De “puff pieces” van de Koninklijke familie in de media
zaterdag 26 april 2025 om 20:00
Vreselijk.
Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??
Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.

Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??
Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.
woensdag 30 april 2025 om 11:28
Ja, daar heb je gelijk in. Maar dan moeten we ook ophouden met bijvoorbeeld Amalia prijzen om haar intelligentie. Dan is ze gewoon een radar in het instituut en basta.Yakuzakiko schreef: ↑30-04-2025 11:24Nee hoor, ik sla gewoon aan als het over dom en slim gaat. Ik vind dat rottermen en het kan mensen, met name jongeren, een onzeker zelfbeeld geven over hun plaats in de maatschappij.
En wat mij betreft zou dat beter zijn, maar ik ben dan ook voor een formeel en afstandelijk koningshuis.
woensdag 30 april 2025 om 11:44
Wat loop jij dingen uit context te halen zeg. Dan kan je 4 linkjes plaatsen naar dezelfde opmerking, dat maakt niet dat de koning er maar over 'bleef doorgaan'.pina schreef: ↑30-04-2025 10:37Rustig maar, moest even verzamelen!
Het was een gesprek, maar er werd overal in de media aan gerefereerd, want het was erg geestig, hij bleef er op doorgaan en kwam er steeds weer op terug.
https://www.ad.nl/home/kijk-ook-de-koni ... ~afaadbd2/
https://www.nu.nl/binnenland/6346532/ko ... agens.html
https://www.autoblog.nl/nieuws/willem-a ... a4-7049441
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... ta-je-stil
Heb het zelf in een ander item gehoord, dat heb ik niet.
—Gaan we katten? Maar inderdaad, je hoeft niet heel slim te zijn om vwo te doen.
De uitspraken zijn niet mopperend in de file gedaan, maar tijdens een werkbezoek aan de verkeerscentrale, dus precies de plek waar je het onderwerp kan aansnijden.
Als je luistert naar dat gesprek, dan hoor je dat het gaat over de fout ingestelde (of te gevoelige) hoogtedetectie en de oorzaak van de sluitingen. Waar hij gelijk in krijgt van een verkeerskundige. Een belangrijk knooppunt in ons land wordt dus 3-4 keer per dag onnodig stilgelegd.
Ik vond het een goed punt, goede argumenten en zeker niet op het niveau van mopperen.
Wat ik trouwens erg ironisch vind in jouw post, is dat dit topic gaat over de zogenaamd ophemelende media, en dat jij komt met linkjes van diezelfde media waarin ze juist een serieus gesprek afdoen als 'mopperen om de file' hihi haha, lekker oppervlakkige koning.'
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 30-04-2025 12:05
8.62% gewijzigd
woensdag 30 april 2025 om 11:47
Oh, gelukkig maar dan, ik was al bang dat we een mindervinker als koning hebben.
woensdag 30 april 2025 om 12:00
Joris heeft het principe van intersectionaliteit omgevormd (of beter: toegeëigend) en gemaakt tot een versimpelde platgeslagen versie met daardoor verlies van context. Er is geen enkele wetenschappelijke grond voor de 7 vinkjes, dit heeft hij zelf bedacht.
Als je googlet op intersectionaliteit vind je meer info.
woensdag 30 april 2025 om 12:22
Dank voor de duiding en de zoekterm. Ik ga googelen.toulouse_74 schreef: ↑30-04-2025 12:00Joris heeft het principe van intersectionaliteit omgevormd (of beter: toegeëigend) en gemaakt tot een versimpelde platgeslagen versie met daardoor verlies van context. Er is geen enkele wetenschappelijke grond voor de 7 vinkjes, dit heeft hij zelf bedacht.
Als je googlet op intersectionaliteit vind je meer info.
En de zeven vinkjes zijn slechts goede marketing dus.
woensdag 30 april 2025 om 12:25
Ook een formeel en afstandelijk koningshuis bepaalt niet welke complimenten Amalia krijgt. We, dat zijn wij. Niet zij.pina schreef: ↑30-04-2025 11:28Ja, daar heb je gelijk in. Maar dan moeten we ook ophouden met bijvoorbeeld Amalia prijzen om haar intelligentie. Dan is ze gewoon een radar in het instituut en basta.
En wat mij betreft zou dat beter zijn, maar ik ben dan ook voor een formeel en afstandelijk koningshuis.
woensdag 30 april 2025 om 12:27
Het idee is volgens mij meer dat je de persoon niet mag betrekken in de discussie. Dus wel een discussie over de goede en minder goede kanten van het instituut monarchie, maar niet over de goede en minder goede kanten van de personen die het uitvoeren. Naar mijn bescheiden mening is dat moeilijk los van elkaar te zien. Zelf ben ik wel voorzichtig met opmerkingen want ik ken die mensen tenslotte niet; ik ken alleen het zorgvuldig geregisseerde plaatje dat ze van zichzelf naar buiten brengen.
Een van de nadelen van de monarchie vind ik dat de kinderen zo'n beetje vogelvrij zijn. Aan de ene kant voor mensen die ze zowat de hemel in prijzen (alsof dat geen druk op een kind legt), aan de andere kant voor mensen die denken alles over ze te mogen zeggen omdat ze publieke figuren zijn. (Voor de duidelijkheid: hiermee bedoel ik niet Pina. Ik lees haar posts minder negatief dan de meesten hier, waarschijnlijk omdat ik het goeddeels met haar eens ben.)
Dat Amalia cum laude geslaagd is, dat is natuurlijk een mooie prestatie. Maar ik heb zelf een bovengemiddeld intelligent kind, en die heeft echt niet harder gewerkt dan mijn gemiddeld intelligente kind. Minder hard waarschijnlijk zelfs.
woensdag 30 april 2025 om 12:43
Volgens mij gaat het vooral om de manier waarop. Kritiek op de persoon mag best, maar dat kan ook netjes.Draaideurforummer schreef: ↑30-04-2025 12:27Het idee is volgens mij meer dat je de persoon niet mag betrekken in de discussie. Dus wel een discussie over de goede en minder goede kanten van het instituut monarchie, maar niet over de goede en minder goede kanten van de personen die het uitvoeren. Naar mijn bescheiden mening is dat moeilijk los van elkaar te zien. Zelf ben ik wel voorzichtig met opmerkingen want ik ken die mensen tenslotte niet; ik ken alleen het zorgvuldig geregisseerde plaatje dat ze van zichzelf naar buiten brengen.
Een van de nadelen van de monarchie vind ik dat de kinderen zo'n beetje vogelvrij zijn. Aan de ene kant voor mensen die ze zowat de hemel in prijzen (alsof dat geen druk op een kind legt), aan de andere kant voor mensen die denken alles over ze te mogen zeggen omdat ze publieke figuren zijn. (Voor de duidelijkheid: hiermee bedoel ik niet Pina. Ik lees haar posts minder negatief dan de meesten hier, waarschijnlijk omdat ik het goeddeels met haar eens ben.)
Dat Amalia cum laude geslaagd is, dat is natuurlijk een mooie prestatie. Maar ik heb zelf een bovengemiddeld intelligent kind, en die heeft echt niet harder gewerkt dan mijn gemiddeld intelligente kind. Minder hard waarschijnlijk zelfs.
Een quote van WA tijdens een werkbezoek over onnodige files, waar heel NL zich kapot aan ergert en de koning dus ook, framen als 'het gemopper over files was niet van de lucht' is gewoon niet netjes. Zeker niet als je van die ene quote vier linkjes deelt zodat het net lijkt of de koning minstens vier keer tekeer ging over files tegen diverse media.
Als dit dan het beste is waar je mee kunt komen over het eindeloze geklaag van het koningshuis dan valt het allemaal wel mee.
woensdag 30 april 2025 om 12:50
Denk je niet dat het meer een reactie was op het eisen van linkjes bij iedere bewering?Mette schreef: ↑30-04-2025 12:43Volgens mij gaat het vooral om de manier waarop. Kritiek op de persoon mag best, maar dat kan ook netjes.
Een quote van WA tijdens een werkbezoek over onnodige files, waar heel NL zich kapot aan ergert en de koning dus ook, framen als 'het gemopper over files was niet van de lucht' is gewoon niet netjes. Zeker niet als je van die ene quote vier linkjes deelt zodat het net lijkt of de koning minstens vier keer tekeer ging over files tegen diverse media.
Als dit dan het beste is waar je mee kunt komen over het eindeloze geklaag van het koningshuis dan valt het allemaal wel mee.
Dat is denk ik het verschil. Jij leest het als eindeloos geklaag, ik lees het als iets wat iedereen al wist, tenzij je er door een heel erg oranjegekleurde bril naar kijkt.
woensdag 30 april 2025 om 12:53
Renske schreef: ↑30-04-2025 10:51Echt, je zegt maar wat vanuit een sprookjeswereld ofzo, heb je enig idee wat die beroepen inhouden? Je hebt vlgs mij niet eens door hoe jouw bericht overkomt.
En algemeen: ook vwo is niet de standaard. Mavo/vmbo is het gemiddelde en meest voorkomende opleidingsniveau.
Precies. In de horeca moet je JUIST stressbestendig zijn.
Heal the world, make it a better place.
woensdag 30 april 2025 om 12:57
Het doet er niet toe, maar toch vind je het nodig om te zeggen dat je denkt dat hij niet de slimste is van de drie broers.
woensdag 30 april 2025 om 13:00
Eens. Volgens mij kent ook niemand Amalia persoonlijk, dus nogal pretentieus om te gaan beweren dat ze "doorsnee" is. Of "uitzonderlijk".Nana_Mouskouri schreef: ↑30-04-2025 10:51Ze is zelfs cum laude geslaagd. Een vwo-diploma halen met enorm veel bijles moet op zich nog wel lukken, maar cum laude is echt een ander verhaal. Tenzij er natuurlijk gefraudeerd is, maar daar geloof ik niks van.
Ik zou zo graag ver weg blijven van opmerkingen over deze mensen. Het concept monarchie is wat mij betreft achterhaald, maar die mensen gun ik het allerbeste.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 30 april 2025 om 13:01
Onze koning heeft zijn middelbare school diploma gewoon gehaald op een prestigieuze buitenlandse middelbare school. Dus ik denk dat het wel meevalt met zijn IQ.
En voor zijn scriptie moeten we het helaas doen met de voorkant. Maar dat vind ik gezien het onderwerp en zijn functie ook wel logisch.
https://www.koninklijkeverzamelingen.nl ... -110068081
En voor zijn scriptie moeten we het helaas doen met de voorkant. Maar dat vind ik gezien het onderwerp en zijn functie ook wel logisch.
https://www.koninklijkeverzamelingen.nl ... -110068081
woensdag 30 april 2025 om 13:07
Nee, geen marketing. De zeven vinkjes zijn een metafoor om een complex geheel inzichtelijk te maken. Net als de privilege walks, waarvan dit een voorbeeld is: https://www.youtube.com/watch?v=4SWN67Oxdds
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 30 april 2025 om 13:25
Dat noem ik geen metafoor, maar teveel platgeslagen en erg uit context. Ook die privilege walks.DG2015 schreef: ↑30-04-2025 13:07Nee, geen marketing. De zeven vinkjes zijn een metafoor om een complex geheel inzichtelijk te maken. Net als de privilege walks, waarvan dit een voorbeeld is: https://www.youtube.com/watch?v=4SWN67Oxdds
Wie het minste of meeste vinkjes scoort is niet waar intersectionaliteit om gaat.
woensdag 30 april 2025 om 13:43
En jij zegt maar wat vanuit je eigen kortzichtigheid ofzo. Beroepen en functies met elkaar vergelijken is sowieso onzin, en om dan aan te komen met fysiek zware beroepen (‘handen uit de mouwen!’) die veel zwaarder zouden zijn dan beroepen die op intellectueel- of psychologisch niveau zwaar zijn - nee, niet even zwaar of zwaarder of lichter of gemakkelijker, dat kan namelijk niemand meten en het is ook totaal oninteressant. Maar de opmerking dat bouwvakkers en stratenmakers pas écht weten wat hard werken is, is een cliché dat (in tegenstelling tot de meeste clichés) nergens op slaat.
Hard werken is wat iemand zelf ervaart als hard werken. Dat kan een stratenmaker zijn of een Koning. Wij, buitenstaanders, kunnen denken dat een snelweg asfalteren om twee uur ‘s nachts hard werken is, maar misschien gaat die stratenmaker wel fluitend naar zijn werk en ligt de Koning, die alleen een lintje hoeft door te knippen, wel de hele nacht wakker omdat hij de namen van de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders steeds door elkaar haalt terwijl van hem wordt verwacht dat hij de naam van elke persoon die hij ooit de hand heeft geschud memoriseert en oplepelt als hij diegene ooit weer ontmoet. Maar misschien heeft de Koning wel een steengoed geheugen en gaat híj fluitend naar de doop van dat schip en ligt de stratenmaker wakker omdat hij bang is om achter het stuur van de asfalteerwagen in slaap te vallen. Je weet het niet, hè.
woensdag 30 april 2025 om 13:49
Ik vraag me dan weer af wat een stratenmaker achter het stuur van een asfalteerwagen doet.Claire45 schreef: ↑30-04-2025 13:43En jij zegt maar wat vanuit je eigen kortzichtigheid ofzo. Beroepen en functies met elkaar vergelijken is sowieso onzin, en om dan aan te komen met fysiek zware beroepen (‘handen uit de mouwen!’) die veel zwaarder zouden zijn dan beroepen die op intellectueel- of psychologisch niveau zwaar zijn - nee, niet even zwaar of zwaarder of lichter of gemakkelijker, dat kan namelijk niemand meten en het is ook totaal oninteressant. Maar de opmerking dat bouwvakkers en stratenmakers pas écht weten wat hard werken is, is een cliché dat (in tegenstelling tot de meeste clichés) nergens op slaat.
Hard werken is wat iemand zelf ervaart als hard werken. Dat kan een stratenmaker zijn of een Koning. Wij, buitenstaanders, kunnen denken dat een snelweg asfalteren om twee uur ‘s nachts hard werken is, maar misschien gaat die stratenmaker wel fluitend naar zijn werk en ligt de Koning, die alleen een lintje hoeft door te knippen, wel de hele nacht wakker omdat hij de namen van de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders steeds door elkaar haalt terwijl van hem wordt verwacht dat hij de naam van elke persoon die hij ooit de hand heeft geschud memoriseert en oplepelt als hij diegene ooit weer ontmoet. Maar misschien heeft de Koning wel een steengoed geheugen en gaat híj fluitend naar de doop van dat schip en ligt de stratenmaker wakker omdat hij bang is om achter het stuur van de asfalteerwagen in slaap te vallen. Je weet het niet, hè.
(Verder eens hoor)
Where is my mind?
woensdag 30 april 2025 om 13:54
Claire45 schreef: ↑30-04-2025 13:43En jij zegt maar wat vanuit je eigen kortzichtigheid ofzo. Beroepen en functies met elkaar vergelijken is sowieso onzin, en om dan aan te komen met fysiek zware beroepen (‘handen uit de mouwen!’) die veel zwaarder zouden zijn dan beroepen die op intellectueel- of psychologisch niveau zwaar zijn - nee, niet even zwaar of zwaarder of lichter of gemakkelijker, dat kan namelijk niemand meten en het is ook totaal oninteressant. Maar de opmerking dat bouwvakkers en stratenmakers pas écht weten wat hard werken is, is een cliché dat (in tegenstelling tot de meeste clichés) nergens op slaat.
Net zoals jouw opmerking dat je in de horeca en als straatmaker niet stressbestendig hoeft te zijn.
Dat is namelijk niet waar wat je zegt.
woensdag 30 april 2025 om 13:58
Je hebt helemaal gelijk.toulouse_74 schreef: ↑30-04-2025 13:25Dat noem ik geen metafoor, maar teveel platgeslagen en erg uit context. Ook die privilege walks.
Wie het minste of meeste vinkjes scoort is niet waar intersectionaliteit om gaat.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 30 april 2025 om 13:58
Ik las dat eerder als een cynische reactie op jouw initiele post: ‘stratenmakers werken keihard en op kantoor werkt men ook’
Where is my mind?
woensdag 30 april 2025 om 14:11
SurferRosa schreef: ↑30-04-2025 13:58Ik las dat eerder als een cynische reactie op jouw initiele post: ‘stratenmakers werken keihard en op kantoor werkt men ook’
Ik reageerde op Nana_Mouskouri die vroeg of de leden van het koningshuis wel keihard werken.
En wat keihard werken dan is.
Ik kwam inderdaad met de reactie dat keihard werken m.i. veelal lichamelijk werk is. Op een kantoor werkt men ook , maar wat is dan keihard? Een kantoorbaan kan ook stressvol zijn, net als horecawerk of werk in de bouw. Maar het is op een hele andere manier.
woensdag 30 april 2025 om 14:20
Dit. En nog een aanvulling, en dan hou ik het bij mezelf: ik heb nooit werkweken gemaakt van zestig uur. En als iemand mij afzeikt op b.v. sociale media, dan mag en kan ik mezelf verdedigen. Als ik iets heftigs meemaak waardoor ik maanden van slag ben, dan hoef ik niet net te doen of er niets aan de hand is, dan mag ik een stapje terug doen.Claire45 schreef: ↑30-04-2025 10:17Om tafels te bedienen of een straat te maken hoef je niet stressbestendig te zijn, geen dossiers uit je hoofd te kennen over elk denkbaar onderwerp en de juiste dingen te zeggen, je hoeft niet altijd diplomatiek te zijn en te voldoen aan de voorbeeldfunctie die je nu eenmaal hebt. Niet alle ogen zijn obsessief op jou gericht. Nogal een verschil in emotionele druk.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
woensdag 30 april 2025 om 14:58
Rustig maar, ik vergelijk helemaal niks heb het nergens over hard(er) werken en reageer op jouw vergelijking waarin je notabene zelf iets zegt over stress bij stratenmakers en horecapersoneel.Claire45 schreef: ↑30-04-2025 13:43En jij zegt maar wat vanuit je eigen kortzichtigheid ofzo. Beroepen en functies met elkaar vergelijken is sowieso onzin, en om dan aan te komen met fysiek zware beroepen (‘handen uit de mouwen!’) die veel zwaarder zouden zijn dan beroepen die op intellectueel- of psychologisch niveau zwaar zijn - nee, niet even zwaar of zwaarder of lichter of gemakkelijker, dat kan namelijk niemand meten en het is ook totaal oninteressant. Maar de opmerking dat bouwvakkers en stratenmakers pas écht weten wat hard werken is, is een cliché dat (in tegenstelling tot de meeste clichés) nergens op slaat.
Of is deze rant nu aan jezelf gericht?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in