Geld lenen of niet

14-05-2025 21:15 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een dilemma.
Mijn vriendin heeft sinds een tijd een vriend die al vanaf het begin van hun relatie geld 'leent'. Hij heeft altijd smoesjes dat hij wel terug betaalt als hij weer geld heeft. Maar dat moment is nog niet gekomen. Inmiddels is het bedrag opgelopen in de duizenden euro's (voor zover ik weet). Zit vriendin aan de grond en heeft steeds geen geld om eten te kopen. Dus leent ze geld bij mij. Het gaat dan niet om grote bedragen en ze betaalt me wel terug als ze haar salaris weer gestort krijgt. Nu is mijn man boos op mij dat ik haar geld leen. Hij zegt dat ik dat niet moet doen omdat ik indirect die vent help. Wat ik niet wil want ik vind hem een eikel en ik wil niks liever dan dat ze bij hem weggaat. Maar dat doet ze niet want ze denkt nog steeds dat ie haar op een dag gaat terug betalen. Mijn man denkt dat ze er wel mee leert als ze echt geen eten meer kan kopen en dat ik het zo in stand hou. En ergens geef ik hem gelijk maar ik vind het ook zielig voor haar. Ik voel me een soort van klem zitten nu. En ik krijg het tot nu toe wel terug van haar dus zie ik dat niet als een groot probleem maar mijn man dus wel.
Als jij geen geld meer geeft, dan houdt het uitlenen van geld die zij zelf hard kan gebruiken ook op, want honger begrijpt iedereen. En waarschijnlijk is de klaploper snel vertrokken als er niets meer te halen valt. Zo help je haar en niet door eindeloos gaten op te vullen waarmee je de situatie in stand houdt.
Dropdrop schreef:
15-05-2025 09:43
Of is ze bang voor hem? Of bang voor de waarheid? Dat blijkt dat ze dom is geweest en hij zich helemaal niet in haar welzijn interesseert.

Je gaat haar niets leren door haar honger te laten lijden. Ik zou wel gesprekken met haar voeren over het feit dat haar vriend haar in een positie brengt dat ze geen eten kan kopen.

Ik zou haar niet laten vallen.

Vrouwen die zich in zo'n kwetsbare situatie laten brengen door een man, lopen gevaar om op nog veel meer manieren uitgebuit te gaan worden.

En laat je niet opjutten door je eigen man. Als hij zo zijn mening klaar heeft, waarom gaat hij niet zelf even een hartig woordje spreken met die vriend van haar? Zo makkelijk om het slachtoffer de schuld te geven! Bah.

Help haar dan echt. In plaats van haar nog verder de schaamte en ellende in te duwen.

Ik ben het hier zo mee eens. Liefde maakt helaas blind. En dat soort types kiezen de mensen uit die naïef zijn. Je helpt in mijn ogen niet die vriend maar je eigen vriendin om eten te kopen. Dat geld krijg je tot nu toe terug. Ik zou juist in zo’n situatie haar dichtbij willen houden. Mocht ze niet meer terug betalen dan kan je haar bij jou thuis uitnodigen. Het is al klote genoeg dat iemand haar zo misbruikt en zij dat nog niet kan of wil zien.
Pimpelmeesje87 schreef:
14-05-2025 23:27
Hangt denk ik ook een beetje af van het soort vriendschap dat je hebt. Je moet natuurlijk niet de rol van een hulpverlener op je nemen, maar ik vind dat als de situatie zich daarvoor leent dat je heus wel mag helpen. Als een vriendin zou zeggen 'nog 1x en ajuus' zou ik dat best hard vinden, zeker als je moeite hebt om eten te kopen. Alsof een vriendin je laat vallen. Maar goed, nogmaals, dat hangt van de vriendschap af wat passend is. Ik ben zelf niet zo van de zwart-wit oplossingen. Ik denk dat je meer bereikt met een brug slaan en een overgangsfase creëren.
Eens met wat je zegt hoor, ik zei dit als reactie op iemand die haar hulpverlenend te woord wil staan over hoe ze dit kan oplossen en een plan van aanpak kan maken. Daarvan zeg ik: daar zou ik niet aan beginnen, dán zou ik gewoon geen geld meer uitlenen ajuu doei.

Maar ik zou dus helemaal niet zo’n moeite hebben met het uitlenen van het geld als ze het elke x terugkrijgt. Ik zou er alleen dus geen (betweterig) hulpverlenersverhaal van maken, dat was m’n punt.

Ik vind het alleen wel een lastig verhaal, want ik begrijp de reacties ook die aangeven dat je haar eigenlijk helemaal niet helpt, want door haar geld te lenen kan ze nog meer geld uitlenen wat ze waarschijnlijk nooit meer terugkrijgt. Dan kan je daar mss zelfs beter mee stoppen, en haar gewoon af en toe laten mee eten.
nija wijzigde dit bericht op 15-05-2025 21:59
12.56% gewijzigd
Ik zou geen geld meer lenen, dat wordt je toch ook spuugzat op een gegeven moment?. Ik hou niet van lenen, heb een ander ook nooit om geld gevraagd.

En een vriendin die blijkbaar zo'n bord voor d'r kop heeft dat ze zich laat inpalmen door zo'n kerel zou mijn vriendin niet zijn.

Je kan haar de volgende keer vertellen dat dit de 8e? 9e? 10e of weet ik veel keer is dat ze geld bij jou komt vragen en of zij het normaal vind dat ze al volwassen vrouw iedere keer geld komt vragen om te eten, haar proberen in te laten zien dat het absurd is en ik zou proberen haar in te laten zien dat die vent niet deugt. Dan ben je m.i een goede vriendin, niet als je geld in een bodemloze put stopt.
iceteapeach schreef:
14-05-2025 23:38
Wat ziet je vriendin in deze klaploper?

Een keer iets lenen, prima. Heb ik ook gedaan met een vriendin en kwam altijd terug zonder dat zij er verder bij inschoot. Jouw vriendin schiet er wel bij in, blijkbaar nogal vaak en komt dan bij jou. Jij fungeert nu als pin-automaat. Als je je vriendin idd wil blijven steunen (ergens ook begrijpelijk, zou mijn vriendin ook niet zomaar laten vallen) dan doe je dat met laten komen eten bijv. Of een keer letterlijk een factuur te betalen (dus zelf rechtstreeks overmaken).

Of, maar dat is mss niet de optie waar jij of je vriendin aan denkt/of wil: met haar en haar vriend om de tafel en vertellen hoe de situatie is. Vertellen aan haar vriend dat zijn vriendin (jouw vriendin dus) van jou geld leent om hem te onderhouden want daar komt het wel op neer nl.
En dan? Naast dat het nogal hulpverlenerig overkomt, lijkt het me weinig constructief. Je zit met twee mensen waarvan één er schijnbaar nog niet aan toe is om deze ongezonde dynamiek te verbreken en één sowieso niet echt deugt. Nogal ambitieus om te denken dat een bemoeiierige vriendin daar verandering in kan brengen.
dianaf schreef:
15-05-2025 09:37
Dit. Het is geen nood en het is ook niet incidenteel.

Want in plaats van dat zij zelf verstandige beslissingen gaat nemen, gebruikt ze jou als vangnet. Haar vriend maakt misbruik van haar, maar op haar buurt misbruikt ze jou en jullie vriendschap ook hè. Want het is natuurlijk lekker makkelijk dat jij wel weer geld schuift omdat zij geen Nee kan zeggen, want vriendschap en ze het is natuurlijk heel sneu voor haar.

En dat zou ik gewoon niet oké vinden.
Ja dit vind ik ergens ook. Ik vind het zielig maar het irriteert me ook. En ze leent alleen maar doordat ze haar vriend geld geeft. Daarvoor vroeg ze nooit wat. Ik zie die vent nooit want spreek alleen met haar af en ik zit er helemaal niet op te wachten om hem tegen te komen. Ik vertrouw hem helemaal niet.
Liefde maakt blind, dat kan zijn. Maar daar hoef ik niet in meegezogen te worden. Als je me vertelt dat die gozer steeds geld van je leent, dan vorm ik daar een mening over. Wil je dat niet, dan hou je het voor je.

En iemand kiest ervoor om de langere vriendschappen op het spel te zetten door gedoe met geld lenen. Daar heb ik gewoon geen zin in. Daar ben ik inderdaad best hard in. Dan leen je dat geld maar van je moeder ofzo.

Ik zeg ook eerlijk, ik kan me heel moeilijk inleven in zo’n situatie die vriendin voor zichzelf creëert. Dit zijn gewoon dingen die mij niet snel zullen overkomen. Ik zal zelf in een prille relatie echt geen geld uitlenen aan een of andere klaploper.

Ze moet haar verlies nemen, er een eind aan breien en accepteren dat ze dat geld definitief kwijt is, en dat het alleen maar meer wordt zolang ze met hem om blijft gaan. Maar dat zal ze niet doen.
Ik heb voor mezelf de regel dat ik mensen eenmalig best wat wil lenen (vaak is het dan gewoon geven, dat geeft iedereen rust en beperkt schade), maar niet structureel. Dan draag je inderdaad bij aan het probleem. Dat betekent niet dat ik vriendin laat zitten, ik wil graag met haar meedenken en helpen aan een structurele oplossing.
Vergeetmenietje70 schreef:
15-05-2025 22:53
Ja dit vind ik ergens ook. Ik vind het zielig maar het irriteert me ook. En ze leent alleen maar doordat ze haar vriend geld geeft. Daarvoor vroeg ze nooit wat. Ik zie die vent nooit want spreek alleen met haar af en ik zit er helemaal niet op te wachten om hem tegen te komen. Ik vertrouw hem helemaal niet.
Dit kun je heel goed aan haar zeggen.
En je kunt haar aanraden om hem geen geld meer te lenen, dat er nu eerst wat terug moet komen.
En druk haar op het hart om niet haar vakantiegeld aan hem te 'lenen'.
Juist als hij misschien vakantiegeld krijgt, dat hij háár zijn vakantiegeld geeft ter terugbetaling.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Even los van het hele verhaal, wat wil jij? Je hebt haar nu een paar keer geld geleend, je kreeg het weer terug. Los van alle principes, normen, waarden en meningen, wil jij haar nog steeds geld lenen?
Ja is ja en nee is nee hè?
.
Vergeetmenietje70 schreef:
15-05-2025 22:53
Dat is toch raar. Juist als je hem niet vertrouwt moet je hem toch leren kennen?

Dan heb je tenminste een basis voor een gesprek met haar.
Ik zou - voordat ze weer komt lenen - vertellen dat je geen Boerenleenbank meer wilt zijn. Dan kan ze daar - als er weer geld van haar gevraagd wordt - rekening mee houden. Of niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dropdrop schreef:
16-05-2025 12:37
Dat is toch raar. Juist als je hem niet vertrouwt moet je hem toch leren kennen?

Waarom zou to nu ook nog moeite moeten doen om hem te leren kennen? Sommige mensen kun je maar beter ver weg van blijven.
Is dit een vriendschap die er alleen in bestaat dat jij haar steeds helpt bij haar problemen en drama's of is er verder nog een reden om bevriend te zijn met haar?
Dropdrop schreef:

Maar je bent toch iemands moeder niet, dat je een oogje in het zeil moet houden?
Rooss4.0 schreef:
16-05-2025 12:31
Even los van het hele verhaal, wat wil jij? Je hebt haar nu een paar keer geld geleend, je kreeg het weer terug. Los van alle principes, normen, waarden en meningen, wil jij haar nog steeds geld lenen?
Ja is ja en nee is nee hè?
Nou, als het TO irriteert, dan is het niet goed. Dat kan op den duur alleen maar escaleren.
Dropdrop schreef:

Waarom? TS heeft met haar vriendin te schaften en die zit nu flink in de knoei door die vriend. Of ze heeft die vriend omdat ze in de knoei zit.

In elk geval weet TS genoeg over vriend: namelijk dat hij niet goed is voor vriendin.
Dropdrop schreef:

Ik voel daar geen behoefte toe voor wat ik van hem gezien heb en weet. Ik denk ook zo maar dat dit iets voor onze vriendschap gaat betekenen als dit zo langer doorgaat...ik irriteer me mateloos aan hem maar inmiddels ook aan haar doordat ze bij hem blijft en allerlei problemen erdoor krijgt. Maar ja ik vind het ook lastig om haar te laten vallen. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Met man een goed gesprek gehad en wij zijn oke samen dus dat is voor mij het allerbelangrijkste.
Anders misschien daarover eerlijk zijn. Vriendin, ik vind het niet fijn om binnen vriendschappen geld uit te lenen, en het maakt dat ik toch ga oordelen over ander vlakken in je leven en dat wil ik niet, want daar ga ik niet over. Dus je zult wat betreft geld lenen bij iemand anders moeten zijn, want ik wil niet dat dit onze vriendschap gaat beïnvloeden.
Ik vind het heel lief van dat je vriendin helpt met geld lenen en zo komen ze er ook wel op uit dus ik hoop dat je man wel bij draait
pina schreef:
16-05-2025 22:21
Anders misschien daarover eerlijk zijn. Vriendin, ik vind het niet fijn om binnen vriendschappen geld uit te lenen, en het maakt dat ik toch ga oordelen over ander vlakken in je leven en dat wil ik niet, want daar ga ik niet over. Dus je zult wat betreft geld lenen bij iemand anders moeten zijn, want ik wil niet dat dit onze vriendschap gaat beïnvloeden.

Zoiets zou ik ook doen. Als het je zo irriteert dan staat het jullie vriendschap al in de weg. En stoppen met geld lenen hoeft niet te betekenen dat je haar laat vallen.

Ik zou wel proberen haar dichtbij te houden, juist gezien de situatie. Al hangt wat je wil investeren (dan bedoel ik niet qua geld) wel af van hoe belangrijk deze vriendschap is voor je, TO. Kun je dat bij jezelf nagaan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven