Anti depressiva
zaterdag 17 mei 2025 om 22:39
Dit is vast het 200ste topic hierover. Mag het niet dan verwijder maar.
Ik heb binnenkort een gesprek over ondersteunde medicatie. Ofwel anti depressiva.
En ik schijt 50 tinten bruin.
Ik twijfel zo vreselijk.
Is het nodig, ja ongetwijfeld.
Maar ik heb 1001 vragen. Totaal geen idee wat ik moet/mag verwachten.
Ik durf niet zo goed, herkenbaar?
Hoe hebben andere de beslissing genomen?
Ik ken niemand in mijn omgeving die het gebruikt of ze durven het niet te zeggen. Dus daar kan ik niet terecht.
Ik heb binnenkort een gesprek over ondersteunde medicatie. Ofwel anti depressiva.
En ik schijt 50 tinten bruin.
Ik twijfel zo vreselijk.
Is het nodig, ja ongetwijfeld.
Maar ik heb 1001 vragen. Totaal geen idee wat ik moet/mag verwachten.
Ik durf niet zo goed, herkenbaar?
Hoe hebben andere de beslissing genomen?
Ik ken niemand in mijn omgeving die het gebruikt of ze durven het niet te zeggen. Dus daar kan ik niet terecht.
zaterdag 17 mei 2025 om 22:47
Herkenbaar, ik zag er ook enorm tegenop. Tot iemand zei: "Als je het aan je hart had zou je ook medicijnen daarvoor slikken, waarvoor hier dan niet?" En toen waagde ik de sprong. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad, ik heb niet hoeven wennen en het heeft mijn leven 100% rijker gemaakt. De emoties voel ik gelukkig nog maar ik ben veel stabieler, minder gevoelig voor prikkels. Ik hou er ook nooit meer mee op.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:13
Dat is makkelijk, het onbekende.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:14
zaterdag 17 mei 2025 om 23:14
Dat is fijn om te horen.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑17-05-2025 22:47Herkenbaar, ik zag er ook enorm tegenop. Tot iemand zei: "Als je het aan je hart had zou je ook medicijnen daarvoor slikken, waarvoor hier dan niet?" En toen waagde ik de sprong. Waarschijnlijk heb ik geluk gehad, ik heb niet hoeven wennen en het heeft mijn leven 100% rijker gemaakt. De emoties voel ik gelukkig nog maar ik ben veel stabieler, minder gevoelig voor prikkels. Ik hou er ook nooit meer mee op.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:17
Velen lijken te denken dat je door AD een ander persoon zou worden omdat het wat met je hersenen doet. Dat is niet zo, je blijft wie je bent.
AD is niet als een paracetamol, het haalt je depressie niet weg.
Ik heb vele varianten gehad, en van de ene had ik in het begin wel bijwerkingen, en van de andere niet. Tsja, dat is gewoon doorzetten, hoort erbij, het gaat weg. Het alternatief is stukken vervelender.
De eerste keer vond ik het ook eng, de keren daarop was ik dolblij dat ik het weer kon nemen. Het hefstigste wat ik bij een van de varianten gehad heb is dat ik bepaalde gedachten had die in de beginperiode juist versterkt werden door de AD, en ik aan de pammetjes moest. Gelukkig weet je psychiater precies welke dat doen, en of bij jou dat een risico is. Laat je dus niet weerhouden.
Soms lees ik dat AD de toppen ook weghaalde. Persoonlijk was ik veel blijer dat de dalen stukken minder diep waren, want welke toppen zou ik kunnen kwijtraken.
Het gebruik van een AD maakte het mogelijk om uit de overlevingsstand te komen en daardoor beter de therapie aan te gaan. Zonder AD was dat niet gelukt.
AD is niet als een paracetamol, het haalt je depressie niet weg.
Ik heb vele varianten gehad, en van de ene had ik in het begin wel bijwerkingen, en van de andere niet. Tsja, dat is gewoon doorzetten, hoort erbij, het gaat weg. Het alternatief is stukken vervelender.
De eerste keer vond ik het ook eng, de keren daarop was ik dolblij dat ik het weer kon nemen. Het hefstigste wat ik bij een van de varianten gehad heb is dat ik bepaalde gedachten had die in de beginperiode juist versterkt werden door de AD, en ik aan de pammetjes moest. Gelukkig weet je psychiater precies welke dat doen, en of bij jou dat een risico is. Laat je dus niet weerhouden.
Soms lees ik dat AD de toppen ook weghaalde. Persoonlijk was ik veel blijer dat de dalen stukken minder diep waren, want welke toppen zou ik kunnen kwijtraken.
Het gebruik van een AD maakte het mogelijk om uit de overlevingsstand te komen en daardoor beter de therapie aan te gaan. Zonder AD was dat niet gelukt.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:27
Ik heb ervoor gekozen anti depressiva (escitalopram) te nemen, omdat het de scherpe randjes van de depressie afhaalde (heftige negatieve emoties etc). Enige wat ik nu een tijd als negatieve bijkomstigheid heb is dat ik enorm veel zweet, maarja de kans daarop is heel klein. Dus dat betekent niet dat jij ook die bijwerking zou krijgen.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:37
Even zo reageren. Ik zit (nog) niet in een depressie, maar het gaaf niet goed. Sindskort bezoek ik een psychosomatisch fysiotherapeut.
Daar scoorde ik laag op bepaalde gebieden, weet zo niet meer hoe die vragenlijst heet.
Ik verwacht zeker geen wonderen, maar gewoon ondersteuning. Het liefst doe ik het zelf, maar het mag duidelijk zijn dat me dat niet lukt.
Ik heb dan ook (nog) geen psycholoog. Het gesprek is met de huisarts. Zij kent mij erg goed.
Toen ik er een half jaar geleden eens terloops naar informeerde, vond ze het te vroeg. Ben erg benieuwd wat ze nu zegt.
Ikzelf denk dat als mijn medisch ongemak, die al ruim 4 jaar speelt, opgelost wordt, het met mij ook beter gaat.
Mijn hele leven staat stil door mijn gezondheid.
Daar scoorde ik laag op bepaalde gebieden, weet zo niet meer hoe die vragenlijst heet.
Ik verwacht zeker geen wonderen, maar gewoon ondersteuning. Het liefst doe ik het zelf, maar het mag duidelijk zijn dat me dat niet lukt.
Ik heb dan ook (nog) geen psycholoog. Het gesprek is met de huisarts. Zij kent mij erg goed.
Toen ik er een half jaar geleden eens terloops naar informeerde, vond ze het te vroeg. Ben erg benieuwd wat ze nu zegt.
Ikzelf denk dat als mijn medisch ongemak, die al ruim 4 jaar speelt, opgelost wordt, het met mij ook beter gaat.
zaterdag 17 mei 2025 om 23:51
Ik wilde het ook zelf doen. Maar kwam uiteindelijk op een punt dat ik geen andere keus had dan ad slikken. Ik ben er geen ander mens door geworden of door afgestompt. Weinig bijwerkingen ook. Icm met therapieën ben ik er uiteindelijk behoorlijk bovenop gekomen.
Geef het wel de tijd. De eerste weken moet je eraan wennen en kan het tijdelijk slechter met je gaan. Dat gaat in de meeste gevallen weer over. Ik had de eerste weken wat bijwerkingen, maar die zijn verdwenen.
Geef het wel de tijd. De eerste weken moet je eraan wennen en kan het tijdelijk slechter met je gaan. Dat gaat in de meeste gevallen weer over. Ik had de eerste weken wat bijwerkingen, maar die zijn verdwenen.
In a field of roses, she is a wildflower
zondag 18 mei 2025 om 01:32
Ik heb geen seconde getwijfeld en niet gekeken naar mogelijke bijwerkingen ik zou alles gedaan hebben om mij beter te voelen zolang het legaal was/is. Ik was toen 15 misschien scheelt dat maar inmiddels ben ik 41 en nooit meer zonder medicatie geweest. Inmiddels wel andere uiteraard.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de weerstand en twijfel nooit zo goed begrijp.
Bespreken je twijfels met je huisarts en monitor goed hoe het straks gaat zowel fysiek als psychisch. Sterkte met alles.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de weerstand en twijfel nooit zo goed begrijp.
Bespreken je twijfels met je huisarts en monitor goed hoe het straks gaat zowel fysiek als psychisch. Sterkte met alles.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 18 mei 2025 om 05:51
Dus de hulp van fysio en psycholoog vind je wel 'zelf doen', maar medicatie niet?TantePollewop schreef: ↑17-05-2025 23:37Even zo reageren. Ik zit (nog) niet in een depressie, maar het gaaf niet goed. Sindskort bezoek ik een psychosomatisch fysiotherapeut.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 18 mei 2025 om 07:47
Hier ook de ervaring dat het de eerste weken veel slechter ging, maar daar was ik goed voor gewaarschuwd bij de apotheek. Ik zou ook willen dat ik het jaren eerder had gekregen, voel mij er zoveel beter door. Ik heb afgebouwd tot een super lage dosering, een half pilletje per week op het moment, maar zodra het nodig is kan ik zelf weer opbouwen. Dat is dan meestal rond wintertijd.
zondag 18 mei 2025 om 08:06
Ik ben blij dat ik er mee gestart ben. 6 weken na de start met AD kreeg ik veel meer rust in mijn hoofd zonder helemaal afgestompt te zijn.
Totaal geen spijt van. Ik had het op dat moment gewoon nodig. Het gaf de ruimte om dingen op een rijtje te zetten en te overzien.
Totaal geen spijt van. Ik had het op dat moment gewoon nodig. Het gaf de ruimte om dingen op een rijtje te zetten en te overzien.
Decrypting life one day at the time
zondag 18 mei 2025 om 08:31
Daar heb je een punt. Dankjewel voor dit inzicht.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑17-05-2025 23:44Het liefst doe ik het zelf hoor ik je zeggen. Maar als jij beslist dat medicatie je helpt doe je het juist zelf! Dan zorg je voor jezelf.
zondag 18 mei 2025 om 08:34
Ik reageerde net ook al op iemand met een soort gelijke reactie.
Ik had het zo helemaal niet bekeken. Al heb ik nog geen psycholoog.
Maar loop bij een psychosomatisch fysiotherapeut. Ook net 1x.
Ben benieuwd wat zei mij kan brengen.
zondag 18 mei 2025 om 14:28
zondag 18 mei 2025 om 17:40
Ik heb in het verleden ook een paar jaar AD gebruikt, met name vanwege angst. Ik heb er destijds ontzettend veel aan gehad. Ben allerlei dingen aangegaan die ik anders nooit had durven aangaan. Heb daardoor mijn leven toen goed op de rit gekregen (en pluk hier nog steeds de vruchten van). Merkte wel dat ik destijds wat extraverter en iets impulsiever was. En ik was ook iets minder empathisch / sensitief. Maar er waren dus / vooral veel voordelen. Ik zit nu weer in een lastige periode en overweeg soms om weer te beginnen. Ik zou dan heel laag (druppelvorm) willen beginnen en op een zo laag mogelijke dosering willen blijven. En de lichtste AD die er is willen (al lijken ze natuurlijk alkemaal wel op elkaar die SSRI's..). Ik gebruikte voorheen escitalopram. Die vond ik toen behoorlijk krachtig. Zou nu misschien voor citalopram gaan..
Succes met je overwegingen TO !
Succes met je overwegingen TO !
egeltje wijzigde dit bericht op 18-05-2025 19:30
0.63% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 17:42
Op wat voor manier reageer je erg slecht op AD als ik vragen mag ?Flipflop schreef: ↑18-05-2025 14:28Vraag om druppels en bouw langzaam op.
Niet alle AD is er in druppelvorm overigens.
Ik snap je zorgen en gedachten. Ik reageer erg slecht op AD. Mijn dochter ontkwam ed helaas niet aan en ik heb echt aangedrongen op zeer langzaam opbouwen met druppels. Ook dat gaf bijwerkingen, maar was te doen...
zondag 18 mei 2025 om 23:09
maandag 19 mei 2025 om 06:50
TantePollewop schreef: ↑17-05-2025 23:37Even zo reageren. Ik zit (nog) niet in een depressie, maar het gaaf niet goed. Sindskort bezoek ik een psychosomatisch fysiotherapeut.
Nou is depressie niet de enige indicatie voor AD, maar ik vraag me wel af waarom je niet eerst voor therapie gaat ipv direct voor AD terwijl er geen depressie speelt. Het is medicatie die ontzettend helpend kan zijn en het is een groot goed dat het er is, maar het kan ook nogal wat haken en ogen hebben (niet in de minste plaats hoe je er weer vanaf komt als je dat zou willen).
Ik lees over medisch ongemak wat je als oorzaak ziet, doel je daarmee op je chronische ziekte en kan dat ongemak wel opgelost worden? Misschien is acceptatie wel de meer aangewezen weg naar mentaal beter gaan? Ook daar is therapie geschikt voor.
Persoonlijk zou ik naast een gesprek over AD vooral de mogelijkheden voor therapie bespreken bij de HA.
maandag 19 mei 2025 om 10:03

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in