Zuid-Afrika en Plaasmoorde

15-05-2025 12:49 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Trump heeft witte Afrikaners een vluchtelingenstatus gegeven en op basis hiervan naar Amerika gehaald met chartervluchten.

https://nos.nl/artikel/2567004-eerste-a ... l-in-de-vs

Ondertussen gaat de President van Zuid-Afrika naar Amerika volgende week om te praten over onder andere deze kwestie.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... t-trump-te

Nadat Julius Malema uit de ANC is gezet wegens onbehoorlijk gedrag, heeft hij een nieuwe partij, de EFF, opgericht. Een populistische partij volgens bijvoorbeeld onderstaand opinie-artikel.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... l-the-boer

Op Human Rights Day, 21 maart 2025, zong Melema "Kill the Boer, the Farmer", een controversieel lied nog vanuit de Apartheid.

Grok-3, een AI chatbot van Elon Musk schijnt de afgelopen weken ineens de term "witgenocide" te gebruiken, ook bij vragen die er niet mee te maken hebben.

https://www.google.com/amp/s/www.nbcnew ... rcna206838

Goed, er speelt dus politiek van alles tussen Trump en Zuid-Afrika, waardoor ondertussen op social media platformen de raciale spanningen toenemen tussen witte en zwarte mensen.

Ik vind het een moeilijke kwestie, maar ben onvoldoende geïnformeerd hierover en dacht wellicht zijn hier mensen die meer weten en hierover willen praten op een beschaafde manier. Want gezien de geschiedenis van Zuid-Afrika en de witte (Nederlandse) kolonisten, zou je zeggen dat landonteigening en herverdeling op zijn plaats is. Aan de andere kant, die witte Afrikaners wonen daar inmiddels ook al generaties lang en een aantal heeft zelfs Apartheid misschien niet eens meegemaakt. Wanneer kun je zeggen dit stuk land is van mij, ik heb er wettelijk recht op?

Benieuwd naar jullie kijk erop, en zal mijn kijk ook proberen te geven.
Ik denk dat Elon Musk iets teveel in het oor van Trump fluistert.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
"Want gezien de geschiedenis van Zuid-Afrika en de witte (Nederlandse) kolonisten, zou je zeggen dat landonteigening en herverdeling op zijn plaats is. Aan de andere kant, die witte Afrikaners wonen daar inmiddels ook al generaties lang"

Ja, zo denk ik er ook over. The tables are turned, wat ook niet wenselijk is.

Van wat ik er over gelezen plus gezien op oa. de filmpjes op youtube waar een menigte opdreunen/zingen over 'kill the boer´ vind ik eng. De moorden die gepleegd zijn op de boeren vind ik ook eng. Dus ja, ik hoop voor ze dat ze een beter leven krijgen in Amerika, ik neem aan dat ze snel opgaan in de Amerikaanse bevolking in verband met weinig cultuurverschil.

Tot slot, waarom moeten ook altijd de huisdieren erbij worden vermoord, zij zijn de onschuld zelve.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Wat mij opvalt, is dat je er meteen een enerzijds - anderzijdsverhaal van maakt. Het hele idee van een 'genocide' op witte Zuid-Afrikanen en ze als 'vluchteling' naar de VS halen is toch gewoon absurd? Het dient enkel de agenda van Musk en Trump. En het werkt blijkbaar, getuige jouw OP.

Om het allemaal weer even binnen proporties te brengen:

De aanvallen vinden meestal plaats op boerderijen in het eigendom van blanke Afrikaners, hoewel zwarte boeren ook slachtoffer zijn geworden van dergelijke aanvallen. Een claim die door extreemrechts vaak wordt gemaakt is dat deze erfaanvallen indicatief zijn voor een complot tegen het 'blanke ras', of tenminste dat er een racistisch motief zou zijn voor de moorden, echter is er geen adequaat bewijs voor de notie dat blanke boeren een grotere kans hebben dan zwarte boeren om slachtoffer te worden van een erfaanval.

Volgens de Zuid-Afrikaanse regering vonden er tussen 2013 en 2017 jaarlijks ongeveer 58 tot 74 moorden op boerderijen plaats in Zuid-Afrika; op een jaarlijkse 20 000 moorden in het gehele land. Deze cijfers komen overeen met die van de Transvaal Agricultural Union, een Zuid-Afrikaanse boerenvakbond die vooral uit Afrikaners bestaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfaanval ... uid-Afrika

Elke moord is erg, maar die 'plaasmoorde' vormen dus 0,37% van het totale aantal moorden in Zuid-Afrika. Die andere 19.926 moorden lijken me een groter probleem.
avena wijzigde dit bericht op 15-05-2025 13:06
0.17% gewijzigd
The impossible just takes a little longer.
Doreia* schreef:
15-05-2025 12:55
Ik denk dat Elon Musk iets teveel in het oor van Trump fluistert.

Dit is misschien nog een betere samenvatting. Maar het past natuurlijk ook perfect in het radicaal-rechtse narratief van de Project 2025-agenda: alles wat 'vreemd' is deporteren, en je 'eigen ras' importeren.
The impossible just takes a little longer.
Het is nogal bizar dat met het strenge migratiebeleid van Trump, hij enerzijds zo'n 14.000 Afghanen het land uitzet en ondertussen 59 Afrikaners als vluchteling welkom heet, en ze zelfs met een chartervliegtuig over laat komen. Dat geeft eigenlijk al aan dat dit beleid een hele andere politieke grondslag heeft dan alleen maar mensen willen helpen. Dus de motieven van Trump zijn op zijn minst dubieus.

Vwb de veiligheid van witte Afrikaners, daar lees ik toch wel eea van. De Plaasmoorde bestaan, er zijn zo'n 3000 mensen vermoord op boerderijen, veelal witte mensen. Maar of dit komt omdat de boerderijen zo afgelegen liggen en de criminaliteit in Zuid-Afrika en daarmee ook het aantal moorden heel hoog ligt, of dat het nog een gevolg is van het jarenlange Apartheidsregime en dus een racistisch motief heeft, dat is niet 100% duidelijk.

Feit is wel dat Malema populair is, en populistisch. In een interview heeft hij zelfs aangegeven "Ik weet niet wat in de toekomst gaat gebeuren. Ik vertel je dat we niet hebben opgeroepen tot de massamoord op blanken. Voorlopig nog niet, tenminste. Ik kan de toekomst niet garanderen."

En een aantal witte Afrikaners zijn ook daadwerkelijk bang, en leven in angst.
Avena schreef:
15-05-2025 13:00
Wat mij opvalt, is dat je er meteen een enerzijds - anderzijdsverhaal van maakt. Het hele idee van een 'genocide' op witte Zuid-Afrikanen en ze als 'vluchteling' naar de VS halen is toch gewoon absurd? Het dient enkel de agenda van Musk en Trump. En het werkt blijkbaar, getuige jouw OP.

Om het allemaal weer even binnen proporties te brengen:

De aanvallen vinden meestal plaats op boerderijen in het eigendom van blanke Afrikaners, hoewel zwarte boeren ook slachtoffer zijn geworden van dergelijke aanvallen. Een claim die door extreemrechts vaak wordt gemaakt is dat deze erfaanvallen indicatief zijn voor een complot tegen het 'blanke ras', of tenminste dat er een racistisch motief zou zijn voor de moorden, echter is er geen adequaat bewijs voor de notie dat blanke boeren een grotere kans hebben dan zwarte boeren om slachtoffer te worden van een erfaanval.

Volgens de Zuid-Afrikaanse regering vonden er tussen 2013 en 2017 jaarlijks ongeveer 58 tot 74 moorden op boerderijen plaats in Zuid-Afrika; op een jaarlijkse 20 000 moorden in het gehele land. Deze cijfers komen overeen met die van de Transvaal Agricultural Union, een Zuid-Afrikaanse boerenvakbond die vooral uit Afrikaners bestaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfaanval ... uid-Afrika

Elke moord is erg, maar die 'plaasmoorde' vormen dus 0,37% van het totale aantal moorden in Zuid-Afrika. Die andere 19.926 moorden lijken me een groter probleem.

Ik vind witgenocide ook een absurde term, waarvan totaal geen sprake is. Maar de uitspraken van Malema, die zijn ook niet totaal onschuldig natuurlijk. Dat is ook gewoon een populist zoals Wilders, alleen niet tegen zwarte mensen of moslims maar tegen witte Afrikaners.

Daarnaast roept dit hele gebeuren nogal wat emoties op op social media, en dat kun je dan wel weerleggen met het past goed in het rechtse straatje, maar het doet in ieder geval zeker geen goed voor de raciale spanningen in de wereld.

En volgens het internationale vluchtelingenverdrag vallen witte Afrikaners niet onder vluchtelingen, dus het is idd een politiek spel van Trump, maar wel een gevaarlijk spel. Want hiermee zet hij, willens en wetens, de verhoudingen tussen witte en zwarte mensen in Zuid-Afrika nog scherper. Dat vind ik een kwalijke zaak.
MrsM schreef:
15-05-2025 12:49
Want gezien de geschiedenis van Zuid-Afrika en de witte (Nederlandse) kolonisten, zou je zeggen dat landonteigening en herverdeling op zijn plaats is.

Dat klinkt rechtvaardig, maar is een wat te simpele voorstelling van zaken. Kijk naar de landonteigening in Zimbabwe.

Je hebt daarbij een goed systeem nodig voor een redelijke verdeling, het behouden van de bedrijvigheid en het vermijden van corruptie. Zuid-Afrika is een ontzettend corrupt land. In Zimbabwe leidde oa de corruptie ertoe dat boeren met geweld van goed functionerende boerderijen zijn verdreven, die vervolgens aan vriendjes van de regering zijn gegeven. Die mensen konden en wilden dat boerenbedrijf helemaal niet goed laten functioneren. Die bedrijven zijn kapot gegaan met als gevolg hongersnood in Zimbabwe.

Nu zal Zuid-Afrika in heel wat opzichten anders zijn dan Zimbabwe maar het laat wel zien dat het ietsje gecompliceerder is dan "witte boeren eruit, zwarte boeren erin".
Tekst van https://www.vpro.nl/programmas/dwars-do ... ugabe.html ter illustratie:

"Zimbabwe barst van de vruchtbare grond en heeft een prima klimaat voor landbouw. Tot een jaar of vijftien geleden* profiteerden alleen een paar duizend blanke boeren daarvan, want zij hadden bijna al het boerenland in bezit. Nu is de situatie totaal anders. Blanke boeren vind je nauwelijks meer. Het merendeel van de boerderijen is opgesplitst in kleinere eenheden, waar zwarte Zimbabwanen hun gewassen mogen telen.

De jonge broers Solomon en Tony bijvoorbeeld. Ze verbouwen tabak, en hopen daar zo veel mee te verdienen dat ze een pick-up truck kunnen bekostigen en straks een goede opleiding voor hun kinderen. De planten staan er florissant bij, maar het drogen van de tabak gaat nog niet van een leien dakje. Ze hebben daar dan ook ook nooit voor geleerd.

Daarmee doen ze het toch al beter dan de meeste nieuwe landeigenaren in Zimbabwe. Veel grond ligt er ongebruikt bij of levert door incompetentie nauwelijks iets op. Met de blanke boeren is ook de kennis van landbouw van het Zimbabwaanse platteland verdwenen.

Bram bezoekt een blank gezin, dat nu in een huis in de stad woont, met een tuin vol roestende landbouwmachines. De jaren voor het vertrek van hun boerderij waren verschrikkelijk, vertellen de ex-boer en z’n vrouw. Vee werd afgeslacht, de honden vergiftigd, er kwamen groepen mannen aan het hek om het land op te eisen. Een vriend is vermoord en met hun eigen (zwarte) voorman liep het ook slecht af. Ander personeel is met ze mee gevlucht en werkt nog steeds voor het gezin.

De ex-boer vindt het moeilijk te verteren dat hij z'n land kwijt is. En als het dan aan zwarte Zimbabwanen gegeven moest worden, waarom dan niet aan het personeel dat er al werkte? 'Die mensen weten tenminste hoe je een boerenbedrijf moet runnen.' Maar ja, wie voor een blanke boer werkte, stond aan de verkeerde kant.

Het verjagen van blanke boeren was niet alleen het werk van groepen gewapende mannen. De Zimbabwaanse staat voerde een doelbewuste campagne om het land te onteigenen en het te geven aan veteranen die hadden meegevochten in de onafhankelijkheidsoorlog. Terug te geven, in de visie van veel Zimbabwanen, want was het tijdens de kolonisatie niet van hun voorouders afgenomen?

De keurmeester van de tabakscoöperatie vindt het dan ook terecht dat de regering ingreep, zegt hij. ‘Die landhervorming was noodzakelijk.’ Over de uitvoering is hij minder te spreken: ‘Het land werd gegeven aan mensen die niet het flauwste benul hebben van hoe ploegen werkt. Maar ze wilden wel land bezitten. Kijk hoe het nu is. Er groeit hier alleen gras. Vroeg of laat hebben we geen maïs meer. We waren de broodmand van de regio. Maar die is nu leeg.’

* het vpro-programma is van een aantal jaren geleden, dus die 15 jaar geleden is nu dus langer geleden
ginevra wijzigde dit bericht op 15-05-2025 13:29
1.87% gewijzigd
Avena schreef:
15-05-2025 13:00

Om dit echt in perspectief te plaatsen is wel handig om te weten hoeveel boeren er precies zijn in Zuid-Afrika. Die andere moorden zullen ook niet allemaal op 1 hoop gegooid kunnen worden.

Door cijfers uit te splitsen kan duidelijk worden in hoeverre diverse groepen mensen gevaar lopen.

Zuid-Afrika telt 100.000 boeren los ik ergens. (Ik kom ook lagere aantallen tegen). Dat betekent dat van de 100.000 per jaar meer dan 66 boeren worden gedood.
Het moordcijfer in Zuid-Afrika is 33 per 100.000 inwoners.
Ginevra schreef:
15-05-2025 13:18
Dat klinkt rechtvaardig, maar is een wat te simpele voorstelling van zaken. Kijk naar de landonteigening in Zimbabwe.

Je hebt daarbij een goed systeem nodig voor een redelijke verdeling, het behouden van de bedrijvigheid en het vermijden van corruptie. Zuid-Afrika is een ontzettend corrupt land. In Zimbabwe leidde oa de corruptie ertoe dat boeren met geweld van goed functionerende boerderijen zijn verdreven, die vervolgens aan vriendjes van de regering zijn gegeven. Die mensen konden en wilden dat boerenbedrijf helemaal niet goed laten functioneren. Die bedrijven zijn kapot gegaan met als gevolg hongersnood in Zimbabwe.

Nu zal Zuid-Afrika in heel wat opzichten anders zijn dan Zimbabwe maar het laat wel zien dat het ietsje gecompliceerder is dan "witte boeren eruit, zwarte boeren erin".
Goede post.

Ik kom dit tegen (van iemand die gepromoveerd is op onteigening in Zuid-Afrika):

"Wat in het Zuid-Afrikaanse debat over grondonteigening over het hoofd wordt gezien is dat de kansen voor de niet-blanke meerderheid om welvaart te creëren en blanke privileges te verminderen bepaald niet in de landbouw liggen. Zelfs in de commerciële landbouw zijn de marges dun; zonder goedkope landarbeiders zou het boeren in Zuid-Afrika doorgaans niet winstgevend zijn. Veel betere kansen voor niet-blanke jongeren bieden moderne farmaceutische en IT-bedrijven, toeristisch management en de advisering van bedrijven op bedrijfskundig, fiscaal en juridisch vlak. De ANC-regering is echter in de afgelopen 24 jaar niet erin geslaagd om de meerderheid van niet-blanke jongeren de benodigde begeleiding en scholing te geven. Dit falen maakt dat de gevolgen van de Apartheid nog steeds de kansen bepalen van de meerderheid van niet-blanke jongeren. Kortom: de emotionele grondkwestie leidt de aandacht af van gelijkheid en echte empowerment."

Dit is een complex onderwerp. Dat Musk en Trump ermee aan de haal gaan maakt nog niet dat het allemaal eenvoudig ligt in Zuid-Afrika.

https://www.rug.nl/rechten/recht-en-sam ... 19-12-2018
paradise wijzigde dit bericht op 15-05-2025 13:34
0.50% gewijzigd
Ginevra schreef:
15-05-2025 13:18

Klopt dan ben ik met je eens. De Zimbabwaanse regering biedt nu zelfs het land terug aan, aan de verlaagde boeren. Weliswaar onder druk van Amerika, maar ook met de reden dat die boerenbedrijven niet meer functioneerden.

https://www.ad.nl/buitenland/zimbabwe-b ... ~aa46957a/

En wil je het land teruggeven aan de Zuid-Afrikaanse bevolking, hoe ga je dat opdelen dan? En wat blijft er dan over van die bedrijven, en de voedselproductie?

Afgelopen januari is de Expropriation Act aangenomen waarbij het mogelijk is om land te onteigenen zonder compensatie, echter alleen in een paar specifieke gevallen. (Land niet in gebruik, verlaten land, land verworven met overheidssteun). Dus de soep wordt niet zo heet gegeten. Maar het is natuurlijk wel een voedingsbron voor rechts populisme, die hier weer een slaatje uit willen slaan.
MrsM schreef:
15-05-2025 13:33
Maar het is natuurlijk wel een voedingsbron voor rechts populisme, die hier weer een slaatje uit willen slaan.

Ik denk dat het hele onderwerp een voedingsbron is voor populisme aan alle kanten. Het is evengoed populistisch om te suggereren dat de zwarte armoede wel opgelost en rechtgetrokken wordt als we "gewoon het land afpakken van de witten en teruggeven aan de zwarten".

Niet rechts of links of zwart of wit is hier het probleem, maar het populisme dat denkt in simpele oplossingen en hullie tegen zullie.
Ginevra schreef:
15-05-2025 13:40
Ik denk dat het hele onderwerp een voedingsbron is voor populisme aan alle kanten. Het is evengoed populistisch om te suggereren dat de zwarte armoede wel opgelost en rechtgetrokken wordt als we "gewoon het land afpakken van de witten en teruggeven aan de zwarten".

Niet rechts of links of zwart of wit is hier het probleem, maar het populisme dat denkt in simpele oplossingen en hullie tegen zullie.

Ja dat klopt. Het is niet alleen Trump die met zijn populisme de rechtse kiezers hiermee trekt, of conservatieve kiezers. Maar ook zo'n Malema, die eigenlijk oproept tot een opstand waarbij hij geweld tegen witte Afrikaners niet zal schuwen.

Wat ik ook een beetje eng vind, is dat door mensen zoals zij, maar eigenlijk alle populisten, het racisme eerder toeneemt dan afneemt. Ik schrik behoorlijk van opmerkingen op bijvoorbeeld X en Tiktok, van zowel witte als zwarte mensen. Maar misschien ben ik te naïef geweest, en heb ik me teveel bezig gehouden met binnenlandse zaken en ook wel Israël/Gaza, om deze nog steeds bestaande problematiek tussen witte en zwarte mensen te zien.
MrsM schreef:
15-05-2025 14:01
Maar misschien ben ik te naïef geweest, en heb ik me teveel bezig gehouden met binnenlandse zaken en ook wel Israël/Gaza, om deze nog steeds bestaande problematiek tussen witte en zwarte mensen te zien.
In Zuid-Afrika speelt ook racisme tussen zwarte mensen en andere zwarte mensen of zwarte mensen en getinte mensen een steeds grotere rol.

Geweld tegen mensen die uit andere delen van Afrika komen om werk te zoeken in Zuid-Afrika worden ook vermoord.
Paradise schreef:
15-05-2025 14:14
In Zuid-Afrika speelt ook racisme tussen zwarte mensen en andere zwarte mensen of zwarte mensen en getinte mensen een steeds grotere rol.

Geweld tegen mensen die uit andere delen van Afrika komen om werk te zoeken in Zuid-Afrika worden ook vermoord.

En het stomme is, ik ben er geweest zo'n 15 jaar geleden. Heb een rondreis van een maand gedaan, ben ook in Zimbabwe geweest toen. En ik heb de townships gezien, de musea omtrent Apartheid, de omheinde woongemeenschappen... natuurlijk zie je maar een klein deel en alleen datgene wat ze je willen laten zien, want de echt gevaarlijke plaatsen daar kom je als toerist natuurlijk niet.

Het heeft me toen in ieder geval erg aangegrepen, het contrast tussen arm en rijk in Kaapstad, de waarschuwingen die we kregen in Johannesburg, en die moesten we echt ter harte nemen.

Het is naast dat het een fantastisch land is, ook een land wat heel veel moorden kent en criminaliteit.
MrsM schreef:
15-05-2025 14:24
En het stomme is, ik ben er geweest zo'n 15 jaar geleden. Heb een rondreis van een maand gedaan, ben ook in Zimbabwe geweest toen. En ik heb de townships gezien, de musea omtrent Apartheid, de omheinde woongemeenschappen... natuurlijk zie je maar een klein deel en alleen datgene wat ze je willen laten zien, want de echt gevaarlijke plaatsen daar kom je als toerist natuurlijk niet.

Het heeft me toen in ieder geval erg aangegrepen, het contrast tussen arm en rijk in Kaapstad, de waarschuwingen die we kregen in Johannesburg, en die moesten we echt ter harte nemen.

Het is naast dat het een fantastisch land is, ook een land wat heel veel moorden kent en criminaliteit.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben er ook geweest rond die tijd en heb diezelfde indruk.

Het is tragisch dat Zuid-Afrika nooit echt een goede kant is opgegaan na het eind van de Apartheid.

We dachten toen in het Westen dat het allemaal eindelijk goed zou gaan komen op de wereld. Rusland eindelijk een normaal land, Geen racisme meer in Zuid-Afrika. Het is allemaal anders gelopen.
Het gaat niet alleen om landonteigening of die oproep van Melema.

Zuid-Afrika voert al bijna 20 jaar een voorkeursbeleid uit waardoor de witte Afrikaner buitenspel worden gezet. Bedrijven moeten de voorkeur geven aan zwarten. Ze hebben daar zelfs quota voor. Ben je niet zwart genoeg, dan krijg je bijvoorbeeld geen overheidsopdrachten meer.

Ik begrijp ergens wel dat de witte Afrikaner als vluchteling kan worden gezien. Er is geen toekomst voor die mensen in dat land.
Safrat schreef:
15-05-2025 14:31
Het gaat niet alleen om landonteigening of die oproep van Melema.

Zuid-Afrika voert al bijna 20 jaar een voorkeursbeleid uit waardoor de witte Afrikaner buitenspel worden gezet. Bedrijven moeten de voorkeur geven aan zwarten. Ze hebben daar zelfs quota voor. Ben je niet zwart genoeg, dan krijg je bijvoorbeeld geen overheidsopdrachten meer.

Ik begrijp ergens wel dat de witte Afrikaner als vluchteling kan worden gezien. Er is geen toekomst voor die mensen in dat land.

Dat klopt, na de Apartheid zijn er maatregelen doorgevoerd die meer gelijkheid zouden moeten geven aan zwarte mensen tov witte mensen.

Maar de cijfers omtrent werkeloosheid geven nog altijd aan dat witte mensen een betere positie hebben dan zwarte mensen. De werkeloosheid is onder witte mensen 7.9%, onder zwarte mensen 37.6%. Kleurlingen 23.3%.

Nu heb ik tijdens mijn bezoeken aan townships ook wel verhalen gehoord over de manier van leven en inkomensvergaring onder de zwarte bevolking, mannen die veelal niet werken maar waarvan de vrouwen het inkomen verzorgen en ook de zorg voor de kinderen op zich nemen en het huishouden. Dit omdat vrouwen makkelijker in bijvoorbeeld schoonmaakwerk werk konden vinden en er voor mannen domweg geen werk was. De traditionele rolverdeling ontbreekt dan ook veelal.

Niet dat de zwarte mensen hier natuurlijk helemaal zelf voor kiezen, het is allemaal een direct gevolg van het Apartheidsregime. Maar net zoals hierboven werd gezegd, had ik ook de hoop dat de situatie nu na 30 jaar wel verbeterd zou zijn. Maar corruptie en slecht bestuur icm met een gebrek aan complete hervormingen doordat er een meer ideologische strijd gaande was, heeft de situatie helemaal niet verbeterd. En het bestuur onder president Zuma heeft ze helemaal veel geld gekost door corruptie lees ik.

Als de leiders van een land zich meer bezig houden met vriendjespolitiek en ideologie, ipv het structureel aanpakken van problemen en veranderingen doorvoeren, dan kun je niet verwachten dat de burgers erop vooruit gaan.
Ik lees geïnteresseerd mee. Ik heb niet genoeg kennis 'm.b.t. Afrika, dus ik houd het bij het MO.
Zoals ik het zie bestaan het witte gedeelte uit 2 groepen. De witte hoogopgeleide stedelingen veelal van Engelse origine en de witte Afrikaner boer. Voor de laatste groep is per vrijwel direct geen toekomst meer in Zuid-Afrika, maar die zullen prima passen in landbouw staten van de VS. De eerste groep witten heeft geen vluchtelingenstatus, maar die zullen ook niet willen boeren in Idaho. Hoe het voor die mensen gaat aflopen zal de toekomst uitwijzen. Ik denk zelf niet zo goed. Uiteindelijk worden ze wel ingehaald door de zwarten door de maatregelen en educatie.

Verder denk ik dat corruptie er gewoon bij hoort. Het is onze witte bril die daar van alles van vindt.
Safrat schreef:
15-05-2025 18:35
Zoals ik het zie bestaan het witte gedeelte uit 2 groepen. De witte hoogopgeleide stedelingen veelal van Engelse origine en de witte Afrikaner boer. Voor de laatste groep is per vrijwel direct geen toekomst meer in Zuid-Afrika, maar die zullen prima passen in landbouw staten van de VS. De eerste groep witten heeft geen vluchtelingenstatus, maar die zullen ook niet willen boeren in Idaho. Hoe het voor die mensen gaat aflopen zal de toekomst uitwijzen. Ik denk zelf niet zo goed. Uiteindelijk worden ze wel ingehaald door de zwarten door de maatregelen en educatie.

Verder denk ik dat corruptie er gewoon bij hoort. Het is onze witte bril die daar van alles van vindt.

Nou ja de vraag is ook of ze überhaupt officieel erkend worden als vluchteling. Want zoals het nu is, geldt die term niet voor witte Afrikaners. Wie weet in de toekomst wel, ik hoop van niet natuurlijk.

Zou beter zijn wanneer de corruptie stopt en er een partij aan de macht komt die oog heeft voor veranderingen, voor hervormingen, zonder het verleden te gebruiken als reden om ideologische standpunten vast te houden. (Hoewel het natuurlijk begrijpelijk is dat meer dan 40 jaar Apartheid ook niet binnen 3 decennia vergeten wordt.)
Safrat schreef:
Tot op zekere hoogte.

Maar corruptie op grote en zware schaal heeft grote gevolgen. Dat gaat niet alleen maar over geld. Zo kampt Zuid-Afrika met een energie-crisis dankzij corruptie en hebben mensen weinig vertrouwen in de overheid en in de democratie. Door bijvoorbeeld corruptie bij de politie of doordat politici publiek geld in eigen zak steken. Of straffen ontlopen.

Democratie is ook een westers concept. Of mensenrechten.

Het land doet ook zaken met andere landen. Dit is nodig om de investeringen op peil te houden. Corrupte landen worden uiteindelijk afgerekend door financiele markten. Dat is slecht voor de bevolking.

Verder is Zuid-Afrika een land met instituten en wetenschappers die geen voorstander zijn van corruptie. Het is niet zo dat elke Zuid-Afrikaan die corruptie wel best vindt.
Safrat schreef:
Kennissen van ons die jaren in diverse landen in Afrika gewoond en gewerkt hebben, zeggen dat de culturele verschillen erg groot zijn. Het gaat niet alleen om wat wij als corruptie beschouwen. Het hele idee van privébezit of gezamenlijk bezit, van korte termijn en lange termijn etc is totaal anders. Waarom zou je investeren in een langetermijnproject als de kans groot is dat er over vijf jaar een heel ander regime is. Waarom zou je een onderwijssubsidie niet gebruiken voor je broer die nú medische hulp nodig heeft. Waarom zou je je vertrouwen stellen in een provinciebestuur als morgen een andere kolonel het voor het zeggen heeft.

Ik denk dat het niet eens zo belangrijk is wat nou wel en niet precies corrupt te noemen is, maar wel dat de systemen en instituties anders zijn dan wij verwachten en dat er een heleboel vertrouwen nodig is om te investeren in stabiele economische groei.
Onze democratie en onze economische systemen incl eigendomsrecht en verzekeringen en coöperaties en banken hebben wortels van eeuwen terug. Maar daarom durven mensen hier bedrijven op te bouwen voor de lange termijn. In een land waar morgen je grond onteigend kan zijn werkt dat anders en dus is “even herverdelen” geen oplossing die in vijf jaar geregeld is.
Ginevra schreef:
15-05-2025 21:25
Kennissen van ons die jaren in diverse landen in Afrika gewoond en gewerkt hebben, zeggen dat de culturele verschillen erg groot zijn. Het gaat niet alleen om wat wij als corruptie beschouwen. Het hele idee van privébezit of gezamenlijk bezit, van korte termijn en lange termijn etc is totaal anders. Waarom zou je investeren in een langetermijnproject als de kans groot is dat er over vijf jaar een heel ander regime is. Waarom zou je een onderwijssubsidie niet gebruiken voor je broer die nú medische hulp nodig heeft. Waarom zou je je vertrouwen stellen in een provinciebestuur als morgen een andere kolonel het voor het zeggen heeft.

Ik denk dat het niet eens zo belangrijk is wat nou wel en niet precies corrupt te noemen is, maar wel dat de systemen en instituties anders zijn dan wij verwachten en dat er een heleboel vertrouwen nodig is om te investeren in stabiele economische groei.
Onze democratie en onze economische systemen incl eigendomsrecht en verzekeringen en coöperaties en banken hebben wortels van eeuwen terug. Maar daarom durven mensen hier bedrijven op te bouwen voor de lange termijn. In een land waar morgen je grond onteigend kan zijn werkt dat anders en dus is “even herverdelen” geen oplossing die in vijf jaar geregeld is.
Dit is ook een eendimensionale voorstelling van zaken.

Ik ben veel in Afrika geweest en het is maar net afhankelijk waar je bent. De verschillen in Zuid-Afrika zijn groot. Het land is gedeeltelijk zoals jij dat omschrijft, maar anderzijds ook een moderne economie met moderne instituten, veel economische groei, een opkomende kenniseconomie. Het is by far de grootste economie van Afrika.
Een hoop mensen daar begrijpt eigendomsrechten en het concept van investering prima.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven