Iemand woonachtig in Veendam
donderdag 15 mei 2025 om 06:09
Het wordt wat eentonig, mijn topics. Maar ja Viva heeft zoveel leden; wellicht vind ik net de speld in de hooiberg.
Topic-titel zegt het al: iemand hier die in Veendam woont?
Wij zijn nog steeds woningzoekend, kunnen vrij breed kijken (Assen t/m grens en Emmen t/m onderste deel provincie Groningen).
Veendam komt steeds vaker langs. Zijn er ook even gaan kijken (heeft wat ons betreft voor en nadelen), maar ben op zoek naar een inwoner die wat meer kwijt wil (kan in pb in het kader van privacy).
Topic-titel zegt het al: iemand hier die in Veendam woont?
Wij zijn nog steeds woningzoekend, kunnen vrij breed kijken (Assen t/m grens en Emmen t/m onderste deel provincie Groningen).
Veendam komt steeds vaker langs. Zijn er ook even gaan kijken (heeft wat ons betreft voor en nadelen), maar ben op zoek naar een inwoner die wat meer kwijt wil (kan in pb in het kader van privacy).
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
- Gandhi
vrijdag 16 mei 2025 om 12:02
Dat compleet nieuw voor mij, excuus!M3LL0N4 schreef: ↑16-05-2025 11:32De schade wordt in Veendam (weet niet of elke postcode daarvoor in aanmerking komt) zeker wel vergoed, inclusief de vergoeding voor de zonnepanelen. Op Funda staat bij de omschrijving meestal ook of de 10.000 waardevermeerdering of andere regelingen nog beschikbaar zijn voor die woning.
En Hoogezand kan ook nog. Die had je niet genoemd.
Hoogezand heb ik inderdaad vergeten. Sorry Hoogezand! Is wel iets verder van Duitsland natuurlijk.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:52
Met je eisen gaat het denk ik ook in het Noorden best lastig worden.Honolulu schreef: ↑16-05-2025 11:17@Nana_Mouskouri: dat het gen uniforme regio is, weet ik. Het enige uniforme dat ik echt zoek is natuur/groen om me heen/in de buurt (in welke vorm dan ook).
Wat betreft aardbevingsgebied: er was toch in 2021 in ieder geval een aardbeving.
En ja, scholen zijn erg belangrijk. Door achtergrond kind is ver/lang fietsen zoals hier gesuggereerd wordt als gebruikelijk, niet helemaal 1:1 toe te passen. Ik zoek dus echt een goede school op het goede niveau in de buurt. En die is er inderdaad in Veendam.
Klazienaveen wil ik wel, maar huisgenoot niet. Ter Apel willen we allebei niet.
@Craziestcatlady: het budget dat we hebben, is een stuk hoger dan het budget wat we willen besteden. Dat laatste is 300K. Voor een oppervlakte van ongeveer 125/130 m2 zou leuk zijn.
Bargeres is inderdaad afgevallen.
Wat we zoeken is simpel: leuk huis dat al zo goed als af is, we willen bewust niet mee doen aan de woninggekte. Het mag ruim, maar hoeft niet supergroot. Als het maar af is. Er natuur om ons heen is (in de breedste zin van het woord), en een goede school.
We zijn niet gebonden aan een specifieke stad, we hebben wel zo onze voorkeuren.
@Happy Peaches en @Craziestcatlady: Lange stukken fietsen is voor mijn kind helaas geen optie.
@NellieVermicelli: Ik hoef er niet zo nodig heen, want ik woon er al. Achterlaten wil ik ons huidige huurhuis, waar het een en ander aan zou moeten worden gedaan en niet veel aan wordt gedaan. De stad waar we nu wonen, bevalt me niet zo, ik wil meer natuur.
@Yellowpino: ook in Emmerhout. Bargeres is wel afgevallen. Emmen zeker nog niet, maar ik denk dat we het moeten treffen om met ons gewenste budget (we kunnen meer, maar we willen niet meer) en de gewenste oppervlakte in Emmen dan terecht te kunnen. Veel wijken vallen dan wel af, vrees ik.
@Joppie: Ik snap je angst. Gebeuren die bevingen vaak waar jij woont?
@Flipflop: Wat bedoel jij met hier? Is dat rond/in Veendam of wat hoger in Groningen?
@Renske: Dat lijkt me dus best lastig en een onrustig gevoel geven. En wat als je je huis wilt verkopen? Een huis kopen is leuk, maar je wilt het ook nog kunnen verkopen.
Wat zoek je precies qua school? (Er zijn soms ook wel scholen in kleinere kernen, soms wel alleen onderbouw, of bv alleen TL en voor bovenbouw havo/vwo moet je dan naar elders.)
Maar als je keuze wilt hebben uit meerdere scholen en niet ver wilt fietsen (wat is niet ver voor je? <5km?).
En zou bv bus nog een optie zijn voor je zoon?
Middelbare school is maar een paar jaar, dus dan mss een paar jaar bus abonnement incalculeren?
<300.000 en niets meer aan het huis hoeven doen is ook wel een lastige combi.
Zeker als je rond de 130m2 wilt.
Ik begrijp dat je graag aan de Duitse grens wilt wonen?
Waarom is dat? Daar over de grens is niet heel veel in de zin van grote steden.
Gaat het je om het boodschappen doen?
Dan kun je ook wat verder wonen en 1x per maand een uurtje er naar toe rijden?
vrijdag 16 mei 2025 om 13:15
Assen heeft ook scholengemeenschappen maar viel af meen ik?
Maar 3 ton, daar krijg je niet veel voor dat voldoet aan je eisen. Niet als de reisafstand naar school niet te groot kan zijn.
Je zou nog Westerbork en Beilen kunnen kijken. Met openbaar vervoer is Emmen goed te bereiken, Assen is 10 minuten met de trein en 20 met de bus maar als je dan in het groen wil zit je weer met het bedrag dat je wilt besteden én de afstand naar het openbaar vervoer is dan een probleem vaak.
In het groen en korte afstanden in combinatie met de eisen voor het huis en je budget, dat ligt ook hier in het noorden niet voor het oprapen.
Een aankoopmakelaar is idd een optie. Je betaalt ervoor maar het scheelt je veel gedoe. De aankomende bewoners van ons huis hadden er ook een, en zelfs voor ons was dat prettig.
Maar 3 ton, daar krijg je niet veel voor dat voldoet aan je eisen. Niet als de reisafstand naar school niet te groot kan zijn.
Je zou nog Westerbork en Beilen kunnen kijken. Met openbaar vervoer is Emmen goed te bereiken, Assen is 10 minuten met de trein en 20 met de bus maar als je dan in het groen wil zit je weer met het bedrag dat je wilt besteden én de afstand naar het openbaar vervoer is dan een probleem vaak.
In het groen en korte afstanden in combinatie met de eisen voor het huis en je budget, dat ligt ook hier in het noorden niet voor het oprapen.
Een aankoopmakelaar is idd een optie. Je betaalt ervoor maar het scheelt je veel gedoe. De aankomende bewoners van ons huis hadden er ook een, en zelfs voor ons was dat prettig.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 16-05-2025 13:57
34.88% gewijzigd
vrijdag 16 mei 2025 om 14:25
Wordt wel heel lastig met een passende school (wat dat ook moge zijn) op fietsafstand (nietnte ver, geen idee waar we aan moeten denken).noglangnietjarig schreef: ↑16-05-2025 14:14Honolulu![]()
Je zou ook in Duitsland kunnen gaan wonen, daar zijn de huizen aanzienlijk goedkoper!
vrijdag 16 mei 2025 om 14:33
De grens is langer dan dat toch?LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 14:29Vlak voor of over de grens zit je ook met behoorlijke afstand naar scholen. Naar bijna alles bijna, behalve de Marktkauf.
Zwartemeer, Hebelermeer, Nieuw-Schoonebeek, allemaal véél kilometers voordat je ook maar ergens bent.
vrijdag 16 mei 2025 om 14:52
Ja. Maar hoe lang die grens ook mag zijn, alles wat TO zoekt is niet ook maar een beetje in de buurt van die grens. Behalve de huizenprijzen wellicht.
En dan heb ik nog niet over de mentaliteit. De gemiddelde Drent schijnt onaardig te zijn en het achter de ellebogen te hebben las ik in TO’s topic over wonen in Borger, dit soort grensgemeenschappen kunnen ook behoorlijk apart zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 14:57
En waar bij de grens vind je precies wel een scholengemeenschap?
Ter Apel zit er in. Maar daar wilde TO niet wonen....
Ga je noordelijker zit je bij Bourtange, Bad Nieuweschans, weinig scholengemeenschappen.
vrijdag 16 mei 2025 om 14:59
Als dat je instelling is kun je er beter niet gaan wonen.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 14:52Ja. Maar hoe lang die grens ook mag zijn, alles wat TO zoekt is niet ook maar een beetje in de buurt van die grens. Behalve de huizenprijzen wellicht.
En dan heb ik nog niet over de mentaliteit. De gemiddelde Drent schijnt onaardig te zijn en het achter de ellebogen te hebben las ik in TO’s topic over wonen in Borger, dit soort grensgemeenschappen kunnen ook behoorlijk apart zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 15:04
Dat is niet mijn instelling. Maar die van iemand in dat Borger-topic die door al die onaardige Drenten gillend naar Groningen was vertrokken.Craziestcatlady schreef: ↑16-05-2025 14:59Als dat je instelling is kun je er beter niet gaan wonen.
vrijdag 16 mei 2025 om 15:06
Hopelijk niet naar het Westerkwartier want daar zijn de mensen zelfs nóg onaardiger.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 15:04Dat is niet mijn instelling. Maar die van iemand in dat Borger-topic die door al die onaardige Drenten gillend naar Groningen was vertrokken.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
vrijdag 16 mei 2025 om 15:13
Ik heb werkelijk geen idee. Over het algemeen ben ik de mening toegedaan dat onaardig zijn en het achter de ellebogen hebben vooral individuele trekjes zijn van mensen die je overal en nergens kunt tegengekomen en lang niet altijd aan groepen kunnen worden toegeschreven.
Al hebben mensen natuurlijk wel de neiging om gelijkgestemden op te zoeken.
vrijdag 16 mei 2025 om 15:22
Ik vind het wel een bijzondere conclusie.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 15:13Ik heb werkelijk geen idee. Over het algemeen ben ik de mening toegedaan dat onaardig zijn en het achter de ellebogen hebben vooral individuele trekjes zijn van mensen die je overal en nergens kunt tegengekomen en lang niet altijd aan groepen kunnen worden toegeschreven.
Niet van jou, maar van die ander.
De mensen die het achter de ellebogen hebben die ik ken in Drenthe, zijn van oorsprong geen Drenthen.
Ik denk wel dat de gemiddelde drenth wat meer kat uit de boom kijkerig is en dat dat mss wel eens gezien kan worden als achter de ellebogen?
vrijdag 16 mei 2025 om 15:24
En deze in Borger? Niet zo groot als je wilt, maar het heeft drie prima slaapkamers en meer dan voldoende bergruimte. Je zit daar lekker vrij, aan een autoluw hofje en het is ruim binnen je budget (zodat je nog wat geld over hebt om de keuken te upgraden).
https://www.funda.nl/detail/koop/borger ... /43917857/
https://www.funda.nl/detail/koop/borger ... /43917857/
vrijdag 16 mei 2025 om 15:24
Ik merk alleen dat de meeste Groningers die ik ken wat duidelijker zijn dan de meeste Drenten die ik ken. Maar dan zijn er nog genoeg onduidelijke Groningers en duidelijke Drenten. Een hele regio achterbaks noemen vind ik ook nogal wat. Maar goed, ik kom zelf natuurlijk uit de Oost-Groningse grensregio, dus ik ben ook fout volk.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 15:13Ik heb werkelijk geen idee. Over het algemeen ben ik de mening toegedaan dat onaardig zijn en het achter de ellebogen hebben vooral individuele trekjes zijn van mensen die je overal en nergens kunt tegengekomen en lang niet altijd aan groepen kunnen worden toegeschreven.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:11
Ik kan je als noorderling met veel bevingsschade vertellen dat wij wilden dat het een mooi verdienmodel was. Jou als plaatser niet hoor, maar gewoon iedereen op het forumRenske schreef: ↑15-05-2025 23:47Het is vast een verdienmodel voor de Noorderlingen, die aardbevingen.
Goed, er zijn wel plaatsen/dorpen met rellatief weinig schade + veel mensen die er toch een slaatje uit weten te slaan, maar dan heb je het eerder over dorpen onder (zuiden) Groningen (Haren ed).
Ik zag in een linkje Loppersum staan, en dan zit je zowat in het epicenteum van veel bevingen, dat is wel een aandachtspunt lijkt mij. Het is om te huilen zo mooi daar (Westeremden is prachtig), dat wel.

Alle processen hier rondom de schade maar ook zeker de versterkingsoperatie gaan zo ontzettend moeizaam en vervelend. We worden structureel behandeld alsof wij er inderdaad een slaatje uit willen slaan, terwijl ik veel liever een mooi huis zonder problemen had.
Vele jaren, tientallen gesprekken met tig verschillende instanties, en 100 vreemden in m’n huis verder, neem ik toch een beetje aanstoot aan mensen die doen alsof we niet zo moeten zeuren met al ons gratis geld. Alles is dus een strijd, ik moet tot de hoogste rechter vechten voordat ze een raampje extra meenemen terwijl ALLE andere ramen zijn goedgekeurd ect ect….het kost echt heel veel energie en levensvreugde. Maar jullie Groningers krijgen toch heel veel subsidie? Ja das mooi hoor, maar daar gelden ook weer zoveel mitsen en maren voor dat we dat geld echt niet vrij kunnen besteden. Sterker nog, die allernieuwste subsidie ga ik ws helemaal niks aan hebben want tsja dan had ik maar niet uit eigen zak vlak voor de deadline moeten isoleren. 2 maanden later en ik had 40.000 vergoed gekregen, nu niks. Dus kan ik daarvoor wéér naar de rechtbank. Ik ben meer juridische kosten kwijt dan dat ik subsidie heb gehad hoor.
En ik ben jurist. Moet je nagaan als je dat niet bent.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:23
Ja dat was ik, maar in dit topic vind ik wel dat mijn uitspraken die ik daar deed lichtelijk uit z’n verband gerukt worden.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 15:04Dat is niet mijn instelling. Maar die van iemand in dat Borger-topic die door al die onaardige Drenten gillend naar Groningen was vertrokken.
Ik noem inderdaad in dat topic dat ik wel een algemene tendens merk die mij niet bevalt, maar ik zei ook dat het gewoon persoonlijke ervaringen zijn en dat je soms ook door pech naast zulke mensen kan komen te wonen. En dat gillend naar Groningen was met smiley enzo hoor, ik gilde maar een klein beetje toen ik eindelijk weg mocht

En ik vind dus wel dat je in Drenthe veel meer risico loopt om dit ‘type’ mens tegen het lijf te lopen. Dus niet hele gemeenschappen zijn dat type mens, maar een paar ertussen kunnen het voor mij gewoon verpesten want juist in bepaalde delen van Drenthe zijn die heel bepalend, mede doordat de rest geneigd is om z’n mond te houden en zich er niet mee te bemoeien. Dus díe hele dynamiek werkt gewoon niet voor mij.
En OT over Veendam: ik zou er prima kunnen wonen (ook paar jaar gewerkt enzo) maar ook hier moet je tegen de mentaliteit kunnen. Eigenlijk herken ik het meeste van wat hierboven is gezegd over Veendam wel.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:34
Ik denk dat je misschien je zoektocht anders moet doen. Het lijkt alsof je filtert op de eisen voor een woning en dan pas kijkt waar die woning staat en je dan informatie gaat vragen over de plaats waar de woning staat. Kijk eerst eens waar je wil wonen en kijk dan naar wat daar te koop staat of wacht tot er iets te koop komt wat aan je eisen voldoet. Kennissen waren ook op zoek naar een woning en hadden 2 plaatsen waar ze wel wilden gaan wonen. Niet eens dicht bij elkaar: plaats in Drenthe en een plaats in Flevoland. De eerste woning die aan al hun wensen voldeed en betaalbaar was stond in Flevoland en zijn ze daar naar toe verhuisd.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:39
Ik vind niet dat ik het uit z’n verband ruk want je zegt nu eigenlijk precies hetzelfde, je hebt alleen wat nuances aangebracht zodat het wat minder hard over komt.
De dynamiek waar je het over hebt namelijk, kun je óveral vinden en is helemaal niet voorbehouden aan bepaalde delen van een land. Ook in Groningen wonen dergelijke individuen. Of in Zimbabwe.
Ik blijf in dit soort topics altijd wat op de vlakte want waar jij gillend van wegloopt kan voor een ander helemaal geen punt zijn.
De dynamiek waar je het over hebt namelijk, kun je óveral vinden en is helemaal niet voorbehouden aan bepaalde delen van een land. Ook in Groningen wonen dergelijke individuen. Of in Zimbabwe.
Ik blijf in dit soort topics altijd wat op de vlakte want waar jij gillend van wegloopt kan voor een ander helemaal geen punt zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:48
Die nuances die het zachter laten overkomen stonden gewoon al in mijn eerdere berichten hoor.LaFleurNoire schreef: ↑16-05-2025 16:39Ik vind niet dat ik het uit z’n verband ruk want je zegt nu eigenlijk precies hetzelfde, je hebt alleen wat nuances aangebracht zodat het wat minder hard over komt.
En wat jij in deze reactie zegt was ook deels mijn strekking: dit type mens woont natuurlijk overal, alleen ben ik dus wél van mening dat dit type mens gewoon veel groter is vertegenwoordigd in Drenthe. En ik vind ze dus heel vervelend. Een ander hoeft dat zeker niet te vinden, maar er worden op het forum toch om persoonlijke meningen en ervaringen gevraagd, dus ik blijf juist niet op de vlakte. Er waren zeker een aantal mensen die mijn beeld onderschrijven dus zo extreem ben ik daar niet in, dan is het toch goed om te weten voor TO dat meerdere mensen zo over Drenthe denken.
vrijdag 16 mei 2025 om 16:53
Maar ken jij zoveel mensen in heel Drenthe dat je kunt beweren dat “dat type mens” daar significant vaker voorkomt dan in andere provincies?
Ik woon er al 30 jaar en ik ken na die 30 jaar en behoorlijk wat verhuizingen best wel wat mensen maar ik zou niet durven beweren dat er een bepaald type mens nou juist hier oververtegenwoordigd is.
Natuurlijk zijn er mensen die jouw mening kunnen onderschrijven. Die vind je altijd wel.
Vraag zoiets over welke provincie of streek dan ook en je krijgt gelijkgestemden.
Ik woon er al 30 jaar en ik ken na die 30 jaar en behoorlijk wat verhuizingen best wel wat mensen maar ik zou niet durven beweren dat er een bepaald type mens nou juist hier oververtegenwoordigd is.
Natuurlijk zijn er mensen die jouw mening kunnen onderschrijven. Die vind je altijd wel.
Vraag zoiets over welke provincie of streek dan ook en je krijgt gelijkgestemden.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 16-05-2025 16:55
20.09% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in