De SGP discrimineert vrouwen
zaterdag 24 mei 2025 om 14:49
Op de landelijke partijdag van de SGP is vandaag een voorstel om het vrouwenstandpunt van de partij te veranderen verworpen met 299 tegen 53 stemmen.
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 24 mei 2025 om 16:22
Maar buiten dat: waarom krijgt deze partij überhaupt de mogelijkheid om mee te doen in onze democratie?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 16:23
Klopt. Maar stemmen op de SGP mogen ze dan wel. Zo toevallig dat dat dan wel mag van God.Kidneybean schreef: ↑24-05-2025 16:20In de reformatische religie hebben de vrouwen vrij weinig rechten helaas.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:23
Dit is appels/peren. Echt helemaal niet met elkaar te vergelijken, vrouwenuurtje in de sauna is dan ook discriminerend voor mannen? Ik ben geen sgp-lid hoor en ik vind het ook niet ok maar als die niche er vrijwillig op stemt/lid van is, sja.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 16:19Er was toch ooit een keer zo'n pedofielenpartij? Had die dan ook maar moeten blijven bestaan omdat de leden geen probleem hadden met kindermisbruik? Een partij die in zijn statuten uitspraken doet en/of doelen nastreeft die overduidelijk in tegenspraak zijn met de (grond)wet zou verboden moeten worden. Basta.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:25
Ja precies. Het is lastig aan te pakken sowieso.nerdopviva schreef: ↑24-05-2025 16:20Dat is al gebeurd (staat ook in het artikel in de OP): https://clara-wichmann.nl/rechtszaak/sg ... kiesrecht/
Het passief kiesrecht wordt ontraden, maar het is wel toegestaan voor vrouwen. Lilian Janse mag zich verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. De partij zal er alleen niet blij mee zijn.
Dat is toch geen vergelijk? Vrouwen mogen gewoon voetballen, zij het doorgaans in vrouwenteams. Ze worden niet uitgesloten van voetbal. Wat de SGP nastreeft is uitsluiting van vrouwen in de actieve politiek, op grond van hun sekse. En dat mag dus niet, van artikel één.ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:19Ik vind huidskleur wat anders dan sekse. Ik vind dat je best verenigingen/activiteiten/ruimtes alleen voor vrouwen of mannen mag hebben. Of ik er lid van zou worden is een tweede. Maar denk aan sportverenigingen, vrouwenruimtes voor therapie of zorg, mannenclubs, daar heb ik niet per se moeite mee. Met onderscheid op kleur wel, dat is abject maar dat vind ik toch echt wat anders.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:26
Nee een vrouwenuurtje is niet discriminerend. Mannen mogen namelijk nog steeds gewoon naar de sauna.ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:23Dit is appels/peren. Echt helemaal niet met elkaar te vergelijken, vrouwenuurtje in de sauna is dan ook discriminerend voor mannen? Ik ben geen sgp-lid hoor en ik vind het ook niet ok maar als die niche er vrijwillig op stemt/lid van is, sja.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:27
De partij is opgericht in 1918 en toen dacht men nog anders over vrouwenrechten. Kennelijk heeft nog niemand in meer dan 100 jaar serieuze stappen ondernomen om het bestaansrecht van de partij ter discussie te stellen.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:28
Een jaar of tien geleden is hier al eens een mooie documentaire over gemaakt:
https://www.npodoc.nl/documentaires/201 ... ouwen.html
https://www.npodoc.nl/documentaires/201 ... ouwen.html
zaterdag 24 mei 2025 om 16:31
Vrouwen mogen toch ook gewoon in de politiek? Alleen niet via de sgp. Iedere man of vrouw kan helemaal zelf kiezen of ze bij deze partij willen horen. Vrouwen die verkiesbaar willen zijn, weten dat ze bij sgp dat niet kunnen.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 16:25Dat is toch geen vergelijk? Vrouwen mogen gewoon voetballen, zij het doorgaans in vrouwenteams. Ze worden niet uitgesloten van voetbal. Wat de SGP nastreeft is uitsluiting van vrouwen in de actieve politiek, op grond van hun sekse. En dat mag dus niet, van artikel één.
Vergelijk: Vrouwen mogen gewoon voetballen. Alleen niet in een mannenteam.
Ik vind het ook geen goed standpunt zeg ik nogmaals heel duidelijk, maar naar mijn mening is dit wel iets dat een vereniging moet mogen opnemen in de statuten. Aan iedereen de keus of je lid wil zijn van zo’n club.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:32
Goede vraag. Maar ten eerste is het een vrij hechte gemeenschap waar je niet zomaar even uitstapt (als je je, op dat punt na, wel thuis voelt erin).
En ten tweede is er politiek gezien weinig alternatief. De ChristenUnie zal voor veel SGP-ers, ook vrouwen die een politieke rol ambiëren, als 'veel te links-progressief' worden ervaren.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:32
Goede vraag. Maar ten eerste is het een vrij hechte gemeenschap waar je niet zomaar even uitstapt (als je je, op dat punt na, wel thuis voelt erin).
En ten tweede is er politiek gezien weinig alternatief. De ChristenUnie zal voor veel SGP-ers, ook vrouwen die een politieke rol ambiëren, als 'veel te links-progressief' worden ervaren.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:36
De SGP stelt open en bloot dat vrouwen van godswege niet geschikt zijn voor politieke functies. De voetbalvereniging zegt nergens dat vrouwen niet geschikt zijn om te voetballen. Zie je dat verschil echt niet?ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:31Vrouwen mogen toch ook gewoon in de politiek? Alleen niet via de sgp.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:40
ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:31Vrouwen mogen toch ook gewoon in de politiek? Alleen niet via de sgp. Iedere man of vrouw kan helemaal zelf kiezen of ze bij deze partij willen horen. Vrouwen die verkiesbaar willen zijn, weten dat ze bij sgp dat niet kunnen.
Ik vind het ook geen goed standpunt zeg ik nogmaals heel duidelijk, maar naar mijn mening is dit wel iets dat een vereniging moet mogen opnemen in de statuten. Aan iedereen de keus of je lid wil zijn van zo’n club.
Ik vind dat geen vergelijk. De SGP vindt dat vrouwen niet mee horen te praten. Dus ook niet in een andere partij. Dat betekent dat ze dus iedere vrouw in de Kamer en elke vrouwelijke minister niet capabel vinden. Ze doen het er maar mee, maar ze gaan er niet mee akkoord.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:40
Ja dat is inderdaad een verschil, dat de sgp vanuit die overtuiging het niet de rol van de vrouw vindt, maar vrouwen mogen zelf kiezen of ze zich bij die partij willen aansluiten. Ik vind dus dat een vereniging deze regels best mag stellen, even los van of ik het er persoonlijk mee eens ben.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 16:36De SGP stelt open en bloot dat vrouwen van godswege niet geschikt zijn voor politieke functies. De voetbalvereniging zegt nergens dat vrouwen niet geschikt zijn om te voetballen. Zie je dat verschil echt niet?
En daarin verschillen we dan van mening, dat mogen we gelukkig ook hier. (Niet van de sgp
zaterdag 24 mei 2025 om 16:42
Kun jij wel vinden en dat is natuurlijk prima, maar artikel één vindt dat niet.ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:40Ja dat is inderdaad een verschil, dat de sgp vanuit die overtuiging het niet de rol van de vrouw vindt, maar vrouwen mogen zelf kiezen of ze zich bij die partij willen aansluiten. Ik vind dus dat een vereniging deze regels best mag stellen, even los van of ik het er persoonlijk mee eens ben.
En daarin verschillen we dan van mening, dat mogen we gelukkig ook hier. (Niet van de sgp)
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:44
ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:31Vrouwen mogen toch ook gewoon in de politiek? Alleen niet via de sgp. Iedere man of vrouw kan helemaal zelf kiezen of ze bij deze partij willen horen. Vrouwen die verkiesbaar willen zijn, weten dat ze bij sgp dat niet kunnen.
Van de rechter mag het niet, het is namelijk in strijd met artikel 1 van de grondwet en ze hebben het uit de statuten moeten halen.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:45
ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:40Ja dat is inderdaad een verschil, dat de sgp vanuit die overtuiging het niet de rol van de vrouw vindt, maar vrouwen mogen zelf kiezen of ze zich bij die partij willen aansluiten. Ik vind dus dat een vereniging deze regels best mag stellen, even los van of ik het er persoonlijk mee eens ben.
En daarin verschillen we dan van mening, dat mogen we gelukkig ook hier. (Niet van de sgp)
Het gaat er niet om of vrouwen bij die partij mogen of niet. Het gaat erom dat als de SGP de grootste partij zou zijn, vrouwen worden buitengesloten van besturen, dat ze het stemrecht voor vrouwen weer zouden willen terugdraaien, etc.
Nu kun je zeggen ‘maar ze zijn niet de grootste en dat worden ze niet’ maar daar gaat het niet om. Hun standpunten zijn ongrondwettelijk en dat is niet ok voor een politieke partij.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:46
Dus een partij met witte mensen waar zwarte geen.lid van willen worden, is dikke prima??ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:40Ja dat is inderdaad een verschil, dat de sgp vanuit die overtuiging het niet de rol van de vrouw vindt, maar vrouwen mogen zelf kiezen of ze zich bij die partij willen aansluiten. Ik vind dus dat een vereniging deze regels best mag stellen, even los van of ik het er persoonlijk mee eens ben.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:52
Dat is niet helemaal hoe de grondwet werkt. En dan kom je al gauw terecht bij de Algemene Wet Gelijke behandeling. Maar goed, dit is wel vaker aanhangig gemaakt bij een rechter, en de sgp (en andere verenigingen met bepalingen over sekse) bestaat nog. Benieuwd of daar nog jurisprudentie bij komt, grondrechten worden altijd tegen elkaar afgewogen. Vrijheid van Vereniging en vvmu zijn ook nog in het geding als je een vereniging of politieke partij wil verbieden, het is allemaal niet zo simpel.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 16:42Kun jij wel vinden en dat is natuurlijk prima, maar artikel één vindt dat niet.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:52
Capabel is niet het punt voor de SGP.Marianneke schreef: ↑24-05-2025 16:40Ik vind dat geen vergelijk. De SGP vindt dat vrouwen niet mee horen te praten. Dus ook niet in een andere partij. Dat betekent dat ze dus iedere vrouw in de Kamer en elke vrouwelijke minister niet capabel vinden. Ze doen het er maar mee, maar ze gaan er niet mee akkoord.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:54
Natuurlijk niet maar dat is heel wat anders. Die vraag heb ik hierboven al beantwoord.Lila-Linda schreef: ↑24-05-2025 16:46Dus een partij met witte mensen waar zwarte geen.lid van willen worden, is dikke prima??
zaterdag 24 mei 2025 om 17:04
ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:54Natuurlijk niet maar dat is heel wat anders. Die vraag heb ik hierboven al beantwoord.
Dus het is ook ok als de SGP in de regering zit, dat vrouwen achtergesteld gaan worden bij mannen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in