Werk & Studie alle pijlers

Van detailhandel naar kantoor

18-05-2025 14:15 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk al sinds mijn 18e in de detailhandel. Ik merk dat het de laatste jaren steeds zwaarder word. Je moet steeds meer doen met zo min mogelijk man in zo min mogelijk tijd. De woorden uren besparen vallen dagelijks en de klanten worden steeds mondiger en veeleisender. Nu ik de 40 heb aangetikt voel ik het ook in mijn lijf. Zware pallets op hun plek zetten, zware dozen tillen en lange dagen maken doet mijn lichaam gewoon geen goed. Dit houd ik gewoon niet vol tot mijn 67ste en de zin word iedere dag ook minder.

Nu kwam ik een leuke kantoorbaan tegen bij een groeiend familiebedrijf die leuke producten verkoopt. Functie is klantenservice icm met het verwerken van facturen. En als ik de omschrijving zo lees is het een veelzijdige baan. Ervaring is niet vereist maar enthousiasme en socialiteit is belangrijker. Ik heb dus nauwelijks kantoor ervaring. Dat uurtje op mijn werk nu stelt natuurlijk niks voor maar enthousiast en sociaal ben ik wel. En omgang met klanten zit natuurlijk wel goed. Wat mij dan weer tegenhoud is beheersing van de Nederlandse taal. Praten gaat mij goed af maar op papier een stukje minder. Ik ben bang dat ik daardoor door de mand val en dat maakt mij weer onzeker.

Plus zegt ergens een stem in mijn hoofd dat ik de detailhandel ga missen. Het is natuurlijk voor mij een veilig iets omdat ik dit al bijna 25 jaar doe. En pas ik wel in de kantoor wereld?

Heeft iemand hier meer de stap gemaakt van detailhandel naar kantoor? Hoe is het jou vergaan?
Heb je je OP helemaal zelf geschreven?
Zo ja: dan zou ik me over je schriftelijke vaardigheden geen zorgen maken.
Courage schreef:
18-05-2025 14:42
Heb je je OP helemaal zelf geschreven?
Zo ja: dan zou ik me over je schriftelijke vaardigheden geen zorgen maken.

Dit. Niet te veel zorgen maken en probeer het.
Goed dat je hier over nadenkt en niet pas als het echt niet meer gaat.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik heb na 18 jaar de overstap gemaakt van detailhandel naar kantoor. Grotendeels om de redenen die jij ook noemt en daarnaast werkte ik veel in het weekend in verband met mijn functie, dit wilde ik niet meer i.v.m. mijn gezin.

Ik heb eerst een jaar gewerkt bij een bedrijf waar ik mijn werk wel leuk vond, maar mijn werkgever niet. Daarna bij een ander bedrijf gewerkt waar ik een hele fijne werkgever en collega's had, maar ik na twee jaar het werk niet leuk genoeg vond.

Toen ben ik een opleiding gaan doen en de kinderopvang in gegaan. Wat ik op kantoor miste was de reuring en het altijd bezig zijn. Maar ik wil altijd wat om handen hebben en vond het fijn dat ik structuur heb in mijn dag, op kantoor moest ik zelf mijn tijd indelen.

Ik ben nog steeds blij dat ik de detailhandel uit ben gegaan en met een omweg de baan heb gevonden waar ik blij van wordt. Ik heb door de verschillende banen ook veel geleerd.
Ik heb dit inderdaad zelf geschreven. Het is vooral de zinsopbouw en leestekens waar ik soms nog wel eens moeite mee heb.
Mae schreef:
18-05-2025 15:14
Ik heb dit inderdaad zelf geschreven. Het is vooral de zinsopbouw en leestekens waar ik soms nog wel eens moeite mee heb.
Ik heb wel een taalfoutje gespot. Maar verder niks mis mee. Iedereen maakt foutjes.
Het is heel leesbaar. Ik zou de sprong gewoon wagen. Enthousiasme en klantvriendelijkheid lijkt me het belangrijkste. Je huidige baan is sowieso niet vol te houden, dus veranderen moet je toch. Als een kantoorbaan toch niet bevalt, kun je toch altijd weer verder solliciteren?
Gewoon gaan solliciteren! Laat eventueel je brief en cv door iemand nalezen op spelfouten. Maar serieus, alleen door te solliciteren ga je erachter komen wat je 'waard bent ' op de arbeidsmarkt. Als je je enthousiasme en motivatie voor deze nieuwe baan kunt overbrengen ben je al een heel eind in een sollicitatiegesprek.

Succes!!
Moet je persé het die hard kantoor-leven in?

Met 25 jaar aan ervaring én je klantencontacten is de sales-kant misschien ook iets?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou het gewoon proberen. Als je op gesprek gaat dan is het ook voor jou een moment om te kijken of het passend is.

Niemand is perfect qua taal. Niet te druk om maken.
@reuzenradaanzee wat fijn dat je nu een baan hebt die je leuk vindt! Weekenden en avonden vind ik niet echt een probleem. Het is meer dat het echt zwaar begint te worden en de waardering is de laatste jaren ook ver te zoeken. Met deze vacature staat er ook bij dat je mee mag naar beurzen en events. Dus dat je af en toe ook werk mag doen buiten je bureau. Dat spreekt mij ook erg aan. Dus alsnog een beetje reuring.

@Pelle daar heb je ook weer gelijk in. Werk in de detailhandel is er genoeg. En daar zit natuurlijk ook verschil in. Ik kan altijd terug of gewoon weer totaal iets anders proberen. Het enige wat wel jammer is is dat ik straks wel mijn vast contract kwijt ben.

Paarsegeraniums bedankt!

Wissewis het bedrijf staat er in mijn dorp om bekend dat het een fijn bedrijf is om te werken. Ik heb al een paar keer gehoord dat de directeur goed is voor zijn personeel. Ik denk maar zo als ik maar vast ‘binnen ben’ dan kunnen ze straks altijd nog zien of iets anders misschien beter bij mij past. De producten die ze verkopen spreken mij in ieder geval erg aan en iets verkopen kan ik als de beste. En dat je mee naar beurzen en events mag vind ik ook wel leuk klinken. Dus wie weet. Eerst nog even zorgen dat ik word aangenomen ;)

Ik ga het gewoon doen!
Herkenbaar, begonnen op mijn 15e en zo’n 11 jaar gedaan voor verschillende ketens. Alle functies gehad. Laatste jaren vooral veel management. Hoge werkdruk en veel (strakke) eisen vanuit HQ. Ken een aantal collega’s die hierdoor ook in burn-out kwamen en het personeelsverloop was hoog. Voor m’n gezin gekozen en ontslag ingediend. Nu enkele jobs verder een uitdagende baan waarin ik mijn ervaring ook nog steeds kan inzetten.

Kies iets waar je je goed bij voelt en wacht vooral niet op het “juiste” moment. Die is er namelijk nooit. Je kan dag in dag uit blijven knallen maar ik kan je vertellen, er komt geen grafsteen met je naam en dat je de allerbeste werknemer was van het bedrijf!

Uiteraard zul je dingen gaan missen, maar er liggen ook weer nieuwe kansen voor je. Als je stappen wilt maken, onderzoek wat je wilt gaan doen en wees open naar nieuwe werkgevers. Natuurlijk is het spannend om het vertrouwde achter te laten en “opnieuw” te beginnen. Het heeft voor mij heel veel mooie contacten en ervaringen opgeleverd die ik anders gemist zou hebben.

Als je twijfelt, het is oké om het antwoord niet te weten maar door soms een stap te zetten kom je meer te weten over jezelf en waar je wilt komen.

Ik hoop dat je spoedig een nieuwe job vindt waarvan je energie krijgt en meer werkplezier!
Ik zou je echt geen zorgen maken om je Nederlandse taalvaardigheid. Je OP is erg netjes geschreven. En tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel technische ondersteuningsmogelijkheden. Mocht je gaan solliciteren en mocht je de functie krijgen dan zou ik je van tevoren gewoon wat bekend maken met spellingscontrole en bijvoorbeeld Chatgpt. Zakelijke teksten heb je dan heel snel gecontroleerd op leestekens of spelfouten.

Verder wil ik je succes wensen met je sollicitatie, het klinkt als een hele leuke kans!
Iemand die mijn sollicitatie zou willen doorlezen en evt op fouten wil verbeteren?

Ik stuur het je dan even privé door :)

En op- of aanmerkingen mag ook. Graag zelfs!
Mae schreef:
Niks mis met je tekst en anders kan je in de meeste kantoorfuncties ook gewoon ChatGPT of iets dergelijks gebruiken.
Ik ben inmiddels geholpen en heb de brief verstuurd. Nu duimen!!
Goed zo!
:cheer2:
Je hebt in de detailhandel gewerkt.
Dan weet je van aanpakken.

Voor facturen maken moet je nauwkeurig zijn.
Nou, dat ben jij echt wel. Altijd colli's controleren voordat er geladen wordt.

Ah, je brief is al verstuurd. Dat mag altijd hoor, je brief hier laten controleren via een PB. Ik heb ook wel eens een brief van een sollicitant nagekeken.
-- tijdelijk mottoloos --
Mae schreef:
18-05-2025 19:25
Ik ben inmiddels geholpen en heb de brief verstuurd. Nu duimen!!
Top! Goed gedaan. Ik duim voor je.
Succes TO! En als je op gesprek mag: niet te bescheiden over je kantoorervaring hoor, want die heb je gewoon (en als je die ervaring niet had ook geen punt, komt dan wel).
Geen motto
Bedankt allemaal! Ik zal jullie op de hoogte houden ;)
Ben je wel bekend met (de basis van) Office programma’s? Outlook, excel, Word, PowerPoint enzo? Of moet je helemaal bij 0 beginnen?

En dat hier wordt gezegd dat het wel goed zit met je Nederlands omdat je een OP hebt geschreven, wil niet zeggen dat je ‘dus’ een zakelijke mail naar klanten kunt sturen.
Laat, als je wordt aangenomen, externe mails de eerste paar keer even lezen door een collega. Onder het mom van ‘is dit de juiste manier waarop er gecommuniceerd wordt vanuit het bedrijf?’

Succes met je sollicitatie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-05-2025 07:20
Ben je wel bekend met (de basis van) Office programma’s? Outlook, excel, Word, PowerPoint enzo? Of moet je helemaal bij 0 beginnen?

En dat hier wordt gezegd dat het wel goed zit met je Nederlands omdat je een OP hebt geschreven, wil niet zeggen dat je ‘dus’ een zakelijke mail naar klanten kunt sturen.
Laat, als je wordt aangenomen, externe mails de eerste paar keer even lezen door een collega. Onder het mom van ‘is dit de juiste manier waarop er gecommuniceerd wordt vanuit het bedrijf?’

Succes met je sollicitatie.
Klopt, maar dat moet je vaak gewoon leren in de praktijk. Er zijn ongetwijfeld opleidingen waarbij je dit wel leert, omdat dit echt de kern van het vak is, maar voor voor veel kantoorbanen hoort het er wel bij, maar leer je het niet op school.
Ik moest voor mijn werk bezwaren schrijven, mailtjes naar klanten om informatie op te vragen enz. Dat had ik niet op de opleiding gehad en heb dat echt in de praktijk moeten leren. Veel bedrijven hebben sjablonen voor standaard brieven, dus dat scheelt heel veel. Het helpt als je in ieder geval al netjes kunt schrijven, je moet dan alleen nog even leren om het een zakelijk sausje te geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Het is best een groot verschil.

Een kantoorfunctie is veel minder divers. De concentratieboog is heel anders, in een winkel doe je nooit lang hetzelfde. Zit je nooit lang op dezelfde plek. Elke dag is anders.
Op kantoor beweeg je minder, is de meeste beweging het koffie-rondje waarbij iedereen om de beurt de koffie haalt. En de werkzaamheden lijken diverser dan ze zijn. Al die werkzaamheden voer je uit vanaf dezelfde stoel achter hetzelfde scherm.
Dat klinkt leuker dan het is ;-)

Maar ik begrijp je frustratie over de detailhandel: keihard werken voor een minimale omzet, waarvan het meeste naar de investeerders gaat, en de enige waardering voor je werk is dat je meer moet doen.
Zodra het goed gaat denken ze van bovenaf: er kan dus meer uit geperst worden.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Mae schreef:
Niks mis met je schrijfstijl. Net als half Nederland gebruik je die waar dat zou moeten staan, maar zoals gezegd: Half Nederland dus dat maakt al niet meer uit.

klinkt als een leuke "spin in het web" functie. Ga ervoor!
En doooooor!
Ik kom ook even binnen vallen,
Spannend TO! En tof dat je de sprong hebt gemaakt. Ben benieuwd!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven