Extra jaar kleuteren vs naar groep 3
dinsdag 22 april 2025 om 09:57
Hoi allemaal,
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
woensdag 23 april 2025 om 18:56
Als het puur om cijfers gaat. Dus dat een kind een klas overslaat vanwege voorlopen op de inhoud. Een kind slaat meestal niet een klas over vanwege sociaal emotionele ontwikkeling maar doordat ze qua inhoud voorlopen.Lady*Voldemort schreef: ↑23-04-2025 16:51Waarom? Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, dat lijkt me toch algemeen bekend. Beetje raar om te veronderstellen dat dat bij sociaal-emotionele ontwikkeling ineens heel anders is.
Mijn kind is een aardig vroege leerling en is sociaal emotioneel net zoals een klas lager doordat ze diezelfde leeftijd is. Maar qua kennis zit ze juist precies goed. Als ze een klas over zou slaan dan zou er tussen haar en andere kinderen 2 jaar zitten en dat zou voor haar echt teveel zijn.
woensdag 23 april 2025 om 21:36
Ik vind het zelf ook wel een puzzel hoor.
Ik heb een zomerkind dus in dat opzicht geen probleem, maar hij loopt echt ver voor. Zit met zijn 6 jaar in groep 3 maar kwam al lezend de basisschool in, leest nu al lang vloeiend en loopt ook qua rekenen 1-2 jaar voor. Hij is nu (op basaal niveau wel) bezig met breuken en procenten en met cm, m en km omrekenen. Hij krijgt wel pluswerk en verbreding maar dat is echt te makkelijk.
Maar sociaal-emotioneel is hij echt totaal niet weerbaar. Hij is heel gevoelig en snel in de stress. Perfectionistisch en bij de minste tegenslag, frustratie of plagerij barst hij in huilen uit. Ook op school. Ik voorzie echt sociale problemen mee als hij zou versnellen.
Ik weet dat veel studies zeggen dat versnellen gunstig uitpakt. Maar als zelf sociaal-wetenschapper neem ik ze wel met een korreltje zout. Want die studies zijn nooit uitgevoerd volgens de gouden standaard: randomisatie. Ze zijn niet willekeurig verdeeld over een groep wel en een groep niet versnellen. Kortom: de kinderen die zijn versneld, zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar met de kinderen die dat niet zijn. Want kennelijk vond men het voor de versnelde kinderen wel en de andere kinderen niet een goed idee, en er kunnen dus fundamentele verschillen tussen die groepen zijn. Het blijft daarmee koffiedik kijken.
Ik heb een zomerkind dus in dat opzicht geen probleem, maar hij loopt echt ver voor. Zit met zijn 6 jaar in groep 3 maar kwam al lezend de basisschool in, leest nu al lang vloeiend en loopt ook qua rekenen 1-2 jaar voor. Hij is nu (op basaal niveau wel) bezig met breuken en procenten en met cm, m en km omrekenen. Hij krijgt wel pluswerk en verbreding maar dat is echt te makkelijk.
Maar sociaal-emotioneel is hij echt totaal niet weerbaar. Hij is heel gevoelig en snel in de stress. Perfectionistisch en bij de minste tegenslag, frustratie of plagerij barst hij in huilen uit. Ook op school. Ik voorzie echt sociale problemen mee als hij zou versnellen.
Ik weet dat veel studies zeggen dat versnellen gunstig uitpakt. Maar als zelf sociaal-wetenschapper neem ik ze wel met een korreltje zout. Want die studies zijn nooit uitgevoerd volgens de gouden standaard: randomisatie. Ze zijn niet willekeurig verdeeld over een groep wel en een groep niet versnellen. Kortom: de kinderen die zijn versneld, zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar met de kinderen die dat niet zijn. Want kennelijk vond men het voor de versnelde kinderen wel en de andere kinderen niet een goed idee, en er kunnen dus fundamentele verschillen tussen die groepen zijn. Het blijft daarmee koffiedik kijken.
woensdag 23 april 2025 om 23:04
Zó eens met dit!Wombat schreef: ↑23-04-2025 21:36.
En bij blijven zitten op basis van cognitief niveau blijkt uit onderzoek dat na een aantal jaar het niveau niet veel beter geworden is.
Jeeej.
Maar de kinderen die ik ken die teruggeplaatst zijn waren volgens hun zelf en volgens hun ouders wel veel gelukkiger en stabieler. En in een aantal gevallen (niet alle) ging het niveau met sprongen vooruit omdat deze jonge kinderen niet meer op hun tenen hoefden te lopen.
Er zijn absoluut ook kinderen die enorm opknappen van meer omgang met kinderen van vergelijkbaar cognitief niveau. Ik verkeer in de luxepositie met een interne plusklas binnen de school én een bovenschoolse plusklas voor kinderen voor wie enkel aanpassingen binnen school niet genoeg zijn. Dan heb je de luxe om te kijken welke groep het beste past bij zo’n leerling. Soms is dat de leeftijdsgroep, soms één of zelfs twee jaar hoger. (Binnen de organisatie van onze school is dit, deels, mogelijk).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 24 april 2025 om 10:10
Daarom hebben wij bewust gekozen voor een jenaplan school. Mijn 5 jarige zit versneld in groep 3/4/5 maar heeft nog vaste momenten in de kleuterklas, daar heeft ze ook vrienden. Die komen dus volgend jaar weer bij haar in de klas. Mijn kinderen hebben tot nu toe veel profijt gehad van het feit dat er verschillende jaargroepen bij elkaar in een klas zitten. Zo kunnen ze sociaal, emotioneel en cognitief heel makkelijk aansluiten bij wat het meest passend lijkt. Is tot nu toe alleen in groep 3 en groep 6 even spannend geweest, omdat ze dan 'de jongste lichting' in de klas zijn én daarbovenop dus een jaar jonger. Dus ja, mijn 5 jarige zit ook bij (een enkele) 9 jarige in de klas. Maar daar is het onderwijs op ingericht...Elsy schreef: ↑23-04-2025 18:56Als het puur om cijfers gaat. Dus dat een kind een klas overslaat vanwege voorlopen op de inhoud. Een kind slaat meestal niet een klas over vanwege sociaal emotionele ontwikkeling maar doordat ze qua inhoud voorlopen.
Mijn kind is een aardig vroege leerling en is sociaal emotioneel net zoals een klas lager doordat ze diezelfde leeftijd is. Maar qua kennis zit ze juist precies goed. Als ze een klas over zou slaan dan zou er tussen haar en andere kinderen 2 jaar zitten en dat zou voor haar echt teveel zijn.
donderdag 24 april 2025 om 10:22
Dit was bij dochter het moment waarop we haar hebben laten testen. Zij is van maart en is wel versneld naar groep 3 gegaan (na, door corona sluiting, iets meer dan een jaar kleuteren). Zij heeft eigenlijk groep 1 overgeslagen en dat was voor haar helemaal prima. Maar ze was ook heel gevoelig, perfectionistisch, op school 'de perfecte leerling' maar thuis vooral boos en gefrustreerd. N.a.v. het psychologisch onderzoek heeft ze een jaar lang ACT-therapie gehad (extern maar wel onder schooltijd). Eigenlijk was ze nog iets te jong om zich de strategieën van ACT echt eigen te maken, maar het deed haar wel heel goed dat ze een momentje had echt voor haar. Om te mopperen, vrolijk te zijn, even lekker te spuien... en ondertussen heeft de therapeut heel mooi gewerkt aan een stukje sociaal inzicht en frustratie tolerantie.Wombat schreef: ↑23-04-2025 21:36Ik vind het zelf ook wel een puzzel hoor.
.
maandag 28 april 2025 om 11:20
Er is al veel gezegd maar wilde toch er nog wat aan toevoegen! Hier eentje van december en eentje van mei. Beiden ADHD en ze zitten op een montessorischool met daarin combi klassen 1/2 - 3/4 etc. Voor wat context :p
Onze oudste van december heeft 2,5j gekleuterd en dat paste bij hem perfect. Qua cognitief niveau had ie na 1,5j al naar groep 3 door kunnen schuiven. Maar zoals zijn juf zei, hij is nog "te speels" en te weinig zitvlees. Heeft ie waarschijnlijk een jaar ook niet maar door hem nu door te laten gaan moet hij op zijn tenen lopen om het bij te benen. Waren wij het mee eens dus met 6,5 schoof ie door naar groep 3 en was er toen ook echt klaar voor. Hij had zichzelf in het 3e kleuterjaar leren lezen en schrijven en kon in principe alle cijfers tot 100 zeg maar. Nu in groep 3 moet ie wel hard werken maar wel relaxter ofzo. Omdat ie slim is kan hij zich meer focussen op zijn executieve functies, sociale vaardigheden etc. In oktober bleek dat hij een AVI niveau van M5 had. Daarom mag hij qua taal meedoen met groep 4
Onze jongste wordt 6 over een maand en gaat naar de vakantie naar groep 3. Met de juf besproken dat wij twijfelen over een extra jaar kleuteren zodat ie nog wat meer vrijheid en speelsheid heeft. Maar de juffen geven aan dat we hem daar geen plezier mee doen. Hij heeft dezelfde voorsprong als zijn broer en leest zonder problemen M4 boekjes, schrijft in schrijfletters etc. Maar hij vliegt gewoon tegen het plafond. Zijn juffen zijn bang dat als ze hem een extra jaar laten kleuteren dat ie zich gaat vervelen en dan juist gaat stieren. Dus met hoop van zegen gaat hij na 2j naar groep 3.
Dus ik zou het zeker bespreken met de juffen. Zomaar gaan van "ze mag misschien door" naar "toch maar een 3e jaar kleuteren" is best bijzonder! Dat moeten ze dan verder uitleggen. Stel dat jullie overeenkomen dat het toch een extra jaar kleuteren wordt, dat ze dan genoeg cognitieve uitdagingen heeft. Mijn oudste mocht bijvoorbeeld helpen bij de jongste kindjes, kreeg vanuit een IBer wat extra oefeningen mee, ging naar de plusklas etc. Succes!
Onze oudste van december heeft 2,5j gekleuterd en dat paste bij hem perfect. Qua cognitief niveau had ie na 1,5j al naar groep 3 door kunnen schuiven. Maar zoals zijn juf zei, hij is nog "te speels" en te weinig zitvlees. Heeft ie waarschijnlijk een jaar ook niet maar door hem nu door te laten gaan moet hij op zijn tenen lopen om het bij te benen. Waren wij het mee eens dus met 6,5 schoof ie door naar groep 3 en was er toen ook echt klaar voor. Hij had zichzelf in het 3e kleuterjaar leren lezen en schrijven en kon in principe alle cijfers tot 100 zeg maar. Nu in groep 3 moet ie wel hard werken maar wel relaxter ofzo. Omdat ie slim is kan hij zich meer focussen op zijn executieve functies, sociale vaardigheden etc. In oktober bleek dat hij een AVI niveau van M5 had. Daarom mag hij qua taal meedoen met groep 4
Onze jongste wordt 6 over een maand en gaat naar de vakantie naar groep 3. Met de juf besproken dat wij twijfelen over een extra jaar kleuteren zodat ie nog wat meer vrijheid en speelsheid heeft. Maar de juffen geven aan dat we hem daar geen plezier mee doen. Hij heeft dezelfde voorsprong als zijn broer en leest zonder problemen M4 boekjes, schrijft in schrijfletters etc. Maar hij vliegt gewoon tegen het plafond. Zijn juffen zijn bang dat als ze hem een extra jaar laten kleuteren dat ie zich gaat vervelen en dan juist gaat stieren. Dus met hoop van zegen gaat hij na 2j naar groep 3.
Dus ik zou het zeker bespreken met de juffen. Zomaar gaan van "ze mag misschien door" naar "toch maar een 3e jaar kleuteren" is best bijzonder! Dat moeten ze dan verder uitleggen. Stel dat jullie overeenkomen dat het toch een extra jaar kleuteren wordt, dat ze dan genoeg cognitieve uitdagingen heeft. Mijn oudste mocht bijvoorbeeld helpen bij de jongste kindjes, kreeg vanuit een IBer wat extra oefeningen mee, ging naar de plusklas etc. Succes!
maandag 28 april 2025 om 11:33
In september geboren en een extra jaar kleuteren vind ik vreemd, want je hebt dan eigenlijk gewoon twee volle jaren gehad.
Mijn oudste is van begin december en heeft 1,5 gekleuterd, daardoor is een van de jongsten in de klas en is ze straks 11 als ze naar de middelbare gaat. Ik denk dat dit wel de juiste route was. Nog een jaar kleuteren was haar echt gaan vervelen, en daar zou ik zeker bang voor zijn als je kind van september is.
Mijn oudste is van begin december en heeft 1,5 gekleuterd, daardoor is een van de jongsten in de klas en is ze straks 11 als ze naar de middelbare gaat. Ik denk dat dit wel de juiste route was. Nog een jaar kleuteren was haar echt gaan vervelen, en daar zou ik zeker bang voor zijn als je kind van september is.
maandag 28 april 2025 om 12:55
Ik heb het idee dat er wat anders speelt dan het belang van het kind. Beoordelen of ze wel of niet klaar zijn is nattevingerwerk en zeer subjectief in mijn ogen. Wat ik wel zie is dat er steeds meer verwacht wordt in groep 2, dat ze al half moeten kunnen lezen, waar ze daar vroeger in groep 3 mee begonnen. Mijn kinderen (ruim in de 20) zouden in deze tijd zeker langer gekleuterd hebben en de oudste had denk ik naar speciaal onderwijs gemoeten. Ze hebben beide inmiddels een universitaire master.
De oudste kon nog geen letter lezen begin groep 3 en pikte het ook niet op, thuis extra geoefend (2x per dag de geleerde letters ophouden en benoemen) en opeens viel het kwartje. Ik weet vrij zeker dat langer kleuteren dat niet veranderd had. Het was het extra oefenen dat het hem deed.
De jongste (ook van half september) kon eind april in groep 2 ook nog geen letter lezen. Maar ergens in de zomer kreeg ze interesse en vroeg ze bij elke letter aan mij wat het voor letter was. Ze snapte zelf dat ze ze aan elkaar moest knopen en toen ze in groep 3 begon had ze zichzelf inmiddels lezen geleerd en kon ze zinnen van 3-5 woorden lezen. Dag 3 al moest ik bij de juf komen en kreeg ze een eigen programma. Zou ze dus eind april al beoordeeld zijn naar de maatstaven van nu, zou ze moeten hebben doubleren.
Nadeel voor haar in haar latere leven, was dat ze nog geen 18 was toen ze ging studeren en ze een andere kleur bandje (ivm geen alcohol) om kreeg bij de introductie-activiteiten en vereniging. Voordeel was dat ze piepjong was, dus lekker een tussenjaar genomen, tussen bachelor en master.
De oudste kon nog geen letter lezen begin groep 3 en pikte het ook niet op, thuis extra geoefend (2x per dag de geleerde letters ophouden en benoemen) en opeens viel het kwartje. Ik weet vrij zeker dat langer kleuteren dat niet veranderd had. Het was het extra oefenen dat het hem deed.
De jongste (ook van half september) kon eind april in groep 2 ook nog geen letter lezen. Maar ergens in de zomer kreeg ze interesse en vroeg ze bij elke letter aan mij wat het voor letter was. Ze snapte zelf dat ze ze aan elkaar moest knopen en toen ze in groep 3 begon had ze zichzelf inmiddels lezen geleerd en kon ze zinnen van 3-5 woorden lezen. Dag 3 al moest ik bij de juf komen en kreeg ze een eigen programma. Zou ze dus eind april al beoordeeld zijn naar de maatstaven van nu, zou ze moeten hebben doubleren.
Nadeel voor haar in haar latere leven, was dat ze nog geen 18 was toen ze ging studeren en ze een andere kleur bandje (ivm geen alcohol) om kreeg bij de introductie-activiteiten en vereniging. Voordeel was dat ze piepjong was, dus lekker een tussenjaar genomen, tussen bachelor en master.
dinsdag 29 april 2025 om 21:49
Bedankt voor al jullie reacties!
We zijn nu op vakantie en heb het allemaal wat kunnen laten bezinken. Ik hoor eigenlijk, ook uit mijn omgeving, eigenlijk vooral de reactie dat ze het een raar beleid vinden van school. Ik baal er wel van, 2 jaar geleden dachten we een fijne school gevonden te hebben maar bij beide kinderen hebben we nu al dingen die ons echt tegenstaan.
Onze jongste zit namelijk ook in groep 1/2 als net 4jarige, maar kan niet goed wennen daar. Zit in een klas van 30 waarvan er een aantal al 7 zijn (dat komt dus door dat stomme beleid van minimaal 2 hele jaren kleuteren), waardoor heel die klas scheef is geworden. De kleintjes van net 4 die last hebben van de (vaak) drukke grote kinderen. Onze jongste is een verlegen meisje wat heel veel last heeft van prikkels en drukte dus ze komt totaal niet tot haar recht nu in die klas. We hebben een basisschool gevonden met groep 1 apart, met max 20 kinderen, wat voor haar veel beter zou zijn.
Maar blijf overstap naar andere basisschool zo'n grote stap vinden voor mijn dochters. Terwijl ik het waarschijnlijk zelf veel groter maak dan het uiteindelijk voor hun zal zijn.
We zijn nu op vakantie en heb het allemaal wat kunnen laten bezinken. Ik hoor eigenlijk, ook uit mijn omgeving, eigenlijk vooral de reactie dat ze het een raar beleid vinden van school. Ik baal er wel van, 2 jaar geleden dachten we een fijne school gevonden te hebben maar bij beide kinderen hebben we nu al dingen die ons echt tegenstaan.
Onze jongste zit namelijk ook in groep 1/2 als net 4jarige, maar kan niet goed wennen daar. Zit in een klas van 30 waarvan er een aantal al 7 zijn (dat komt dus door dat stomme beleid van minimaal 2 hele jaren kleuteren), waardoor heel die klas scheef is geworden. De kleintjes van net 4 die last hebben van de (vaak) drukke grote kinderen. Onze jongste is een verlegen meisje wat heel veel last heeft van prikkels en drukte dus ze komt totaal niet tot haar recht nu in die klas. We hebben een basisschool gevonden met groep 1 apart, met max 20 kinderen, wat voor haar veel beter zou zijn.
Maar blijf overstap naar andere basisschool zo'n grote stap vinden voor mijn dochters. Terwijl ik het waarschijnlijk zelf veel groter maak dan het uiteindelijk voor hun zal zijn.
dinsdag 29 april 2025 om 21:53
Als ook kind 2 niet op haar plaats zit en de school het normaal vindt om net 4-jarigen te laten verloren lopen tussen 7-jarigen zou het voor mij toch écht duidelijk zijn. Alle twee verkassen naar elders.LaParisienne schreef: ↑29-04-2025 21:49Bedankt voor al jullie reacties!
En ofwel zo snel mogelijk, ofwel volgend schooljaar beginnen met een schone lei.
Is er overigens een reden dat als kind 1 in groep 2 zit en kind 2 in groep 1 en ze gooien alles samen ze niet samen in de klas zitten?
Het zou mij voor de jongste net helpend lijken - als ze half verdrinkt tussen die 7-jarigen - dat ze in de klas van zus zit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 29 april 2025 om 22:07
Dat er 7 jarigen zijn is niet logischerwijs door het minimaal 2 jaar kleuteren want leerlingen uit september worden in groep 2 dus 6. Met 7 in de kleuterklas lijkt me er meer aan de hand.LaParisienne schreef: ↑29-04-2025 21:49
Onze jongste zit namelijk ook in groep 1/2 als net 4jarige, maar kan niet goed wennen daar. Zit in een klas van 30 waarvan er een aantal al 7 zijn (dat komt dus door dat stomme beleid van minimaal 2 hele jaren kleuteren), waardoor heel die klas scheef is geworden. De kleintjes van net 4 die last hebben van de (vaak) drukke grote kinderen.
dinsdag 29 april 2025 om 22:30
Ik begrijp het gewoon niet, hoe kan een basisschool zo slecht functioneren qua beleid en alles? Je zou toch denken dat je kan vertrouwen op hun kennis en kunde? Ze zijn 2 jaar geleden gefuseerd met een andere school, misschien heeft dat ermee te maken?Wissewis schreef: ↑29-04-2025 21:53Als ook kind 2 niet op haar plaats zit en de school het normaal vindt om net 4-jarigen te laten verloren lopen tussen 7-jarigen zou het voor mij toch écht duidelijk zijn. Alle twee verkassen naar elders.
En ofwel zo snel mogelijk, ofwel volgend schooljaar beginnen met een schone lei.
Is er overigens een reden dat als kind 1 in groep 2 zit en kind 2 in groep 1 en ze gooien alles samen ze niet samen in de klas zitten?
Het zou mij voor de jongste net helpend lijken - als ze half verdrinkt tussen die 7-jarigen - dat ze in de klas van zus zit.
Je laatste vraag snap ik even niet, kun je hem anders omschrijven?
laparisienne wijzigde dit bericht op 29-04-2025 22:32
8.57% gewijzigd
dinsdag 29 april 2025 om 22:30
Oja das waar ja. Gek he. Lijkt alsof ze alle doorstroom richting groep 3 willen blokkeren ofzo.
dinsdag 29 april 2025 om 22:42
Kind 1 zit in groep 2 (en willen ze daar houden wat hen betreft).LaParisienne schreef: ↑29-04-2025 22:30Ik begrijp het gewoon niet, hoe kan een basisschool zo slecht functioneren qua beleid en alles? Je zou toch denken dat je kan vertrouwen op hun kennis en kunde? Ze zijn 2 jaar geleden gefuseerd met een andere school, misschien heeft dat ermee te maken?
Je laatste vraag snap ik even niet, kun je hem anders omschrijven?
Kind 2 zit in een combi-klas met onder andere groep 1.
En loopt daar verloren tussen veel oudere kinderen.
Is het niet handiger dat beide kinderen samen in de combi-klas zitten?
Zodat de jongste steun heeft aan haar zus en iemand kent in die immense groep?
Sowieso lijkt die fusie de school geen deugd gedaan te hebben.
Is dit nu later?
dinsdag 29 april 2025 om 22:46
Maar het idee dat kinderen van dezelfde leeftijd sociaal en emotioneel zo'n beetje even ver zijn is net zo'n onzin als dat ze cognitief zo'n beetje even ver zouden zijn.Elsy schreef: ↑23-04-2025 18:56Als het puur om cijfers gaat. Dus dat een kind een klas overslaat vanwege voorlopen op de inhoud. Een kind slaat meestal niet een klas over vanwege sociaal emotionele ontwikkeling maar doordat ze qua inhoud voorlopen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 22:57
Ah zo, ja beide kinderen zitten in combiklas 1/2. Maar de oudste zit dan in die klas in groep 2 en de jongste in groep 1. Er zijn 5 van die combiklassen. Ik heb idd gevraagd of ze bij elkaar in de klas mogen tot eind van het jaar dan, maar dat mocht helaas niet...Wissewis schreef: ↑29-04-2025 22:42Kind 1 zit in groep 2 (en willen ze daar houden wat hen betreft).
Kind 2 zit in een combi-klas met onder andere groep 1.
En loopt daar verloren tussen veel oudere kinderen.
Is het niet handiger dat beide kinderen samen in de combi-klas zitten?
Zodat de jongste steun heeft aan haar zus en iemand kent in die immense groep?
Sowieso lijkt die fusie de school geen deugd gedaan te hebben.
Terwijl bij jongste kind een tweeling samen zit, die eerst apart zaten, maar 1 had het ook heel moeilijk, en hebben ze die toch bij elkaar gezet. En bij onze kinderen mag het dan dus niet, vind dat dan ook weer vrij krom.
dinsdag 29 april 2025 om 23:52
Sowieso gemiddeld wel. Anders zouden bijvoorbeeld klassen niet op leeftijd gaan. Ik zie daarnaast bij m’n eigen kind dus wel een verschil met oudere kinderen en kinderen van haar eigen leeftijd. Hier in de link staat hoe sociale ontwikkeling gemiddeld gaat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534819/
woensdag 30 april 2025 om 05:06
LaParisienne schreef: ↑29-04-2025 22:57Ah zo, ja beide kinderen zitten in combiklas 1/2. Maar de oudste zit dan in die klas in groep 2 en de jongste in groep 1. Er zijn 5 van die combiklassen. Ik heb idd gevraagd of ze bij elkaar in de klas mogen tot eind van het jaar dan, maar dat mocht helaas niet...
Terwijl bij jongste kind een tweeling samen zit, die eerst apart zaten, maar 1 had het ook heel moeilijk, en hebben ze die toch bij elkaar gezet. En bij onze kinderen mag het dan dus niet, vind dat dan ook weer vrij krom.
Vind ik niet. Kinderen zitten voor zichzelf op school. Fijn als een jonger broertje/zusje wat steun heeft aan oudere broer/zus maar niet leuk voor de oudere broer/zus als het zijn verantwoordelijkheid wordt om broertje/zusje op school te laten wennen.
woensdag 30 april 2025 om 06:10
Ja, gemiddeld. Wat dus niets zegt over het individu.Elsy schreef: ↑29-04-2025 23:52Sowieso gemiddeld wel. Anders zouden bijvoorbeeld klassen niet op leeftijd gaan. Ik zie daarnaast bij m’n eigen kind dus wel een verschil met oudere kinderen en kinderen van haar eigen leeftijd. Hier in de link staat hoe sociale ontwikkeling gemiddeld gaat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534819/
Daarbij gaan de meeste ontwikkelingen ook niet lineair en worden die tevens gevormd door de omgeving. Dus een kind dat versnelt zal ook sociaal-emotioneel dingen leren van de oudere kinderen.
Dat klassen op leeftijd gaan is mij dus een doorn in het oog, omdat het uitgaat van 'het gemiddelde kind', wat niet bestaat.
Dat is net zoiets als dat je alle kinderen van een bepaalde leeftijd dezelfde maat tafel en stoel geeft. Waarvan iedereen onmiddellijk begrijpt dat dat onwenselijk is.
Ooit las ik een onderzoek, wat ik helaas niet meer kan terugvinden, waar in de onderbouw van de middelbare school onderzoek gedaan was naar de ontwikkelingsleeftijd van kinderen (sociaal-emotioneel). Die leeftijd liep tot 4 jaar uiteen.
Een jaartje versnellen of vertragen is dus echt geen drama.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 30 april 2025 om 06:33
Kan net zo goed een opsteker zijn voor het oudere kind. Of juist voor het jongere kind de zoveelste bevestiging dat het de jongste is en nog veel niet kan wat de oudere broer/zus wel kan.Speculaastaart schreef: ↑30-04-2025 05:06Vind ik niet. Kinderen zitten voor zichzelf op school. Fijn als een jonger broertje/zusje wat steun heeft aan oudere broer/zus maar niet leuk voor de oudere broer/zus als het zijn verantwoordelijkheid wordt om broertje/zusje op school te laten wennen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 30 april 2025 om 07:07
Dat doen ze op veel scholen ook..
Per groep een maat stoel en tafel. Alleen bij hoge uitzondering, grote afwijking en als het uitkomt wordt er een set geruild met een andere klas. Precies zoals sommige scholen met de jaar klassen omgaan.
Ben het helemaal met je eens hoor.
woensdag 30 april 2025 om 07:11
Helaas kun je daar niet zomaar op vertrouwen. Wij zijn ook van school gewisseld. Aan goede wil geen gebrek op de oude school, maar het inzicht en de wil om te veranderen ontbrak.LaParisienne schreef: ↑29-04-2025 22:30Ik begrijp het gewoon niet, hoe kan een basisschool zo slecht functioneren qua beleid en alles? Je zou toch denken dat je kan vertrouwen op hun kennis en kunde? Ze zijn 2 jaar geleden gefuseerd met een andere school, misschien heeft dat ermee te maken?
Ik ken meer mensen die van school gewisseld zijn, die vonden het allemaal heel spannend. Maar ik hoor eigenlijk alleen maar dat ze achteraf vinden dat ze het eerder hadden moeten doen.
woensdag 30 april 2025 om 07:51
Echt? Dat was in mijn schooltijd al niet meer zo.Stormkap schreef: ↑30-04-2025 07:07Dat doen ze op veel scholen ook..
Per groep een maat stoel en tafel. Alleen bij hoge uitzondering, grote afwijking en als het uitkomt wordt er een set geruild met een andere klas. Precies zoals sommige scholen met de jaar klassen omgaan.
Ben het helemaal met je eens hoor.
Maar goed, het maakt wel duidelijk wat er mis is met het systeem bouwen rond het gemiddelde kind.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in