Geld lenen of niet
woensdag 14 mei 2025 om 21:15
Wij hebben een dilemma.
Mijn vriendin heeft sinds een tijd een vriend die al vanaf het begin van hun relatie geld 'leent'. Hij heeft altijd smoesjes dat hij wel terug betaalt als hij weer geld heeft. Maar dat moment is nog niet gekomen. Inmiddels is het bedrag opgelopen in de duizenden euro's (voor zover ik weet). Zit vriendin aan de grond en heeft steeds geen geld om eten te kopen. Dus leent ze geld bij mij. Het gaat dan niet om grote bedragen en ze betaalt me wel terug als ze haar salaris weer gestort krijgt. Nu is mijn man boos op mij dat ik haar geld leen. Hij zegt dat ik dat niet moet doen omdat ik indirect die vent help. Wat ik niet wil want ik vind hem een eikel en ik wil niks liever dan dat ze bij hem weggaat. Maar dat doet ze niet want ze denkt nog steeds dat ie haar op een dag gaat terug betalen. Mijn man denkt dat ze er wel mee leert als ze echt geen eten meer kan kopen en dat ik het zo in stand hou. En ergens geef ik hem gelijk maar ik vind het ook zielig voor haar. Ik voel me een soort van klem zitten nu. En ik krijg het tot nu toe wel terug van haar dus zie ik dat niet als een groot probleem maar mijn man dus wel.
Mijn vriendin heeft sinds een tijd een vriend die al vanaf het begin van hun relatie geld 'leent'. Hij heeft altijd smoesjes dat hij wel terug betaalt als hij weer geld heeft. Maar dat moment is nog niet gekomen. Inmiddels is het bedrag opgelopen in de duizenden euro's (voor zover ik weet). Zit vriendin aan de grond en heeft steeds geen geld om eten te kopen. Dus leent ze geld bij mij. Het gaat dan niet om grote bedragen en ze betaalt me wel terug als ze haar salaris weer gestort krijgt. Nu is mijn man boos op mij dat ik haar geld leen. Hij zegt dat ik dat niet moet doen omdat ik indirect die vent help. Wat ik niet wil want ik vind hem een eikel en ik wil niks liever dan dat ze bij hem weggaat. Maar dat doet ze niet want ze denkt nog steeds dat ie haar op een dag gaat terug betalen. Mijn man denkt dat ze er wel mee leert als ze echt geen eten meer kan kopen en dat ik het zo in stand hou. En ergens geef ik hem gelijk maar ik vind het ook zielig voor haar. Ik voel me een soort van klem zitten nu. En ik krijg het tot nu toe wel terug van haar dus zie ik dat niet als een groot probleem maar mijn man dus wel.
dinsdag 20 mei 2025 om 08:41
Ik heb dit ook. Ik heb vrij weinig inlevingsvermogen bij mensen die zichzelf in de shit brengen voor een of andere (nieuwe) partner. Doe wat je moet doen, maar hou mij erbuiten.NomenNesci0 schreef: ↑19-05-2025 18:49Ik ben eigenlijk vrij hard. Ik denk dat mijn geschreven woorden ook harder klinken dan in de praktijk blijkt, want voor bepaalde keuzes kan ik best lang de tijd nemen. Maar als ik eenmaal iets besloten heb, dan is daar ook niet meer op terug te komen. Dan is er maar 1 uitweg en niet meer terug.
Een van die harde woorden is dat ik geen zin heb in drama in mijn leven. Ik heb daar genoeg van gehad, om er geen zin meer in te hebben. Ik wil in de basis gezonde mensen in mijn leven. Met geen drama bedoel ik geen levensgebeurtenissen die ingrijpend zijn. Ik bedoel met drama echt issues die mensen hun leven binnenhalen, waarvan iedereen kan zien dat ze ongezond zijn.
Als ik een vriendschap heb met iemand die zonder relatie heel leuk en gezellig was en met een relatie vooral voor drama kiest, dan vind ik van mezelf dat ik afscheid mag nemen van de vriendin. Ja, ook als dat betekent dat ze dan geen geld meer heeft.
Zij mag kiezen voor zo'n man en oostindisch doof zijn en door liefde stekenblind, maar ik kies daar gewoon niet voor. Voor mij is een vriendschap niet ongeacht alles wat ze in haar leven op haar hals haalt en onze vriendschap binnenbrengt. Dan ga ik afstand nemen en als het een blijvertje lijkt, dan laat ik het los.
Daar mag je ook voor kiezen to.
dinsdag 20 mei 2025 om 09:00
Hoezo is geen geld maar wel liefde en aandacht geven hetzelfde als laten vallen?Vergeetmenietje70 schreef: ↑16-05-2025 20:34Maar ja ik vind het ook lastig om haar te laten vallen.
Je vriendin is zo dom om geld te lenen (geven) aan haar vriend die het nooit zal terugbetalen waardoor ze zelf in financiële nood komt. Dat verhelp je niet door haar weer geld te lenen. Wat wel misschien helpt is steun en haar de situatie te laten inzien zodat ze met haar vriend aan de slag kan.
dinsdag 20 mei 2025 om 11:32
Maar ze is DUS niet zielig. Iemand die door omstandigheden zonder geld komt te zitten (ziekte, werkloosheid ed), die is zielig. Iemand die een foutje maakt en even zonder geld zit (bijvoorbeeld grote betaling moeten en doen en vervolgens saldo te laag voor de boodschappen), die is of zielig (want geen geld) of effe een suffie omdat ze vergeten zijn geld van de spaarrekening te houden.Vergeetmenietje70 schreef: ↑15-05-2025 22:53Ja dit vind ik ergens ook. Ik vind het zielig maar het irriteert me ook. En ze leent alleen maar doordat ze haar vriend geld geeft. Daarvoor vroeg ze nooit wat. Ik zie die vent nooit want spreek alleen met haar af en ik zit er helemaal niet op te wachten om hem tegen te komen. Ik vertrouw hem helemaal niet.
Jouw vriendin kiest hiervoor. Dat is niet zielig, dan is op zijn best naïf, maar in mijn woordenboek gewoon dom. Maar haar keus, haar probleem.
En geen geld meer uitlenen, betekent niet dat je niet meer met haar om kunt gaan. Als dat voor haar wel een gevolg is, dan kiest zij er voor om de relatie transactioneel te maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 20 mei 2025 om 12:58
Als zij de vriendschap verbreekt omdat je haar geen geld meer geeft dan weet je waarom het haar te doen was.dianaf schreef: ↑20-05-2025 11:32Maar ze is DUS niet zielig. Iemand die door omstandigheden zonder geld komt te zitten (ziekte, werkloosheid ed), die is zielig. Iemand die een foutje maakt en even zonder geld zit (bijvoorbeeld grote betaling moeten en doen en vervolgens saldo te laag voor de boodschappen), die is of zielig (want geen geld) of effe een suffie omdat ze vergeten zijn geld van de spaarrekening te houden.
Jouw vriendin kiest hiervoor. Dat is niet zielig, dan is op zijn best naïf, maar in mijn woordenboek gewoon dom. Maar haar keus, haar probleem.
En geen geld meer uitlenen, betekent niet dat je niet meer met haar om kunt gaan. Als dat voor haar wel een gevolg is, dan kiest zij er voor om de relatie transactioneel te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in