Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het vragen hoe dochter er zelf instaat is wat mij betreft vooral omdat als dochter graag wil het makkelijker is om eisen aan haar te stellen en afspraken te maken.
Het is zoals het is
Solomio schreef:
12-06-2025 22:26
Tja, omdat er in het onderwijs nu eenmaal geen rekening gehouden wordt met bijv kinderen met autisme, zoals de mijne, regelde ik het zelf dan maar zoals het het beste was voor mijn kinderen.

Als zoveel kinderen zich er ziek voor melden kun je je ook afvragen waarom je het blijft organiseren.
Dat is natuurlijk een beetje flauw. Als ik aan mijn leerlingen zou vragen of zij nog willen dat ik ze leer hoe je werkwoorden moet vervoegen in vijf tijden, dan zullen ze ook zeggen dat ze niet willen.
Bij ons is absentie bij sportdagen een groot probleem en dat gaat echt niet om leerlingen met ASS. Ook bij twee tussenuren bellen dat je kind naar de tandarts moet, zodat het kind niet twee uur hoeft te wachten op een blokuur scheikunde of Frans zie ik steeds vaker.

Ik vind dat school veilig en inclusief moet zijn voor iedereen. Ik begrijp dat er een groep leerlingen is die de sportdag niet trekt. Ik zou het leuk vinden als er een alternatief zou zijn. Maar ik denk niet dat alle afmeldingen te maken hebben met verklaarbare problemen met het concept.
Die leraren zijn natuurlijk ook niet gek he??
Inmiddels raadt het RIVM mensen aan om vrijdag binnen te blijven en geen zware lichamelijke inspanningen te doen.

Een sportdag lijkt me dan toch niet te doen
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Merkimer schreef:
12-06-2025 21:43
Per activiteit een andere ouder. Dus geen zicht op of er daarvoor nog gedronken is. De activiteiten zijn op een groot veld. De waterflessen liggen bij de tassen aan de kant. Dochter is slecht qua drinken. Die vindt 2 muizen slokjes al veel en heeft eigenlijk zo goed als nooit zelf door dat ze dorst heeft. Als ik het niet constant aanmoedig op een weekenddag dan drinkt ze echt uren niks. Ook bij warmte.
Vreemde ogen dwingen. Mijn ervaring is dat in zo'n klas die kinderen zich echt anders gedragen dan thuis.
Kiiroitori schreef:
12-06-2025 22:40
Inmiddels raadt het RIVM mensen aan om vrijdag binnen te blijven en geen zware lichamelijke inspanningen te doen.

Een sportdag lijkt me dan toch niet te doen
Mensen die gevoelig zijn voor smog staat op de website van het RIVM.
Niet alle mensen overal. Als TO's sportdag ergens in Zuid-West Drenthe is, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.
Je kan de leerkracht van kind best een berichtje sturen. Dat je geen zeurmoeder wil zijn maar je toch een beetje zorgen maakt vanwege de dingen die je net aangaf.

Mag heus wel. Het is je kind. Als leerkracht kreeg ik die berichten ook weleens. Ik kan inderdaad niet constant overal bovenop zitten maar het zat dan toch in mijn achterhoofd en zodra ik betreffende leerling zag, even checken.....

Ik heb dat soort dingen nooit als zeurende helikopter ouder weggezet.
A-ha schreef:
12-06-2025 22:45
Je kan de leerkracht van kind best een berichtje sturen. Dat je geen zeurmoeder wil zijn maar je toch een beetje zorgen maakt vanwege de dingen die je net aangaf.

Mag heus wel. Het is je kind. Als leerkracht kreeg ik die berichten ook weleens. Ik kan inderdaad niet constant overal bovenop zitten maar het zat dan toch in mijn achterhoofd en zodra ik betreffende leerling zag, even checken.....

Ik heb dat soort dingen nooit als zeurende helikopter ouder weggezet.
Maar de zorg van TO ligt er volgens mij meer in dat ze durft te vertrouwen dat de leerkracht ook inderdaad op zal letten. Want in principe zal dit heus al wel een punt van aandacht zijn.
Nana_Mouskouri schreef:
12-06-2025 22:37
Dat is natuurlijk een beetje flauw. Als ik aan mijn leerlingen zou vragen of zij nog willen dat ik ze leer hoe je werkwoorden moet vervoegen in vijf tijden, dan zullen ze ook zeggen dat ze niet willen.
Bij ons is absentie bij sportdagen een groot probleem en dat gaat echt niet om leerlingen met ASS. Ook bij twee tussenuren bellen dat je kind naar de tandarts moet, zodat het kind niet twee uur hoeft te wachten op een blokuur scheikunde of Frans zie ik steeds vaker.

Ik vind dat school veilig en inclusief moet zijn voor iedereen. Ik begrijp dat er een groep leerlingen is die de sportdag niet trekt. Ik zou het leuk vinden als er een alternatief zou zijn. Maar ik denk niet dat alle afmeldingen te maken hebben met verklaarbare problemen met het concept.
Wat ik dan weer een beetje flauw vind is dat je sportdag op 1 lijn zet met werkwoordvervoegingen.
Nee, dat laatste vinden veel kinderen ook niet leuk, maar dat moet.
Sportdag is een hobby van gymleerkrachten om kinderen te pesten. ;)
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hier geen kinderen, maar wel ervaringsdeskundig. Ooit was ik ook een kind op zo'n sportdag met een zonnesteekje als toppunt van de dag.
Ik zeg niet laten gaan, tenzij het een waterfestijn wordt.
Nope
Ik neem aan dat leerkrachten ook wel doorhebben dat het warm is toch?
Nana_Mouskouri schreef:
12-06-2025 22:43
Mensen die gevoelig zijn voor smog staat op de website van het RIVM.
Niet alle mensen overal. Als TO's sportdag ergens in Zuid-West Drenthe is, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... op-vrijdag

In het hele land is de luchtkwaliteit slecht.

David Dunning
Kijk, daar zit ‘m de kneep, dat er niet door elke ouder dezelfde waarde aan wordt gehangen. Ik zie het belang van sportdagen op zich best nog wel, al vond ik het zelf afschuwelijk.

Laten we maar blij zijn dat we in Nederland zitten, sport speelt hier een veel kleinere rol op school dan in veel andere landen.
Solomio schreef:
12-06-2025 22:48
Wat ik dan weer een beetje flauw vind is dat je sportdag op 1 lijn zet met werkwoordvervoegingen.
Nee, dat laatste vinden veel kinderen ook niet leuk, maar dat moet.
Sportdag is een hobby van gymleerkrachten om kinderen te pesten. ;)
In de ogen van veel mensen zijn ze helaas beide even belangrijk of even nutteloos.
Ik vind mijn collega's LO echt veel liever dan de woest snuivende trainingspakmonsters van mijn jeugd. Maar misschien heb ik geluk, dat kan.
pina schreef:
12-06-2025 22:52
Kijk, daar zit ‘m de kneep, dat er niet door elke ouder dezelfde waarde aan wordt gehangen. Ik zie het belang van sportdagen op zich best nog wel, al vond ik het zelf afschuwelijk.

Laten we maar blij zijn dat we in Nederland zitten, sport speelt hier een veel kleinere rol op school dan in veel andere landen.
Ik zie het belang van sport, niet van sportdagen.

David Dunning
Solomio schreef:
12-06-2025 22:51
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... op-vrijdag

In het hele land is de luchtkwaliteit slecht.
Oh, dat is wel intens, inderdaad.
En dan moet ik morgen dus wel gewoon een achtste uur geven. Op vrijdag. Vind ik ook niet eerlijk.
Solomio schreef:
12-06-2025 22:55
Ik zie het belang van sport, niet van sportdagen.
Ik had het niet puur over sport, het belang daarvan lijkt me vrij logisch. Ik had het over sportdagen. Sporttoernooien enzo zijn veel groter in veel landen.
pina wijzigde dit bericht op 12-06-2025 22:58
11.82% gewijzigd
Nou TO, ik twijfel met je mee hoor. Mijn kind heeft morgen helaas ook sportdag en het is duidelijk een of ander prestige projectje, want het gaat gewoon door met als enige aanpassing een gesponsorde bidon voor elk kind. Mijn kind lijkt wel liever te willen gaan dan mee naar het werk met man of mij, maar ik houd ook mijn hart vast met deze temperaturen.
Nana_Mouskouri schreef:
12-06-2025 22:56
Oh, dat is wel intens, inderdaad.
En dan moet ik morgen dus wel gewoon een achtste uur geven. Op vrijdag. Vind ik ook niet eerlijk.
Je geeft binnen les, neem ik aan?
Toch echt anders dan in de volle zon rond moeten rennen.

David Dunning
Heb je iets van uv werende kleding?
Goed factor 50 smeren.
Dan kan ze wel even vooruit hoor.
Spreek met je kind af dat ze haar bekers / pakjes leegdrinkt. En geef haar voldoende mee.

Tot een uur of 11 is t niet zo warm.
Dan beginnen alle kinderen moe te worden en zal t er wat minder fanatiek aan toe gaan toch.

Als te warm wordt zal school heus wel ingrijpen hoor.
Ze doen dit ook niet voor het eerst.
En zijn verantwoordelijk voor al de kinderen.

Je gaat toch ook weleens een dagje met kind naar t strand?
Of kan ze helemaal niet tegen warmte? Dan wordt t een ander verhaal.
ballon wijzigde dit bericht op 12-06-2025 23:10
18.03% gewijzigd
Solomio schreef:
12-06-2025 22:59
Je geeft binnen les, neem ik aan?
Ik hoop het.
Maar wel in een oud gebouw zonder airco waar de zon op straat te branden, dus bij mij is het binnen aan het eind van de dag ook ruim dertig graden. Is minder erg dan een sportdag, maar ik kan niet zeggen dat er een enorm rendement is van mijn lesgeverij.
Is natuurlijk niet hetzelfde als een sportdag. Ik merk dat mijn grappig bedoelde opmerkingen niet echt lukken vandaag.
Ballon schreef:
12-06-2025 23:03
Heb je iets van uv werende kleding?
Goed factor 50 smeren.
Dan kan ze wel even vooruit hoor.
Spreek met je kind af dat ze haar bekers / pakjes leegdrinkt. En geef haar voldoende mee.

Tot een uur of 11 is t niet zo warm.
Dan beginnen alle kinderen moe te worden en zal t er wat minder fanatiek aan toe gaan toch.

Als te warm wordt zal school heus wel ingrijpen hoor.
Ze doen dit ook niet voor het eerst
Ik zal een verbitterd zuur wijf zijn, maar dat vertrouwen zou ik dus niet hebben.

David Dunning
Stel ze gaat toch, extra bakje met fruit en komkommer meegeven?
Misschien een dun handdoekje mee om nat te maken en in de nek te leggen?
Lorem Ipsum
Ik zou haar niet laten gaan. Het RIVM adviseert niet voor niets om binnen te blijven en je minimaal in te spannen.
Sporten kan altijd nog.
Ook een Pluviofiel
Dat ligt misschien ook aan het vertrouwen dat je in de school hebt.

Ik heb jaren in de Ouderraad gezeten van de basisschool, en over alle activiteiten wordt echt wel nagedacht.
Vaak zijn er ook gewoon draaiboeken.
School wil aan t einde vd dag toch ook gezonde kinderen afleveren?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven