuk minder info openbaar te plaatsen). Het bedrijf heeft hier geen grote taak of verantwoordelijkheid in, er is ook geen ontslagprocedure die moet kloppen, je contract wordt enkel niet verlengd.

"Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de afdeling HR, die aangeven dat de managers van filialen zelf mogen beslissen wiens contract wel en niet wordt verlengd. Echter, ik ben de dupe van pesterijen, en ik vind dat ik niet eerlijk wordt behandeld."

Het niet verlengen mag op zich. Heel erg vervelend dat iemand zo achterlijk doet trouwens, met het doorsturen van die linkjes. Ik snap ook dat je dat naamplaatje vervelend vindt, als je nog eens een baan krijgt waar je dat moet dragen lijkt me alleen je voornaam een stuk beter, kijk of je dat dan kunt regelen in het vervolg.

Ik moet nog tot en met 1 juni hier werken, zoveel vakantiedagen heb ik hier niet. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om morgen naar mijn werk te komen. Ik weet ook niet hoe ik de laatste weken hier nog kan werken. Heeft iemand daar tips voor?

Je kunt in overleg gaan met je LG. Als jij niet op komt dagen dan valt dat onder werkweigering en dat kan je heel veel geld gaan kosten. Dus ga in overleg, misschien vindt je lg het zelf ook wel prettig om veel eerder afscheid van elkaar te nemen. Dan kun jij gewoon ergens anders gaan werken.
Overigens moet je voor het verkopen van alcohol ten alle tijde een persoon op de werkvloer hebben die zijn sociale hygiëne (SVH, alcoholwet) heeft behaald.

Overigens mogen werknemers ten alle tijden iemand de verkoop van alcohol weigeren.

Bijvoorbeeld als iemand zich gek gedraagt, of gevaarlijk.
SunShine35 schreef:

Haar contract wordt niet verlengd. Het is op tijd aangezegd. Juridisch kun je daar helemaal niets mee.
Merel90 schreef:
28-04-2025 09:15
Ze zijn wel verplicht je een transitievergoeding mee te geven. Geen idee hoeveel dat is (kun je wel ergens op internet terugvinden). Dat zou ik wel in de gaten houden. Wel rot zo. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, motivatie daalt naar het nulpunt.
Hoogte transitievergoeding: 1/3 maand per gewerkt jaar
Als uw 1-jaarcontract NIET verlengd wordt, ontvangt u dus 1/3 maandsalaris als transitievergoeding.
Pelle schreef:
28-04-2025 10:00
Haar contract wordt niet verlengd. Het is op tijd aangezegd. Juridisch kun je daar helemaal niets mee.
Is het niet zo dat er een onwerkbare situatie is ontstaan nu TO wordt gestalkt door een klant (?) en de leidinggevende niets wil doen om een veilige werkomgeving te creëren voor TO?
Pianissimo schreef:
28-04-2025 10:20
Is het niet zo dat er een onwerkbare situatie is ontstaan nu TO wordt gestalkt door een klant (?) en de leidinggevende niets wil doen om een veilige werkomgeving te creëren voor TO?
Ja, dat heb je goed. TO heeft nu last van de situatie, buiten haar schuld om.
En dat is de reden waarom ze bij de winkel van mijn dochter geen naamplaatjes meer dragen, dat scheelt al redelijk wat raar gedrag van klanten.

Maar ook dan kunnen gekken bellen naar winkel voor die knappe met die kleur haar bij de kassa, wij willen haar wel neuken en dat dan dagenlang doen zonder dat de winkel of de politie er iets mee 'kunnen'.

Het is bizar hoe slecht winkels opkomen voor pesterijen van hun (vaak jonge) personeel maar wel janken dat ze geen personeel kunnen vinden.

Als ze niet zelf toegeven dat de klachten de reden zijn van niet vernieuwen/verlengen van contract, kan je niet zo veel.
Inktvip schreef:
28-04-2025 08:58
Lijkt me toch een vorm van stalking, als een klant je via je naambordje gaat opzoeken op Tiktok, je leeftijd vindt, en daarmee een klacht indient.
Stalking heeft echt iets meer om het lijf dan dit. Het moet gaat om stelselmatige belaging.
MissNuada, het is schandalig hoe er met sommige mensen omgegaan wordt. Over een tijdje mag de top gewoon zelf weer achter de balie gaan staan.

@TO "Mijn leidinggevende zei dat ik moet oppassen, want bij klachten is het hier exit." dit is geen indicatie meer van een onveilige werksfeer, dit is een onveilige werksfeer.

Lukt het je, om te bedenken wat jij het liefste nu wil? Ga desnoods even een rondje om, hoofd leegmaken.
Pianissimo schreef:
28-04-2025 10:20
Ik reageerde op iemand die schreef dat als ze onterecht is ontslagen ze daar een vergoeding voor kan krijgen.
Maar ze wordt niet ontslagen, haar contract wordt niet verlengd. Dat zijn juridisch echt verschillende dingen.

Daarnaast vind ik het ook slecht hoe er met TO wordt omgegaan. De eerste klacht gaat over een gebeurtenis op een zondag, terwijl TO nooit op zondagen werkt. Gek dat de leidinggevende daaraan voorbij gaat. Maar als het om stalking zou gaan, weet de stalker toch wel dat TO geen bruin haar heeft? Het tweede geval ging het om een melding waar het wel TO betrof, over het vragen naar ID bij de verkoop van alcohol.
Ik vind het onwaarschijnlijk dat dat met de eerste klacht te maken heeft. Dat de tweede en derde melding met elkaar te maken hebben, lijkt me wel waarschijnlijk.

Natuurlijk voelt het heel onveilig dat iemand je social media volgt en linkjes mailt naar je werk. En echt heel slecht dat werkgever TO er op afrekent. Maar als haar contract wel verlengd zou worden, voelt het toch nog steeds onveilig? Wat zou werkgever tegen de berichten kunnen doen?
Geen naamplaatjes meer. En ook TO niet de schuld geven en dreigen met ontslag als het doorgaat / nogmaals gebeurt. TO kan er niets aan doen immers, hoe zou TO dit moeten voorkomen, dat is toch onmogelijk? Het lijkt mij behoorlijk stressvol om te weten dat je kunt worden ontslagen door iets waar je totaal geen invloed op hebt.
Inktvip schreef:
28-04-2025 08:58
Lijkt me toch een vorm van stalking, als een klant je via je naambordje gaat opzoeken op Tiktok, je leeftijd vindt, en daarmee een klacht indient. De klacht is overigens dat TO de wet opvolgt.

Omdenkertje dit.

Quote: En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing

Ja, dat is zo. Niet meer mee naar je leidinggevende gaan. Deze is immers je leidinggevende niet meer na ontslag.

Het spijt me dat je dit hebt meegemaakt, maar je ontslag was een zegen. Hoe nu verder vraag je.
Een les wijzer, een baan armer.

Nu: niet meer terugkijken. Blik op de toekomst. Banen in overvloed! En straks een ijsje halen.
Dat ik er niet meer zal werken vind ik nog niet eens zo erg. Ik ben nu al aan het rondkijken met iig criterium “geen naambordjes” en wellicht ook iets buiten mijn eigen woonplaats…

Zonder die naambordjes was het makkelijker te zeggen of de stalker wel uit mijn eigen kring kan komen.
Pelle schreef:
28-04-2025 10:02
Hoogte transitievergoeding: 1/3 maand per gewerkt jaar
Als uw 1-jaarcontract NIET verlengd wordt, ontvangt u dus 1/3 maandsalaris als transitievergoeding.
Die berekening heb ik al per post ontvangen, idd 1/3de maandsalaris
Merel90 schreef:
28-04-2025 09:15
Precies. Na die 2 klachten kon ik nog wel normaal werken. Maar nu is er een 3de klacht/mail gekomen en is dat aangevoerd als mijn reden van contract niet verlengen. Ik weet echt niet wat er is gebeurd dat dit 1,5 maand voor einde contract richting mijn leidinggevende is gestuurd…
Inktvip schreef:
28-04-2025 09:36
Overigens moet je voor het verkopen van alcohol ten alle tijde een persoon op de werkvloer hebben die zijn sociale hygiëne (SVH, alcoholwet) heeft behaald.

Overigens mogen werknemers ten alle tijden iemand de verkoop van alcohol weigeren.

Bijvoorbeeld als iemand zich gek gedraagt, of gevaarlijk.
Dit wist ik helemaal niet.

De vrouw die alcohol wilde kopen en zich niet wilde legitimeren gedroeg zich wel behoorlijk agressief. Schreeuwen, dreigen met reviews op internet, omstanders haar laten bevestigen dat ik “niet zo raar” moet doen.

Maar of zij of juist iemand anders toen de klacht heeft ingediend en of gecontroleerd is WIE de klager is?
To is inderdaad niet ontslagen. Ze krijgt geen contractverlenging. En als ik eerlijk ben dan kan ze blij zijn dat ze daar binnenkort weg is. Verschrikkelijk gewoon!
Je pense donc je suis
Pianissimo schreef:
28-04-2025 12:56
Geen naamplaatjes meer. En ook TO niet de schuld geven en dreigen met ontslag als het doorgaat / nogmaals gebeurt. TO kan er niets aan doen immers, hoe zou TO dit moeten voorkomen, dat is toch onmogelijk? Het lijkt mij behoorlijk stressvol om te weten dat je kunt worden ontslagen door iets waar je totaal geen invloed op hebt.
Die eerste melding had niks met het naamplaatje te maken. De melder heeft een medewerker omschreven, geen naam genoemd. Toen is de leidinggevende bij TO uit gekomen, terwijl de omschrijving niet klopte en TO niet op die dag had gewerkt. En leidinggevende dreigde toen al met het ontslag, terwijl het waarschijnlijk was dat het om een andere medewerker ging. Het lijkt erop dat leidinggevende het op TO gemunt had/heeft. TO had toen beter een melding kunnen maken bij het hoofdkantoor. Maar achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Ik ben bang dat leidinggevende al niet van plan was het contract te verlengen. Het zou verder oo k nog iemand in de omgeving van TO kunnen zijn die de linkjes aan het mailen is (een collega bijvoorbeeld), dan voorkomt het niet dragen van een naambordje ook niets. Waarom zou een vreemde dit doen? het is meestal een bekende.
Fardeau schreef:
28-04-2025 13:07
Dat ik er niet meer zal werken vind ik nog niet eens zo erg. Ik ben nu al aan het rondkijken met iig criterium “geen naambordjes” en wellicht ook iets buiten mijn eigen woonplaats…

Zonder die naambordjes was het makkelijker te zeggen of de stalker wel uit mijn eigen kring kan komen.
Ik snap dat je liever geen naambordje draagt hoor. Maar er staat meestal alleen een voornaam op toch?
Een klant kan je naam ook opvangen als een collega iets aan je vraagt. En kan een onbekende jouw social media posts bekijken?
Misschien toch maar eens wat meer dichttimmeren.
Gewoon lekker gaan werken, even doorbijten. Verstand op nul en maak het af.

Even goed nadenken wat je op je socials zet, dat is een les voor het leven, ook al zaten de mensen die je hebben opgezocht fout. Hoezo wil je dat jan en alleman jouw ziet clubben.

In plaats van boos te zijn op je werk zou ik eens mijn eigen omgeving wat meer onder de loep nemen. Heeft iemand het op jou voorzien? Bescherm jezelf.
Ik zou heel erg ziek worden van een dergelijk gedrag door een werkgever.
Niet geschoten is altijd mis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven