Hoe krijg jij je hoofd stil?

15-05-2025 21:40 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik (na bijna 43 jaar) mezelf enorm bewust ben van het feit dat ik een binnenvetter ben en veel in mijn hoofd zit. Ik kan me druk maken om alles en z’n moeder.

Deze spanning zoekt dan ook zijn weg in mijn lijf. Allemaal geen ramp want daar boek ik dan een hele fijne massage voor.

Ik geniet daar volop van maar ik ben enorm slecht in mijn hoofd een soort van stil krijgen. Zodra ik daar lig en mijn lijf ontspant staat mijn hoofd aan.

Laatst heb ik een head-spa behandeling gehad samen met mijn vriendin en die zei: “ohh heerlijk hè, echt even helemaal uit staan. Ik zone dan helemaal uit en ben echt even weg”
In mijn hoofd gingen 300 onderwerpen voorbij. Van werk tot aan nou noem het maar.

Kan jij je hoofd een soort van uitzetten? En heb je dat altijd gekund of heb je jezelf dat aangeleerd? En hoe dan? Of kan je het alleen bij A en niet bij B…

Help mij aan totale ontspanning 😬
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn hoofd staat nooit stil, wat helpt:

Fysiek bezig zijn met domme dingen, afwassen, in de tuin werken, wandelen.
Wat zeker niet helpt is op schermpjes zitten...zeker niet na 16 uur.
Ban al je schermen uit je leven.
Lopen fietsen zwemmen dansen knuffelen
Ik ben gaan boksen. Een uur lang niet denken en daarna is mijn hoofd een stuk rustiger.
Decrypting life one day at the time
Yin yoga werkt bij mij absoluut niet. Dan denk ik alleen maar: wanneer is de tijd om en kan ik weer in een normale houding staan.

Wat bij mij ook werkt is winkelen. Nu houd ik daar niet echt van en ik doe het niet vaak, maar ik werk wel dat door alles wat ik zie en hoor, niet meer zo aan het nadenken ben.

Langzaam in- en uitademen en daarbij tellen werkt ook bij mij.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Mijn hoofd uitzetten? Niet. Nooit. Ik zou daar ook diep ongelukkig van worden.

Waarom denk je dat dat totale ontspanning is?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Bedoel je gedachtes of echt piekeren? Ik pieker momenteel erg veel en probeer nu geleide meditaties. Hierdoor luister je naar de muziek of persoon waardoor je wat minder afdwaalt. Via Spotify te vinden. Je kunt je hoofd wat sturen.

Aan mezelf merk ik nu ik in een lastige periode zit dat juist vinyasa/ashtanga yoga helpt. Je bent bezig met houdingen en daardoor niet in je hoofd. Elke andere sport kan ook helpen. Ik zie veel yin yoga benoemd, maar juist hier merk ik zelf dat ik wel in mijn hoofd zit. Juist omdat je minder beweegt (afleiding hebt)

Ook kan het helpen dingen op te schrijven. Komt er een gedachte, kan ik hier iets aan doen? Nee. Schrijf dat op.
Ik heb wel altijd gedachten denk ik, maar ik ben absoluut geen piekeraar en maak me zelden zorgen om iets. Ik lig ook nooit wakker van spanning en stress. Sterker nog, vroeger ging ik vaak maar slapen om even ergens niet mee bezig te hoeven zijn. Ik heb heel veel geslapen in plaats van te leren in mijn examentijd, bijvoorbeeld.

Maar ik heb wel een enigszins fatalistische inslag en denk al snel: ach, wat gebeurt, gebeurt, ik heb er geen controle over. Ik ben dus ook helemaal niet iemand die zich tot in de puntjes voorbereidt voor dingen, ik houd niet van plannen en vooraf lang nadenken over dingen, of dat nu een vakantie is, of een projectplan. Alles loopt toch wel weer anders, denk ik dan, waarom zou ik allerlei scenario’s uitstippelen. Ik zal ook nooit in januari een vakantie voor juli plannen en voorpret heb ik ook zelden.
Solomio schreef:
16-05-2025 07:08
Mijn hoofd uitzetten? Niet. Nooit. Ik zou daar ook diep ongelukkig van worden.

Waarom denk je dat dat totale ontspanning is?
Omdat dat gewoon zo is, gewoon fysiek bewezen dat dat gezond is.
dat lukt me niet
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Rooss4.0 schreef:
15-05-2025 23:25

Ben je op zoek naar volledig vrij zijn van gedachten of wil je bepaalde piekers stopzetten? Dat tweede is wel een soort van te leren denk ik maar dat eerste lijkt me lastig. Je hersenen zijn gemaakt om na te denken.
Dit... het hoeft niet vrij te zijn van gedachtes.. dat gaat denk ik ook niet.. maar continu de 3 miljoen dingen die op mijn werk nog moeten, de zorgen om de gezondheid van mijn zoon....zorgen om allerlei andere prive zaken die spelen. etc etc.. ik word er soms echt gek van...

Gisteren een massage en dan probeer ik me echt te focussen op haar handen.. omdat ik anders in mijn hoofd twee zaken van mijn werk aan het voorbereiden ben, me af vraag of ik de medicatie van mijn zoon wel goed besteld heb.. ik toch niet ergens een steekje heb laten vallen in dit of dat.. etc.. en dat is best vermoeiend
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Tafelkleed schreef:
16-05-2025 08:44
Omdat dat gewoon zo is, gewoon fysiek bewezen dat dat gezond is.
Ik denk dat het onmogelijk is om je hoofd stil te krijgen, dus ik denk helemaal niet dat dat bewezen kan worden.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik denk dat het niet zozeer de gedachten zijn die je moet proberen uit te zetten maar dat je jezelf niet teveel verplichtingen op moet willen leggen. Dus die dingen waar jij over ligt te piekeren/na te denken wat proberen los te trekken. Daar hoef/moet je niks mee. Dat komt wel. Ooit een keer. En het komt ook wel op een bepaalde manier weer goed.

Als het je bijvoorbeeld uit je slaap houdt, iets van je werk of een voorval met een vriendin of iets wat er kapot is aan de auto en je dat nog moet regelen, dan niet daar aan gaan denken, want daar kun je toch pas de volgende ochtend wat mee.
Wat voor mij het beste werkt is een boek lezen. Liefst een goed boek :-D Dan word ik volledig in beslag genomen door het verhaal en denk ik verder aan niks, raak ik in een soort hyperfocus en vergeet ik mezelf.

Van yin yoga word ik opstandig omdat er steeds bezwerend wordt gezegd dat ik nergens aan moet denken. Hoe?! Ik denk áltijd aan iets, maar het voordeel van lezen is dat mijn gedachten door het verhaal worden gestuurd en het echte leven (inclusief de zorgen en problemen) even verdwijnt.
biol schreef:
16-05-2025 09:07
Dit... het hoeft niet vrij te zijn van gedachtes.. dat gaat denk ik ook niet.. maar continu de 3 miljoen dingen die op mijn werk nog moeten, de zorgen om de gezondheid van mijn zoon....zorgen om allerlei andere prive zaken die spelen. etc etc.. ik word er soms echt gek van...

Gisteren een massage en dan probeer ik me echt te focussen op haar handen.. omdat ik anders in mijn hoofd twee zaken van mijn werk aan het voorbereiden ben, me af vraag of ik de medicatie van mijn zoon wel goed besteld heb.. ik toch niet ergens een steekje heb laten vallen in dit of dat.. etc.. en dat is best vermoeiend
Dit is precies wat ik heb aangepakt.
Ik was constant op mijn hoede of ik alles wel goed had gedaan, omdat ik in mijn jeugd anders daar alleen maar voor op mijn kop kreeg, zonder dat ik daarna geholpen werd om het te kunnen oplossen. Ik moest dus álles voor zijn, tot aan de meest onwaarschijnlijke scenario's aan toe.
Dit gaat volgens mij om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in de ander en vertrouwen dat je het opgelost kan hebben als je inderdaad een steekje hebt laten vallen, zonder dat je dat steekje van tevoren al op 384736 manieren hebt zitten bekijken van tevoren.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Ik kon vroeger heel intens malen en de hele dag in mijn hoofd bezig zijn met al die gedachten. Ik kan gelukkig zeggen dat het minder is. Want dat er (bijna) altijd gedachten zijn, vind ik niet zo'n probleem. Het gaat er meer om of ik aan het malen ben. Dat maakt het zwaar: zorgen, piekeren, stress van hebben, ongelukkig van worden. Dat heeft imo meer te maken met minder zwaar tillen aan gedachten en dat heb ik geleerd, maar heb er wel jarenlange intensieve therapie voor gevolgd. Of althans, het gepieker en gemaal was nooit mijn reden, maar uiteraard krijg je andere copingsmechanismen en manieren van denken aangeleerd, die daar ook invloed op hebben.
Ik kan nu vaker mijn schouders ergens over optrekken en denken, tja, tis wat het is. En dan veel makkelijker loslaten. Of mijn verwachtingen managen, waardoor er ook veel minder frustratie ontstaat omdat mensen niet aan mijn verwachtingen voldoen, wat dan weer leidde tot piekeren, hoe ermee om te gaan, wat te zeggen, etc.

Dus als ik het zo mag opsommen: accepteer dat je hoofd zich vult met gedachten. En kijk of je jouw manier van denken kunt veranderen. Mindfulness, therapie om starre denkpatronen te onderzoeken. Beetje die hoek. Het zijn jouw verwachtingen van jezelf en de wereld die jouw denken zwaar maakt, niet het denken an sich. Als jij losser kunt leren worden, veranderen je soort gedachten langzaam mee. Maar dat gebeurt niet van vandaag op morgen.
Doreia* schreef:
16-05-2025 09:57
Ik was constant op mijn hoede of ik alles wel goed had gedaan, omdat ik in mijn jeugd anders daar alleen maar voor op mijn kop kreeg, zonder dat ik daarna geholpen werd om het te kunnen oplossen. Ik moest dus álles voor zijn, tot aan de meest onwaarschijnlijke scenario's aan toe.
Dit gaat volgens mij om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in de ander en vertrouwen dat je het opgelost kan hebben als je inderdaad een steekje hebt laten vallen, zonder dat je dat steekje van tevoren al op 384736 manieren hebt zitten bekijken van tevoren.
Interessant. Ik heb inderdaad heel erg de “ach, komt wel goed”-mentaliteit van mijn vader overgenomen. Ik zie mezelf niet als een enorme positivo of optimist, maar ik denk inderdaad wel altijd dat alles wel goed komt. Misschien dus toch erg veilig opgegroeid. Ik vind het ook nooit erg als dingen niet goed gaan.

Mijn moeder is wel een beetje een stresskip, ook over dingen die niet haar probleem zijn. Bijvoorbeeld dat een broer zijn baan verloor en een aantal maanden zonder werk zat. Daar lag zíj dan van wakker. De werkloze zelf niet ;)
biol schreef:
16-05-2025 09:07
Wat vervelend. Maar nog vervelender is het dat je zoveel zaken in je leven hebt om je zorgen over te maken.

Ik weet niet of het werkt maar ik heb wel eens gehoord dat psychologen "piekertijd" aanraden. Je mag bv 2 keer per dag een kwartier piekeren en dat ga je dan heel bewust doen. Daarna stop je met piekeren en elke gedachte die die kant op gaat duw je mild maar resoluut aan de kant, piekeren mag vanavond om 8 uur weer, ik noem maar wat.
Het schijnt dat je op die manier eea kunt resetten.

De zaken die jij noemt, kinderdingen enzo die spelen in mijn leven ook wel maar dat zijn allemaal programmaatjes die op de achtergrond draaien, zoals mijn zoon dat zou noemen "idle games". Mijn hoofd is zich er op een bepaalde manier wel bewust van maar ik heb er geen last van omdat het meestal niet naar de voorgrond dringt.
Een dooddoener, ik kan er toch niet zoveel aan veranderen dus die piekers lossen niks op.
Die zaken op je werk, kun je daar iets mee?
.
Doreia* schreef:
16-05-2025 09:57
Biol, ik weet niet of je ook wat hebt aan herkenning. Maar mijn hoofd blijft ook malen over alles wat ik nog moet doen of ik niet iets ben vergeten.

En dan lees ik Doreia haar uitleg en dan denk "ja maar hoe dan?" Want er zijn best wel veel dingen in mijn leven zo belangrijk dat ik het echt niet mag vergeten, bijvoorbeeld idd medicijnen op tijd bestellen.
martje55 schreef:
16-05-2025 10:22
En dan lees ik Doreia haar uitleg en dan denk "ja maar hoe dan?" Want er zijn best wel veel dingen in mijn leven zo belangrijk dat ik het echt niet mag vergeten, bijvoorbeeld idd medicijnen op tijd bestellen.
Mijn oma zaliger zei al "wie zn gemak niet zoekt is lui". Dingen als medicijnen bestellen, daar heb je apps voor of reminders op je agenda, dat hoeft toch geen piekerpunt te zijn?

Het klinkt moeilijk, vertrouwen hebben in... maar eigenlijk is het helemaal niet zo lastig.
Als je kijkt naar je leven tot nu toe, hoeveel heb je dan gepiekerd? En hoeveel kwam gewoon op zijn pootjes terecht?

Ik heb me helemaal kapot gepiekerd over geld, ooit en het kwam allemaal goed. Over relaties heb ik me ook de tandjes gepiekerd. En het kwam allemaal goed, kinderen net zo. En soms is "goed komen" niet helemaal wat jij voor ogen had en dat mag ook.
Het is een kwestie van omdenken, de knop omzetten. En dat mag je mild oefenen.
.
Martje,
De dingen die je 'echt niet' mag vergeten, kun je op een kalender schrijven of in je telefoon. Of je kijkt of je het al ver van tevoren kan bestellen.
Kijk hoe je kan voorkomen dat het een 'open tabblad' in je hoofd blijft en dat je het ergens kan parkeren zonder dat je er op de meest gekke momenten aan denkt.

En bedenk: IS het al eens gebeurd dat je het bent vergeten? En áls het eens is gebeurd, hoe is het toen opgelost? Want vast dat ze bij de apotheek daar al iets voor ingecalculeerd hebben.

Kijk dus hoe je de angst voor vergeten of de angst voor fouten maken en 'wat er dán gebeurt oei oei oei' kan tackelen. Hoe je de over-verantwoordelijkheid kunt beteugelen.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
martje55 schreef:
16-05-2025 10:22
Maar heb jij daar dan stress van of is het gewoon een reminder die je net zo goed in je agenda of telefoon kunt zetten? Als je je constant zorgen maakt dat je iets vergeet en die gedachten zijn dusdanis belastend dat je er last van hebt, is mijn oplossing: meteen doen OF in mijn agenda zetten en loslaten. Het heeft weinig zin om te malen over iets waar je actie op moet uitzetten, niet doet en er vervolgens maar mee bezig blijven. En leren keuzes maken, dat helpt ook.

Maar goed, dat zijn dingen die ik allemaal heb geleerd in therapie die ook indirect bijdragen aan de piekerload. Als je geen keuzes kunt maken, overal verantwoordelijk over voelt, de lat dan ook nog eens heel hoog hebt liggen en misschien een beetje pessimistisch bent en in alle gevolgen het ergste scenario bedenkt, dan zijn dezelfde gedachten (X doen vóór datum Y) voor de ene persoon een loeizware last, terwijl de ander het af en toe in het hoofd oppopt als een ohja niet vergeten en weer door.
De last zit 'm in hoe je naar dingen kijkt. En dat is dan echt het onderzoeken waard. Hoe kun je jouw manier van kijken (en interpreteren) naar de wereld veranderen. Dáár zit je winst. Niet in het tegengaan van gedachten (hoewel piekertijd op zich ook z'n nut heeft, maar als je gedachten niet mee veranderen, blijft het sluimeren).
Solomio schreef:
16-05-2025 09:14
Ik denk dat het onmogelijk is om je hoofd stil te krijgen, dus ik denk helemaal niet dat dat bewezen kan worden.
Dat kan zeker wel.
Olanzapine ;-)
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Of ik mijn hoofd stil krijg:
Nee.
Ik verwerk veel in de nacht. En bij slaat t ook mn lijf, gister gelukkig niet. Maar dan is er wel weer wat anders.
Zo probeert ik 1x per maand/ 1,5 per maand een dag sauna te gaan, en oh wat heerlijk weg, geen telefoon niks.
En dan thuis is mn hoofd weer vol.

Mijn vriend kan dus heel goed zn hoofd los laten, dmw yoga mindfullness gewoon ontspannen.

Lopen doe ik wel een paar keer per dag, en zijn het mini stapjes als mn spieren/ gewrichten zeer doen.
Veel mensen piekeren ook over dingen die al in het verleden liggen, of waar je niets meer aan kunt doen. Zat ik met een vriendin in het vliegtuig, was ze bang dat ze een bepaald item was vergeten. De hele vlucht was ze er mee bezig. Ik denk dan, we hangen nu in de lucht, je kunt er nu toch niets meer aan doen. Dat bekijken we straks wel weer. Ik zou dat dan prima van me af kunnen zetten. Zij niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven