Tiener ongesteld en zwemmen
zaterdag 7 juni 2025 om 10:54
Mijn dochter van 11 is onlangs voor het eerst ongesteld geworden. Met de zomer in aantocht, vraag ik me af hoe we dat moeten gaan doen met zwemmen als ze ongesteld is.
Zelf gebruik ik dan altijd tampons, maar om dat nou al bij een elfjarige te doen?
Ik ben dus benieuwd hoe anderen hiermee omgaan? Hebben jullie tips?
Zelf gebruik ik dan altijd tampons, maar om dat nou al bij een elfjarige te doen?
Ik ben dus benieuwd hoe anderen hiermee omgaan? Hebben jullie tips?
zaterdag 7 juni 2025 om 13:55
Wat wil kind zelf?
Ik zou dingen aanbieden en / of in huis halen, maar als ze zelf niet wil zwemmen ... ook goed.
Hier zwom ik ook gewoon niet als puber en jong-volwassene.
De relatie tussen mij en tampons is werkelijk nooit goed gekomen.
Op mijn 24ste een Mirena laten zetten en ik zie al jaren geen druppel bloed meer.
Anti-conceptie kan dus op een bepaald moment ook een oplossing zijn, al zou het op haar 11de voor mij wat jong zijn.
Ik zou dingen aanbieden en / of in huis halen, maar als ze zelf niet wil zwemmen ... ook goed.
Hier zwom ik ook gewoon niet als puber en jong-volwassene.
De relatie tussen mij en tampons is werkelijk nooit goed gekomen.
Op mijn 24ste een Mirena laten zetten en ik zie al jaren geen druppel bloed meer.
Anti-conceptie kan dus op een bepaald moment ook een oplossing zijn, al zou het op haar 11de voor mij wat jong zijn.
wissewis wijzigde dit bericht op 07-06-2025 13:58
58.92% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 7 juni 2025 om 13:58
zaterdag 7 juni 2025 om 14:29
Nee ze is dit weekend bij haar vader, en ik zat hier over na te denken vandaag.Mangogo schreef: ↑07-06-2025 13:58Heb je haar zelf al gevraagd wat ze hierover denkt met zwemmen?
Ik gebruikte zelf vanaf eerste menstruatie gewoon tampons. Maandverband vond ik al snel niks. Maar tegenwoordig menstruatieondergoed en menstruatiedisc of cup.
Ik zou er dus nooit de pil hiervoor aanraden eerlijk gezegd.
Dus ik zal het komende week wel eens met haar bespreken.
zaterdag 7 juni 2025 om 14:36
In het water vloei je meestal niet/nauwelijks. Dus ik kan me voorstellen dat het menstruatie ondergoed dan wel goed werkt omdat het niet om heel veel gaat.
Toen ik nog geen tampons durfde te gebruiken ging ik soms gewoon zwemmen met maandverband in badpak en dan gelijk daarna maandverband wisselen. Dat lekte toen nooit, althans nooit wat van gemerkt. Waarschijnlijk omdat inderdaad in het water je nauwelijks vloeit
Toen ik nog geen tampons durfde te gebruiken ging ik soms gewoon zwemmen met maandverband in badpak en dan gelijk daarna maandverband wisselen. Dat lekte toen nooit, althans nooit wat van gemerkt. Waarschijnlijk omdat inderdaad in het water je nauwelijks vloeit
zaterdag 7 juni 2025 om 14:36
Vroeger zwom ik niet bij menstruatie. Nu eigenlijk nog niet, omdat ik het zelf niet prettig vindt.
Zoals anderen al vroegen, wat zegt dochter zelf. Wat wilt zij?
Misschien wilt ze wel tampons gebruiken of alleen bij het zwemmen. Toch niks geks als ze dat wilt? Ik had vriendinnen die het al wel gebruikten, wat minder vies.
Ik had alles thuis, maar wilde het om 11 jarige leeftijd nog niet. Had voor mij denk ik wel boel doorlekken voorkomen toen.
Zoals anderen al vroegen, wat zegt dochter zelf. Wat wilt zij?
Misschien wilt ze wel tampons gebruiken of alleen bij het zwemmen. Toch niks geks als ze dat wilt? Ik had vriendinnen die het al wel gebruikten, wat minder vies.
Ik had alles thuis, maar wilde het om 11 jarige leeftijd nog niet. Had voor mij denk ik wel boel doorlekken voorkomen toen.
zaterdag 7 juni 2025 om 14:46
Er bestaan ook badpakken van hoor.Irregular_Choice schreef: ↑07-06-2025 11:32Goed om te lezen! Dochter draagt zelf liever een badpak, dus dacht er over om de zwembroek er dan onder te dragen.
zaterdag 7 juni 2025 om 16:44
Met dochter alle mogelijke opties bespreken en dan kijken wat haar voorkeur heeft. En misschien kan ze voor de vakantie al iets "uitproberen"?
Er zijn ook hormoonpillen die je kunt gebruiken om de menstruatie tijdelijk uit te stellen? Wellicht kan dat ook een optie zijn? Ik lees dat je met Lynestrenol de menstruatie langer uit kunt stellen dan met noresthisteron, waarmee je de menstruatie tot 14 dagen uit kunt stellen. Dus dat zou je ook kunnen vragen aan de huisarts mocht dochter daar voor open staan.
En ik vond een tampon met inbrenghuls in het begin ook fijner om te gebruiken.
Er zijn ook hormoonpillen die je kunt gebruiken om de menstruatie tijdelijk uit te stellen? Wellicht kan dat ook een optie zijn? Ik lees dat je met Lynestrenol de menstruatie langer uit kunt stellen dan met noresthisteron, waarmee je de menstruatie tot 14 dagen uit kunt stellen. Dus dat zou je ook kunnen vragen aan de huisarts mocht dochter daar voor open staan.
En ik vond een tampon met inbrenghuls in het begin ook fijner om te gebruiken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 7 juni 2025 om 17:40
Weet ik, maar dat is een saaie zwarte. Ze heeft een mooi badpak dat ze graag draagt. Heb net wel ook tampons met en zonder inbrenghuls meegenomen, kan ze oefenen.
zaterdag 7 juni 2025 om 19:21
Menstruatie stopt niet, maar door druk van water zoals in een zwembad of bad vloeit het bloed moeilijker, dus vloei je op dat moment minder. Als die druk wegvalt dan vloei inderdaad weer zoals voor dat je het water in ging.
Ik zou inderdaad eerst met dochter overleggen wat zij zou willen. Ik was zelf ook op mijn elfde ongesteld en ik wilde wel meteen tampons gebruiken.
zaterdag 7 juni 2025 om 22:08
Met Primolut kan je het maximaal 14 dagen gebruiken en je moet het 3 dagen voor de verwachte menstruatie gebruiken. Was voor ons toen geen optie, omdat we dan alsnog niet de hele vakantie van 3 weken zouden overbruggen. En juist in de laatste week zouden we naar een waterpark gaan ook.It-is-joysjuhhh schreef: ↑07-06-2025 18:45Ik heb meerdere vakanties de menstruatie uit laten stellen, primolut was dat geloof ik. Voorgeschreven door de huisarts.
zaterdag 7 juni 2025 om 22:58
Irregular_Choice schreef: ↑07-06-2025 11:05Hier hetzelfde. Inmiddels 13 en tampons durft ze nog steeds niet. Ze slikt rondom vakantie de pil af en toe. Zijn we eigenlijk meteen mee begonnen toen ze ongesteld is geworden. Wel overlegd met huisarts ivm haar jonge leeftijd. En ik wil misschien zo’n zwembroek kopen van moi et marie voor komend jaar. De pil is ook niet alles, is ze vaak misselijk door. Al is ze nu sowieso bijna elke ochtend misselijk helaas. Half uurtje na het opstaan is dat gelukkig wel over ook.
Even helemaal off topic: ik had die misselijkheid zelf ook bij de pil. Gebruik nu al zeker 10 jaar de Nuvaring, nooit meer last gehad!
https://moi-et-marie.com/collections/ba ... 5195267395
zaterdag 7 juni 2025 om 23:00
Dochter is nu zonder de pil ook elke ochtend misselijk helaas. Denk dat het hormonaal is. We hebben nu een lichtere pil in huis, even kijken hoe het daarmee gaat nog. Anders is inderdaad de nuvaring misschien nog wel een optie! Thanks

zondag 8 juni 2025 om 00:23
dinsdag 10 juni 2025 om 12:27
Ik zou goed met dochter in gesprek gaan. Haar angst voor het lichaam en verschillende producten wegnemen. Het gebruik van die pillen is heel erg ongezond! Vol met hormonen die invloed hebben op stemming, misselijkheid en er kan echt nog steeds wat doorheen komen. Laat haar thuis mini tampons proberen of met een huls. Een cup of disc werkt ook goed maar is misschien wat lastiger op die leeftijd. De disc kan de hele dag blijven zitten. Ze zal het toch een keer moeten leren dus dit is een goed moment om te oefenen.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:34
Oefenen met tampons wel doen als ze ongesteld is. Als je niet ongesteld bent en niet veel afscheiding hebt, doet het sowieso pijn en lukt een tampon inbrengen niet omdat het zo droog is.
Zo kwam mijn vriendinnetje er vroeger dus achter dat een tampon wel gewoon lukte als ze ongesteld was. Zij oefende alleen als ze niet ongesteld was.
Zo kwam mijn vriendinnetje er vroeger dus achter dat een tampon wel gewoon lukte als ze ongesteld was. Zij oefende alleen als ze niet ongesteld was.
Gewoon _melon met login problemen
dinsdag 10 juni 2025 om 12:35
Ze moet helemaal niks. Verder is het ook niet zo dat als je op je elfde nog geen tampons durft te gebruiken, je het dus nooit gaat durven.evelien2010 schreef: ↑10-06-2025 12:27Ik zou goed met dochter in gesprek gaan. Haar angst voor het lichaam en verschillende producten wegnemen. Het gebruik van die pillen is heel erg ongezond! Vol met hormonen die invloed hebben op stemming, misselijkheid en er kan echt nog steeds wat doorheen komen. Laat haar thuis mini tampons proberen of met een huls. Een cup of disc werkt ook goed maar is misschien wat lastiger op die leeftijd. De disc kan de hele dag blijven zitten. Ze zal het toch een keer moeten leren dus dit is een goed moment om te oefenen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:39
Ik werd op vakantie ongesteld, zie mezelf nog zitten op het toilet van een bloedhete stacaravan, proberend er een tampon in te krijgen. Dat lukte niet, toen ben ik twee dagen niet gaan zwemmen en daarna kon het zonder. Maar ze heeft nu inderdaad misschien nog oefentijd, als ze wel tampons wil proberen en voor die tijd nog ongesteld wordt. En misschien wil ze wel helemaal niet zwemmen. Of misschien inderdaad een menstruatiezwembroek voor de specifieke zwemmomenten en daarna wat anders.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:40
Waarom moet ze dat ooit leren? Je kan prima je hele leven zonder tampons als je daar geen behoefte aan hebt. Ik zou haar vooral aanmoedigen om te doen wat ze zelf wil.evelien2010 schreef: ↑10-06-2025 12:27Ik zou goed met dochter in gesprek gaan. Haar angst voor het lichaam en verschillende producten wegnemen. Het gebruik van die pillen is heel erg ongezond! Vol met hormonen die invloed hebben op stemming, misselijkheid en er kan echt nog steeds wat doorheen komen. Laat haar thuis mini tampons proberen of met een huls. Een cup of disc werkt ook goed maar is misschien wat lastiger op die leeftijd. De disc kan de hele dag blijven zitten. Ze zal het toch een keer moeten leren dus dit is een goed moment om te oefenen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in